Een omzetprognose is gebasseerd op verwachtingen van de komende periode.
Het kan dus zijn dat jij door een reclamecampagne van prodent meer prodent tandpasta gaat verkopen en minder aquafresh.
Zoals Ertukoetjelief hierboven al beschrijft is het vooral logisch nadenken.
Ik hoop je met dit voorbeeld te kunnen helpen:
Bakker Bart verkoopt 2 soorten brood. Wit en Bruin.
in 2013 verkocht Bakker Bart:
100 Witte broden t.w.v €1.50 per stuk.
150 Bruinde broden t.w.v €2,- per stuk.
De totale omzet was dus:
100*1.50=€150,-
150*2,-=€300,-
150+300=450,-€
Nu verwacht Bakker Bart in 2014, door een reclame campagne op wit brood 10% meer wit brood te verkopen, maar ook 8% minder bruin brood. Prijzen blijven gelijk.
nu doe je dus 100*1.10 (1.10 is 110%)= 110
110*1,50=€165 (omzet wit brood 2014
Bruin brood gaat echter minder verkopen dus:
150*0,92 (=92%)=138 bruine broden in 2014
138*2=276€
De omzet prognose is dan, afhankelijk van wat er wordt gevraagd (of dit per product gaat of het geheel)
€165,- voor wit brood
€276,- voor bruin brood
of €441,- voor het totaal.
Ik hoop dat je hier wat mee kan.
De omzetprognose kan van vele variabelen afhankelijk zijn overigens, denk aan economie, reclames, media-uitingen, wereldproblemen etc
__________________
Potentiële hbo student? Help mij door mijn enquête in te vullen: www.thesistools.com/hbomotieven
|