Oud 25-01-2015, 03:22
Scourger
Scourger is offline
Dus ik heb een half jaar HBO gedaan, waarmee ik vóór 1 februari mee ben gestopt. (En de beurs dus als gift binnen heb gekregen)
Nu ben ik dit schooljaar met een MBO opleiding van 3 jaar gestart en vraag me af hoe het nou zit met studiefinancieringen.
Tot zover heb ik alles doorgegeven. (behalve bij Studielink want daar geld een MBO opleiding als vooropleiding en kan je deze alleen toevoegen als je die al hebt gehaald¿?)
Nu krijg ik een behoorlijk mooi bedrag van rond de 400 euro per maand en vraag ik me af of dit allemaal klopt en ik dit niet hoef terug te betalen wanneer ik mijn diploma haal?
De 400 euro komt waarschijnlijk door de aanvullende beurs + studentenreisproduct als niet aangevraagd (En hoorde dat dat bij je beurs dan word toegevoegd?)

(We praten over een niveau-4 BOL opleiding)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2015, 07:56
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Op deze pagina vind je de bedragen die voor mbo'ers gelden. Je bent ofwel thuiswonend met bijna maximale aanvullende beurs of uitwonend met een deel aanvullende beurs, aangenomen natuurlijk dat je geen lening hebt aangevraagd. Je krijgt geen extra geld als je je studentenreisproduct niet ophaalt.

Omdat je een opleiding volgt op niveau 4, wordt de beurs pas een gift als je je diploma binnen 10 jaar haalt, gerekend vanaf je 1e maand studiefinanciering. Haal je geen diploma, dan moet je alles terugbetalen: je basisbeurs, je aanvullende beurs en je studentenreisproduct (niet als je die niet hebt opgehaald). Alleen je aanvullende beurs over de eerste 12 maanden mag je altijd houden.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2015, 15:26
Scourger
Scourger is offline
Dus als het goed is heb ik de basis beurs + aanvullende beurs beiden op het maximum (bij thuiswonend) wat ook wel kan kloppen.
Maar mijn echte vraag was meer of ik bij het hbo naar het mbo switchen ergens goed voor moet opletten en ik niet na mijn diploma een studieschuld heb.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2015, 15:39
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Dus als het goed is heb ik de basis beurs + aanvullende beurs beiden op het maximum (bij thuiswonend) wat ook wel kan kloppen.
En anders kun je even inloggen op de website van DUO en/of kijken in de brief die je hebt ontvangen, daarin staat het gespecificeerd!

Citaat:
Maar mijn echte vraag was meer of ik bij het hbo naar het mbo switchen ergens goed voor moet opletten en ik niet na mijn diploma een studieschuld heb.
Volgens mij heeft Tochjo een volledig antwoord gegeven.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2015, 13:11
Scourger
Scourger is offline
En hoe zit het nu met mijn totale 4 jaar's studiefinancieringen? Is het eerste halfjaar HBO dat ik als gift heb gekregen wel van mijn totaal afgegaan? oftewel ik heb nog 3.5 jaar studiefinancieringen over?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2015, 13:27
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
En hoe zit het nu met mijn totale 4 jaar's studiefinancieringen? Is het eerste halfjaar HBO dat ik als gift heb gekregen wel van mijn totaal afgegaan? oftewel ik heb nog 3.5 jaar studiefinancieringen over?
Je hebt nog 3,5 jaar over van je studiefinanciering voor het hoger onderwijs. Maar als je ooit weer een HBO-opleiding zou gaan doen, val je wel in het nieuwe "leenstelsel".

Voor MBO heb je gewoon recht op studiefinanciering zolang je huidige opleiding duurt (3 jaar in totaal dus begrijp ik). Dit gaat niet van je studiefinanciering voor het hoger onderwijs af.

Laatst gewijzigd op 26-01-2015 om 13:33.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2015, 14:56
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Citaat:
als je ooit weer een HBO-opleiding zou gaan doen, val je wel in het nieuwe "leenstelsel".
Nee, omdat hij al voor 1 september 2015 studiefinanciering heeft ontvangen voor een bacheloropleiding, houdt hij het recht op de resterende maanden basisbeurs, ook als hij op of na 1 september 2015 een nieuwe bacheloropleiding zou beginnen.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2015, 17:14
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Nee, omdat hij al voor 1 september 2015 studiefinanciering heeft ontvangen voor een bacheloropleiding, houdt hij het recht op de resterende maanden basisbeurs, ook als hij op of na 1 september 2015 een nieuwe bacheloropleiding zou beginnen.
Oh ja, daar heb je gelijk in
Met citaat reageren
Oud 26-01-2015, 23:48
df
Avatar van df
df is offline
Wat is eigenlijk het idee erachter dat de basisbeurs als gift wel voor mbo blijft bestaan? Ik kom zelf niet verder als 'mensen die mbo doen komen veelal van het vmbo af en zijn te jong om erover te beslissen'. Maar dat zou ik een vrij ongeldig argument vinden; havisten die naar hbo gaan zijn slechts een jaartje ouder + op mbo's zitten ook zat oudere mensen die op hun 25ste besluiten dat een papiertje toch wel handig is...

Iemand die argumenten van Bussemaker meegekregen toevallig?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2015, 05:56
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Volgens mij is de gedachte dat hoger opgeleiden later gemiddeld 1,5 tot 2 keer zoveel gaan verdienen als mbo'ers en dat van hen daarom deze investering gevraagd mag worden.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2015, 09:23
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Volgens mij is de gedachte dat hoger opgeleiden later gemiddeld 1,5 tot 2 keer zoveel gaan verdienen als mbo'ers en dat van hen daarom deze investering gevraagd mag worden.
Volgens mij is dat inderdaad het belangrijkste argument.

Verder dat studenten in het hoger onderwijs veel vaker ouders hebben in hogere inkomensgroepen dan mbo'ers (factor 1,5 a 2,5), en dat de basisbeurs in het hoger onderwijs dus onevenredig vaak terecht zou komen bij mensen die het niet per se nodig hebben.

Ten derde zouden mbo'ers anders een veel hogere schuld krijgen als zij 'stapelen' (4 jaar mbo + 3,5 jaar hbo vaak). Dit zou doorstroom naar het HBO onevenredig ontmoedigen (onderzoek dat is gedaan zou aantonen dat het leenstelsel (v)mbo'ers veel meer ontmoedigt dan havo- en vwo-leerlingen).

Laatst gewijzigd op 29-01-2015 om 19:11.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2015, 19:32
df
Avatar van df
df is offline
Citaat:
Volgens mij is de gedachte dat hoger opgeleiden later gemiddeld 1,5 tot 2 keer zoveel gaan verdienen als mbo'ers en dat van hen daarom deze investering gevraagd mag worden.
Is dat zo dan? Technische mbo4 vs geesteswetenschappen bv?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2015, 20:04
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Gemiddeld hè.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:14.