Oud 15-04-2014, 20:08
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Waarom is het relevant of een embryo wel of niet "leeft"?
dat vraag ik me dus telkens ook af.

en dan vooral stel dat dat iets uit zou maken.

waarom dan niet doortrekken naar sperma en ei, of naar elke cel, en dan krijg je een hele rare ethiek dus dat kan je graadmeter niet zijn.

De enige graadmeter is wie er juridisch verantwoordelijk is; de moeder, wie er etisch verantwoordelijk is; de moeder tegenover haarzelf en of het wettelijk toegestaan wordt a.k.a. of ze dus lak hebben aan jouw zelfbeschikkingsrecht in het apenland waar je leeft omdat zij de morele authoriteit zouden zijn.

Levens kapotmaken, zullen we dat eens even in het verband zetten met de mensen die het hardst "pro"-life zijn, pro life, ja tot je uit de vagijn komt daarna ben je een gebruiksobject, daar heb je je moraal over leven, kwantiteit vs kwaliteit en rationeel denken gebied dan kwaliteit.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2014, 20:18
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Het gaat erom dat ie uit kan groeien tot een levend wezen.
ahh een wezen...

maar waarom wezens? en planten dan die leven, en bacterien? en alles, heel gaia (aarde) leeft, sterker ik geloof sterk dat alles leeft dus niks mag dood? materie gaat alleen over in andere vormen, op universele schaal heb je het niet eens over het einde.

Maar als je dan zo veel waarde aan menselijk leven; want laten we wel wezen de rest van de wezens behalve misschien paarden en katten zal men worst zijn, menselijk leven dus waarom dan niet het leven van de moeder, een al uitontwikkeld leven in de bloei van haar bestaan volledig in staat (o.h.a.) zelf beslissingen te nemen over juist en niet juist?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 16-04-2014, 10:20
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Wanneer is een bacterie precies dood dan? En als ie dan vlak daarvoor gedeeld is in 2 identieke cellen is ie dan nog steeds dood?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2014, 12:08
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Dus als het niet goed gegaan zou zijn, zou je geen respect hebben voor haar keuze en zou je liever een abortus gewild hebben? Zo nee: wat is dan je punt en wat heeft het met "verantwoordelijkheid nemen" te maken?
Je interpreteert mijn post anders als ik hem bedoelde. Ik doelde erop dat zij doordacht had dat ze in staat zou zijn (ook al moest ze hier offers voor brengen, een andere studie gaan doen, etc) goed voor haar kind te zorgen en koos dat ook te doen. Daar heb ik respect voor. Wanneer zij zelf in een situatie had gezeten waarin ze niet in staat was geweest om voor het kind te zorgen, kan je wel koste wat kost het kindje geboren laten worden, maar is het nog maar de vraag of dit verstandig is. Want; wat heb je zo'n kindje te bieden? Ben je financieel, fysiek en mentaal is staat er voor te zorgen? Niet? Dan is het kindje houden waarschijnlijk niet de beste optie. Abortus of ter adoptie aanbieden zouden dan goede alternatieven zijn.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."

Laatst gewijzigd op 16-04-2014 om 13:38.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2014, 13:32
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ben je financieel, fysiek en mentaal is staat er voor te zorgen? Dan is het kindje houden waarschijnlijk niet de beste optie.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2014, 13:40
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
La la la, ik dacht sneller dan ik typte.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 16-04-2014, 15:45
Verwijderd
Citaat:
La la la, ik dacht sneller dan ik typte.
heb ik nou meestal andersom

Maar of je het kindje zou moeten houden ja de nee is dus afhankelijk van de situatie.

Paupers die niet eens voor zichzelf kunnen zorgen zonder uitkering zouden ook geen kinderen moeten krijgen imo.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2014, 15:17
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Je interpreteert mijn post anders als ik hem bedoelde. Ik doelde erop dat zij doordacht had dat ze in staat zou zijn (ook al moest ze hier offers voor brengen, een andere studie gaan doen, etc) goed voor haar kind te zorgen en koos dat ook te doen. Daar heb ik respect voor. Wanneer zij zelf in een situatie had gezeten waarin ze niet in staat was geweest om voor het kind te zorgen, kan je wel koste wat kost het kindje geboren laten worden, maar is het nog maar de vraag of dit verstandig is. Want; wat heb je zo'n kindje te bieden? Ben je financieel, fysiek en mentaal is staat er voor te zorgen? Niet? Dan is het kindje houden waarschijnlijk niet de beste optie. Abortus of ter adoptie aanbieden zouden dan goede alternatieven zijn.
Ah ok, dus je bent helemaal niet tegen abortus (in de zin dat je het zou willen verbieden). Waar hebben we het dan over?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2014, 20:10
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
heb ik nou meestal andersom

Maar of je het kindje zou moeten houden ja de nee is dus afhankelijk van de situatie.

Paupers die niet eens voor zichzelf kunnen zorgen zonder uitkering zouden ook geen kinderen moeten krijgen imo.
nee ook dat is andermans zaak niet echt.

bovendien zeg je iets doms over een sociaal systeem wat voor de fundering onder onze welvaart zorgt.
Mensen niet "laten overleven" is duurder want; mensen gaan het halen, vacatures en kwalificaties zijn niet ongelimiteerd passend en de economie is verre van stabiel.

Als mensen niet willen gaan ze niet, als ze niet kunnen kunnen ze niet, ook als je een prima baan hebt ben je maar wat blij dat er een doorstroomregeling is voor als je onverhoopt dat kwijt raakt.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 18-04-2014 om 20:16.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2014, 20:07
ESCLEPIOS
ESCLEPIOS is offline
De noodzaak voor abortus is een cultureel verschijnsel. Vrouwen kunnen kinderen krijgen van leeftijden vanaf 9-14jaar. De samenleving dicteert een structuur dat dit minstens tien jaar uitgesteld dient te worden. Tegenwoordige politici spreken van een streven naar een "participatie-maatschappij. Hierbij moeten mensen steeds meer verantwoordelijkheid nemen, en hun eigen boontjes doppen. Té jonge moeders kunnen net aan dit ideaal voldoen en vervallen in grotere mate in maatschappelijke teloorgang. Daarom wordt abortus, relatief gezien, belangrijker.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2014, 16:31
Victoria_vicz
Avatar van Victoria_vicz
Victoria_vicz is offline
Sorry, maar ik ben vóór abortus. Ik vind dat als een meisje/vrouw het kind niet wil dan is dat haar keuze. Ongeacht de reden. Ik weet het, het klinkt wreed maar dat is mijn mening!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2014, 15:12
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Waarom vind je dat dat wreed klinkt?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2014, 17:56
Victoria_vicz
Avatar van Victoria_vicz
Victoria_vicz is offline
Citaat:
Waarom vind je dat dat wreed klinkt?
Ik vind het niet zozeer wreed klinken, maar ik weet dat sommige andere mensen dat wel vinden. Ze vinden ook dat je niet zomaar abortus kan plegen, maar met een goede reden. Dat snap ik wel, maar ik vind gewoon dat een meisje/vrouw het zelf mag beslissen. Misschien wil ze de bevalling niet ondergaan ofzo, zou ik ook niet willen op mijn leeftijd.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2014, 18:12
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik vind het niet zozeer wreed klinken, maar ik weet dat sommige andere mensen dat wel vinden. Ze vinden ook dat je niet zomaar abortus kan plegen, maar met een goede reden. Dat snap ik wel, maar ik vind gewoon dat een meisje/vrouw het zelf mag beslissen. Misschien wil ze de bevalling niet ondergaan ofzo, zou ik ook niet willen op mijn leeftijd.
Waarom vind je dan dat een meisje/vrouw het zelf mag beslissen?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2015, 01:40
Anoniem0024
Anoniem0024 is offline
Als een abortus slecht is dan is aftrekken ook slecht want je vermoord er miljoenen levens vormen mee
Met citaat reageren
Oud 08-03-2015, 12:51
Verwijderd
Levensvormen nog wel
Met citaat reageren
Oud 08-03-2015, 16:08
Denkerius
Denkerius is offline
Citaat:
Als een abortus slecht is dan is aftrekken ook slecht want je vermoord er miljoenen levens vormen mee
De abortus kwestie gaat over de vraag wanneer iets behoort tot de samenleving. Met abortus hebben we in feite besloten dat alles wat in het lichaam zit, toebehoort aan het dominante brein dat vast zit aan dat lichaam. Wanneer het tweede brein het lichaam verlaat, krijgt die recht op het lichaam waaraan die vast zit. Dit gebeurt niet wanneer die dood is.
__________________
Just think
Met citaat reageren
Oud 13-04-2015, 16:01
Obelise
Obelise is offline
Meestal wil ik me niet met dit soort zaken bemoeien, maar ik wil enkele feiten voorleggen.

Ik wil eerst het "pro-life" gebeuren aankaarten over is het een leven of niet.

We zien een Ei toch ook als een kip? of een kuiken?
We zien sperma gewoon als sperma, omdat het niet uit zichzelf in iets anders zal groeien.
Maar een embryo ZAL een mens worden.
Dus in kort een ei is een kip, en een embryo is een mens.
Maar dat noemen we een soort van 4e dimensie inzicht, misschien niet voor iedereen.

Verder wil ik aankaarten dat in elk opzicht, de embryo niet van jouw is, het is een zelfstandig leven, wat op dit moment parasiteert voor 9 maanden, en daarna nog een extra 20-40 jaar.
Anders kan je net zo goed zeggen dat jij je kind mag weg geven als het 4 jaar oud is aan de vleesboer, omdat je het toch niet kan opvoeden, en het nog niet "werkelijk bewust is" (gaan we het psychologisch bekijken in plaats van biologisch)

Verder komen we op wreed of niet wreed.
In kort je ontneemt iets wat al heeft gevochten om levend te zijn, een eigen leven te hebben gekregen.
Je ontneemt de vrijheid van leven, dus in kort, iedereen die het eens is dat een abortus mag, zegt dat wij geen eigen recht van leven hebben.
En mag de overheid ook beslissen, dat "normale" mensen maar embryo's van de maatschappij zijn, en daar volledige het recht toe hebben hun van kant te maken mocht dat goed zijn voor hun persoonlijke belangen.

Verder komen we op zaken zoals handicaps, en verkrachtingen.
Ik weet zelf dat elk mens een handicap heeft, dus de vraag is alleen, waar leg je de lat?
Ik denk zelf dat ookal zijn we allemaal gehandicapt, dat we toch gelukkig kunnen zijn met onszelf.
Medelijden, en dergelijken is meestal het ergste wat je kan doen...
Zelfde met de keuze dat jij beter weet of het kind gelukkig zal zijn of niet.

Daarbij komt ook verkrachting...
Het kan me goed voorstellen dat dit heel vervelend is, en dat je daar niet ook nog een kind aan over wil houden voor 20+ jaar...
Maar dat kind heeft niets misdaan, alleen de vader... (of de moeder?)

In het kort, zou onze maatschappij "correct zijn" zou er wellicht de doodstraf of levenslang op zitten door enkel 1 abortus te plegen, gewoon omdat het een juridisch feit is, dat je een mensenleven hebt ontnomen.

Verder ga ik niet eens beginnen over spiritueel opzicht.

Dat allemaal gezegd, ikzelf heb me vader nauwelijks gekend, en wou dat me moeder een abortus pleegde.
Dus ik ben een van de overlevende die je zeker kan vertellen, dat er een mens komt van een embryo, en dat die zeker duidelijke meningen en gedachtes er over heeft mocht je die keuzen zelfs willen maken.
Want die kan best wel eens beslissen als het je mislukt, om jouw je levens vrijheid te ontnemen.

Los daarvan, toen ik me moeder vroeg hoe ze het in haal bolle kop haalde een kind te nemen in deze wereld, vertelde ze me "ongelukje"
Dat kan ik respecteren.
Tenminste niet gepland.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2015, 16:39
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Mooi "4e dimensie inzicht (sic)", maar:

Citaat:
Waarom is het relevant of een embryo wel of niet "leeft"?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2015, 17:11
Obelise
Obelise is offline
Effe:
Eternalism is a philosophical approach to the ontological nature of time, according to which all points in time are equally "real", as opposed to the presentist idea that only the present is real.
Als een deel van "Dimensionalism"

En daarbij
In philosophy, four-dimensionalism (also known as the doctrine of temporal parts and the theory that objects "perdure") is an ontological position that an object's persistence through time is like its extension through space and an object that exists in time has temporal parts in the various subregions of the total region of time it occupies.[1]
(source Wikipedia)

Dan geef ik toe dat ik kan inzien dat het 4 dimensionaal inzicht te noemen, wellicht erg vaag is op de rede van leven.
Maar ik doelde meer op: "an object that exists in time has temporal parts"

Het feit dat je kan zeggen dat een zaadje geen boom is, maar als je iemand een zaadje geeft, gaat die er wel van uit dat er een boom uit komt (simpel gezegd dan)

En als ik heel direct je vraag moet beantwoorden.
We kunnen er toch biologisch van uit gaan dat een embryo leeft toch?
Los van wat 4th dimensionalism er mee te maken heeft, waarin je toch meer praat over dat een object al een deel van ze toekomst is in het heden.

Leg het beetje uit als een leek, maar voordat we over dimensionalism gaan lullen, hou ik t liever bij het punt.

Maakte ik het duidelijker?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2015, 18:21
Obelise
Obelise is offline
Ik geloof dat je werkelijk bedoelde of het relevant is.

Kijk even in de spiegel als "Schrödinger" en denk even na over wat je verteld.
Kan je meteen je naam weg doen.

Verder als we praten over iets dood te maken of niet, is de kwestie of het levend is, denk ik wel deels van belang...
Ookal heb ik daar ook al meerdere keren antwoord op gegeven.

Ik bedacht een leuk antwoord hoe dan ook:

Schrödinger schreef:
Waarom is het relevant of een embryo wel of niet "leeft"?

Mijn reactie:
Waarom is het relevant of een mens wel of niet "leeft"?

In het kort vertel je dus, dat het jouw niet uitmaakt of ik je vandaag om het leven breng of niet?
Want waarom is het relevant of jij zelf leeft?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2015, 18:25
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
In het kort vertel je dus, dat het jouw niet uitmaakt of ik je vandaag om het leven breng of niet?
Hoe haal je dat uit mijn vraag? En waarom beantwoord je de mijne niet?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2015, 18:27
Obelise
Obelise is offline
Schrödinger schreef:
Waarom is het relevant of een embryo wel of niet "leeft"?

Omdat het anders niet echt nut heeft het dood te maken
Met citaat reageren
Oud 13-04-2015, 18:30
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Schrödinger schreef:
Waarom is het relevant of een embryo wel of niet "leeft"?

Omdat het anders niet echt nut heeft het dood te maken
Waarom zou het "nut" moeten hebben embryo's dood te maken? Wat bedoel je met "nut" in deze context?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2015, 19:05
Obelise
Obelise is offline
De avond viel weer, en ik moest weer cigaretten en wodka halen.

Daarbij valt mijn positiviteit ook.

Jij doelt dus op dat of een embryo leeft(, of zelfs een mens is) relevant is.

Dat mag, we kunnen inderdaad doen en laten wat we willen, maar in de realiteit van het bestaan, en in moreel in ethische zin kan je er zeker vanuitgaan dat het heel erg relevant is.

Ik ga nu beginnen aan me wodkatje en me peukjes, als je zin hebt dit door te zetten, met genoegen.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2015, 19:51
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Proost!

Ik stel vast dat je geen antwoord op de vraag wil of kan geven.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2015, 23:40
Verwijderd
Holy fuck iemand heeft zijn pillen niet genomen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken abortus vragen
fiederelsje
19 25-05-2005 20:57
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Abortus op tv
Saycheese
41 07-04-2004 15:26
De Kantine abortus
esperanza
93 12-03-2004 13:27
Huiswerkvragen: Exacte vakken Onderzoek Abortus!
Stout meisje
23 24-02-2003 08:18
Liefde & Relatie Mijn vriend belt niet meer na mijn abortus
Latinangel
24 09-08-2002 16:11
Lichaam & Gezondheid abortus in geval van...
X-je
7 22-01-2002 18:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.