Advertentie | |
|
12-10-2003, 19:37 | ||
Citaat:
|
12-10-2003, 19:39 | ||
Citaat:
|
12-10-2003, 19:57 | |
kun je niet proberen haar aan haar verstand te peuteren dat ze "wat problemen" heeft en dat ze beter hulp kan gaan zoeken want alles wat ze doet lijkt erop dat ze meerdere problemen te verwerken heeft
12-10-2003, 20:54 | |
Het is inderdaad een lang verhaal en wel wat moeilijk te begrijpen. Zoals ik het verhaal lees kan ik wel zeggen dat ik zo wat medelijden met haar vriend Jan heb. Natuurlijk is het ook zijn keuze, maar als je kijkt naar een aantal uitspraken:
- "Jan mag er dan wel niet uitzien, maar hij heeft een hartje van goud." Leuk dat ze zegt dat hij een hartje van goud heeft, mag je zegt toch niet zomaar over je vriend dat hij d'r niet uitziet? - Jan moet de vakantie betalen, omdat zij dat zogenaamd niet betalen kan, hoewel ze in de zomer 7 weken heeft gewerkt. - Nog een situatie: het is bijna 'ziekelijk' hoe zij met die katten omgaat. Ik vraag me af of die Jan inmiddels niet een enorme hekel aan die katten krijgt. Nog een aantal dingen die me zijn opgevallen: - Laura ligt me haar vriend en twee katten in een 1-persoonbed. - Met katten in bad? Ik geloof toch echt dat katten een enorme hekel aan water hebben. Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die me zijn opgevallen; zowat het hele verhaal. Klopt het dat ik uit het verhaal kan opmaken dat zij en Jan op dit moment gelukkig bij elkaar zijn? Hopelijk is die Jan toch wat anders dan haar en kan zij een beetje naar hem gaan luisteren, zoals het niet uitspugen van het eten, misschien een beetje minder 'close' met die katten omgaan e.d. |
12-10-2003, 22:46 | |
Praat met die Laura. Ze zal het waarschijnlijk niet begrijpen enzo. Probeer haar toch uit te leggen dat het niet helemaal normaal is hoe ze is. Geef haar een keer duidelijke informatie over borderline, die ze zelf rustig kan doorlezen. Confronteer haar met haar eigen gedrag. Praat ook met haar vriend, confronteer hem er ook mee.
Waarschijnlijk wil ze niet luisteren en gelooft ze je niet. Misschien kun je haar dan een brief schrijven ofzo. Met ongeveer hetzelfde als je hier op dit forum hebt geschreven. En dat ze echt psychische hulp nodig heeft. Breng het niet al te dringend. Want ze moet namelijk ZELF actie ondernemen om naar een psychiater te gaan. Niemand kan haar dwingen als ze geen gevaar voor haar omgeving is (zoals iemand anders in dit topic al zei). Ze zal zelf moeten inzien dat ze niet helemaal normaal is. Raar dat die hulpinstanties niet iets dergelijks hebben geschreven ofzo. Misschien kun je ze nog een keer schrijven dat je je zorgen over haar maakt, dat je weet dat die hulpinstanties niets kunnen doen, maar dat je ze om advies vraagt wat jij kunt doen om Laura te laten begrijpen wat ze heeft. Advies vragen is nooit verkeerd, lijkt me. Ik hoop dat je hier wat aan hebt (ik heb het overigens helemaal gelezen, wat een verhaal, zeg...). Ik hoop dat je begrijpt dat je haar duidelijk moet maken wat ze heeft, zodat ze zelf hulp gaat zoeken. Maak het wel haar probleem en niet de jouwe. Ze moet zelf inzien dat het voor haar een probleem is enzo. Succes! En lief dat je je over haar ontfermt eigenlijk.
12-10-2003, 23:48 | ||
Citaat:
12-10-2003, 23:52 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je dat kind naar de psychiater wil krijgen, zal degene met de meeste invloed op haar, haar ervan moeten overtuigen dat ze teveel problemen heeft om zelf op te lossen. In dit geval lijkt me dat Linda dat is. Je moet het niet direct benaderen als: "Je bent een gestoord kreng, ga naar de psychiater." Maar probeer haar insteek te vinden. "Laura, ik maak me zorgen. Ik vind je de laatste tijd zo anders. Misschien slaap je zo slecht omdat het niet goed gaat.." vul zelf de rest maar in. Aangezien Laura als een grote hypochonder overkomt, zal ze er waarschijnlijk intrappen. |
12-10-2003, 23:53 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
13-10-2003, 14:45 | |
Oke, ten 1e lijkt het wel alsof ze JOU wil zijn. Niet echt best dus.
ten 2e kan ik me voorstellen dat je de hele tijd aan haar loopt te denken en hoe je haar moet helpen, waardoor jou leven alleen maar om haar draaid. Ik weet hoe je je voelt, heb ik ook gehad. Het enige advies wat ik je kan geven is: verban haar uit je leven. Brek elk contact met haar. Dat lijkt misschien lastiger dan het is. Ik weet niet hoe goed haar vriend en jou vriend nog met elkaar om gaan, maar probeer die gast aan zijn verstand te peuteren dat dit gewoon niet gezond is. Geloof me je zult je een stuk beter gaan voelen zodra je geen contact meer met haar hebt. Sterkte
13-10-2003, 15:15 | |
Ik hb dereacie niet gelezen (was al helemaal duizeligvan het lzen van het verhaal), ,maar het ziet ernaar ui dati laura serieuze poblemen heeft. Ik heb op internet gekeken, en ik ben weliswaar geen arts, maar volgns mijheeft laura idd borderline. ik zou ht voldende doen: helaas kan j mensen niet dwingen naar een huisarts te gaan, maar je zou wel het volgnde kunnen zeggen (vraag als het kan ook aan laura's vriend of hij dit wil doen) "óf je gaat naar de huisarts, verteld daar wat er is gebeurt en laat hem/haar hulp voo je zoeken, óf onze viendschap/relatie is voorbij". Misschien schikt ze hiervan, en doet ze het. ander zou ik geen contact meer me haar zoken. het klinkt hard, maar jij kan er echt nist aa doen, je kan haar ook niet helpen en je gaat er op deze manier zelf aan onderdoor. Je laat haar ook niet stikkn als je dit doet: een echte vriendin zou dit begrijpen. Misschin is het een idee om zel ook met je huisarts o vertrouwenspersoon te gaan praten. Het lijkt me vij traumatich om in zo'n siuatie te zitten, en dit is toch iets dat j moet verwerkenlijkt me, net zoals de dood van en geliefde o een auto-ongeluk.
Succes
|
13-10-2003, 15:16 | ||
Citaat:
(en ik heb het verhaal ook gelezen... helemaal )..... Maar iemand die zo'n verhaal over mijn leven op internet zou gooien zou ik absoluut niet tot mijn vriendenkring rekenen.... T is gewoon een kutstreek.... Hoe goed bedoeld ook....
13-10-2003, 15:18 | ||
Citaat:
13-10-2003, 15:38 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
13-10-2003, 16:28 | |
ik heb het verhaal gelezen en ik moet zeggen dat me een aantal dingen opvallen:
* De katten slapen altijd bij haar in bed, zitten bij haar in bad.. Zoals iemand al eerder opmerkte houden katten vaak niet van water, dus dit vond ik een beetje ongeloofwaardig *Laura heeft ontzettend veel eigenaardigheden, zo lijdt ze aan verschillende angsten en fobieën, we zullen even wat noemen: 1. Hoogtevrees; 2. Straatvrees; 3. Mensenvrees; 4. Faalangst; 5. Vliegangst; 6. Bloedvrees; 7. Claustrofobie; 8. Examenvrees; 9. Liftangst; 10. Naaldvrees; 11. Onweerangst; 12. Reisangst; 13. Watervrees; 14. Spreekangst; 15. Tandartsvrees; 16. Sociale fobie voor tieners 17. Nachtblind Ik snap niet dat ze met straatvrees naar school durft en met watervrees uitgebreid in bad met de katten en met reisangst (bestaat dat?) op vakantie met jullie voor 5 dagen en nu met haar vriend in oktober? En die sociale fobie voor tieners, ze is wel bevriend op school geweest met jullie? En ze heeft er ook geen problemen mee om uit te gaan als ze mensenvrees heeft? Erg knap dat ze van de één op de andere dag over haar fobieën heen is, aangezien ze nooit proffesionele hulp heeft gehad. * Als ze zich, als ze ongesteld is, door haar moeder maar 1 keer per dag laat verschonen, dan heeft ze super tampons/maandverband, OF ze is elke dag ontzettend doorgelekt. Dus ofwel ze spreekt zichzelf ontzettend tegen heel de tijd en ze is totaal verknipt en er is echt geen redden meer aan, aangezien ze geen hulp wil. ik zou me dan distantiëren van haar. Ofwel het hele verhaal is niet waar. Geen idee wat ik er van moet denken.
13-10-2003, 17:03 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ga er ook echt vanuit dat het verhaal niet waar is eigenlijk.. er kloppen een aantal dingen niet. En als het wel allemaal waar is zijn jullie zelf ook errrrg raar. Ik bedoel, je gaat toch niet serieus "tandartsvrees" in zo'n rijtje zetten.. wat een onzin zeg. |
13-10-2003, 17:14 | ||
Citaat:
kun je er niet een slotje op doen ofzo |
13-10-2003, 18:23 | |
dit lijkt net op een verhaal uit een leermethode voor iets van maatschappelijkwerk/psychologie etc.
Het lijkt net een diagnose ofzo, ook altijd het vanuit een apart perspectief geschreven is
13-10-2003, 22:49 | ||
Citaat:
Wij weten ook wel dat het tegenstrijdig is allemaal dat vinden wij ook, daarom weten wij ook niet wat we ermee aan moeten en daarom vragen wij JULLIE om advies en niet om lullige reacties te plaatsen, reageer dan gewoon niet! Waarom zouden wij zoiets verzinnen? Zo'n lang en ziek verhaal KAN je niet verzinnen! |
13-10-2003, 23:02 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik snap niet dat nog niemand zich met dit meisje bemoeid heeft? Ik snap dat mensen reageren met "HEt is jou zaak niet" Maar dit is werkelijk ongelofelijk, als het verhaal waar is, ook al is ze 19 jaar ze is verknipt van hier tot ginder! Uit wat ik lees maak ik op dat ze een eetprobleem heeft, vreselijk 'gullible" is, dat ze iemand anders na-aapt omdat ze zelf zo wil zijn, dat ze in alles overdrijft, en toch behoorlijk gestoord is (excuseer mijn woord gebruik maar zo komt het gewoon over) De enige oplossing dunkt me Jan aan te spreken, of Laura (?) met haar laten praten. |
13-10-2003, 23:08 | ||
Citaat:
en het is Laura die Linda na-aapt. in iedergeval bedankt voor je reactie! |
14-10-2003, 08:46 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar goed, 't is niet aan mij om te zeggen of het wel of niet echt gebeurd is, jij zegt het, ik ga er dan vanuit dat dat de waarheid is. Al betwijfel ik of je er iets aan kan doen: ze is volwassen. |
14-10-2003, 09:04 | |
Even voor de duidelijkheid; ik zeg met mijn post niet dat het verhaal niet waar is.
Ik zeg dat het voor mij allemaal zo tegenstrijdig is dat dit meisje wel heel erg in de war moet zijn en daarbij zeg ik dat ik me - hoe hard dat misschien ook klinkt - er van zou distantiëren zolang zij zelf niet bereid is hulp te zoeken of naar je te luisteren als je aankaart dat ze een probleem heeft. Daarbij zeg ik, dat ik het verhaal zo heftig vind dat ik me kan voorstellen dat sommige mensen het niet geloven en ik zelf ook niet precies weet OF ik het wel of niet zou moeten geloven. Maar mijn mening hierover maakt op zich niet uit. Je vroeg wat wij zouden doen, en hetgeen wat hierboven staat is mijn antwoord.
14-10-2003, 14:10 | ||
Citaat:
* Geschiedenis: Terechte reactie. Leraren moeten met hun fikken van je spullen afblijven. Ze moeten niet menen overal recht op te hebbem. * Profielwerkstuk: Waarschijnlijk zat haar iets anders dwars, maar jullie zeiden al dat ze niet zo heel sociaal is dus zal ze er niet gemakkelijk over praten. Daardoor komt Woede, verdriet en/of frustratie er op de verkeerde momenten uit. * Ongesteldheid: Dit is echt een lulverhaal. Niemand wordt dagelijks ongesteld. Als ze dit werkelijk zegt is het misschien een manier om aandacht te trekken terwijl ze je eigenlijk wat anders wil vertellen. * Pizzeria: Dit slaat echt nergens op. Onzin om je over zoiets zo op te regen. * Vertrouwen: Niet iedereen is hier nu eenmaal even gemakkelijk mee. Ikzelf vind het ook moeilijk om mensen te kunnen vertrouwen, puur door het feit dat al veel mensen mijn vertrouwen misbruikt hebben (ook na langere tijd). * Kater: Alcohol is bedoeld als genotmiddel. niet als wedstrijd. Dwing dus niemand iets te drinken wat hij/zij niet wil. tuurlijk had laura een kater. Als ze normaal nooit drinkt lijkt dit al heel snel een kater. * Vakantie: Stel duidelijke grenzen op. Als zij weigert aan deze grenzen te voldoen dan ist exit. Dan kan ze dus niet mee 9wat ze dan dus waarschijnlijk ook eigenlijk niet wil. Ik hoop dat dit jullie voldoende geholpen heeft. ikke kan uiteraard niet alles puntgewijs beantwoorden, maar ik heb er naar mijn mening het belangrijkste uitgenomen. sterkte ermee en laat nog eens horen hoe het verder gaat.
14-10-2003, 15:24 | |
Verwijderd
|
Ik twijfel ontzettend aan de waarheid van dit verhaal, maargoed. Mocht het waar zijn voer haar in een dwangbuis af naar een psychiatrisch ziekenhuis, want ze doet gewoon niet normaal.
Haar laten inzien dat ze stom bezig is, lukt je toch niet. Ze is totaal verknipt. Neem haar reacties desnoods op op een geluidsbandje of voor mijn part op video en laat dat zien aan mensen op school of bij een instelling. Dan moeten ze haar wel helpen. |
15-10-2003, 20:05 | |
Volgens mij hopen jullie erop dat wij jullie gaan helpen met het oplossen van een casus ofzo. Sorry maar ik geloof dus echt niet dat jullie dit geschreven hebben Dit is echt zo'n typische casus van de SPW. Ik heb zelf de SPW gedaan en weet dat sommige casussen erg moeilijk uitwerkbaar zijn, maar doe jezelf een plezier en maak je eigen huiswerk. Anders leer je het nooit
|
15-10-2003, 20:11 | ||
Citaat:
|
Advertentie |
|
|
|