Advertentie | |
|
30-12-2003, 16:03 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
En dat Suzie het huisgenootje was, vermoedde ik ook op een gegeven moment. Maar echt megaduidelijk vind ik het niet en ik vond ook dat ik daar te laat achter kwam. Een ander zal het niet storend vinden, ik wel en dus zeg ik dat. |
30-12-2003, 20:00 | |
Ik begon te gillen. Dit kon niet waar zijn, dit was een nachtmerrie. Ik draaide me om en keek naar Mn broer en zus. Chato huilde nog steeds, Luna keek verdrietig. "Ze kan er niet mee omgaan dat jij voor Stefan gekozen hebt, zoals zij dat noemt, en dat je…dat Raoul…" Luna maakte zijn zin niet af. Ik snapte wat hij bedoelde. Luna legde zijn arm om me heen. "We hebben haar geprobeerd tegen te houden maar ze draaide volledig door. We moesten helpen. Ze begon met dingen te smijten, het was echt weird." Chato pakte mijn hand en trok me bij mijn kamer vandaan, naar haar kamer. Ze haalde een doos onder haar bed vandaan en schoof hem naar me toe. Ik bleef voor me uitstaren, als een zombie. Ik snapte het niet. Ik wilde alleen wat rust, waarom zo? Alleen om Raoul en Stefan? Ik kon het niet snappen. Chato opende de doos. Ik keek erin. Ze had mijn mooiste spulletjes bewaard. Ze haalde mijn geboorte beer uit de doos. "Mama wilde hem…Mama…" Chato kwam niet uit haar woorden. Luna nam hem over. "Ma wilde hem verknippen. Ze heeft veel dingen van je kapot gemaakt." Ik draaide me om en rende naar beneden. Chato en Luna riepen me. Ik trok de deur open rende weg. Bij het station stond ik stil. Ik hijgde en liet me op de trap vallen. Waar moest ik heen? Wat moest ik doen? Het was al helemaal donker. Ik keek op de stationsklok. vijf over zeven. Er vertrok over 5 minuten een trein naar Rotterdam. Dat kon ik doen. Ik voelde in mijn jaszakken. Gelukkig zat mijn portemonnee erin. Ik liep naar de kaartjesspuugautomaat en kocht een enkeltje Rotterdam. Ik rende daarna naar het perron en liet me buitenadem op een bankje in de trein vallen, net op tijd.
Na een halfuur in de trein kreeg ik een smsje. Ik opende hem, Hij was van Chato. 'Kom naar huis, dan kunnen we praten…' Ik klikte hem weg. Ik had verdomme geen huis meer! Ik zag dat ik nog meer smsjes had gekregen. Allemaal van Stefan. Dat ik naar huis moest komen, hij vroeg waar ik was, van alles. Ik smste hem niet terug. Ze bekeken het allemaal maar. Ik snapte niet waarom ik boos op Stefan was, maar ik was volledig in de war. Mijn moeder wilde mijn moeder niet meer zijn verdomme. Verdomme, verdomme, verdomme. In Rotterdam Centraal stapte ik uit. Ik keek om me heen. Het was inmiddels halfnegen, ik wist niet wat ik hier deed. Ik dwaalde wat rond en tegen twaalf uur liep ik in een armoedig ogende wijk. Een man kwam naar buiten. "Kankuhwief! ju bekiekt ut mah! ju siet muh nie meer hiea!" Hij was duidelijk dronken. En vrouw met geblondeerd haar kwam naar buiten. "Sjaak, kom schat, kom lekker naar binnen, waar wilde je heen dan? wat wilde je?" Die Sjaak keek haar dronken aan. "Wat k wil? wat k wil? k wil dat wief daar meenemu! ja da wil k!" Hij wees naar mij. Het blondje schudde haar hoofd en trok Sjaak mee naar binnen. Snel liep ik door. Deze wijk was duidelijk niet veilig. Toen ik de hoek omsloeg knalde ik tegen een jongen aan. Of een jongen? Eerder een man. Ik viel achterover en bleef liggen. Eindelijk voelde ik mezelf weer. Ik was doodmoe. De jongen boog zicht over mij heen. "Alles goed?" Fluisterde hij. Ik knikte en hij hielp me overeind. "Waar was je naar op weg?" Ik haalde mijn schouders op. Hij knikte. "Ik heb het al door denk ik, een weglopertje hè? Ik ben Daan." Ik fluisterde mijn naam. "Goed Bella, moet je luisteren, ik woon daar verderop. Kom vanacht een nachtje bij mij slapen, dan kan je morgen weer terug naar huis, dat is altijd beter dan op straat leven, geloof me." Ik knikte gelaten en liep met Daan mee. Hij opende een huis en meteen kwam de geur van wiet op me af. "Met hoeveel mensen woon je hier?" vroeg ik verlegen. Ik had respect voor Daan, hij bewoog zich op een sierlijke manier en praatte mooi, een hese stem. Zijn ogen stonden dromerig en hij was aardig. Daan haalde zijn schouders. "Dat verschilt nog wel eens, op dit moment woon ik samen met mijn vriendin, Cassey." Ik voelde een jaloerse steek en verklaarde mezelf meteen voor gek. Ik had Stefan! “Ga zitten, moet je wat drinken? Of wat eten?” Ik knikte en vroeg om een glas water. Daan haalde die voor me en ging tegenover me zitten. “Hoe oud ben je?” Ik was even stil. Kon ik hem wel vertrouwen? Toen ik hem aankeek vergat ik mijn wantrouwen weer. Zijn ogen waren zacht. “Vijftien.” Daan schudde zijn hoofd. “Ik was ook zo oud toen ik van huis wegliep. Mijn vader mishandelde me en mijn moeder wist alles, maar deed er niks aan. Ik haatte hun allebei en ben naar Rotterdam gegaan, net als jij. Een jongen pikte me op van de straat en bracht me hier onder. Hij is jammer genoeg gestorven aan een overdosis drugs, ik ben hier blijven wonen. Nu ben ik tweeëntwintig en denk ik wat beter na dan toen. Mijn moeder kon er niks van zeggen. Hij mishandelde haar ook. Wat is jou verhaal?” Ik voelde mijn kut. Daan had tenminste een goede reden om weg telopen, ik had het er allemaal zelf naar gemaakt. “Het begon allemaal met Raoul, mijn zoontje.” Fluisterde ik. Het hele verhaal kwam eruit. Ook dat ik nu wilde afvallen en dat mijn moeder een hekel aan Stefan had. “Ze wil mn moeder niet meer zijn Daan! Ze heeft me verbannen!” Daan keek begrijpend. “Je hebt het afgelopen weekend veel meegemaakt hè? Groot gelijk dat je zo overstuur bent. Misschien had Suzie wel gelijk en moet je naar een psycholoog.” Ik schudde heftig mijn hoofd. Daan haalde zijn schouders op. “het kan je helpen. Maar het is half twee, laten we gaan pitten en morgen verder praten.” Daan en ik liepen samen naar boven. Hij gaf me een shirt van Cassey en wees me een slaapkamer. Om vier uur ‘s nachts liep ik naar beneden. Ik kon niet slapen en wilde mijn telefoon, die nog beneden lag, graag bij me hebben. Ik haalde hem uit mijn jaszak en zag dat ik zeven nieuwe smsjes had. Twee van Chato en vijf van Stefan. Ik wilde nog een glas water hebben en liep de woonkamer in. Aan de tafel zat Daan, alleen in een boxer, een peuk te roken. Hij keek me aan. “Hey Bella, kon je niet slapen?” Ik keek geschrokken naar zijn armen. “Doe je dat zelf?” vroeg ik, een beetje bang. De dromerige gloed uit Daans ogen verdween. Nu stonden ze treurig. Hij knikte. “Om je problemen?” Hij knikte weer. “En hierom.” Hij liet zijn ellebogen zien. Overal stonden rode putjes. “Je spuit.” Ik vond het klote voor Daan. Langzaam liet ik me in een stoel naast hem zakken. Hij legde zijn armen over de tafel. Sommige krassen waren rood en nieuw, andere wit en oud. “Ik wil er mee op houden, het word te erg. Cassey spuit ook, ze heeft zelfs wel eens de hoer uitgehangen.” Ik pakte Daans hand. “Dan stop je er toch mee? Dan ga je toch naar een afkickkliniek?” Daan lachte schamper. “Alsof dat helpt.” Ik was verontwaardigd. “Ja dat helpt ja! Mijn vriend heeft dat toch ook gedaan, hij spuit niet meer.” Daan keek me serieus aan. “Bij hem stond iemand volledig achter hem, jij.” “Bij jou Cassey toch?” Daan schudde zijn hoofd. “Cassey spuit ook en zij wil er niet mee stoppen.” Ik dacht na. “Daan?” Daan keek me aan. “Ik sta achter je.” Hij dacht even na. “Dat kan niet, jij moet terug naar Amsterdam, naar je vriend, het bijleggen met je ouders, jij moet wat aan je anorexia laten doen.” Ik veerde overeind. “Ik heb geen anorexia Daan! Dat heb ik niet.” “Dat heb je wel, en daarom kan je mij niet helpen!” Ik was boos. “Hoezo zou ik anorexia hebben dan?” “Omdat je dun bent, echt dun, en dan nog aan het afvallen, en nog meer symptomen. Wat die leraar ook al zei, Je bent misschien wel agressiever geworden, prikkelbaarder, moet sneller huilen om dingen, en je steekt je vinger in je keel.” “Ik heb geen anorexia.” Herhaalde ik. Ik dacht snel na. Had best veel over anorexia gehoord maar die meisjes waren echt extreem dun, niet zo als mij, ik was nog best mollig vond ik zelf. Daan haalde zijn schouders op. “Als jij dat wil volhouden...Maar het komt erop neer dat jij niet achter mij kan staan, we kennen elkaar niet eens!” Ik ontweek zijn blik. “Maar je bent wel heel speciaal.” Zei ik zacht. Daan keek weer dromerig, mooi zo. “Ik wil je helpen Daan, laat me je helpen.” Daan keek nadenkend. “Stefan wil jou ook helpen. Bel hem straks en vraag of hij hier wil komen.” Ik stemde toe. Daan zal wel gelijk hebben. Om tien uur die ochtend, toen Daan en ik nog steeds beneden aan de tafel aan het praten waren, zeg ik Cassey voor het eerst. Ik schrok. Ze zag er verlept uit. Ze had grote wallen onder haar ogen en haar wangen waren ingevallen. “Een nieuw weglopertje, moest je haar nou weer meenemen?” Ze klonk verwijtend. Daan suste haar. “Kom op Cassey, ik ken Bella al langer.” Mij gaf hij een knipoog. Ik speelde maar mee. Cassey keek wantrouwig. “Wat doen jullie op dan? Je hebt vanacht niet eens in bed gelegen!” Daan schudde zijn hoofd. “Klopt, heb met Bella gepraat.” Cassey liep de kamer uit. “Ze is net uit haar roes, dan is ze altijd zo geïrriteerd.” Ik keek naar Daan. “Maar zou Stefan al op zijn? dan kan je hem bellen.” Ik knikte en belde hem. Half in slaap nam hij op. “Jezus Bella waar zit je?” Ik vertelde dat ik in Rotterdam was en bij Daan logeerde. Stefan schold me uit. “Weet je wel wat er allemaal had kunnen gebeuren, hoeveel zorgen wij ons hebben gemaakt?!” “Ik kon er gewoon allemaal niet meer tegen Stef, ik moest weg, en Daan heeft me gelukkig goed opgevangen.” Stefan klonk nu wat minder boos. “Wat is er dan allemaal?” Daan pakte de telefoon van me af, de tranen liepen weer eens over mijn wangen. “Hey Stefan, Daan hier. Ik spreek even voor je huilende vriendin. Ze zit met dingen, ik neem aan dat jij het van Raoul weet?” Daan was even stil. “Precies. Ik heb ook het idee dat Bella een eetstoornis heeft.” Ik schudde mijn hoofd. “Dat is niet zo!” Daan lette niet op mij. “Ja dat vertelde ze me ja, nee ze vind zelf niet dat ze anorexia heeft maar wat ze me allemaal vertelde was gewoon...wat zeg je?” Daan keek triomfantelijk. “Ja, dat was jou dus al opgevallen? Kom je anders hierheen? Kunnen we een beetje praten...Ja anders bel je Bella even en dan zien we je op het station. Rotterdam centraal. Oke tot dan!.” Daan hing op. “Hij komt hierheen?” vroeg ik overbodig. Daan knikte. “We moeten eens ernstig met jou praten. Stefan klonk behoorlijk bezorgd en boos.” Bedankt voor de kritiek, ik snap wel wat je bedoelt Leonoor.
30-12-2003, 20:46 | |
Ten eerste vind ik je verhaal erg mooi. Doordat het in de ik-persoon is geschreven, kun je je goed inleven in de hoofdpersoon.
Maar misschien wordt het nu tijd wat meer te vertellen over Raoul, als lezer vind ik het nu een beetje irritant worden om niet te weten wat daarmee gebeurd is. Maar je zult ongetwijfeld al een idee hebben hoe je dat gaat doen. Wanneer komt het vervolg? |
31-12-2003, 16:34 | |
Heej!
Ik las je verhaal en echt hoor, wooooh woooooh woooooh! 'K vind het heel goed geschreven! Het trekt je als lezer ook aan om steeds verder te lezen. Het is leuk dat je het in de ik-vorm schrijft, zo verplaats je je makkelijk in Bella. Verder vond ik wel een klein beetje storend dat er af en toe een aantal spelfouten in zaten, maar dat was ook weer niet zo heel erg. Je hebt een erg mooie schrijfstijl vind ik, en je weet de meeste dingen goed te verwoorden. Het dramatische valt wel mee hoor! Sommigen zeggen dat het moeilijk te begrijpen was, wie Suzie en Luna waren. maar dat valt wel mee, maar je moet gewoon écht het verhaal goed lezen. Mijn complimenten!! Jammer dat we nu weer zo lang op het vervolg moeten wachten , maar ik zou zeggen; ga zeker zo door! liefs, nijn. PS: dat over Raoul had ik absoluut niet verwacht! Maar ik ben wel benieuwd hoe dat precies is gegaan.
|
04-01-2004, 22:34 | |
Zoals iemand al eerder zei, is het écht veel prettiger dialoog lezen als je het op de volgende regel zet als een ander iets zegt. Zo 'hoort' het ook, kijk maar naar boeken.
Een heel groot stuk met allemaal achter elkaar stukjes dialoog vind ik onprettig om te lezen. Verder is het geen hoogstandje ofzo, gewoon een 'normaal' verhaal over een niet echt origineel onderwerp.
04-01-2004, 23:22 | ||
Citaat:
Ik vind dat men niet zo moet zeuren.. Het is gewoon goed voor iemand van vijftien. En over "Raoul", ik vind het juist leuk dat ze der zo "geheimzinnig" mee doet. Dat de schrijver de lezer gewoon "pest".. Dat komt wel vaker voor en ik noem het eerder prof dan irritant Ga door meid!! I like it!! |
04-01-2004, 23:27 | ||
Citaat:
En ik denk dat je mensen niet mbt. leeftijd moet (positief) discrimineren. Je kan er toch hoogstens iets van opsteken.
08-01-2004, 16:27 | |
SORRY!
sorrysorrysorry mensen! maar nu ben ik ziek, griepje, en zit de laatste dagen niet echt lekker in mijn vel, veel met school bezig zodat ik er niet afgetrapt word enzo, nieuwe stuk bijna af, reken op het weekend dat er nieuw stuk opkomt! sorry
10-01-2004, 09:45 | |
Daar is hij dan eindelijk! Nogmaals sorry voor de lange wachttijd
Toen de trein het station binnenkwam greep ik Daans hand vast. Ik was bang. Ik was bang dat Stefan boos om me zou zijn omdat ik weggelopen was, bang dat ze me zouden dwingen te eten, bang dat mijn moeder me echt nooit meer wilde zien, bang voor het verleden en de toekomst. Daan kneep even in mijn hand en keek me aan. “Je ziet bleek, bang voor Stefan?” Ik haalde mijn schouders op. “Niet doen hoor, die gozer is blij dat hij jou zo weer kan knuffelen.” Ik lachte naar Daan. “Lieverd!” Ik draaide mijn hoofd richting de schreeuw. Stefan kwam op me af gerent. Ik liet Daans hand los en bleef verlegen staan. Stefan omhelsde me stevig en kuste me een paar keer. Daan keek lachend toe. “Zie je wel?” het leek alsof Stefan Daan nu pas zag. Ze schudden elkaar de hand. Daan gaf mij een duwtje richting de uitgang. Stefan sloeg zijn arm om me heen en bleef maar naar me kijken. Ik lachte. “Ik ben maar een nachtje weggeweest hoor!” Stefan haalde zijn schouders op. “Maar je bent wel in de war.” Ik boog naar hem toe en zoende hem. Even geen woorden nu. Even alleen Stefan en ik. Ik en Stefan. Bij een gezellig oogend eetcafétje stopte Daan. “Zullen we hier wat gaan eten?” Stefan stemde toe en Daan hield de deur voor ons open. Binnen waren alleen maar zakenmannen en moeders met kinderwagens. “Iedereen is nog op school, het is nog maar half een.” Verklaarde Daan. Ik had er helemaal niet aangedacht dat het dinsdag was, dat ik op school hoorde te zitten. Stefan schoof de menukaart onder mijn ogen. “Kies maar wat lekkers te eten uit.” Mijn ogen dwaalden over de gerechten. Op de achtergrond hoorde ik Stefan en Daan praten. Stefan had mijn hand vastgepakt en aaide mijn vingers. Ik wist niet wat ik moest kiezen. Alles maakte me wel dik. Ik schoof de menukaart van me af. “Doe maar een bruin broodje kaas.” Zei ik zo luchtig mogelijk. Daan keek afwijzend naar Stefan. “Bella je hebt helemaal niks gegeten sinds je bij mij bent, een broodje kaas vult niet echt.” Ik zuchtte, wat zeurde hij nou? De serveerster kwam naar ons toe. “Zeg het maar.” Stefan en Daan bestelden een biertje en een hamburger met friet. “Doe mij maar een spa blauw en een...” Stefan onderbrak me. “En nog een hamburger met patat.” De serveerster liep weg. Stefan keek me aan. “Moet je nog naar de plee?” Vragend keek ik op. “Hoezo?” Stefan zei dat ik dan nu moest gaan. “Na het eten mag je niet meer.” Verontwaardigd keek ik naar Daan en Stefan. “Hoezo zou ik dan niet meer mogen?” “Omdat je anders kan gaan braken. Jij eet straks je eten op en daarna houden we je in de gaten, voor je eigen gezondheid.” Ik moest bijna huilen. Wie dachten ze wel niet wie ze waren? Ik mocht verdomme toch zelf weten wat ik deed met mijn lichaam? Ik had blijkbaar een boos gezicht, want Daan pakte mijn andere hand. “Stefan bedoeld het goed, het is om jou te helpen.” Ik wist niet meer wat ik moest denken. “Waarom ben je nou naar Rotterdam gegaan lief?” Stefan stopte een paar patatjes in zijn mond en schudde zijn haar voor zijn ogen weg. “Mama...” Ik wist niet hoe ik het moest uitleggen. Hulpeloos keek ik naar Daan. “Moet ik het aan Stefan vertellen?” Ik knikte. Daan vertelde dat mijn moeder had gedaan alsof ze me niet meer kende en dat mijn kamer leeg was geruimd. Stefan keek geschokt naar mij. “Maar je kon toch weer naar ons toekomen?” Ik schudde mijn hoofd. “Ik doe toch alles fout! Suzie en jij hebben zelfs ruzie om mij! Ik verpest alles, waar ben ik nou goed voor?” Stefan schudde zijn hoofd. “Liefje toch, je bent voor zoveel dingen goed, en Suzie en ik maken juist ruzie omdat we van je houden, wij allebei!” Ik staarde naar mijn eten. Stefan pakte mijn hand weer vast en at door. Daan verbrak de stilte na een poosje. “Stefan? Bella zit ook erg in de knoop met Raoul.” Stefans ogen stonden boos. “Hoe vaak moet ik dat nou nog zeggen Bella, het was een ongeluk! Ik kon er niks aan doen, jij kon er niks aan doen.” Daan keek naar Stefan een trok zijn wenkbrauwen op. “Ik snap dat jij er ook mee zit Stefan, maar Bella heeft het er echt moeilijk mee, en jij snauwt haar nu af.” Stefan stond op en gooide zijn bestek neer. “Wat moet ik ermee! Ik vind het ook echt klote hoor! Ik denk er ook elke dag aan! Ik zie hem elke dag weer! Jij bent niet de enige Bella!” Hij liep het eetcafé uit en smeet de deur achter zich dicht. Daan griste zijn portemonnee uit zijn zak en gooide een briefje van twintig euro op de tafel. Hij pakte mijn arm en trok me mee naar buiten. Ik huilde. Daan keek verdrietig. We renden samen Stefan achterna. Stefan zat op een bankje voor zich uit te staren. Daan liet ook op het bankje vallen en trok mij tussen hen in. Stefan huilde. “het spijt me zo Bella, het spijt me van Raoul, het spijt me dat ik zo tegen je tekeer ben gegaan, het spijt me.” Ik kroop tegen Stefan aan. “Het was ook geen ongeluk.” Ging hij verder. “Ja het was wel een ongeluk, maar ik had het kunnen voorkomen. Ik had ook niet onder invloed van die klote heroïne moeten rijden. De heroïne was nog niet uitgewerkt. Ik ben zo dom geweest. Zo dom. Het spijt me. Het spijt me ook dat ik er niet voor je was. Je kon met alles bij me terecht maar niet met dat. Ik had er voor je moeten zijn, we hadden erover moeten praten in plaats van doodzwijgen. tien maanden lang iets doodzwijgen is kort, maar te lang. Jij bent nog maar vijftien verdomme, je was nog maar veertien. Ik had je de kans moeten geven erover te praten. Ik ben zo’n lul.” Stefan wilde verder praten maar ik onderbrak hem. “Nee Stef, nee je bent geen lul.” “Jawel lieverd. Als ik tien maanden geleden niet onder invloed van heroïne in de auto was gestapt, had ik jou en Raoul niet aangereden. Dan hoefde Raoul niet bij je weg.”
10-01-2004, 14:18 | |
wauw! meis, je moet dr ECHT een boek van maken! jij bent goooeeed!! YOU GO! hahaha. goed dat word dus van school af en verhalen schrijven he? neej ma t lijkt gwoon alsof t van een prof. schrijfster komt, en (niet beledigend bedoeld) maar dat is echt super voor een 15-jarige!!! kus loes
|
10-01-2004, 17:41 | |
tjeez, wat zielig allemaal..
ik kan daar dus absoluut niet tegen (waarom lees ik dit?) maar tis wel verslavend! alles moet wel goedkomen met haar hoor! anders ga ik huilen. en is die Daan stiekum psycholoog??
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Vrouwenopvang Fryslân Verwijderd | 17 | 05-03-2007 15:12 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Gootsteenontstopper Verwijderd | 10 | 13-12-2004 15:35 | |
Verhalen & Gedichten |
tja...een verhaal..ofzo Romie | 11 | 08-07-2004 07:11 | |
Verhalen & Gedichten |
[kort verhaal] F.'s verhaal Just Johan | 2 | 23-02-2004 14:41 | |
Psychologie |