Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2004, 17:13
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
NN schreef op 11-04-2004 @ 12:52 :
Zoals de HvA en de UvA tegenwoordig ook al inhoudelijk gaan samenwerken lijkt mij onwenselijk...
Hier heb ik een hele mooie brief over gehad:

Uitgangspunten van de intensieve samenwerking UvA-HvA:

a) scherp geprofileerde wetenschappelijke opleidingen enerzijds en beroepsopleidingen met mogelijk tussenvormen van wetenschappelijk beroepsgerichte masters;
b) geen verwatering van onderwijsniveau, geen vermeninging van verschillende leerdoelen;
c) goede schakel- en doorstroomprogramnma's, zodat elke student zijn talent maximaal kan benutten;
d) uitstekende studie-loopbaan begeleiding.


Mja. Punt a en b spreken elkaar een beetje tegen... Tussenvormen van de verschillende vormen onderwijs maar geen verwatering van onderwijsniveau en vermenging van verschillende leerdoelen? Lijkt me niet
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2004, 17:16
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 11-04-2004 @ 13:45 :

Over HBO'ers stond trouwens deze week een leuk artikel in de UvT universiteitskrant:

http://www.uvt.nl/univers/nieuws/0304/28/hbo.html
Het spijt mij zeer dit te zeggen, maar het klopt allemaal wel
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 12:48
Verwijderd
Vraag me toch af hoe jullie denken over mensen die bijvoorbeeld eerst heel HBO-rechten halen en dan gewoon in het eerste jaar WO-rechten beginnen (dus niet meteen aan een master).
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 14:46
NN
NN is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 12-04-2004 @ 13:48 :
Vraag me toch af hoe jullie denken over mensen die bijvoorbeeld eerst heel HBO-rechten halen en dan gewoon in het eerste jaar WO-rechten beginnen (dus niet meteen aan een master).
Heel onverstandig, want dat kost je vele jaren extra. Je kunt beter na je HAVO gewoon even VWO doen, in plaats van een hele HBO-recht opleiding.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 20:03
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 12-04-2004 @ 13:48 :
Vraag me toch af hoe jullie denken over mensen die bijvoorbeeld eerst heel HBO-rechten halen en dan gewoon in het eerste jaar WO-rechten beginnen (dus niet meteen aan een master).
Het is iig beter dan het halen van alleen een losse universitaire master. Het kost je alleen veel meer tijd, en als je sowieso naar de uni wilt, kun je beter VWO doen (kost je ook geen stufi). Volgens mij kun je dan beter met je p instromen
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 20:31
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
NN schreef op 12-04-2004 @ 15:46 :
Heel onverstandig, want dat kost je vele jaren extra. Je kunt beter na je HAVO gewoon even VWO doen, in plaats van een hele HBO-recht opleiding.
Idd, dan kun je meteen kijken of je in staat bent om het VWO te halen. Zo niet, dan kun je IMO de universitaire studie ook wel vergeten, want dat is weer een stuk zwaarder dan het VWO.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 21:40
Verwijderd
Niet dat ik het van plan was ofzo alleen er wordt hier nogal fel gereageerd op hbo-propedeuse mensen die naar de uni gaan, dus vroeg me af wat jullie vonden van mensen die uni gaan doen met een volledige bijbehoorde hbo opleiding
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 10:22
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 13-04-2004 @ 22:40 :
Niet dat ik het van plan was ofzo alleen er wordt hier nogal fel gereageerd op hbo-propedeuse mensen die naar de uni gaan, dus vroeg me af wat jullie vonden van mensen die uni gaan doen met een volledige bijbehoorde hbo opleiding
Beste Blackwater_park, ik ben zelf met mijn p naar de uni gegaan, dus van mij zul je niet zo snel iets negatiefs horen Wat alleen wel zo is, is dat maar 10% van de p-instromers het haalt. Daarom zal wel zo fel gereageerd worden.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 11:26
Verwijderd
ah, is het echt zoveel verschil met het hbo? iedereen zegt wel van wel maar heb er nog niets over gelezen van mensen die het echt hebben gedaan, dus ben wel benieuwd naar je mening erover.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 11:44
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 13-04-2004 @ 22:40 :
Niet dat ik het van plan was ofzo alleen er wordt hier nogal fel gereageerd op hbo-propedeuse mensen die naar de uni gaan, dus vroeg me af wat jullie vonden van mensen die uni gaan doen met een volledige bijbehoorde hbo opleiding
Naar de uni met een volledige HBO-opleiding is altijd nog beter dan naar de uni met alleen het eerste HBO-jaar. Van die laatste route is namelijk allang bekend dat het uitvalpercentage vele malen hoger ligt dan onder mensen die gewoon VWO hebben gedaan.

Het is op dit moment ook al mogelijk om via een volledige HBO (MER, in dit geval) binnen te komen bij rechtsgeleerdheid. Je stroomt dan tegelijk in het tweede en derde jaar in, moet een aantal extra vakken volgen en dient strafrecht uit het eerste jaar nog te doen (op HEAO MER krijg je begrijpelijkerwijs helemaal geen strafrecht).

Instromen met een volledige HBO-rechtopleiding lijkt me dus niet onverstandig, maar zoals hier gezegd wordt heeft het geen toegevoegde waarde bóven instromen met een VWO-diploma. Als je ná je HAVO-examen moet kiezen, dan kost VWO je twee jaar extra en HBO-rechten je vier jaar extra. Gewoon zonde van je tijd.

Citaat:
Blackwater_park schreef:
ah, is het echt zoveel verschil met het hbo? iedereen zegt wel van wel maar heb er nog niets over gelezen van mensen die het echt hebben gedaan, dus ben wel benieuwd naar je mening erover.
Nee, nogal wiedes. Er zitten hier alleen mensen die altijd al een WO rechten hebben gedaan en hooguit mensen die net zijn begonnen met HBO-rechten en dus ook nog maar in het eerste jaar zitten. Ik ben zelf vierdejaars rechtsgeleerdheid, maar ik help mijn nichtje regelmatig met haar opleiding (zij volgt namelijk HBO-rechten in Utrecht, ook eerstejaars). Als ik haar eerstejaars boeken vergelijk met de mijne, dan zie ik daar veel verschil tussen. Dat verschil zit 'm er vooral in dat je op HBO-rechten zoveel mogelijk 'praktijkhandigheidjes' krijgt, en er minder aandacht aan het systeem besteed wordt. Vertaald naar beroepsperspectieven: HBO-rechtmensen gaan flippen als ze een probleem onder ogen krijgen 'dat niet in de boeken heeft gestaan'.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 11:48
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 14-04-2004 @ 12:26 :
ah, is het echt zoveel verschil met het hbo? iedereen zegt wel van wel maar heb er nog niets over gelezen van mensen die het echt hebben gedaan, dus ben wel benieuwd naar je mening erover.
Er is inderdaad een behoorlijk verschil met het HBO. Allereerst de invalshoek. Op de uni is het wetenschappelijk ---> analyseren, het HBO is praktijkgericht --> toepassen. Ik vind het wel prettig, maar het is wel even een knop omschakelen. Ik vind het nu niet zo heel moeilijk, maar ik heb er wel veel last van dat ik het vak Academische Vaardigheden gemist heb (argumenteren, en werkstukken schrijven). - ik ben pas in februari ingestroomd. Dit heeft er waarschijnlijk toe geleid dat ik een onvoldoende had voor m'n eerste werkstuk (o.a. het citeren van mensen en noten, verantwoording ed. is fout). Net als bij een ander tentamen, wat ik weliswaar wel gehaald heb, denk ik dat het argumenteren fout is gegaan. En ja, het niveau is hoger, minder praktijk, meer leren... alle clichés zijn waar
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 12:21
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-04-2004 @ 12:44 :
Naar de uni met een volledige HBO-opleiding is altijd nog beter dan naar de uni met alleen het eerste HBO-jaar. Van die laatste route is namelijk allang bekend dat het uitvalpercentage vele malen hoger ligt dan onder mensen die gewoon VWO hebben gedaan.
Uiteindelijk blijft het risico bij de student of hij het op deze manier wil proberen en er mogelijk een jaar of meer mee verliest. Voor mij heeft het goed uitgepakt om door te stromen met een HBO-P (weliswaar op een heel ander vakgebied, n.l. Technische Natuurkunde) naar rechtsgeleerdheid. Ik zou daarom ook niet willen pleiten voor het afschaffen van deze mogelijkheid omdat je de mensen die het wel aankunnen de mogelijkheid ontneemt. Waar ik dan weer meer in zie is een bindend studieadvies.

Citaat:
Ik ben zelf vierdejaars rechtsgeleerdheid, maar ik help mijn nichtje regelmatig met haar opleiding (zij volgt namelijk HBO-rechten in Utrecht, ook eerstejaars). Als ik haar eerstejaars boeken vergelijk met de mijne, dan zie ik daar veel verschil tussen.Dat verschil zit 'm er vooral in dat je op HBO-rechten zoveel mogelijk 'praktijkhandigheidjes' krijgt, en er minder aandacht aan het systeem besteed wordt. Vertaald naar beroepsperspectieven: HBO-rechtmensen gaan flippen als ze een probleem onder ogen krijgen 'dat niet in de boeken heeft gestaan'. [/B]
Ik heb recentelijk nog een HBO strafrecht tentamen onder ogen gekregen, de minimale toetsingsinhoud deed me wel enigzins schrikken. Het vermogen om op abstract niveau nieuwe problemen aan te pakken lijkt me idd minimaal. Krijgen ze eigenlijk wel jurisprudentie? Ik zal voor de grap eens wat dictaten bestellen van de juridische hogeschool hier in Tilburg.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:20.