Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Welk gedicht is het beste in de ruimste zin van het woord?
Gedicht 1: Ruimte 1 4.76%
Gedicht 2: Over de oorsprong van het daglicht 4 19.05%
Gedicht 3: Beperkingen verruimen 0 0%
Gedicht 4: te ruim 6 28.57%
Gedicht 5: 'Het behoort hier...' 0 0%
Gedicht 6: een forum van wo(o)rden 0 0%
Gedicht 7: 'Kleine gedichtjes...' 1 4.76%
Gedicht 8: Dwaalster 0 0%
Gedicht 9: Tenegerife 0 0%
Gedicht 10: Casis Minor 1 4.76%
Gedicht 11: Alles over Berlijn 2 9.52%
Gedicht 12: ubi pus, ibi evacua 0 0%
Gedicht 13: Ingmar 0 0%
Gedicht 14: 'Hoe zou s.o.s. uit...' 1 4.76%
Gedicht 15 0 0%
Gedicht 16: Molenaarsdochter 0 0%
Gedicht 17: 'Met alle ogen...' 4 19.05%
Gedicht 18: 'Er staat een menigte...' 1 4.76%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2007, 08:03
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
gedicht 11.

Dit gedicht is heel zorgvuldig geschreven. Ontzettend veel rijm, zonder dat het overheerst, en de toon blijft mooi constant, zonder rare uitspattingen. er zitten mooie vondsten in, zoals unter den Linden en het betonrot. wel ontzettend jammer dat die foto er bij staat. Het voegt voor mij niets toe, en de sfeer past niet bij het gedicht. Toen ik in Berlijn was heb ik een bijna dezelfde foto gemaakt. Wat dat betreft zou een foto zonder de gebouwen op de achtergrond en die stomme luchtballon veel beter werken denk ik. Wanneer je tussen die betonblokken door loopt is het allemaal ook veel indrukwekkender, omdat je dan ziet dat het niet alleen omhoog maar ook omlaag golft en sommige van die dingen meer dan 2 meter hoog zijn.
Ondanks die foto toch een kansmaker voor mijn stem. Tot nu toe in ieder geval, ik moet natuurlijk nog meer dan de helft.
Advertentie
Oud 06-10-2007, 11:44
Verwijderd
Gestemd, op zeventien! Zie andere post
Oud 06-10-2007, 18:02
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Gedicht 10.

Dit is op zich wel aardig, maar ik word er niet warm of koud van. Er is nergens rijm of ritme te herkennen, zinnen voelen te lang of te kort. De link met ruimte is wel goed gedaan, al zou ik ook iets over Orion verwachten. Hoewel dat misschien een beetje te overduidelijk zou zijn geweest. Denkt de schrijver echt dat de maanlanding nep was?
Oud 06-10-2007, 18:51
Lavender
Avatar van Lavender
Lavender is offline
In tegenstelling tot de meeste van jullie wist ik het meteen: het wordt absoluut gedicht twee.
Iemand bracht aan dat het niet echt uitnodigt om te lezen omwille van de lengte, maar door de witregels vind ik dat niet. Er zitten werkelijk prachtige vondsten tussen, zoals:

Er zit een kattensnoet op de plaats
waar ze ademt - daar hapert ze mee. Buiten
het raam kruipt samengesmolten licht
om de randen van mensen of valt weer uiteen
en sterft af op z’n best. Vandaag is dat
vannacht begonnen.

Vandaag zegt ze: “veel te lang geluisterd
naar eigenlijk niets te horen.”

Wat ze vraagt: waarom is ze waarheid
tussen twee leugens gaan zoeken.
Zoals de oorsprong van daglicht
woont ze het liefste in de ruimte
tussen twee huizen in. Ze is vergeten
van wie ze het meeste hield: de mensen
die gingen, of op dag één
al niet kwamen.

Oud 06-10-2007, 22:32
Verwijderd
Ik heb gestemd op gedicht 4. Omdat dat mij het meeste aanspreekt. Voor meer diepgang in dit bericht ben ik nu te moe, na een drukke week, te weinig slaap en de afgelopen twee dagen hard, lang en tot laat werken....
Oud 07-10-2007, 08:15
Fayelinde.
Avatar van Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Gedicht 9: Hier wordt een heel mooi woordgebruik gehanteerd, en ik kan het me ook levendig inbeelden. Dit is een goed gedicht, origineel ook. Jep, ook dit is een kanshebber!
Hooguit kerf je met de notenscherf
een scène in mijn huid: het flesje
sambadanst boven het bronze strand
Gedicht 10: Hier ontbreekt iets. Goede opzet, maar ergens gaandeweg de eerste strofe lijkt er iets weggevallen (al is het waarschijnlijk niet zo). Daardoor snap ik het niet zo goed.
Waar is de redding, pardon, het vergif?
Wat geeft het of de maan bereikt wordt,
zoiets kun je ook in de studio maken,
Gedicht 11: Wauw, aan dit gedicht is volgens mij veel werk besteed. Echt goed over nagedacht, ik vind het dan ook een heel mooi. De foto helpt natuurlijk ook bij mijn verbeelding, maar dit is toch één van de sterkste gedichten die ik totnogtoe al las.
Het spijt me dat je daar zo joods dood ligt
op het bruidsbed in mijn hoofd,
want met jouw leven had ik
het mijne gered.
Gedicht 12: Bij deze heb ik ook een idee wie het geschreven heeft! Jammer van de gedwongen rijm, daar ben ik niet zo'n voorstander van. Maar hoe meer ik het lees, hoe leuker ik het vind, het past gewoonweg.
want wie heeft geen gekwelde geest
behandelt meisjes nooit gemeen
kijk zo jong is hij hoort hij hen zeggen
waar leidt zijn kwelling hem toch heen
Gedicht 13: De schrijver heeft aan dit gedicht waarschijnlijk ook enorm veel werk gehad. Toch nog een keer een kus van de juf voor al deze mooie, bijzondere gedichten! Er is niets 'mis' met dit gedicht, ik vrees dat het me gewoon niet zo raakt.
je draaide wat rond in de ruimte,
ijsbeerde in gedachte gangen door
baarde zorgen en praatte met bomen.
Gedicht 14: Kort en bondig, zo heb ik het graag. Leuk, op een grappige manier toch iets waar je over nadenkt!

Gedicht 15: Heel origineel, tof idee. De woorden spreken me niet zo aan, maar het blijft leuk gevonden.

Gedicht 16: Ik heb het een paar keer gelezen, maar ik snap het toch niet helemaal. Okee, ik begrijp de grote lijnen, maar het stuk over de oranje hesjes bijvoorbeeld, snap ik niet goed. Dit is misschien wel een goed gedicht, maar ik wil toch wel even aantonen dat het wat minder toegankelijk is voor de mindere poëten onder ons .
zij was daar niet zij was daar nog

toen bleek dat Mars aan beide zijden van de neus allang
was dood gegaan.
Gedicht 17: Dit is mooi. En nu moet ik daarvoor een argument geven. Hmm... er wordt een mooie situatie geschetst vind ik, ik kan het me zo voor de geest halen, maar het blijft toch origineel.
We staan
onder dezelfde maan met alleen
een andere naam.
Gedicht 18: Het idee is niet zo bijzonder, vind ik. De uitwerking op zich is ook wel okee, maar er zijn gedichten waar ik verliefder op ben. Op zich zeker geen slecht gedicht!
en krul en buig als een danser
in een doosje. Ik zal zingen als je dat wil;
Oud 07-10-2007, 08:24
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Jeetje wat een gedichten. Ik ben onder de indruk (van zowel de kwantiteit als kwaliteit). Ik heb ze zojuist allemaal een keer door gelezen, maar ik heb duidelijk meer tijd nodig. Binnenkort ga ik er eens echt voor zitten.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Oud 07-10-2007, 11:27
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Momenten waarop je eigenlijk keihard aan school zou moeten werken zijn altijd de beste om even te verdrinken in mooie gedichten.

Gedicht 12
Ik vind dit echt een heel moeilijk geval, niet in de minste plaats omdat ik me herinner van wie het is (ik probeer het altijd te vergeten maar de meerderheid blijft toch hangen). In ieder geval staat in de eerste strofe dat water, wijn en levertraan ‘jou’ niet meer kunnen zuiveren, terwijl in de strofe erna staat dat alcohol alles schoon brandt en levertraan wanen uitdrijft. Klopt niet voor mijn gevoel. De derde zin in strofe vier loopt echt niet lekker (de hele strofe heeft een ander ritme, maar die zin past echt niet). En ja, de laatste strofe is treffend maar wel auw.

Gedicht 11
Ik omarm dit gedicht want het is zo mooi geschreven. Bravo voor het blikkeren van de stad als je bijna wakker bent. Ik ben er nooit geweest, maar ik vind die foto wel treffend door het contrast van die blauwe lucht (compleet met luchtballon) en dan die keiharde betonblokken: dat past het gedicht, want ook dat is enerzijds keihard en anderzijds van een bepaalde luchtigheid. Ik vind dat het klopt zo samen en ik denk dat het gedicht ook echt bij de foto is geschreven (naast de herinnering). Het einde van het gedicht is mooi geschreven.
Minpuntje vind ik de luchtballon in het gedicht: die lijkt er een beetje ingepropt omdat het zo’n opvallend element in de foto is. Dat had met woorden mooier uitgeschreven kunnen worden denk ik. En er staat twee keer ‘laten’ in de tweede strofe.
Maar nu – ruimte. Dat was natuurlijk wel het thema en behalve dat Berlijn ook een stukje van deze in de ruimte zwevende aardbol is, vind ik dat het gedicht er niet echt op aansluit.

Gedicht 10
Canis is hond, toch? Mindere hond, of zoiets? Het is ongetwijfeld een doordacht gedicht over de ruimtehond, maar het pakt me niet. Dat komt denk ik doordat er zoveel beschrijvingen in staan maar eigenlijk zo weinig concrete beelden. Dat maakt dat ik weinig zin heb om me er heel ver in te verdiepen. Het wordt wel leuker als ik het vaker lees, trouwens. De laatste zin in het Duits is sterk. Het onderwerp is ook goed uitgekozen met het thema. Toch wel een pluimpje voor hoe dit gedicht weer een eigen karakter heeft bij al deze gedichten over ruimte.

Gedicht 9
Wanhopig, dit gedicht. Het valt me net als iedereen op dat er twee keer bleekheid en sproeten in worden gebruikt, maar dat is toch juist om aan te geven dat het om hetzelfde gaat, lijkt me? Van mij mag het dus wel. Dat laatste stukje vind ik qua klankenspel mooi: ‘En daar… …onder je vandaan’. Ik denk dat de dicht(st)er wel een beetje teveel beeld heeft gebruikt zodat het niet meer goed duidelijk is wat hij/zij nou bedoelt: die laatste strofe is nogal abstract.
Ruimte – ja overspel, geen ruimte meer voor de ik-persoon. Liefde(sverdriet) kun je bij elk thema wel aanhalen, en het is moeilijk daarmee nog iemand te treffen denk ik.

Gedicht 8
Jeuj, dit gedicht wilde ik al de hele tijd herlezen. Ik vind het echt geweldig. Eigenlijk heb ik er niet zo bar veel op te zeggen, ik vind het gewoon een leuke uitgang (planetos=dwalende), leuk uitgewerkt en ik word er vrolijk van. Ik mis alleen een sterk ritme, dat zou dit gedicht echt afmaken. En nog een puntje: het gedicht heet ‘dwaalster’ maar dat vind ik een beetje een mislukte woordspeling want het gedicht gaat over een planeet, geen ster, en hij is een jongetje in het gedicht , geen meisje.
Deze heeft wel kans op mijn stem, want treffend, grappig, toch ook wel doordacht.
Oud 07-10-2007, 15:43
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Gedicht 11
Maar nu – ruimte. Dat was natuurlijk wel het thema en behalve dat Berlijn ook een stukje van deze in de ruimte zwevende aardbol is, vind ik dat het gedicht er niet echt op aansluit.

Gedicht 10
Canis is hond, toch? Mindere hond, of zoiets?
In 11 worden toch steeds dingen beschreven die zich afspelen in het hoofd, in de kamer, in de straten van Berlijn? Dat zijn ruimtes.


En voor canis minor: http://en.wikipedia.org/wiki/Canis_Minor
Oud 07-10-2007, 15:58
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ja, best, maar zo kun je natuurlijk elk gedicht laten aansluiten op ruimte, vind je niet?
Oud 07-10-2007, 17:02
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ik vind dat ruimte in gedicht 11 veel beter verwerkt is dan in bijvoorbeeld gedicht 13, waar het dan weliswaar een keer letterlijk genoemd wordt, maar er verder niet echt iets mee doet.

In gedicht 11 wordt een continue link gelegd met ervaring van ruimtes.
Nu is een stad van zichzelf al een collage opgebouwd uit openbare en private ruimte, en zou je Berlijn dus an sich al een ruimte kunnen noemen.
In het gedicht wordt de grens tussen verschillende soorten ruimte verbroken, of benadrukt, hoe je het wil zien. Bijvoorbeeld de derde strofe,
Daar begint de schrijver over de hoek van een kamer, privé ruimte. maar er is tegelijkertijd niet privée ruimte aanwezig, namelijk de openbare ruimte van de stad in het sterrenlicht aan de andere kant van het raam. En bij de sterren wordt het woord ruimte ook nog eens met een andere definitie aangestipt.
En de belangrijkheid van de Berlijnse muur die de stad toch vooral als ruimte in tweeën deelde, want het bleef één klomp bebouwing.

En eigenlijk geef je zelf al een kleine aanzet als je de foto beschrijft, de lucht tegenover de betonblokken. Maar dus ook de gebouwen erachter. Het monument is ontzettend openbare ruimte, de gebouwen, woningen, privé. De lucht is een beetje lastig, want wel vrij toegankelijk voor iedereen, alleen kan niemand er komen, behalve met een luchtballon/vliegtuig/etc. In die zin is het dus ook semi-privé te noemen. De foto is dan misschien ook veel gepaster dan ik vond toen ik mijn commentaar typte.

En dan speelt zich alles af in het hoofd van de persoon, wat de meest privée privéruimte is die eer maar kan zijn.


Nu kun je je afvragen of zoiets ook de bedoeling van de schrijver was, maar ik zie het er in terug.
Oud 07-10-2007, 17:24
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Gedicht 9.

Ik vind de herhaling van sproeten en het bleke juist wel sterk. Het lijkt me dat Porce het goed heeft gezien, het meisje en de zee zijn dezelfde in het gedicht. Maar het gaat denk ik niet zozeer over overspel als wel desinteresse van de ander in het meisje. De reden kan dan wel overspel zijn, de ander kan ook gewoon ontzettend egocentrisch zijn. En omdat ze helemaal niet belangrijk voor 'm is, er geen ruimte voor haar is in hem, verlaat ze 'm. Zoiets, lijkt me.

Verder, leuk klankenspel.
Oud 07-10-2007, 18:35
Verwijderd
Gedicht 2:

Wat kun jij geslaagde zinnen maken, zeg. “Buiten het raam kruipt...of valt weer uiteen”is zo'n geslaagde zin. Haast filmisch. Kattensnoet daarentegen vind ik een vreselijk woord Strofe 4: petje af. Daarna vind ik het wat minder worden, de zinnen verliezen hun kracht, of misschien het beeld, ik weet niet. Nouja, de laatste strofe is ook weer zo'n geslaagde zin (maar met kattensnoet) he ik loop te mierenneuken, sorry. Het filmische in dit gedicht spreekt me echt aan, de lengte wat minder. Ik zie de link met het thema, dus dit is een grote kanshebber.

Gedicht 4:

Een lijvig gedicht Ook wel krachtig, ik bedoel, veel assonantie/alliteratie, het bekt wel lekker. Keerzijde is dat het ook vaak uit de bocht vliegt qua ritme, een beetje jammer. Erg puberaal, ik kan me er goed een beeld bij vormen. De link met het thema zie ik er ook wel in terug, maar hmm, eens denken.

Gedicht 6:

Helemaal in de writersblocktrend. Dichterluk t niet... hihi! Het stuk tussen ( ) is ook we vindingrijk. Het benoemen van het woord ruimte in dit gedicht vind ik iets te expliciet. Ik ben een beetje dubbel over dit gedicht, aan de ene kant vind ik het grappig en origineel, maar aan de andere kant is het ook ergens een beetje vlak. Het einde bijvoorbeeld. Toch zit er veel potentieel in dit gedicht. Kampt de schrijver ervan met een writersblock, dan kan ik hem/haar vertellen dat hij/zij toch wel iets aardigs heeft geschreven!

Gedicht 8:

Eerst even iets over het einde. Het is mij te docerend, elke keer als ik het weer lees. Het hele gedicht heeft een bepaalde stijl, die mij persoonlijk niet zo erg aanspreekt. Het idee is wel leuk, het bevat erg spitsvondige elementen. “De onverbiddelijke wetten... de reiziger.” Hm. Ik zou het gedicht denk ik leuker hebben gevonden als het een kort verhaal was geweest. Het voelt nu net iets teveel als een verhaal in poëzievorm gegoten.

Gedicht 10:

Dit gedicht sprong er voor mij bij de eerste keer lezen al uit. Omwille van wat je met het thema hebt gedaan. Ik moest metéén aan Laika denken. Canis Minor zei mij nog niet zoveel. Ja oke, Canis. Het is een heel treurig gedicht. Er zitten wat mindere stukken in dit gedicht, soms had het taalgebruik wat geconcentreerder gekunnen. En wat meer samenhang tussen de zinnen. Maar ik vind hem gewoon heel erg leuk, de inhoud bedoel ik. De laatste strofe, held(in)! Ik beloof nog niets, maar ik denk dat dit 'm gaat worden.

Gedicht 12:

Hehe. En ik trapte nog wel in het pusverhaal (wat betekende het ook alweer?). Erg duidelijk wie dit is. Een gekweld gedicht. Erg strak qua schema, geen lettergreepje ontspringt de dans van deze dichter. Dat wrede spreekt me ergens ook wel aan. Ik breek alleen mijn kop over strofe 4, wat bedoel je er in godsnaam mee? Ik merk eigenlijk ook niet de link met het thema. Waar heb je die verstopt? Ja, gruwelijk
Oud 07-10-2007, 19:54
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Hehe. En ik trapte nog wel in het pusverhaal (wat betekende het ook alweer?).
Nou, het bleek nog echt pus te zijn ook.
"Waar pus, daar verwijderen." iets dergelijks
Oud 07-10-2007, 19:58
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Gedicht 8.

Vooral het begin vind ik sterk. het ritme en de rijm gaan geweldig. Maar na de tweede strofe wordt het zwakker, de zinnen zijn te lang en de rijm wijkt te veel af waardoor ik het ritme verlies.
Oud 08-10-2007, 08:15
FIEloSOOF
FIEloSOOF is offline
Tot nu toe zijn gedicht 4, 5, 17 en 18 mijn favorieten, maar ik moet nog even nadenken over het waarom en over een uiteindelijke keuze.
__________________
wees gekust
Oud 08-10-2007, 19:44
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Gedicht 7.

Conceptueel leuk, zoals Halo al zei, maar het was veel sterker geweest als het inderdaad juist ontzettend groot was geweest. het lijkt nu meer een 'hey, leuk idee' gedicht dan iets waar goed over is nagedacht.
Oud 08-10-2007, 19:58
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Ik begin met gedicht 15, dat is er een die er voor mij van begin af aan uitsprong, omdat ik het idee zo mooi vond. (Zelfs het hoopje vlees dat ik in eerste instantie een beetje eng vond ) .. Qua gedicht is het misschien .. minder. Ik mis een hele pakkende zin, dat heeft zo'n kort gedicht denk ik wel nodig. Dat is het jammere, ik had hier op kunnen stemmen, als het nog wat .. doordachter was geweest. Ik snap wel, dat de ruimte in het plaatje op was, dat de dichter dat bedoelt, in zekere zin was er misschien geen plaats meer voor weerzinwekkende waarheiden, maar ik mis toch.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 08-10-2007, 21:10
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Nog voor ik weer begin wil ik even wat toevoegen aan mijn afgelopen kritiek. Want het gedicht Canis Minor bleef eigenlijk de hele tijd in mijn hoofd hangen in de vorm van absurde surrealistische beelden en heelal-stilte die je ook hoort als je in het gras naar de sterren ligt te kijken als je naar boven staart en ik waardeer het gedicht nu veel meer.

Ten tweede wil ik Yannick wel gelijk geven wat betreft zijn betoog over gedicht 11. Het thema is er op veel manieren in terug te vinden. Dus ik nuanceer me: ik heb het gevoel dat de dicht(st)er zich meer heeft gericht op de herinnering dan op die vele toepassingen van ruimte. Ik raak niet doordrenkt van een eh ruimte-achtig gevoel, want ik word daarvoor teveel afgeleid door het persoonlijke erin. Het gedicht geeft me niet het idee dat ik ernaar moet zoeken, maar dat het goed is zo.

Dan nu…

Gedicht 7
Ja tof maar oh wat was het inderdaad geweldig geweest als dit levensgroot op een stationmuur gegraffitiet zou zijn om nog maar even wat toe te voegen aan het lijstje dat al is genoemd. En toch vind ik het tof.

Gedicht 6
Er zitten hele leuke dingen in, maar ze worden niet genoeg geïllustreerd, denk ik. Alwien zei ‘navelstaren’ en ja, dat is het wel een beetje: de dicht(st)er heeft interessante gedachten maar om ze over te brengen is een tweede, en daar zijn denk ik wat te weinig aansprekende beelden voor gebruikt. Daarom blijft dit wat vlak voor de lezer.
Desalniettemin interessant. Ik stoor me alleen wel vreselijk aan de komma achter ‘zonder’ in de eerste strofe.

Gedicht 5
Want ik weet niet… of ik langer blijf? Moet dat er niet gewoon staan of is het echt een mysterieuze vinding van dicht(st)er 005? Droevig gedicht, best mooi geschreven en met gevoel voor ritme maar weinig bijzonder inderdaad. Maar ik vind toch echt dat die laatste zin gewoon af gemaakt had moeten worden want op deze manier past hij helemaal niet bij de rest en komt het op me over als foutje.
Oud 10-10-2007, 07:38
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Gedicht 6.

De directe link naar het forum is heel origineel. Ik zou zeggen dat de titel dat een beetje te expliciet doet, maar als die er niet was was het writersblockgedoe niet duidelijk of het echt op het forum sloeg.
Er zitten heel veel aparte woorddingetjes in, zoals dichterluk t niet, wat ik wel leuk vind, maar het is ontzettend moeilijk te volgen. Er zitten verder geen echt sprekende dingen in, het is allemaal een beetje het zelfde en het bereikt me niet. En ik vind 't een beetje gezeur allemaal.
Oud 10-10-2007, 08:00
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Gedicht 5.

Toen ik in de eerste strofe bezig was had ik echt iet svan 'gatver, cliché', vooral om de woorden kil, pijn, liefde en geluk. Maar toen kwamen strofe twee en drie en dat maakte een hele hoop goed. Het is heel herkenbaar. En dat zinnetje van het Chinees ertussendoor relativeert alles een beetje, zorgt ervoor dat die overstrekte drama wordt gecompenseerd. Ik snap niet waarom die boodschap juist in een kattenbelletje moet. En die laatste zin had je van mij wel helemaal weg mogen laten.
Oud 10-10-2007, 10:59
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Gedicht 4.

Hier zit vast ook veel werk in. Er zitten veel leuke dingen in zoals peterpan(syn)dromen en onverstandigenoptiek en vooral '(astronaut of) iets degelijks' heeft me bezig gehouden. Ik dacht eerst dat het een typfout was en dat er iets dergelijks had moeten staan, net als in de tweede strofe, maar als je het stuk tussen haakjes weghaalt slaat het dan nergens meer op. Het geeft ook een leuke twist, dat het astronaut willen worden niet degelijk is.
Oud 10-10-2007, 13:59
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Gedicht 3.

Het is een beetje een bombastisch gedicht, en de enige met uitroeptekens! Ik vind er niet zo veel aan. De woordvolgorde is soms zo raar en het is me volstrekt onduidelijk waar het over gaat.
Oud 10-10-2007, 20:52
Verwijderd
Hoe lang is de poll nog open? Ik moet nog eens de tijd gaan vinden om alles uitgebreid te bestuderen...
Oud 10-10-2007, 21:11
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Hij is tot en met 17 oktober open.
Oud 11-10-2007, 10:51
Verwijderd
Ik heb net de laatste gedichten gelezen, en typ nu, onder de prachtige herfstklanken van Jacques Brel, mijn laatste commentaren.


Gedicht 14:

Goede vragen. Het knappe van dit gedicht is dat wat er gezegd wordt, ook in balans is. Persoonlijk had ik het woordje 'om' tussengevoegd zodat je kreeg "hoor je ze om hulp roepen". Maar dan heb je ook 2x 'om'. Wat ik jammer vind aan dit gedicht, is dat het wel heel kort is. Het lijkt geschreven om die laatste zin, die woordspeling. Maar toch knap gedaan, ik zou nooit zoiets krachtigs kunnen krijgen in 5 regels.

Gedicht 16:

Repelsteeltje anno 2007. Apart, leuk idee. "Ze probeerde goud.... probeerde niets" vind ik heel mooi, alsmede de laatste drie regels. Maar ook een raadselachtig gedicht, een wirwar van elementen waar ik moeite voor moet doen om te achterhalen wat je ermee wilt zeggen. "Mars aan beide zijden van de neus", bijvoorbeeld. Ik mis toch een beetje de samenhang, die had je kunnen helpen het beeld nog sterker te maken.

Gedicht 18:

"Ik beken, ik heb de rode jurk aan" is geweldig, ik weet niet waarom. Waarom zou iemand zoiets bekennen denk je dan. Na een aantal keren lezen denk ik dat het gaat over iemand op een toneelvloer, een danseres, achter de rode fluwelen gordijnen. Dat is dan die ruimte. "je weg vinden door dozen met verloren jaren", ook een mooi beeld.

Veel gedichten en veelzijdige gedichten, maar uit het hele kleurenpalet was er gelijk een die mij aansprak, en dat was gedicht 10, waarop ik dan ook stem. Niet dat het zo'n makkelijke keuze was, want in elk gedicht zitten wel een paar elementen die me aanspraken/deden nadenken, maar toch, ik vind gedicht 10 gewoon echt heel leuk. Maar ook een pluim voor iedereen; er zijn ondanks die vermeende dopwritersblocken, toch prachtige stukjes geschreven.
Oud 12-10-2007, 13:25
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Gedicht 11:
Mooi, mooie beelden, bijzondere woorden. Ik vind het soms misschien te opsommend .. alsof er teveel om de rode draad heenhangt, maar het geheel zit goed in elkaar. "Vallen de sterren door het raam" Refereert aan Kristallnacht? Dit gedicht is in elk geval origineel qua uitwerking van het thema en het had mijn stem kunnen krijgen .. als ik de foto niet zo lelijk had gevonden. Echt, het hele gedicht is zo sfeervol, hoe kun je daar zo'n vakantiekiekje bij plaatsen? Ik snap wel dat het holocaustmonument goed past bij de inhoud, maar deze foto niet, al het donkere is er vanaf.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 12-10-2007, 13:32
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Gedicht 5
Het is al gezegd door Malou, maar woorden als "Kil" "Oude pijn" "Eeuwige stilte" en "Geluk" zijn zoveel betekenis in één woord, dat de betekenis eigenlijk niet meer overkomt. Niet op mij althans, ik wil liever weten hoe kil het precies is, hoe de oude pijn voelt, waarom de stilte eeuwig is. Verder loopt het gedicht goed, het is compact, vlot. Toch mis ik een zin die me echt raakt. Misschien de laatste, als ik hem snapte. Is de dichter een woord vergeten of..?
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 12-10-2007, 13:37
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Gedicht 17
"We staan
onder dezelfde maan met alleen
een andere naam."
Dit vind ik echt heel, heel sterk. "We denken niet aan continenten" ook, "of iemand anders" vind ik te vaag. Ik bedoel, ik houd van woorden als "iemand" en "niemand" maar hier past het niet genoeg, alsof de dichter het zelf ook niet weet. Toch stem ik hier misschien op, omdat het zo poëzie is snap je, raadselachtig.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 12-10-2007, 13:48
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Gedicht 10
Heel sterk einde, maar het gedicht zelf spreekt me niet zo aan. Ik bedoel, ik hou ook van Laika, ik slaap zelfs in een Laika-pyjama, maar ik mis hier misschien het verdrietige van een hondje in de ruimte, de dichter klinkt nogal stoicijns, gaat van de hak naar de tak in plaats van van de wereld naar de maan. Ik snap bijvoorbeeld niet waarom de zinnen "Waar is de redding, pardon, het vergif?" en "Wat geeft het of de maan bereikt wordt,..." in één strofe staan. Het is misschien .. dat alles in het gedicht heel snel gaat terwijl de ruimte je bewegingen juist vertraagt.

Gedicht 9
Dit is goed!
..op het woordje 'sambadanst' na, misschien, dat vind ik te gezocht. Maar het loopt als een trein, het klinkt luchtig, maar ergens is het (denk ik?) heel tragisch. Hij vermorzelt haar sproetenoceanenlichaam, je gaat hem tijdens het lezen vanzelf haten. Maar misschien interpreteer ik het verkeerd, dan moet de dichter het me uitleggen. Ze(hij?) klinkt verward. De eerste paar zinnen zetten een goede toon.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 13-10-2007, 10:50
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Gedicht 4
Wat een goed gedicht. Alleen die lange middelstrofe vind ik niet zo denderend. Daar viel alleen de alliteratie/assonantie van luchtgeruis en rondsuizend gruis me heel positief op. Of nou ja, eigenlijk vind ik nu dat ik overdrijf en dat die strofe goed tussen de rest past. Ik vind de hele tijd iets anders van dit gedicht, het houdt me wel bezig. De eindstrofe vind ik tof. Het onderwerp ook. Ik weet van wie dit is \o/ (ja en niet eens doordat ik het al wist).
Jaaaaa goed gedicht.
Oud 13-10-2007, 15:24
Fayelinde.
Avatar van Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Citaat:
Gedicht 11: Wauw, aan dit gedicht is volgens mij veel werk besteed. Echt goed over nagedacht, ik vind het dan ook een heel mooi. De foto helpt natuurlijk ook bij mijn verbeelding, maar dit is toch één van de sterkste gedichten die ik totnogtoe al las.
Het spijt me dat je daar zo joods dood ligt
op het bruidsbed in mijn hoofd,
want met jouw leven had ik
het mijne gered.
Deze werd het.
Oud 14-10-2007, 11:04
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Gedicht 3
Doordacht, ongetwijfeld, maar als ik dit gedicht zo lees raak ik niet echt geboeid. Nog een keer proberen.
Grenzend als gevend invulling - ik hou niet van de formulering. Wat je bedoelt te zeggen is interessant, maar als je het op deze manier zegt heb ik de neiging eroverheen te lezen. Dat is bij de rest van het gedicht eigenlijk ook. Ik moet veel te veel zoeken naar wat je zou kunnen bedoelen: je mag best wat concreter zijn. Ik ben toch benieuwd naar wat hierin zit, straks eens kijken naar de andere kritieken.
O ik vind trouwens 'dan ook geen nissen ook geen erger' heel tof.
Oud 14-10-2007, 11:35
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Iemand al gespeculeerd over welk gedicht van wie en zo?
Oud 14-10-2007, 13:44
Verwijderd
Oh jongens ik heb stress, ik heb wel alles doorgelezen maar niet op alles gereageerd wegens tijdgebrek, en ik moet (nou oke, mag) zo met school een week naar Zuid Frankrijk. Dus vergeef me dat niet iedereen commentaar heeft gekregen van mij.

Ik zal zo meteen gaan bedenken op wie ik stem. - dat dan weer wel.

Citaat:
4. Ja deze vind ik gaaf! Peterpan(syn)dromen. Ik zie het hele gedicht voor me, het roept bij mij iets tofs op. vooral "maar ik wil" tot en met "verzuchten ze dan".
Deze wordt het.
Oud 14-10-2007, 16:07
Alwien
Avatar van Alwien
Alwien is offline
Ik stem op gedicht 4
__________________
Als je luistert naar de wolken, als je luistert naar de wind
Oud 14-10-2007, 17:35
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Gedicht 2
Wat heeft iedereen toch tegen kattensnoet? Naast dat ik misschien niet helemaal begrijp waaróm een kattensnoet vind ik het juist een origineel, karakteriserend woord. Ik weet nu al dat ik dit gedicht niet ga vergeten omdat er 'kattensnoet' in staat. Dat vind ik dus sterk.
Wat is die eindstrofe knap zeg. Zo mooi dubbel, de gedichten- en stralenbundel.
Maar ik wil iets weten aan het einde van dit gedicht. Want ik vind dat de dicht(st)er prachtig schrijft, maar ik zie geen punt. Het kriebelt. Ik voel het nog, niet allemaal, als een geheel, het voelt nog als losse stukjes (mooi) geschrijfsel. Ik ga het morgen nog een keer proberen.
Oud 15-10-2007, 07:08
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Mag ik ook nog op woensdag 17 oktober zelf stemmen? alsjeblieeeft?
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Oud 15-10-2007, 08:34
Elfe
Avatar van Elfe
Elfe is offline
Ik ga ook stemmen op gedicht 4. Ik vind het weliswaar een waterval aan beelden en woorden, maar het sleept me mee en ik vind veel mooi en fijn om te lezen. En te herlezen.

later word ik (astronaut of) iets degelijks en stippel ik
op platte kaarten wegen naar al bekende dimensies uit


Dit vind ik misschien nog wel het mooist.
__________________
hanging out the window with a bottle full of rain
Oud 15-10-2007, 12:44
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Gedicht 1 vind ik heel fijn om te lezen. Dit is voor mij wat een gedicht hoort te zijn, verrassend, origineel en als een melodie. ‘Loop niet in de pas, loop niet uit de pas’ met daarachter het rijmende ‘de wereld is immers van mij’ begint al goed. ‘Proberen de klanken uit – de piano’ volgt hier uitstekend op, de zin bestaat eigenlijk uit twee zinnen die elk wat anders zeggen met dezelfde woorden. Het ‘Want je moet eerst passen voor het kopen’ begrijp ik niet, maar het volgt de melodie goed. Zo gaat het hele gedicht door en de laatste zin is ook echt perfect. Niets dan goeds over te zeggen.

Gedicht 2 vind ik mooi verhalend, best wel pakkend. Er zitten mooie tegenstellingen in ‘vandaag is dat vannacht begonnen’ en als herhaling in ‘harder voordat het zachte’. Heerlijk gekozen vind ik het woord ‘knielde’ en de zin ‘het wordt stil’. Kattensnoet is sowieso leuk. Alleen het einde vind ik een beetje jammer, alsof een noodgreep vanwege geen inspiratie. ‘Overblijfselen van een dichter’ vind ik ook leuk trouwens.

Gedicht 3 vind ik het ‘zonder nissen, zonder erger’ en ‘dan ook geen nissen ook geen erger’ heel leuk gevonden. Normenloos zonder herbergbaas? Een waard ofzo? En dan normen / waarden? Het staat in elk geval dichterlijk. Zonder-dagen en inhoud aan de omsluiting-die-er-niet-is, leuk! Het einde vind ik ook leuk ‘dan is er niks’. Dit gedicht vind ik tot nu toe het beste bij het thema passen. Het is alleen niet heel erg pakkend.

Gedicht 4 had ik leuker gevonden als betoog. Het is naar mijn idee niet echt een gedicht… wel past het bij het thema. Ik vind het niet heel interessant.

Gedicht 5 Leuk: eerste regel, ‘laken koppig tot aan onze kin hijsen’, kattenbelletje. Maar te verhalend naar mijn idee. De laatste zin klopt volgens mij niet. Wel leuk hoe de eerste alinea het thema bevat.

Gedicht 6 vind ik heel erg pakkend. ‘dichterluk t het niet’ en ‘de dood die zonder leeft door maden toch beweegt’ heel erg bijzonder. ‘fluisteringen’ staat er ook heel mooi, als een tweede couplet. En de ringen (fluisteringen) die tot niets alleen zichzelf wijzen… mooi hoor! De laatste zinnen vind ik wat minder. Maar ‘schrijversblok’ is leuk en past bij ‘ogenblik’. Past ook goed in het thema.

Gedicht 7 vind ik heel grappig

Gedicht 8: ‘bedaren gebaarde’ heerlijk! En de titel: dwalende ster, of een vrouwelijk persoon dat dwalende is? Mooi: ‘Dwaas en trots volhardde de rots, doolde maar door tot hij plots de waarheid ontwarde.’ Past heel goed in het thema. Best verhalend, maar goed gedicht.

Gedicht 9 is een leuk gedicht om te lezen onder een palmboom, maar ik heb er verder niet zoveel mee.
Oud 16-10-2007, 13:08
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Gedicht 10 heel leuk, maar naar mijn idee niet af. Er zitten goede stukjes in, maar deze gaan niet in elkaar over. Als de stijl was doorgevoerd in alle zinnen had ik misschien wel op deze gestemd, maar nu weet ik het nog niet. De eerste twee regels vind ik trouwens een heel prettig begin. Maar ‘pardon’ doet afbraak eraan vind ik.

Wauw gedicht 11 echt, wauw… durf er bijna niets over te zeggen. Geweldig. Door het ene te benoemen ben ik bang de rest te niet te doen… alles is goed. Respect. Heerlijk.

Gedicht 12 vind ik erg leuk. Het is goed, grappig en origineel. Aan het einde krijgt het verhaal meer een betekenis, knap dat je dit doet zonder het hele gedicht verhalend te maken.

Gedicht 13 snap ik niet helemaal. De alinea-indeling vind ik niet heel mooi. ‘praten met bomen’ en ‘mieren in je kleren’ vind ik leuk.

Gedicht 14 is leuk zo compact, langer had het niet hoeven zijn. Maar ik zie er verder geen diepere betekenis in, dat vind ik jammer. Leuk hoor!

Gedicht 15 had een plaatje nodig om zich te onderscheiden van de rest, want de inhoud is wel leuk maar niet superleuk.

Gedicht 16 valt me als eerste de titel op. Apart zijn de alinea’s erg leuk, maar als geheel vind ik het niet kloppen. Het lijkt net of het geen eenheid is. Kopieerapparaat was ik nog nooit tegengekomen in een gedicht en zeker niet op deze manier, heel leuk. Het goud uit stro vind ik ook mooi beeldend. De suikerspinnen ook mooi! Alleen ‘ze probeerde niets’ vind ik een beetje vaag. De tweede alinea snap ik niet maar ziet er interessant uit. De derde alinea vind ik een leuke zin, maar volgens mij heb je die er gewoon in gezet van hop leuk. Dit is meer een drieluik dan een schilderij, dit gedicht. Het ‘Mars’-gedeelte snap ik niet. De laatste alinea vind ik leuk.

Gedicht 17 is heel leuk. Echt heel leuk. Bijzonder door de meters tafelkleed, het ‘doen alsof – de tafel een piano is’, de vragen in het hoofd en onder de stoel, onder dezelfde maan met een andere naam, en de laatste zin. Mooi beeldend, leuk woordgebruik. Wordt nog moeilijk kiezen!

Gedicht 18 vind ik supergoed in het thema passen. Direct en toch indirect. Het geeft mij het idee dat ik door een sleutelgat aan het gluren ben. Het is een geheel, het is mooi, het is beeldend, het is fantasie… deze zou ik graag inlijsten met een mooi plaatje erbij.

En nu nog kiezen....
Oud 16-10-2007, 13:25
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
1, 11, 12, 17 of 18

ik laat het nog even bezinnken
Oud 16-10-2007, 13:38
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ja Reem, van mij mag dat. Ik heb voor vrijdagmiddag toch geen tijd om een topic met de uitslag te maken. Ik hoop dus dat CSN en Ave wel tijd hebben maar volgens mij heeft eerstgenoemde proefwerkweek en de ander is ook niet in veelvoud aanwezig dus HMMMMM.

Gedicht 1
Dit vind ik heel tof:

'Willen jullie deze ruimte verlaten,
ik fluit Nederlandstalig en mijn partituren liggen
door de war in rekken, of zachter praten. '

Die onderbreking is very hip. Verder vind ik en dat zie ik wel meer deze wedstrijd, dat dit gedicht niet genoeg een gehéél is voor mij om er iets van te kunnen maken. Er wordt met klanken gespeeld en met beelden gegooid, door elkaar heen, maar ik zie niet meer zo vaak een mooi afgesloten verhaal. Ik mis dat wel. Je kunt goed schrijven, maar dit is me dan eigenlijk te makkelijk, niet áf. Komt ook doordat dit het laatste gedicht is dat ik bekijk en ik het nu wel zat ben, maar dit geldt nu ook voor alle andere gedichten waar ik te weinig samenhang in zie. Hoe goed jullie ook kunnen schrijven .
Of ligt het aan een poëzieleeshandicap die ik ontwikkel of zo?
Oud 16-10-2007, 15:00
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Bij mij wisselt het met mn stemming, de muziek die ik ondertussen luister en hoeveel ik er daarvoor al gelezen heb. Vrij normaal dus
Oud 16-10-2007, 15:03
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Ik ga voor gedicht 18 omdat ik vind dat deze van mijn selecte het meest een gedicht is, de rest is verhalender.
Oud 16-10-2007, 16:35
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Jeej, ik heb toch nog een beetje tijd gevonden vandaag! Helaas lukt het me niet om alle gedichten uitgebreid van commentaar te voorzien, dat had ik graag gewild maar waarom plannen jullie zo'n gedichtenwedstrijd in zo'n drukke periode (voor mij)?! Echt, de volgende keer...
Maar misschien moet ik gewoon niets meer beloven, dat werkt vast beter voor mij.

Hoe dan ook, ik heb nu alle gedichten een paar keer gelezen en mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar gedicht 2. Ik vind dit gedicht erg mooi met woord- en beeldgebruik en het geeft me een beetje een verdrietig gevoel, heel leeg - en dat is ook net de betekenis van ruimte in dit gedicht, vermoed ik. Andere gedichten die er voor mij uitspringen zijn onder andere 4 (waarvan ik vooral de eindzin "als het heelal je veelal te ruim is" mooi vind; verder zitten er ook gave dingen tussen maar ik vind het toch een beetje overdone) en 8 (erg goed geschreven, maar ik vind de link met 'ruimte' niet zo sterk, een beetje flauw).

Eigenlijk vind ik heel veel gedichten in deze wedstrijd goed, maar 2 is voor mij de winnaar.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Oud 16-10-2007, 18:51
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Hm, ik zat zo te denken, omdat iedereen het blijkbaar verschrikkelijk druk heeft deze week en het ook hartstikke stil is op DoP en het volgende week herfstvakantie is en het dan vast nog wel een beetje volstroomt en we nu nog lang niet genoeg stemmen hebben... misschien moeten we de pollsluitdatum nog maar eventjes uitstellen. Daar kunnen mijn tevens drukke mede fb's zich vast wel in vinden.
Oud 16-10-2007, 19:03
Verwijderd
tevens drukke fb meldt zich. ik heb geen herfstvakantie maar uitstellen van de stemdatum mag van mij wel
Oud 16-10-2007, 21:02
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Ik wel in elk geval want vandaag heb ik zelf nog niet eens tijd om te stemmen buuuu
hoe lang stellen we uit?
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 17-10-2007, 10:21
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Heb ik me zitten haasten... Puh.
Maar ik ben het er wel mee eens
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Algemeen: Overzicht wedstrijden, Handige tips, en overzicht (oude) topics.
Dingaantouwtje
7 04-04-2010 23:26
Verhalen & Gedichten Overzicht Wedstrijden
Porcelain
0 27-08-2007 15:35
Verhalen & Gedichten Oops... foutje
Halogeen
12 14-09-2006 09:44
Verhalen & Gedichten [Beleid] Wedstrijden op DoP
Halogeen
24 02-02-2006 12:06
Verhalen & Gedichten [Wedstrijd!] Jubileum Wedstrijd: Nr. 10
Verwijderd
173 01-10-2005 21:16
Verhalen & Gedichten WEDSTRIJD: Thema: De fluitende blokeend
Halogeen
152 18-06-2005 08:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:36.