Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Welk gedicht is het beste in de ruimste zin van het woord?
Gedicht 1: Ruimte 1 4.76%
Gedicht 2: Over de oorsprong van het daglicht 4 19.05%
Gedicht 3: Beperkingen verruimen 0 0%
Gedicht 4: te ruim 6 28.57%
Gedicht 5: 'Het behoort hier...' 0 0%
Gedicht 6: een forum van wo(o)rden 0 0%
Gedicht 7: 'Kleine gedichtjes...' 1 4.76%
Gedicht 8: Dwaalster 0 0%
Gedicht 9: Tenegerife 0 0%
Gedicht 10: Casis Minor 1 4.76%
Gedicht 11: Alles over Berlijn 2 9.52%
Gedicht 12: ubi pus, ibi evacua 0 0%
Gedicht 13: Ingmar 0 0%
Gedicht 14: 'Hoe zou s.o.s. uit...' 1 4.76%
Gedicht 15 0 0%
Gedicht 16: Molenaarsdochter 0 0%
Gedicht 17: 'Met alle ogen...' 4 19.05%
Gedicht 18: 'Er staat een menigte...' 1 4.76%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-10-2007, 11:54
Verwijderd
Citaat:
tevens drukke fb meldt zich. ik heb geen herfstvakantie maar uitstellen van de stemdatum mag van mij wel
Graag! Want ik wil wel graag stemmen, maar de tijd om alles góed te lezen heb ik nog niet gevonden.
Advertentie
Oud 17-10-2007, 12:22
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Doe maar 25 oktober, zeg ik. Gut? Wel allemaal stemmen dan en roep al je vriendjes en vriendinnetjes ook op om te stemmen want dit slaat natuurlijk nog nergens op (en ik wil meer stemmen) ((grapje)).
Oud 17-10-2007, 16:12
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
en vergeet niet hier neer te zetten wat (en evt waarom) je stemt, anders telt het niet
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 18-10-2007, 11:25
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
(I)k wil wel graag stemmen, maar de tijd om alles góed te lezen heb ik nog niet gevonden.
Idem!
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Oud 18-10-2007, 11:38
*nerwen elensar
Avatar van *nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Ik twijfel nog steeds. Heb nu nogmaals de kans gehad om alle gedichten door te lezen (heb helaas geen tijd om bij ieder gedicht een uitgebreide bespreking te zetten) en 2, 4 en 17 blijven me echt wel bij.

17: Sterk gedicht, eenvoudige taal maar mooie beelden. Pakkend einde. Is echt wel af maar ik denk toch niet dat deze mijn stem gaat krijgen. (en nu ben ik heel streng)

2: Erg beeldend, blijft hangen. Kattensnoet is een mooi woord. Ook leuk die herhaling op het einde. Deze is een grote kanshebber voor mijn stem.

4: Heerlijk taalgebruik, sterk einde ook. Thema spreekt mij persoonlijk minder aan (misschien ben ik al te oud) maar is echt wel super uitgewerkt. Goede link ook naar het thema. Hulde aan de gedachtestreepjes.

Maarrr....

Toch gaat m'n stem uit naar 2. Het spreekt me het meest aan, de beschrijvingen in de 1e strofe brengen me op een vreemde manier tot rust.
Moest ik 2 stemmen kunnen uitbrengen dan was 4 er ook zeker bij geweest.
__________________
Je moet de kat niet bij de melk zetten. Ik ben de kat, wil jij dan de melk zijn?!
Oud 23-10-2007, 16:03
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Gedicht 2.

Weer zo'n lang gedicht waar vast veel tijd in zit. het lijkt wel alsof men deze wedstrijd extra zijn of haar best heeft gedaan. Ik neem aan dat het om een kat gaat? Anders zou ik niet weten waarom die kattensnoet er in zit. De bewoordingen en zo zijn mooi en apart origineel, maar het blijft allemaal een beetje vaag. Waar gáát het over. Wat gebeurt er. Er wordt het hele gedicht een spanning opgebouwd omdat je niet precies weet wat alles is, maar het voelt wel alsof het heel gestructureerd en logisch is. En dan kom je op het eind, en dan stopt het, en dan heb ik nog steeds het gevoel dat iemand even moet komen om me uit te leggen wat het is.
Oud 24-10-2007, 14:11
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Ok ik ben er niet uit maar ga toch doen alsof ik er uit ben en stem op nummer 17. Ik ga denk ik nog wel commentaar geven op een aantal andere gedichten maar ik heb zoo geen tijd want ik ben heel druk bezig vakantie te houden
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 24-10-2007, 17:49
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ok ik ga nu een stempromotiecampagne houden. Dit is volgens mij de tussenstand:

17 II
2 III
4 IIIII
10 I
18 I

Laatst gewijzigd op 25-10-2007 om 10:32.
Oud 24-10-2007, 18:35
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Oh ik heb op 11 gestemd want ik vind het zo mooi en Berlijn sowieso <3 en anders schijnt mijn stem niet te tellen.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Oud 24-10-2007, 20:04
Verwijderd
zeg tot en met de 25e toch?
Oud 25-10-2007, 09:30
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ja Ave

Ja Roosje dat is om vals gestem te voorkomen want dat gebeurde nogal eens

17 II
2 III
4 IIIII
10 I
18 I
11 II

(want elf had er al één, ik kan duidelijk niet tellen)

Laatst gewijzigd op 25-10-2007 om 10:32.
Oud 25-10-2007, 10:25
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
De -vind ik- beste gedichten in vogelvlucht:

8: Hier viel ik meteen op, alleen ik vind het zo jammer dat het metrum zo chaotisch is - of er niet voldoende is. Maar dit gedicht is heel anders dan de andere gedichten, het is ongeveer de enige die ik me goed kan herinneren. Lekker simpel, een duidelijke gedachte. Oh ja - de titel vond ik een mislukte woordspeling. Daar zou ik wel wat verduidelijking over willen straks met de uitslag . Maar dit gedicht is wel een verlichting naast de vele zware gedichten deze wedstrijd.

2: Ik zou hier nog een keer naar kijken en dat heb ik ook al heel vaak gedaan. Ik durf er eigenlijk weinig over te zeggen omdat het een bijzonder gedicht is en ik het risico niet wil lopen betrapt te worden op een heel verkeerde interpretatie zodat de dicht(st)er mij heel stom vind, maar ik doe het toch, want het gedicht ís voor mij immers mijn interpretatie. En zo.
Hoe vaker ik het lees, hoe meer ik de ruimte erin verwerkt zie. Ruimte en tijd: ik zie dezelfde ruimte met dezelfde poes op verschillende tijdstippen beschreven, met verschillende bijbehorende mijmeringen. Dat vind ik heel knap, zo is het gedicht niet alleen een beeld en een sfeerbeschrijving, maar het is een filmpje, een videoclip, een heel scala aan impressies.


4: Ja deze dicht(st)er is creatief en heel goed met woorden en ik hou van het thema van het gedicht. Maar de laatste strofe kan ik nauwelijks lezen, ik heb me net pas gerealiseerd wat ie nou precies betekent. Die streepjes vind ik irritant. Wát er staat raakt me dan wel weer heel erg, inderdaad-gevoelens alom.
Ik blijf erbij dat de derde strofe op een paar regels na te lang is en te niet bijgeschaafd. Dat had mooier gekund: als je dingen als de laatste strofe en peterpan(syn)dromen en 'of iets de(r)gelijks' kunt verzinnen had je van die strofe ook wel iets geniaals kunnen maken met meer dan mooi klankspel. Maar ja, ik kan niet anders dan beamen dat dit een goed gedicht is.

11: Deze heb ik ook onthouden als goed gedicht, maar ooooh met dit grijze weer erbij lijkt het me verschrikkelijk deprimerend, zodat ik het eigenlijk niet durf te herlezen, maar ik doe het toch.
Oooh . Goed. Wat ik -nog steeds- geniaal vind in dit gedicht is de derde strofe met het blikkeren. Ook de eindstrofe. Wat ik minder vind is dat ik er moeilijk meer doorheen kom. De eerste keer vond ik het prachtig (heb mijn commentaar van toen ook herlezen), maar nu ben ik er minder enthousiast over. Wellicht heeft dat alleen maar te maken met mijn bui i.v.m. de grijsheid buiten. Dat toont maar weer aan dat een plebisciet een momentopname is.

Verder wil ik nog even een pluimpje geven aan 13 om de dromerigheid en aan 17 om het naam/maanstukje en de tafelpiano.

Goh, maf, ik had het niet verwacht, maar het wordt gedicht 2 voor mij.

17 II
2 IIII
4 IIIII
10 I
18 I
11 II

(CSNAve tel eens na)

Laatst gewijzigd op 25-10-2007 om 10:32.
Oud 25-10-2007, 13:32
Verwijderd
Zo hé, eindelijk alles eens goed kunnen bekijken. Mijn complimenten voor het niveau, echt leuk om te lezen allemaal. Mijn voorkeur gaat uit naar 7, 9, 10, 11 en 17 en die laatste heeft uiteindelijk mijn stem gekregen. Omdat. Uh, leuk metrum, goede uitwerking van het thema, het soort gedicht waar ik van houd. Of zo.
Oud 25-10-2007, 13:34
Verwijderd
Omg, ik heb een stem gekregen.

Edit: omg, het was een ongeldige!

Laatst gewijzigd op 25-10-2007 om 15:52.
Oud 25-10-2007, 13:53
Verwijderd
2. vanwege dit stuk: Ze is vergeten
van wie ze het meeste hield: de mensen
die gingen, of op dag één
al niet kwamen.

dat stuk boeit me. het hele gedicht is leuk, hoewel ik het iets te lang vind geloof ik om me helemaal te boeien. maar vanwege bovenstaand stuk blijft ie in mn hoofd hangen, dat is goed.

7. zoals eerder al gezegd: was dit gedicht in enorm grote koeieletters gemaakt dan had ie mn stem misschien gekregen. wel een glimlach waard

11. Mooi, mooie beelden. Maar ik mis een stukje waarvan ik echt denk: ja dít maakt het.

17. Leuk vanwege de eerste strofe. maar dit stuk ’ We staan onder dezelfde maan met alleen een andere naam.’ irriteert me nogal

18. ‘Ik beken, ik heb de rode jurk aan’ intrigerende zin! Maar verder is het net-niet.


Oh jongens ben ik nou zo kritisch of wat? Ik stem uiteindelijk op gedicht 2, maar helemaal zonder twijfel is het niet.

nieuwe tussenstand dus:

17 II
2 IIIII
4 IIIII
10 I
18 I
11 II
Oud 25-10-2007, 14:57
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
waarom hebben jullie niet in de poll gestemd? of is die al dicht?
en hemhem wie van ons maakt het uitslagtopic? (A)
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 25-10-2007, 15:02
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Ik stem op gedicht 4.
Oud 25-10-2007, 15:30
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik twijfelde tussen 2, 11 en 17.

2 heeft geweldig mooie woorden en woordenspel, maar ergens vind ik dat ook de zwakte van het gedicht. Het had krachtiger, overtuigender, bondiger gekund naar mijn gevoel. En het thema is er niet heel erg sterk in verwerkt

11 is erg fijn, Berlijn is fijn, allegoriën zijn fijn. Maar voor wie in Berlijn geweest is liggen de beelden misschien wel erg voor de hand. Dat dacht ik al bij de eerste lezing, en toen ik voor de tweede keer keek en er toen die foto van het holocaustmonument bij zag dacht ik het helemaal. Komt het effect, de gevoelswaarde van dit gedicht niet teveel van de zwaarbeladen beelden die nou eenmaal onze geschiedenis zijn, in plaats van de talenten van de schrijver zelf?

Dus mijn stem gaat naar 17. Ik vind het leuk, speels, gek, surrealistisch.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Oud 25-10-2007, 15:51
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
waarom hebben jullie niet in de poll gestemd? of is die al dicht?
en hemhem wie van ons maakt het uitslagtopic? (A)
Was ik vergeten

En euh, dat zien we vanavond om een uur of negen wel?
Oud 25-10-2007, 16:16
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Sketch, je aapt me hopeloos na, ik was allang onderaan begonnen .
Nou hoor
Oud 25-10-2007, 16:33
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Gedicht 1

krijgt mijn stem. Het is samen met gedicht 7 en 8 zo'n beetje het enige gedicht dat niet zo zwaar beladen is. Het voelt als een snelle schets van een goed idee. De beelden spreken me aan, maar het heeft nog een aantal scherpe randjes. En daar zit voor mij ook de charme. Kleine conceptule schetsen vind ik leuker dan uitgewerkte projecten. Het is luchtig en vluchtig, en werkte Da Vinci zijn ideeën niet ook nooit helemaal uit?
Oud 25-10-2007, 17:33
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Gedicht 4 IIIIII Vogelvrij, Raise, Ekleor, Alwien, Elfe, Reynaert
Gedicht 17 IIII Feellikerain, Quis, Not For Sale, CSN
Gedicht 2 IIIII Lavender, Reem, Nerwen, Porcelain, Ave
Gedicht 11 II Fayelinde, Roosje
Gedicht 18 I Flyaway
Gedicht 1 I Sketch

Zo dan kan iedereen checken of ie ertussen staat.
Oud 25-10-2007, 22:38
Verwijderd
en gedicht 10 ava/adore?
Oud 25-10-2007, 22:44
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ja zie je wel ik ben scheel.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Algemeen: Overzicht wedstrijden, Handige tips, en overzicht (oude) topics.
Dingaantouwtje
7 04-04-2010 23:26
Verhalen & Gedichten Overzicht Wedstrijden
Porcelain
0 27-08-2007 15:35
Verhalen & Gedichten Oops... foutje
Halogeen
12 14-09-2006 09:44
Verhalen & Gedichten [Beleid] Wedstrijden op DoP
Halogeen
24 02-02-2006 12:06
Verhalen & Gedichten [Wedstrijd!] Jubileum Wedstrijd: Nr. 10
Verwijderd
173 01-10-2005 21:16
Verhalen & Gedichten WEDSTRIJD: Thema: De fluitende blokeend
Halogeen
152 18-06-2005 08:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15.