Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2013, 08:53
Fiets23
Fiets23 is offline
Citaat:
hallo iedereen!

Zoals de meeste hier ben ik ook sterk geïnteresseerd in UC's. Alleen twijfel ik enorm of ik wel een kans maak in de strenge selectieprocedure. Ik heb in 2012 eindexamen gedaan en hoewel ik het gehaald heb, waren de meeste cijfers toch afgerond een 6. Ook voor mijn wetenschappen, terwijl ik het liefst de science richting op wil. Is deze richting nu compleet kansloos voor mij?

Daarnaast heb ik op zich wel een goede motivatie en relevante ervaring qua internationale omgevingen en liberal arts. Met mijn Engels zit het verder ook wel snor. Ik ben gewoon heel erg bang dat ze me om mijn cijfers af gaan wijzen. Nu zag ik dat je in je motivatie brief ook een reden zou kunnen vermelden waarom mijn cijfers 'tegenvallen'. Zou ik hiermee nog een kans maken? Ik wilde me eigenlijk aanmelden voor UCU en AUC, al zijn dit gelijk de moeilijkste om binnen te komen!

x
Wie niet waagt die niet wint. Hoewel je kans inderdaad kleiner is dan als je 8en zou hebben, ben je zeker niet kansloos, en als je op de andere punten goed scoort en je relatief lage cijfers kunt toelichten, dan heb je zeker nog een kans. Let wel erop dat de deadline snel nadert (iig voor UCU is 1 februari)!
Advertentie
Oud 14-01-2013, 08:59
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Eén van onze bloggers studeert nu aan het UC in Utrecht.
Hieronder de tekst van haar blog, in het blog zelf ook wat foto's en een fillempie.

Citaat:
Prangende vragen over University College
Het is tegenwoordig zowat een trend: geen 'gewone' studie doen, maar naar een University College gaan. Maar wat doe je daar precies en is er echt zo'n strenge selectie? En moet je dan op zo'n Amerikaanse campus wonen?

Op het Scholieren.com-forum is het een drukbezocht topic. Zelf ben ik eerstejaars student aan University College Utrecht. Hieronder staan alle meest gestelde vragen én antwoorden voor je op een rijtje.

Wat is het?
Zo kort mogelijk gezegd: een University College is een driejarige bacheloropleiding in Nederland waaraan studenten van over de hele wereld studeren. De opleiding is dan ook geheel Engelstalig en wordt ook wel 'Liberal Arts and Sciences' genoemd.

Het belangrijkste verschil met een 'normale' universiteit is dat je op een University College niet kiest voor één studierichting, maar uit ontzettend veel verschillende vakken kunt kiezen, die in mijn geval voortkomen uit drie verschillende vakgebieden: Science, Social Science of Humanities. Zo kun je bijvoorbeeld tegelijkertijd Neuroscience en Literatuur volgen, of Performing Arts met Economics en Philosophy, of Law, Politics, enzovoorts.

Je houdt het dus lekker breed, maar moet gaandeweg wel kiezen voor één hoofdrichting met een aantal hoofdvakken. Over dit 'Liberal Arts and Sciences'-principe hieronder nog een filmpje (jep, in het Engels):

Wat kun je ermee?
De meeste University College-studenten gaan na de drie jaar een master doen. Dat kan overal op de wereld zijn en in bijna elk soort vakgebied, afhankelijk van de hoofdrichting die je hebt gekozen. Ik wil misschien een master journalistiek gaan doen. Maar ook geneeskunde, een economische master of iets met psychologie kan prima na University College.

Veel werkgevers willen heel graag 'all-round' opgeleide mensen aannemen, en University Colleges staan erg hoog aangeschreven als het daar om gaat. Uit statistieken blijkt dat oudstudenten gemakkelijk aan een baan komen. Maar goed, daar heb ik zelf dus nog geen harde bewijzen van.

Woon je dan net als in Amerika op een campus?
Op veel (maar niet alle) University Colleges woon je inderdaad op de campus. Dat wil in Utrecht zeggen dat je op één terrein woont met al je schoolgenoten, en daar ook les volgt. Je hebt wel gewoon je eigen kamer en mag logees hebben, dus eigenlijk woon je gewoon in een studentenhuis vlakbij je school.

Bovendien kun je lunchen en avondeten in de Dining Hall. Je leest het goed: niet zelf koken dus. En ja, dat is echt Amerikaanse kantine-met-dienbladen-stijl.

Verder is er een hele hoop te doen op campus. Er is een ontzettend levendig wereldje van committees en activiteiten. Je kunt bijvoorbeeld meedoen met tangolessen, debatclubjes, marathongroepjes, schilderlessen, de schoolkrant, toneelstukken, je kunt gaan fitnessen, naar lezingen, en vervolgens 's avonds een drankje pakken in de College Bar.

Kom je dan nog wel eens van die campus af?
Dat vroegen veel van mijn vriendinnen zich af. "Zit je dan niet erg opgesloten, de hele week daar op campus?" Nee, weet ik nu. Je kunt je leven op campus zo bubbel-achtig maken als je zelf wilt: sommige studenten komen inderdaad nooit verder dan de College Bar, anderen zijn heel de week in de stad te vinden. Dat ligt dus helemaal aan jezelf.

Hoe kom je op een University College?
Je moet een toelatingsprocedure doorlopen om naar een University College te mogen. Grofweg een derde van de kandidaten wordt aangenomen. Hiervoor moet je een aanmeldingsprocedure met onder meer een motivatie, referenties en een bewijs van je Engelse vaardigheden doorlopen, waarna je uitgenodigd kunt worden voor een interview. Als je dit jaar eindexamen doet, moet je je vóór 1 februari aanmelden.

Ehh, zijn er dan helemaal geen nadelen?
Natuurlijk wel. Het is hard werken, vergis je daar niet in. In Utrecht hebben we korte, maar intensieve semesters. Dat betekent veel vakantie, maar ook heel veel uren studeren in de week. Ik wilde me meteen bij al die leuke clubjes en activiteiten aansluiten, maar dat lukte niet. Af en toe is het dus even prioriteiten stellen. Aan de andere kant: ik zie mijn vriendinnen, vriendje, ouders en collega's ook nog vaak genoeg. Ik heb in elk geval absoluut geen spijt van mijn keuze.

Oké, dat wil ik ook. Maar wat kost dat grapje?
Een University College is niet goedkoop. In Utrecht betaal je vanaf volgend schooljaar zo'n - schrik niet - €11.500 per jaar. Daar heb je dan wel alles voor: collegegeld, je kamer en eten (afgezien van ontbijt). Aangezien een kamer in Utrecht ook rete-duur is en vooral onvindbaar, is dat aspect in ieder geval mooi meegenomen. Bovendien krijg je voorlopig nog gewoon studiefinanciering en een OV-jaarkaart: het is gewoon een openbare opleiding en geen particuliere school, zoals sommigen denken. Al met al ben je wel duurder uit dan je gemiddeld zou zijn, maar hé, het is wel een prachtinvestering in je toekomst.

Dit blog is gebaseerd op mijn ervaringen op University College Utrecht. In andere steden kan de werkwijze iets anders zijn. Heb je nog een brandende vraag? Dan mag je mij ook altijd mailen: Merel@scholieren.com.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Oud 14-01-2013, 20:56
faithfully
faithfully is offline
Aan de UC-ers of toekomstige UC-ers: wat voor vakken volgen jullie?/willen jullie gaan volgen?
Oud 15-01-2013, 21:50
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
@faithfully: Ik wil volgend jaar beginnen met een science major, meer weet ik nog niet.

Hey leuk, nieuwe smileys!

Mijn aanmelding voor UCU gaat denk ik donderdag de deur uit, mijn motivatiebrief moet nog rond en ik wilde nog een certificaat uploaden dat pas een paar dagen geleden naar mijn middelbare school is opgestuurd. Voor AUC wil ik hem bovendien niet inleveren zonder application essay, omdat ik graag weer eens een betoogje schrijf en een van de onderwerpen me ontzettend aanspreekt. Dat duurt dan nog even. Verbazingwekkend dat enkelen hier zelfs al een interview hebben gehad, wat snel! Moet je n.a.v. dat interview al je keuze vastleggen, en ben je dan al zeker van je plaatsing?
Oud 16-01-2013, 07:11
Fiets23
Fiets23 is offline
Citaat:
Moet je n.a.v. dat interview al je keuze vastleggen, en ben je dan al zeker van je plaatsing?
Wat bedoel je precies met 'je keuze vastleggen'? Voor naar welk college je wil, of welke major je wil doen? In principe krijg je een paar weken na je interview bericht over of je wel of niet bent aangenomen, en dan heb je nog een bepaald aantal dagen/weken voordat ze uiterlijk antwoord van je willen hebben. Mocht bijv. UCU nou zeggen dat je aangenomen bent, maar je nog niets van AUC gehoord hebben (of andersom), dan kun je altijd vragen of je iets langer de tijd kunt krijgen en kunt wachten totdat je van allebei gehoord hebt alvorens je beslissing te maken.
Oud 16-01-2013, 15:21
Verwijderd
Zo, beide interviews zitten er op nu, opluchting haha. In Amsterdam ging het echt goed! De meneer was heel positief over me, eigenlijk liet hij al een soort van doorschemeren dat ik waarschijnlijk aangenomen word, heel misschien op de wachtlijst, maar niet afgewezen dus haha. En nu is het afwachten!

@Diamera, volgens mij hechten ze echt helemaal niet zo veel waarde aan dat essay, dus ik zou me er niet te druk om maken als ik jou was!
Oud 16-01-2013, 17:04
Verwijderd
Zijn er hier nog meer mensen die zaterdag naar de open dag van AUC gaan?
Oud 17-01-2013, 10:03
Anna6
Anna6 is offline
Citaat:
Zijn er hier nog meer mensen die zaterdag naar de open dag van AUC gaan?
Ik ga! Ben benieuwd hoe ik AUC ga vinden.
Oud 19-01-2013, 16:59
Endorsed
Endorsed is offline
Net klaar met schoolexamens dus ik ga me maar is voorbereiden op de AUC aanmelding. Motivatie al bijna klaar, moet alleen nog even dat essay schrijven en recommendations regelen, hopelijk lukt het allemaal voor 1 februari ^.^
Oud 19-01-2013, 17:00
Verwijderd
Hoe vonden mensen de open dag van AUC vandaag? Ik vond het echt geweldig, maar ik heb met een docent gepraat daar en die zei dat ze niet alle sk vakken geven dus dat ik daar problemen mee zou kunnen krijgen.. t zijn vooral de anorganische vakken die missen. Ik vind het écht lastig om nu te kiezen, ik vond AUC geweldig maar ik vraag me af of t dan wel de goede keuze is...
Oud 19-01-2013, 17:02
Endorsed
Endorsed is offline
Citaat:
Hoe vonden mensen de open dag van AUC vandaag? Ik vond het echt geweldig, maar ik heb met een docent gepraat daar en die zei dat ze niet alle sk vakken geven dus dat ik daar problemen mee zou kunnen krijgen.. t zijn vooral de anorganische vakken die missen. Ik vind het écht lastig om nu te kiezen, ik vond AUC geweldig maar ik vraag me af of t dan wel de goede keuze is...
Je kan je gewoon aanmelden toch, je kan altijd nog van gedachte veranderen nietwaar?
Oud 19-01-2013, 18:05
Rampii_95
Rampii_95 is offline
Open dag van AUC was erg interessant!! Ga me zsm aanmelden
Oud 19-01-2013, 18:37
Verwijderd
Citaat:
Je kan je gewoon aanmelden toch, je kan altijd nog van gedachte veranderen nietwaar?
Das waar!
Oud 20-01-2013, 14:16
Anna6
Anna6 is offline
Citaat:
Hoe vonden mensen de open dag van AUC vandaag? Ik vond het echt geweldig, maar ik heb met een docent gepraat daar en die zei dat ze niet alle sk vakken geven dus dat ik daar problemen mee zou kunnen krijgen.. t zijn vooral de anorganische vakken die missen. Ik vind het écht lastig om nu te kiezen, ik vond AUC geweldig maar ik vraag me af of t dan wel de goede keuze is...
Ik vond het super! AUC staat bij mij nu op nr 1. Ik ga proberen m'n motivatiebrief zo snel mogelijk af te maken. Ik ben zo enthousiast nu

Survivingrabbit: twijfel je tussen AUC en Scheikunde of iets anders?
Oud 20-01-2013, 16:09
Verwijderd
Citaat:

Survivingrabbit: twijfel je tussen AUC en Scheikunde of iets anders?

Tussen AUC en sk inderdaad... dat hele idee van de community enzo spreekt me heel erg aan, en AUC heeft ook bepaalde vakken (o.a. Big Books) die me echt geweldig lijken.. maar er zijn dus bepaalde vakken die ik ook graag wil hebben die ze niet hebben... Kiezen is moeilijk..
Oud 21-01-2013, 20:21
Endorsed
Endorsed is offline
Doe gewoon Natuurkunde! schijnt goed te zijn op AUC, is bovendien veel leuker
Oud 22-01-2013, 06:09
Verwijderd
haha ik heb toch meer met sk denk ik maar bedankt voor de tip
Oud 23-01-2013, 18:30
hildevdschans
hildevdschans is offline
Hee allemaal!
Ik heb al een tijdje deze forum gevolgd en ik vond het nu tijd worden om me er ook eens mee te gaan bemoeien .
Vorig jaar ben ik ontzettend enthousiast geworden over het University Colleges, daarom heb ik me dit jaar bij zowel Amsterdam, Utrecht als Maastricht aangemeld. Mijn voorkeur gaat uit naar Utrecht, maar als ik word aangenomen in Amsterdam of Maastricht ben ik net zo blij! Ik heb al gesprekken gehad in Amsterdam en Maastricht, maar van Utrecht heb ik tot op heden niks gehoord (heb alles 29 dec ingeleverd)......
Over mijn gesprek in Amsterdam ben ik niet zo tevreden. Het was een erg apart gesprek. Ik had verwacht dat ik vooral aan het woord zou zijn, maar de mevrouw die mij interviewde was vooral zelf aan het woord. Heel raar, en ik heb ook niet echt het idee dat ik mezelf heb kunnen 'verkopen'. In Maastricht daarentegen ging het wel heel goed! Ik heb het idee dat ik daar wel een goede indruk achter heb gelaten. Nu nog 3 weken in spanning afwachten!
Wie van jullie hier heeft zich ook op meerder plaatsen aangemeld? En hebben jullie al gesprekken gehad? En iemand die zich ook in Utrecht heeft aangemeld en ook nog niks heeft gehoord?
Groetjes!
Oud 23-01-2013, 19:13
Anna6
Anna6 is offline
Ik ga me aanmelden in Utrecht en Amsterdam! Ik wil eigenlijk dit weekend m'n aanmelding afronden. Mijn voorkeur op dit moment gaat uit naar Amsterdam. AUC lijkt me super! UCU ook maar ik wil sciences en daarom gaat mijn voorkeur toch uit naar Amsterdam.

Hoe lang duurde het bij jou tot je werd uitgenodigd voor een gesprek? En geven ze na het interview aan voor wanneer je hoort of je bent aangenomen?

Ik zal voor je duimen!
Oud 24-01-2013, 16:21
Fiets23
Fiets23 is offline
Citaat:
Mijn voorkeur gaat uit naar Utrecht, maar als ik word aangenomen in Amsterdam of Maastricht ben ik net zo blij! Ik heb al gesprekken gehad in Amsterdam en Maastricht, maar van Utrecht heb ik tot op heden niks gehoord (heb alles 29 dec ingeleverd)......
No worries about that, ze zijn er druk mee bezig dus je zult een dezer dagen worden gecontacteerd!
Oud 24-01-2013, 18:15
vrrrieskist
vrrrieskist is offline
Halloo allemaal!

Ik ben druk bezig met mijn aanmeldingen. Ik meld me sowieso aan voor Utrecht en Amsterdam (al heb ik daar weinig kans op vanwege mijn 6-jes cijferlijstje) en ik denk er nog over om mij aan te melden bij Middelburg.

Ik vroeg mij alleen een paar dingetjes af. Ik ben mijn essay aan het perfectioneren, maar hij valt nogal lang uit, tenminste ik kan er alles in kwijt, maar hij loopt wel tegen de 3 à 4 kantjes aan! Zit er bij je motivation een limiet aan woorden? Ik weet dat er bij het application essay van Amsterdam wel een limiet zit (750 woorden geloof ik)

Verder weet ik niet of ik mijn zwakke cijfers moet gaan beargumenteren. Eerlijk gezegd ging de middelbare gewoon niet zo goed, maar niet vanwege een bijzondere situatie als ziekte of iets dergelijks. Ik ben wel heel erg gemotiveerd om het liberal arts en sciences programma te doen, en hoop ook verschrikkelijk dat dat tegen mijn zwakkere cijfers wegvalt.

Ik zag dat sommige van jullie al gesprekken hebben gehad? Hoe gaat dat dan? Waar vragen ze naar? Ik heb mijn gesprek waarschijnlijk via Skype, geen idee hoe dat dan gaat, maar wil supergraag naar een UC. Het liefst nog eigenlijk Amsterdam, maar met een 6 voor wiskunde, denk ik niet dat ik veel kans maak tegen de gewenste 8! Maar we zullen het zien. Voor de mensen die zich hebben aangemeld voor Amsterdam; hebben jullie de application essay geschreven? Ik heb het gevoel dat ik eigenlijk wel dat extra essay moet schrijven wil ik een kans maken, maar straks is die juist helemaal niet zo goed en verpest ik daarmee m'n kansje.

Sorry voor de BOM aan tekst (alweer) maar ik heb een beetje spanning met de aanmeldingen! Wil zo graag aangenomen worden!
Oud 24-01-2013, 21:18
Anna6
Anna6 is offline
Citaat:
Halloo allemaal!

Ik vroeg mij alleen een paar dingetjes af. Ik ben mijn essay aan het perfectioneren, maar hij valt nogal lang uit, tenminste ik kan er alles in kwijt, maar hij loopt wel tegen de 3 à 4 kantjes aan! Zit er bij je motivation een limiet aan woorden? Ik weet dat er bij het application essay van Amsterdam wel een limiet zit (750 woorden geloof ik)


Ik zag dat sommige van jullie al gesprekken hebben gehad? Hoe gaat dat dan? Waar vragen ze naar? Ik heb mijn gesprek waarschijnlijk via Skype, geen idee hoe dat dan gaat, maar wil supergraag naar een UC. Het liefst nog eigenlijk Amsterdam, maar met een 6 voor wiskunde, denk ik niet dat ik veel kans maak tegen de gewenste 8! Maar we zullen het zien. Voor de mensen die zich hebben aangemeld voor Amsterdam; hebben jullie de application essay geschreven? Ik heb het gevoel dat ik eigenlijk wel dat extra essay moet schrijven wil ik een kans maken, maar straks is die juist helemaal niet zo goed en verpest ik daarmee m'n kansje.

Sorry voor de BOM aan tekst (alweer) maar ik heb een beetje spanning met de aanmeldingen! Wil zo graag aangenomen worden!
Ik ga me ook aanmelden in Utrecht en Amsterdam. Ik schrijf niet die extra essay die bij AUC optioneel is. De onderwerpen spreken me niet zo erg aan en ik heb niet zo veel tijd. Ben op dit moment bezig m'n motivation. Ik hoop hem dit weekend af te krijgen!

Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat er een minimum van 1 kantje en een maximum van 2 kantjes was voor de motivation letter. Dan zou je er wel overheen zitten. Maar ik weet het niet zeker, hoor!
Oud 25-01-2013, 06:44
Verwijderd
Citaat:
Hee allemaal!
Ik heb al een tijdje deze forum gevolgd en ik vond het nu tijd worden om me er ook eens mee te gaan bemoeien .
Vorig jaar ben ik ontzettend enthousiast geworden over het University Colleges, daarom heb ik me dit jaar bij zowel Amsterdam, Utrecht als Maastricht aangemeld. Mijn voorkeur gaat uit naar Utrecht, maar als ik word aangenomen in Amsterdam of Maastricht ben ik net zo blij! Ik heb al gesprekken gehad in Amsterdam en Maastricht, maar van Utrecht heb ik tot op heden niks gehoord (heb alles 29 dec ingeleverd)......
Over mijn gesprek in Amsterdam ben ik niet zo tevreden. Het was een erg apart gesprek. Ik had verwacht dat ik vooral aan het woord zou zijn, maar de mevrouw die mij interviewde was vooral zelf aan het woord. Heel raar, en ik heb ook niet echt het idee dat ik mezelf heb kunnen 'verkopen'. In Maastricht daarentegen ging het wel heel goed! Ik heb het idee dat ik daar wel een goede indruk achter heb gelaten. Nu nog 3 weken in spanning afwachten!
Wie van jullie hier heeft zich ook op meerder plaatsen aangemeld? En hebben jullie al gesprekken gehad? En iemand die zich ook in Utrecht heeft aangemeld en ook nog niks heeft gehoord?
Groetjes!
Ik heb inmiddels bij Utrecht en bij Amsterdam gesprekken gehad, bij mij ging het juist in Utrecht niet zo goed hahaha. Heb jij je ook bij de early decision aangemeld? Ben benieuwd wanneer we wat horen!

Citaat:
Ik ga me aanmelden in Utrecht en Amsterdam! Ik wil eigenlijk dit weekend m'n aanmelding afronden. Mijn voorkeur op dit moment gaat uit naar Amsterdam. AUC lijkt me super! UCU ook maar ik wil sciences en daarom gaat mijn voorkeur toch uit naar Amsterdam.

Hoe lang duurde het bij jou tot je werd uitgenodigd voor een gesprek? En geven ze na het interview aan voor wanneer je hoort of je bent aangenomen?

Ik zal voor je duimen!
Bij mij duurde het een à twee weken voordat ik wat hoorde! En ik heb het heel brutaal gewoon steeds gevraagd aan het eind van het interview, wat ze van me vonden. Dus zo kan je wel enigszins een indicatie krijgen van je kansen haha.

@vrrrieskist (te lang bericht xd) alleen je slechte kanten/cijfers benoemen als je ze kan beargumenteren, waarom ze er zijn! Ik heb dat wel gedaan met wiskunde & sciences zegmaar, maar ook helemaal uitgelegd waarom, en dan is het prima. Als dat niet lukt, niet doen dan haha!
Oud 25-01-2013, 09:09
hildevdschans
hildevdschans is offline
Citaat:
Ik ga me aanmelden in Utrecht en Amsterdam! Ik wil eigenlijk dit weekend m'n aanmelding afronden. Mijn voorkeur op dit moment gaat uit naar Amsterdam. AUC lijkt me super! UCU ook maar ik wil sciences en daarom gaat mijn voorkeur toch uit naar Amsterdam.

Hoe lang duurde het bij jou tot je werd uitgenodigd voor een gesprek? En geven ze na het interview aan voor wanneer je hoort of je bent aangenomen?

Ik zal voor je duimen!
Bij Amsterdam en Maastricht kreeg ik vrij snel een reactie, binnen een week of 2 weken ongeveer. Ze gaven ook aan dat ik binnen 4 weken iets te horen krijg, dat kan dus gewoon elk moment... Ik wil het zó graag dat ik er gewoon nachten niet van slaap haha. Succes met je aanmelding!!!
Oud 25-01-2013, 09:10
hildevdschans
hildevdschans is offline
Citaat:
Ik heb inmiddels bij Utrecht en bij Amsterdam gesprekken gehad, bij mij ging het juist in Utrecht niet zo goed hahaha. Heb jij je ook bij de early decision aangemeld? Ben benieuwd wanneer we wat horen!
Ja ik heb me bij alle drie voor de early decision aangemeld, ik heb het idee dat je daar wel veel voordeel mee hebt! Ik ben ook heeeeel benieuwd wanneer ik iets hoor, ik wacht in spanning af.... Hoe kwam het dat het bij Utrecht niet zo goed ging? En door wie werd je geïnterviewd in Amsterdam?
Oud 25-01-2013, 09:12
hildevdschans
hildevdschans is offline
Citaat:
Voor de mensen die zich hebben aangemeld voor Amsterdam; hebben jullie de application essay geschreven? Ik heb het gevoel dat ik eigenlijk wel dat extra essay moet schrijven wil ik een kans maken, maar straks is die juist helemaal niet zo goed en verpest ik daarmee m'n kansje.
Ik heb die essay wel geschreven, ik denk dat ze dat toch wel positief vinden. Bij mijn gesprek werden er ook vragen over gesteld. Bijvoorbeeld waarom ik zo over iets dacht etc. Als je te onzeker bent over de onderwerpen is het inderdaad misschien verstandiger om dan geen essay te schrijven, maar ipv gewoon een killer personal statement! Succes ermee!
Oud 25-01-2013, 15:26
Verwijderd
Citaat:
Ja ik heb me bij alle drie voor de early decision aangemeld, ik heb het idee dat je daar wel veel voordeel mee hebt! Ik ben ook heeeeel benieuwd wanneer ik iets hoor, ik wacht in spanning af.... Hoe kwam het dat het bij Utrecht niet zo goed ging? En door wie werd je geïnterviewd in Amsterdam?
Ja, dat was ook mijn idee! En het is idd heel spannend, maar ik probeer er maar niet te veel over na te denken.
In Utrecht probeerde die man me een beetje uit te lokken had ik het idee, hij stelde best wel rare vragen. (Lees maar een stukje terug in het forum, dan kom je het wel tegen haha). Ik had alleen pas heel laat door dat hij dat aan het doen was zegmaar, anders had ik wat opener en minder serieus geantwoord denk ik. Daarbij zat die man dus ook op alles wat ik zei, te zeggen dat dat niet waar was, of niet goed. Hoorde ook bij het uitlokken denk ik, maar het gaf mij een naar gevoel. En over Amsterdam, geen idee meer! Hij gaf academic english en hij had 1 hele rare hand, die stond een beetje scheef ofzo. Hoe gingen jou interviews dan?
Oud 25-01-2013, 18:08
caaat
caaat is offline
Ik heb maandag een interview bij UCU en woensdag bij UCM, iemand nog tips?
Oud 25-01-2013, 18:29
Verwijderd
Ruim op tijdvertekken (denk aan de ns op het moment..). Weet wat er in je motivatiebrief staat, denk na over eventueel aanvullende informatie qua vakken die je zou willen doen en van welke committees je lid zou willen worden. Verder kun je misschien eens nadenken over je mening over zaken die in het nieuws zijn, maar dat is niet noodzakelijk. En ik weet niet hoe erg je gewend bent engels te praten, maar om daar een beetje mee te oefenen kan ook geen kwaad. Deze tips zijn op basis van mijn interview voor UCU, dat was mijn enige interview dus over UCM kan ik je niks vertellen.
Oud 26-01-2013, 14:09
MaryamAlaoui93
MaryamAlaoui93 is offline
Ik zag in een aantal van de posts hier dat mensen vragen hadden over AUC, en ik ben eerstejaars AUC studente, dus als jullie nog steeds met die vragen zitten, ga je gang
Oud 26-01-2013, 18:26
Anna6
Anna6 is offline
Citaat:
Ik zag in een aantal van de posts hier dat mensen vragen hadden over AUC, en ik ben eerstejaars AUC studente, dus als jullie nog steeds met die vragen zitten, ga je gang
Aah wat leuk. Ik wil ook heel graag naar AUC! Hoe bevalt het? Ik hoop dat je het niet erg vind maar ik ben nogal nieuwsgierig dus hier komen de vragen:

Wanneer heb je je aangemeld? Ik ben van plan maandag mijn application in te sturen maar ik ben bang dat ik minder kans maak omdat ik vrij laat ben. En hoe snel kreeg je een reactie naar je interview? Wat is je major? Ik wil zelf sciences gaan doen

Af en toe schrikt AUC me ook wel een beetje af vanwege de 'grote' stad Amsterdam. Maar dit komt meer door de mensen in m'n omgeving. Die vinden allemaal dat ik naar Middelburg of Utrecht moet gaan. (RA ga ik me niet eens aanmelden haha)

Heb je misschien nog tips voor de motivation letter? Ik heb hem af maar ik heb het gevoel dat hij (te) standaard is.

Sorry voor de vele vragen.
Oud 26-01-2013, 20:05
MaryamAlaoui93
MaryamAlaoui93 is offline
Citaat:
Aah wat leuk. Ik wil ook heel graag naar AUC! Hoe bevalt het? Ik hoop dat je het niet erg vind maar ik ben nogal nieuwsgierig dus hier komen de vragen:

Wanneer heb je je aangemeld? Ik ben van plan maandag mijn application in te sturen maar ik ben bang dat ik minder kans maak omdat ik vrij laat ben. En hoe snel kreeg je een reactie naar je interview? Wat is je major? Ik wil zelf sciences gaan doen

Af en toe schrikt AUC me ook wel een beetje af vanwege de 'grote' stad Amsterdam. Maar dit komt meer door de mensen in m'n omgeving. Die vinden allemaal dat ik naar Middelburg of Utrecht moet gaan. (RA ga ik me niet eens aanmelden haha)

Heb je misschien nog tips voor de motivation letter? Ik heb hem af maar ik heb het gevoel dat hij (te) standaard is.


Sorry voor de vele vragen.
AUC bevalt echt heel goed! Ik had t zelfde met mensen uit mijn omgeving die amsterdam maar niets vinden, maar het is echt een geweldige stad. Het is buiten het echte centrum (dam, kalverstraat) om ook niet zo massaal als je misschien zou denken.

Maak je maar geen zorgen over het te laat insturen, ik heb zelf mijn application ook pas een paar dagen voor 1 februari opgestuurd. Na een week of 3-4 kreeg ik een uitnodiging voor interview, en 3 dagen erna kreeg ik te horen dat ik was aangenomen. Ik doe zelf social sciences, maar met een minor in sciences. Als je vragen hebt over specifieke dingen kan ik die over de sciences gaan kan ik je misschien ook helpen, veel van mijn vrienden doen sciences
Oud 27-01-2013, 08:52
Verwijderd
Citaat:
AUC bevalt echt heel goed! Ik had t zelfde met mensen uit mijn omgeving die amsterdam maar niets vinden, maar het is echt een geweldige stad. Het is buiten het echte centrum (dam, kalverstraat) om ook niet zo massaal als je misschien zou denken.

Maak je maar geen zorgen over het te laat insturen, ik heb zelf mijn application ook pas een paar dagen voor 1 februari opgestuurd. Na een week of 3-4 kreeg ik een uitnodiging voor interview, en 3 dagen erna kreeg ik te horen dat ik was aangenomen. Ik doe zelf social sciences, maar met een minor in sciences. Als je vragen hebt over specifieke dingen kan ik die over de sciences gaan kan ik je misschien ook helpen, veel van mijn vrienden doen sciences
Ik had zelf de indruk dat er bij AUC veel minder een 'community' is dan bij bijvoorbeeld UCU. Hoe ervaar jij dat? En wow, dat je dat na 3 dagen al te horen kreeg! Ze wilden je vast heel graag hebben haha.
Oud 27-01-2013, 13:07
MaryamAlaoui93
MaryamAlaoui93 is offline
Citaat:
Ik had zelf de indruk dat er bij AUC veel minder een 'community' is dan bij bijvoorbeeld UCU. Hoe ervaar jij dat? En wow, dat je dat na 3 dagen al te horen kreeg! Ze wilden je vast heel graag hebben haha.
Onze campus ziet er wel minder cozy uit dan die van UCU, maar het is zeker een echte community. Je hebt bijvoorbeeld wel geen huisgenootjes, maar in de meeste gevallen zijn de mensen op dezelfde gang wel echt close. We eten vaak samen, doen leuke dingen samen etc. En na de introductieweek heb ik echt wel het gevoel dat ik veel van de eerste jaars ken, en veel van de mensen in mijn gebouw ook ( zo'n 300 eerste/tweede & derde jaars) We zitten misschien wel minder in een bubbel dan UCU, maar ik heb toch wel t gevoel dat het een echte community is.

En over het snel aangenomen worden: mijn cijferlijst en extracurriculars waren niet impressive, maar ik had een hele goede motivatiebrief (dat zei mijn interviewer), een hele vriendelijke interviewer en goede voorbereiding op het interview omdat de directeur van mijn school bij UCU gewerkt heeft en er ervaring mee had. En als je niet na 3 dagen iets hoort betekend dat vast niet dat ze je niet graag willen hebben; een goede vriend van mij heeft meer dan 1 maand gewacht, en als er iemand geschikt is voor UCU dan is hij het (summa cum laude in 4 profielen, veel extracurriculars, interview ging erg goed) So don't worry!
Oud 27-01-2013, 17:50
Endorsed
Endorsed is offline
-

Laatst gewijzigd op 12-08-2013 om 17:06.
Oud 27-01-2013, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Mijn laatste schoolexamens gingen erg goed, sta voor alle vakken behalve Latijn (afgerond) een 8 nu Hopelijk kan ik regelen dat ze mijn laatste cijferlijst kunnen uitprinten. Ik moet wel gaan opschieten... Heb mijn motivatie af, maar heb dus nog die cijferlijst nodig. Ik ga me alleen aanmelden bij het AUC, omdat die zich meer richt op Science majors, ik zie voor mijn studie Natuurkunde/Wiskunde namelijk bij UCU weinig toegevoegde waarde.
Wauw, even zonder grappen, voor alle vakken afgerond een 8? Wat sta jij dan wel niet gemiddeld? (Ik sta echt net aan een 7 gemiddeld hahaha.) En je cijferlijst regelen is niet heel moeilijk hoor, gewoon meteen naar de hoogste leiding lopen en vertellen over je ambities, vinden ze vast heel leuk en dan heb je je cijferlijst mét handtekening binnen 5 minuten. (:
Oud 27-01-2013, 19:02
Endorsed
Endorsed is offline
-

Laatst gewijzigd op 12-08-2013 om 17:05.
Oud 29-01-2013, 22:08
vrrrieskist
vrrrieskist is offline
Hallo! Gefeliciteerd iedereen met de interviews! Hoop dat ik dat over een paar weken ook kan zeggen!
Ik heb mijn motivatiebrief afgemaakt en aan m'n ouders en vriendinnen laten lezen, en ze vonden hem niet zo heel erg goed. Vooral mijn introductie viel niet erg in de smaak. Ik ben begonnen met een soort verhaal over hoe ik ben vertrokken naar het buitenland. Ik beschrijf dus zeg maar dat ik wegga, omdat ik denk dat dit mijn sterkste punt is. Nu zei mijn moeder dat ik dit misschien beter kon vervangen door een gewone introductie, dus mezelf echt voorstellen. Ik vroeg me af wat jullie hebben gedaan als introductie? Gewoon jezelf voorgesteld? Ik weet niet zo goed, want ik vind, hey hallo ik ben *Vrrrieskist* en ik ben 18 jaar oud, niet erg essay-waardig. Of moet ik het minder zien als een essay en meer als een brief?
Oud 30-01-2013, 14:00
Fiets23
Fiets23 is offline
Citaat:
Hallo! Gefeliciteerd iedereen met de interviews! Hoop dat ik dat over een paar weken ook kan zeggen!
Ik heb mijn motivatiebrief afgemaakt en aan m'n ouders en vriendinnen laten lezen, en ze vonden hem niet zo heel erg goed. Vooral mijn introductie viel niet erg in de smaak. Ik ben begonnen met een soort verhaal over hoe ik ben vertrokken naar het buitenland. Ik beschrijf dus zeg maar dat ik wegga, omdat ik denk dat dit mijn sterkste punt is. Nu zei mijn moeder dat ik dit misschien beter kon vervangen door een gewone introductie, dus mezelf echt voorstellen. Ik vroeg me af wat jullie hebben gedaan als introductie? Gewoon jezelf voorgesteld? Ik weet niet zo goed, want ik vind, hey hallo ik ben *Vrrrieskist* en ik ben 18 jaar oud, niet erg essay-waardig. Of moet ik het minder zien als een essay en meer als een brief?
Peer review kan heel nuttig zijn en het is goed om te zien wat anderen denken, maar uiteindelijk is het jouw eigen brief. Als jij denk dat het de beste manier is om je verhaal over te brengen (en in die zin is het meer een brief dan een essay), dan moet je uiteindelijk gaan voor de vorm die jij het fijnst vindt. Ik had een relatief normale intro omdat de focus toch op het middenstuk ligt, maar als jij ze goed kunt linken is dat ook prima.
Oud 30-01-2013, 15:06
aljasleen
aljasleen is offline
Hoi allemaal! Ik heb even een account aangemaakt op scholieren omdat ik me ook heb aangemeld voor AUC en UCU. Dan stuur ik ook nog eens wat ipv alleen te lezen. Ik heb trouwens mijn beide applications gister en maandag verzonden. Ik snap dat ze het nu vast heel druk hebben vlak voor de deadline, maar vanaf wanneer kan ik een reactie verwachten?

En vrrrieskist, ik heb wel een normale introductie waarin ik de nadruk op mijn internationale achtergrond leg, maar vind wat jij beschrijft niet verkeerd hoor! Als ik jou was zou ik het gewoon zo houden als je denkt dat het beter over komt, misschien vinden ze het wel erg origineel.
Oud 30-01-2013, 19:35
Konijn22
Konijn22 is offline
Hoi! Na al een tijdje dit forum gevolgd te hebben, heb ik nu ook maar een account aangemaakt. Leuk om alle ervaringen te lezen! Zelf heb ik me aangemeld bij RA, AUC en UCM. Bij AUC ben ik al op gesprek geweest. Volgens mij ging dat wel goed. RA en UCM zijn binnenkort aan de beurt. Ik twijfel nog wel een beetje waar mijn voorkeur ligt, maar ik neig op dit moment naar AUC ivm de sciences.

Citaat:
Onze campus ziet er wel minder cozy uit dan die van UCU, maar het is zeker een echte community. Je hebt bijvoorbeeld wel geen huisgenootjes, maar in de meeste gevallen zijn de mensen op dezelfde gang wel echt close. We eten vaak samen, doen leuke dingen samen etc. En na de introductieweek heb ik echt wel het gevoel dat ik veel van de eerste jaars ken, en veel van de mensen in mijn gebouw ook ( zo'n 300 eerste/tweede & derde jaars) We zitten misschien wel minder in een bubbel dan UCU, maar ik heb toch wel t gevoel dat het een echte community is.

En over het snel aangenomen worden: mijn cijferlijst en extracurriculars waren niet impressive, maar ik had een hele goede motivatiebrief (dat zei mijn interviewer), een hele vriendelijke interviewer en goede voorbereiding op het interview omdat de directeur van mijn school bij UCU gewerkt heeft en er ervaring mee had. En als je niet na 3 dagen iets hoort betekend dat vast niet dat ze je niet graag willen hebben; een goede vriend van mij heeft meer dan 1 maand gewacht, en als er iemand geschikt is voor UCU dan is hij het (summa cum laude in 4 profielen, veel extracurriculars, interview ging erg goed) So don't worry!
Leuk om de verhalen van een student te horen! Ik vind het tot nu toe namelijk best lastig om een beeld te krijgen van hoe het er echt aan toe gaat op AUC. Hoe is de werkdruk, is die echt zo hoog? Volgens mijn interviewer zou die namelijk minder hoog zijn dan op UCU en RA ivm de kortere vakanties. En gaan studenten vooral om met elkaar of ook met studenten van buiten AUC? Alvast bedankt voor de info!
Oud 31-01-2013, 10:21
vrrrieskist
vrrrieskist is offline
Pfoeeee!
Allemaal nog bedankt voor de laatste input. Ik heb mijn motivatiebrief opnieuw geschreven en heb net alles ingeleverd. Ik heb me aangemeld voor UCU en AUC en hoop dat ik word aangenomen natuurlijk. Heb erg m'n best gedaan op m'n letter of motivation. Ik heb hem wel op een raar tijdstip ingelever (2 uur 's nachts haha) maar ik kon niet slapen voor ik zeker wist dat het binnen was! Nu maar wachten op een mailtje! Veel succes iedereen met de interviews. Als ik word uitgenodigt zal ik het laten weten! En ik wil natuurlijk graag anderen horen over hun interview!
Oud 01-02-2013, 12:14
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Zo dat is gedaan, ik heb Utrecht maandag opgestuurd en Amsterdam gisteren, of eigenlijk vanochtend vroeg. Nu zal het dan waarschijnlijk wel lang duren aangezien ik een van de laatsten moet zijn geweest. Is het hier gelukt allemaal?

Ik hoop dan wel dat ik ook mijn interview laat heb, anders moet ik het via Skype doen de komende twee maanden en ik doe het veeel liever irl!
Oud 02-02-2013, 15:38
Endorsed
Endorsed is offline
Citaat:
Zo dat is gedaan, ik heb Utrecht maandag opgestuurd en Amsterdam gisteren, of eigenlijk vanochtend vroeg. Nu zal het dan waarschijnlijk wel lang duren aangezien ik een van de laatsten moet zijn geweest. Is het hier gelukt allemaal?

Ik hoop dan wel dat ik ook mijn interview laat heb, anders moet ik het via Skype doen de komende twee maanden en ik doe het veeel liever irl!
Heb het ook ingeleverd om 10 s'avonds 31 januari :') Weet eigenlijk nog niet eens als ik word aangenomen of ik het wel echt ga doen. Misschien ga ik toch liever voor een studie Wis- en Natuurkunde op UvA/Leiden. De vraag is eigenlijk of ik meer in de diepte wil gaan met die studies of dat ik het breder wil houden, achja moet eerst maar eens aangenomen worden ^.^
Oud 03-02-2013, 09:32
Fiets23
Fiets23 is offline
Succes iedereen!
Oud 04-02-2013, 16:33
x_Pien
x_Pien is offline
Hoi iedereen!
Na lang meelezen ga ik ook gezellig jullie joinen in de spannende tijden van wachten, en wachten, en nog meer wachten!
Ik heb mijn interview voor UCU al gehad, en ik wacht op een reactie op mijn aanmelding van LUC. Verder wil ik me misschien ook aanmelden voor RA, maar daar wil ik eigenlijk mee wachten totdat ik weet of ik bij UCU ben toegelaten, want als ik naar UCU mag is dat sowieso mijn eerste keus hihi!
Oud 04-02-2013, 20:54
hildevdschans
hildevdschans is offline
IK BEN AANGENOMEN IN MAASTRICHT JOEHOEE! Ben helemaal blij en gelukkig haha, al is Maastricht nog steeds mijn tweede keus. Donderdag heb ik gesprek in Utrecht, ik hoop dat ik daar word aangenomen, want dat is echt m'n eerste keus. Mocht dat niet zo zijn, ben ik ook al heel erg blij met Maastricht! Van Amsterdam verwacht ik deze week ook wat te horen, maar ik denk niet dat ik daar ben aangenomen. Dat is sowieso m'n 3e keus, dus daar ga ik niet heen. Al is het natuurlijk toch leuk om te horen dat ze je daar ook wel willen hebben...
Anderen die al ergens zijn aangenomen?
Oud 05-02-2013, 05:53
Verwijderd
Citaat:
IK BEN AANGENOMEN IN MAASTRICHT JOEHOEE! Ben helemaal blij en gelukkig haha, al is Maastricht nog steeds mijn tweede keus. Donderdag heb ik gesprek in Utrecht, ik hoop dat ik daar word aangenomen, want dat is echt m'n eerste keus. Mocht dat niet zo zijn, ben ik ook al heel erg blij met Maastricht! Van Amsterdam verwacht ik deze week ook wat te horen, maar ik denk niet dat ik daar ben aangenomen. Dat is sowieso m'n 3e keus, dus daar ga ik niet heen. Al is het natuurlijk toch leuk om te horen dat ze je daar ook wel willen hebben...
Anderen die al ergens zijn aangenomen?
GEFELICITEERD! Volgens mij ben je de eerste in dit topic die ergens aangenomen is haha. Ik wacht nog steeds op Amsterdam en Utrecht, als het goed is zou dat ook deze week of volgende week moeten zijn..
Oud 05-02-2013, 09:38
Fiets23
Fiets23 is offline
Citaat:
IK BEN AANGENOMEN IN MAASTRICHT JOEHOEE! Ben helemaal blij en gelukkig haha, al is Maastricht nog steeds mijn tweede keus. Donderdag heb ik gesprek in Utrecht, ik hoop dat ik daar word aangenomen, want dat is echt m'n eerste keus. Mocht dat niet zo zijn, ben ik ook al heel erg blij met Maastricht! Van Amsterdam verwacht ik deze week ook wat te horen, maar ik denk niet dat ik daar ben aangenomen. Dat is sowieso m'n 3e keus, dus daar ga ik niet heen. Al is het natuurlijk toch leuk om te horen dat ze je daar ook wel willen hebben...
Anderen die al ergens zijn aangenomen?
Nice, van harte!
Oud 05-02-2013, 18:12
aljasleen
aljasleen is offline
Gefeliciteerd! Wie van jullie hebben er allemaal met de early-bird deadline meegedaan? Ik zelf namelijk niet, maar berichten van mensen die al aangenomen zijn maken me wel wat zenuwachtiger. Straks zijn alle plaatsen al op voor ze aan mij toe komen, haha. Ik hoop dat dat wel mee zal vallen.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren University College #11
dippedinice
1 27-09-2013 15:01
Studeren University College #7
harpje
500 10-04-2010 10:18
Studeren University College #5
SchelefrieS
500 18-02-2008 19:17
Studeren University College #3
kiss_the_sky
493 15-01-2007 15:57
Studeren International Economic Studies vs. International Business
-::SyrinX-NL::-
27 12-10-2004 17:31
Algemene schoolzaken Studeren in Amerika
rianne3006
14 09-01-2002 00:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.