Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2005, 18:33
Verwijderd
Hoi, ik wil binnenkort zelf een pc in elkaar zetten , maar heb daar (nog) geen ervaring mee .... kennen jullie misschien sites die me daarmee opweg zouden kunnen helpen (of anders boeken)? en hebben jullie Do's en Dont's?

thx,

beesje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2005, 18:40
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Do: Haal er iig een bekende bij die wel iets van ervaring heeft
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 18:52
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Beginners handleiding: het zelf bouwen van een PC in 20 stappen

Al wel wat jaartjes oud, maar de basis is nog nagenoeg gelijk.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 18:58
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Alles wijst zich toch vanzelf... Eventjes weten welk kabeltje waar moet, maar dat kun je in een oud systeem ook wel zien.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 19:08
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-01-2005 @ 19:58 :
Alles wijst zich toch vanzelf... Eventjes weten welk kabeltje waar moet, maar dat kun je in een oud systeem ook wel zien.
Alles wijst zich vanzelf? Als ik nog nooit een Pc van binnen had gezien zou ik niet eens weten welke onderdelen ik moet kopen. Ik zou niet weten wat ik uberhaupt nodig heb, dus ook niet wat met elkaar werkt. Laat stáán dat ik de hele rotzooi aan zou kunnen sluiten. 'Wijst zich vanzelf' is dus wel iets te makkelijk uitgedrukt, en dat is nog een understatement. Bij het in elkaar zetten van een Pc komt best wel het een en ander kijken, zeker een eerste keer.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 19:09
SubbehQ
Avatar van SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-01-2005 @ 19:58 :
Alles wijst zich toch vanzelf... Eventjes weten welk kabeltje waar moet, maar dat kun je in een oud systeem ook wel zien.
ja als je een ingineur vraagd hoe je een olieplatform moet bouwen zegt tie ook: dat zie je toch vanzelf
__________________
Not a shred of evidence exists in favor of the idea that life is serious
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 20:23
JH
JH is offline
idd, zoiets zal zich echt niet vanzelf wijzen, het is zeker aan te raden om iemand te hebben die er al ervaring mee heeft en dan kun je zo'n handleiding gebruiken om het rustig eens te bekijken hoe het allemaal zit. alhoewel je ook geen genie hoeft te zij om het te kunnen, enkel de benodigde kennis en het is te hopen dat de ts in ieder geval wel enigzins ervaring met hardware heeft.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 20:37
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Een ding, niks forceren . Maar je kan idd beter het samen met iemand doen, die er een beetje van af weet.
Stel je komt voor een probleem te staan, kan hij of zij je altijd helpen.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 20:58
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Als je problemen tegenkomt gewoon even hier komen, of mij of een ander op MSN aanspreken.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 22:30
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Koen schreef op 16-01-2005 @ 20:08 :
Alles wijst zich vanzelf? Als ik nog nooit een Pc van binnen had gezien zou ik niet eens weten welke onderdelen ik moet kopen. Ik zou niet weten wat ik uberhaupt nodig heb, dus ook niet wat met elkaar werkt. Laat stáán dat ik de hele rotzooi aan zou kunnen sluiten. 'Wijst zich vanzelf' is dus wel iets te makkelijk uitgedrukt, en dat is nog een understatement. Bij het in elkaar zetten van een Pc komt best wel het een en ander kijken, zeker een eerste keer.
Ik kan die 2 uur die ik er de eerste keer aan heb besteed moeilijk een leerproces noemen, of wel? Als je niet aan de vorm van de stekkertjes of de tekstjes bij de contactpunten kunt zien wat waar moet, zou ik er niet aan beginnen zonder een ervaringsdeskundige naast je.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 22:49
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-01-2005 @ 23:30 :
Ik kan die 2 uur die ik er de eerste keer aan heb besteed moeilijk een leerproces noemen, of wel? Als je niet aan de vorm van de stekkertjes of de tekstjes bij de contactpunten kunt zien wat waar moet, zou ik er niet aan beginnen zonder een ervaringsdeskundige naast je.
Dan ben jij waarschijnlijk een natuurtalent. Ik blijf erbij dat je als noob niet kan weten wat de betekenis is van diverse sockets, hoe je ziet wat voor RAM geheugen erin je mobo moet, hoe je jumper settings instelt, etc. Dat zijn gewoon dingen die je ergens lezen moet voor je het zaakje aanschaft, en wat zich op zich wel laat wijzen maar vaak toch nog enige hulp van buitenaf vereist.

Een Pc in elkaar zetten is 1 ding. Alles in elkaar schroeven is niet erg moeilijk nee. Maar vergeet niet dat de aanschaf van componenten daaraan vooraf gaat, en het geheel dan ook nog eens werkende krijgen een heel ander verhaal is.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 13:55
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Koen schreef op 16-01-2005 @ 23:49 :
Dan ben jij waarschijnlijk een natuurtalent. Ik blijf erbij dat je als noob niet kan weten wat de betekenis is van diverse sockets, hoe je ziet wat voor RAM geheugen erin je mobo moet, hoe je jumper settings instelt, etc. Dat zijn gewoon dingen die je ergens lezen moet voor je het zaakje aanschaft, en wat zich op zich wel laat wijzen maar vaak toch nog enige hulp van buitenaf vereist.

Een Pc in elkaar zetten is 1 ding. Alles in elkaar schroeven is niet erg moeilijk nee. Maar vergeet niet dat de aanschaf van componenten daaraan vooraf gaat, en het geheel dan ook nog eens werkende krijgen een heel ander verhaal is.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat de TS een bestelling had geplaatst en in afwachting was. Het selecteren van componenten vereist inderdaad de nodige research, zeker als je er geen ervaring mee hebt. Maar het in elkaar schroeven zelf lijkt me niet het grootste probleem.

Ik blijf erbij, ik heb alles geleerd door gewoon wat te prutsen en hier en daar wat informatie op internet te zoeken. Zo ben ik begonnen toen ik 5 was en die werkwijze is nooit veranderd. En ik zou toch wel durven stellen dat ik van zowel hardware als software wel het nodige af weet.

Mensen moeten gewoon eens niet zo huiverig zijn voor techniek en eens beseffen dat als je je gezond verstand gebruikt bij alles wat je doet, er bar weinig mis kan gaan.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 21:51
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 17-01-2005 @ 14:55 :
Mensen moeten gewoon eens niet zo huiverig zijn voor techniek en eens beseffen dat als je je gezond verstand gebruikt bij alles wat je doet, er bar weinig mis kan gaan.
Niet iedereen heb genoeg gezond verstand. Sommigen kunnen alleen iets nadat ze het is voorgedaan.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 22:10
Ulfheðin
Avatar van Ulfheðin
Ulfheðin is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 17-01-2005 @ 14:55 :
Mensen moeten gewoon eens niet zo huiverig zijn voor techniek en eens beseffen dat als je je gezond verstand gebruikt bij alles wat je doet, er bar weinig mis kan gaan.
6 woorden: bios flashen
__________________
stubborn tiny lights vs. clustering darkness forever ok?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 23:39
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Wes schreef op 17-01-2005 @ 22:51 :
Niet iedereen heb genoeg gezond verstand. Sommigen kunnen alleen iets nadat ze het is voorgedaan.
En die mensen moeten dus niet zelf een PC assembleren. Sterker nog, die mensen kun je samenvatten met een macro of 20...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 13:57
Maggotjeroen
Avatar van Maggotjeroen
Maggotjeroen is offline
Citaat:
Koen schreef op 16-01-2005 @ 20:08 :
Alles wijst zich vanzelf? Als ik nog nooit een Pc van binnen had gezien zou ik niet eens weten welke onderdelen ik moet kopen. Ik zou niet weten wat ik uberhaupt nodig heb, dus ook niet wat met elkaar werkt. Laat stáán dat ik de hele rotzooi aan zou kunnen sluiten. 'Wijst zich vanzelf' is dus wel iets te makkelijk uitgedrukt, en dat is nog een understatement. Bij het in elkaar zetten van een Pc komt best wel het een en ander kijken, zeker een eerste keer.
heb je wel gelijk in hoor, maar ik zou het maar met iemand samen doen die er wel verstand van heeft, een handleiding deugt vaker niet
Het beste naar mijn mening is er iemand bij halen
__________________
IF YOU ARE 555, THEN I AM...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 16:09
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Maggotjeroen schreef op 26-01-2005 @ 14:57 :
heb je wel gelijk in hoor, maar ik zou het maar met iemand samen doen die er wel verstand van heeft, een handleiding deugt vaker niet
Het beste naar mijn mening is er iemand bij halen
Een hand leiding niet deugen?Tuurlijk wel. Handleiding staat vol met info, alleen dat sommige mensen te lui zijn om het niet eens te lezen is een 2e.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 26-01-2005 @ 17:09 :
Een hand leiding niet deugen?Tuurlijk wel. Handleiding staat vol met info, alleen dat sommige mensen te lui zijn om het niet eens te lezen is een 2e.
Meestal klopt het wel wat er in een handleiding staat, maar het komt ook best vaak voor dat er bepaalde dingen net iets anders zijn, omdat bijvoorbeeld de handleiding bij rev.2 van je moederbord hoort en jij rev.3 hebt. De handleiding kan dan nog wel handig zijn, maar exact kloppen doet het niet altijd.
Het lijkt mij ook handiger als er iemand in de buurt is die al wat meer ervaring heeft.

Ik heb mijn eerste pc wel alleen gebouwd, maar daaraan vooraf ging wel een half jaar aan verdiepen in welke componenten ik nu wilde hebben, waardoor ik er ook vanzelf achter kwam hoe alles werkte en alles in elkaar gezet moest worden. Ik neem echter aan dat niet iedereen dit doet en daarom is het handig om hulp van iemand anders te hebben.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-01-2005, 06:17
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Daarbij komend nemen Koreanen, Taiwanezen en Chinezen handleidingen niet zo serieus. Om van het belabberde Engels maar niet te spreken.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 08:24
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Als je van die goedkope moederborden koopt, zeker dat je dan een belabberde handleiding erbij krijg, moet je maar niet bezuinigen!

Ik heb nog nooit problemen met een handleiding gehad of zo.
Stond altijd genoeg in.

Maar op het moederbord zelf staat ook genoeg .
Hele kleine witte lettertjes.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 10:25
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Asus ook hoor, maakt eigenlijk vrij weinig uit. Of je nou ECS of Asrock neemt of MSI / Asus. Ze huren gewoon geen amerikaan of brit in voor de handleiding maar schrijven die zelf even in een achterkamertje; jammer. Spelfouten en grammatische fouten zijn ook aan de orde van de dag. Zelfs op het PCB zelf wordt foutief Engels gedrukt.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 10:40
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ach, dat hoort erbij... lang leve Engrish

Krijg ik geen antwoord op mijn PM?
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 27-01-2005 @ 11:25 :
Asus ook hoor, maakt eigenlijk vrij weinig uit. Of je nou ECS of Asrock neemt of MSI / Asus. Ze huren gewoon geen amerikaan of brit in voor de handleiding maar schrijven die zelf even in een achterkamertje; jammer. Spelfouten en grammatische fouten zijn ook aan de orde van de dag. Zelfs op het PCB zelf wordt foutief Engels gedrukt.
Inderdaad ja, ik heb ook al verschillende handleidingen van Asus doorgelezen en er staan veel taalfouten in, maar dat voorbeeld met die verschillende revisies was ook bij een Asus moederbord. Dat was ook erg lastig, want de fout stond bij het gedeelte hoe je de powerknop, resetknop en LEDjes aan moest sluiten op het moederbord en dan zijn allemaal van die zwarte stekkertjes die er allemaal hetzelfde uitzien....je snapt wel wat ik bedoel. Na wat testen lukte het uiteindelijk wel, gelukkig is er bij dat testen ook niets stuk gegaan, maar het had gewoon goed in de handleiding moeten staan
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 14:08
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
In mijn MSI manual staan de CMOS KEEP en CMOS CLEAR jumperposities omgedraaid, ook lekker handig.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 27-01-2005 @ 15:08 :
In mijn MSI manual staan de CMOS KEEP en CMOS CLEAR jumperposities omgedraaid, ook lekker handig.
Dat is helemaal hilarisch ja
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2005, 14:17
siebolt
siebolt is offline
n00b

nee, deze is wel aardig volgens mij
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 10:51
Verwijderd
Ik ben wel is bij klanten geweest die het ook wel even zelf zouden doen. Geen verstandig plan dus, vraag altijd een ervaren persoon mee te helpen met dergelijke knutselprojecten.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 12:16
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Dukko schreef op 28-01-2005 @ 11:51 :
Ik ben wel is bij klanten geweest die het ook wel even zelf zouden doen. Geen verstandig plan dus, vraag altijd een ervaren persoon mee te helpen met dergelijke knutselprojecten.
mja ik heb mijn deel verot gemaakte zooi ookwel gezien.

gekraakte moederborden,
verkeerom geplaatste CPU's ,
iemand die de pootjes van een cpu had afgeknipt omdat die niet in de socket paste,
een hd wil ook niet meer als je de power op zijn kop erin stopt,
isa karten in 64 bits pci sloten.,
en de leukste... het 110volt knopje....
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 13:52
Verwijderd
Bij mij is er wel is eentje met een soldeerbout aan de gang geweest om de processor er goed in te krijgen
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 14:03
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Citaat:
siebolt schreef op 27-01-2005 @ 15:17 :
n00b

nee, deze is wel aardig volgens mij
Pff, misschien n00b, maar wel enorm duidelijk. Ik zit er nu zelfs aan te denken om mijn volgende PC ook zelf te bouwen Alleen dat samenstellen van de componenten he Waarom hebben ze niet gewoon universele moederborden
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 16:19
Hydrogen
Hydrogen is offline
De vorige links naar hardware.info verwezen naar een stuk uit 2001. Dit is de allerlaatste bouw je pc link:
Hardware.info
__________________
http://www.khalifaat.tk
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 19:59
siebolt
siebolt is offline
Citaat:
appie2003 schreef op 28-01-2005 @ 17:19 :
De vorige links naar hardware.info verwezen naar een stuk uit 2001. Dit is de allerlaatste bouw je pc link:
Hardware.info
je bent best scheel ofniet? mijn link verwijst naar een stuk van hwi, is bovenstaand en ze maken een kast met een aopen gf6 erin, lijkt me niet dat i er in 2001 al was en dus ook neit dat stuk is

Citaat:
Pff, misschien n00b, maar wel enorm duidelijk. Ik zit er nu zelfs aan te denken om mijn volgende PC ook zelf te bouwen Alleen dat samenstellen van de componenten he Waarom hebben ze niet gewoon universele moederborden
omdat een LGA socket niet werkt met de S754 en 939, als je een universeel moederbord wilt moet je een Socket 7 kopen daar passen AMD K6 beesten en Intel Pentium MMX in

Laatst gewijzigd op 29-01-2005 om 20:02.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 15:16
Verwijderd
Citaat:
siebolt schreef op 29-01-2005 @ 20:59 :
je bent best scheel ofniet? mijn link verwijst naar een stuk van hwi, is bovenstaand en ze maken een kast met een aopen gf6 erin, lijkt me niet dat i er in 2001 al was en dus ook neit dat stuk is
Rustig maar, iedereen kan wel eens een foutje maken hoor
Citaat:
omdat een LGA socket niet werkt met de S754 en 939, als je een universeel moederbord wilt moet je een Socket 7 kopen daar passen AMD K6 beesten en Intel Pentium MMX in
En hoe wil jij in dat bord dan je 754, 939 en 775 procs krijgen dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Belasaaitingtopic #924
Verwijderd
500 22-03-2010 22:05
Studeren ICT-beheer op MBO-4.
Severus
5 03-01-2010 10:23
Software & Hardware Beste merk moederbord met oog op budget en mogelijkheden?
Severus
29 14-05-2009 12:29
Software & Hardware EULA Microsoft
balkey
52 20-09-2007 20:57
Software & Hardware [formatteren] PC start niet op via CD-ROM.
Severus
7 25-02-2007 14:25
Levensbeschouwing & Filosofie creationistische wetenschapsfilosofie
Kapee
271 15-04-2006 12:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25.