Oud 11-02-2005, 08:28
Verwijderd
In die nu verlaten stad
klonk slechts één helder geluid:
het vloog omhoog en greep
het duister vast en zoog het weg,
lichtte hem op en ook de brug
waarnaast hij lag.
En de handen van de jongen
omklemden de fluit
met al hun kracht.

Zijn ogen vielen dicht
en hij dacht na over hoe het was
geweest en hoe het kon zijn
- grote woorden, nu zo klein -,

deed zijn ogen open
en zag nog net een ster
vallen
neerkomen
voor zijn voeten,
het maakte een gat
naast de witte bloem
die hij plukte
en in het kanonsgat
stak.

Hij liep de brug over,
vertrok uit de statigheid
van de stad
- verslagen als zij was -
en met stevige tred
voor een jongen van acht
trad hij de wereld
tegemoet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2005, 08:34
2004
Avatar van 2004
2004 is offline
Als dit niet over seks gaat, is dit het meest geniale gedicht dat ik ooit gelezen heb.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 11:03
*nerwen elensar
Avatar van *nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Weet niet echt wat ik van dit gedicht denken moet. Het spreekt me niet aan. Vertel er misschien wat over want nu kan ik er kop noch staart aan vastknopen.
__________________
Je moet de kat niet bij de melk zetten. Ik ben de kat, wil jij dan de melk zijn?!
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 12:03
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
2004 schreef op 11-02-2005 @ 09:34 :
Als dit niet over seks gaat, is dit het meest geniale gedicht dat ik ooit gelezen heb.
Mee eens

Het loopt lekker en het is een interessant verhaaltje, maar het is toch niet helemaal duidelijk waar het nu over gaat
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 12:26
heldine
Avatar van heldine
heldine is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 11-02-2005 @ 09:28 :
:
het vloog omhoog en greep
het duister vast en zoog het weg,
lichtte hem op en ook de brug
waarnaast hij lag.
En de handen van de jongen
omklemden de fluit
met al hun kracht.
Dit vind ik te veel "en", eigenlijk.
Verder vind ik het een aardig gedichtje, maar niet heel bijzonder.
__________________
Ben ik weer.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 13:09
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
2004 schreef op 11-02-2005 @ 09:34 :
Als dit niet over seks gaat, is dit het meest geniale gedicht dat ik ooit gelezen heb.
'voor een jongen van acht'

lijkt me niet zo waarschijnlijk
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 13:13
2004
Avatar van 2004
2004 is offline
Citaat:
Sketch schreef op 11-02-2005 @ 14:09 :
'voor een jongen van acht'

lijkt me niet zo waarschijnlijk
Het kan verklaren waarom het geheel zo hoogdravend gebracht wordt.

Aan de andere kant; bij een jongen van acht is er denk ik nog geen sprake van een voor de voeten vallende ster of een geplukte witte bloem.

Tenzij hij daardoor juist zijn stevige tred krijgt; dat hij zich geweldig verheven voelt op zijn achtste.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 13:17
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ik bedoelde eigenlijk dat het me niet zo waarschijnlijk lijkt dat het over seks gaat, omdat het over een jongetje van acht gaat.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 13:20
2004
Avatar van 2004
2004 is offline
Citaat:
Sketch schreef op 11-02-2005 @ 14:17 :
Ik bedoelde eigenlijk dat het me niet zo waarschijnlijk lijkt dat het over seks gaat, omdat het over een jongetje van acht gaat.
Het is poëzie, dan mag en kan zoiets. :
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 17:12
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
2004 schreef op 11-02-2005 @ 09:34 :
Ongeacht of dit wel of niet over seks gaat, is dit het meest geniale gedicht dat ik hier ooit gelezen heb.
Tja. Ik vind hem vrij briljant eigenlijk, dat suggestieve en vloeiende woordenspel.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 20:08
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 11-02-2005 @ 18:12 :
Tja. Ik vind hem vrij briljant eigenlijk, dat suggestieve en vloeiende woordenspel.
Hej tis hier 'verkloot m'n quote' niet hor .
Het gedicht vind ik niet zo geweldig, het spreekt me niet aan en de beschrijvingen vind ik ook niet zo fantastisch.
"En de handen van de jongen
omklemden de fluit
met al hun kracht."

Ligt het aan mij of klopt dit niet helemaal...


EDIT: Of voelt hij zich zo verheven dat hij al in koninklijk meervoud gaat praten over zichzelf ?
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?

Laatst gewijzigd op 11-02-2005 om 21:23.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 20:55
Verwijderd
ehm nou DE HANDEN van de jongen OMKLEMDEN met al HUN kracht, ja. lijkt me correct, maargoed.

wel bijzonder gedicht, overstijgt verassend en vol overtuiging het gemiddelde niveau op dit forum
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 21:23
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
parapluutje schreef op 11-02-2005 @ 21:55 :
ehm nou DE HANDEN van de jongen OMKLEMDEN met al HUN kracht, ja. lijkt me correct, maargoed.
Hmmm ja zo had ik het nog niet bekeken .
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 22:33
Verwijderd
Bedankt voor de reacties

Nee nee nee, het gaat niet over seks, absoluut in de verste verte niet. Ik baal er nu een beetje van dat het daar op lijkt te zinspelen, want het heeft er gewoon echt helemaal niets mee te maken.

Jullie reacties zijn zo verschillend, ik weet niet echt wat ik er mee moet Mag ik vragen waar jullie dan denken dat het over gaat?
Waarom spreekt het niet aan, en waarom noemen jullie het geniaal (wat ik trouwens wel nogal een compliment vind )

Of moet ik het uitleggen?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 09:49
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
"het vloog omhoog en greep
het duister vast en zoog het weg,"
Dit vind ik het mooiste stuk, ik kan niet precies zeggen waarom maar ik vind het gewoon mooi.
"Zijn ogen vielen dicht
en hij dacht na over hoe het was
geweest en hoe het kon zijn
- grote woorden, nu zo klein -"

Dit is ook een mooi stuk, maar 'geweest' en de komma op het laaste moeten er uit, nu is de derde zin wel erg kort maar het loopt wel een stuk beter.
Over het algemeen vind ik het niet zo super bijzonder gedicht maar er zitten hele mooi dingen in en het loopt gewoon goed.

Ik denk dat over gaat dat volwassen mensen steeds maar gaan vechten en dingen kapot maken terwijl die jongen van 8 doorheeft waar het allemaal om draait en vrede wil (oid).
Dit denk ik omdat hij een witte bloem (kleur en teken van vrede) in het kanonsgat stopte. En het 'volwassen' gedeelte heb ik uit de eerste 4 regels van de laaste strofe.
Maar als ik de rest dan weer lees denk ik weer aan andere dingen . Wat heeft die fluit voor betekenis ? En die sterren zijn toch kanonskogels ?

En wat me ook opviel, waarom schieten ze eigenlijk op een verlaten stad ? (als die dingen kanonskogels zijn)
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 12:32
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 11-02-2005 @ 23:33 :
Bedankt voor de reacties

Nee nee nee, het gaat niet over seks, absoluut in de verste verte niet. Ik baal er nu een beetje van dat het daar op lijkt te zinspelen, want het heeft er gewoon echt helemaal niets mee te maken.

Jullie reacties zijn zo verschillend, ik weet niet echt wat ik er mee moet Mag ik vragen waar jullie dan denken dat het over gaat?
Waarom spreekt het niet aan, en waarom noemen jullie het geniaal (wat ik trouwens wel nogal een compliment vind )

Of moet ik het uitleggen?
Dat doe jij altijd, eerst vragen waar het volgens "ons" over gaat en dan pas zeggen waar jij vindt dat het over gaat Ik vind hem juist zo geniaal omdat het een heel verhaal is, maar dat het toch niet echt duidelijk is waar het nu precies over gaat. Het gaat over een jongetje in een soort van droomwereld, een spookstad, maar wat nu precies de achterliggende gedachte behoort te zijn, geen idee Wat ik zo geweldig aan dit gedicht vind, is de sfeer. Er hangt een soort van magie overheen die ik niet goed kan uitleggen Soms hebben teksten dat, een magie die verder niet te definieëren valt, maar die daarom nog niet minder belangrijk is...

DoD: ik vind dat dat "geweest" moet blijven, hoor!
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 14:43
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
wat vogelvrij al zei, het mooie is dat je zo'n gevoel schept. een gevoel alsof je zelf in een verlaten stad dwaalt. mss komt het door de achtergrond muziek die ik momenteel draai , maar je wereld vormt een geheel, je gedicht straalt harmonie uit. sowieso is hij diepgaand, zeker niet oppervlakkig. heel goed.
je eerste strofe bijvoorbeeld, het aansprekende het vloog omhoog en greep ~ het duister vast en zoog het weg, ~ lichtte hem op. dat vind ik mooi, dat straalt iets uit. verder twijfel ik ook over hun, maar je beeld is wel mooi, over zijn kinderlijkheid in de serieuze wereld.
in je tweede strofe kan ik hoe het was ~ geweest en hoe het kon zijn erg waarderen, maar je afsluiting - grote woorden, nu zo klein -, vind ik wat minder.
je derde strofe is zeker ook diepgaand, ik vind het alleen wat storend dat je na het beeld van de ster, het voorgaande beeld nog eens uitlegd. dit bedoel ik: die hij plukte ~ en in het kanonsgat ~ stak.
je laatste strofe is mooi, afsluitend. alleen krijg ik hier, mss ook door statigheid weer een ander beeld van de stad. de sfeer die het beeld van de stad oproept is alsof er doden liggen op de hoek van de straat tussen vervallen bouwsels en zwervende straathonden. dat beeld lijkt hier wat weg te trekken.
maar je slot en met stevige tred ~ voor een jongen van acht ~ trad hij de wereld ~ tegemoet is weer helemaal aansluitend. sowieso vind ik dit stukje al erg aansprekend en overtuigend, je uitwerking is goed. gewoon.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 14:45
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 12-02-2005 @ 13:32 :
DoD: ik vind dat dat "geweest" moet blijven, hoor!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-02-2005, 22:57
Verwijderd
Wow, wat een fijne uitgebreide reacties.

Citaat:
Dat doe jij altijd, eerst vragen waar het volgens "ons" over gaat en dan pas zeggen waar jij vindt dat het over gaat
Weet ik, maar dat komt omdat ik vind dat je gedichten eigenlijk niet uit hoort te leggen... Toch?
En ik ben dan natuurlijk toch benieuwd of jullie eruit halen wat ik bedoelde (nog steeds ben ik dat). Wat =zwart wit= wel gedeeltelijk doet, daar ben ik blij om
Mja, onschuld, vroegwijsheid, vrede, hoop, zoiets.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 23:18
traangast
Avatar van traangast
traangast is offline
Ik snap niet hoe dat zit met die brug, eerst wordt hij gelicht, en even later wordt er overheen gelopen.

Je thema's haal ik er over het algemeen wel uit trouwens, maar ik kan die brug niet plaatsen, wat bedoel je ermee en hoe kan die jongen er ineens overheen lopen als hij open staat?

Je taalgebruik vind ik mooi, de beelden die zo los van elkaar lijken te staan maar toch een geheel vormen vind ik goed gevonden, dat maakt het geheel veelzijdig en wellicht ook voor meerdere interpretaties vatbaar. Het leest prettig weg, regelafbreking heeft extra effect op de impact die de regels maken(dat is een groot pluspunt, vaak heeft de regelafbreking vrij weinig effect).

Voor zover ik het volg is het goed dus, maar ik wil die brug snappen .
__________________
Ze was zo mooi, maar tijdelijk, als alle schoonheid eigenlijk. Oprecht en echt, wat men ook zegt. Ze was er, en toen was ze weg.

Laatst gewijzigd op 12-02-2005 om 23:20.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 13:15
Verwijderd
Citaat:
traangast schreef op 13-02-2005 @ 00:18 :
Je thema's haal ik er over het algemeen wel uit trouwens, maar ik kan die brug niet plaatsen, wat bedoel je ermee en hoe kan die jongen er ineens overheen lopen als hij open staat?
Nou raak ik zelf ook even in de war van die brug. Hij staat in ieder geval voor hoop, voor een overbrugging naar iets nieuws, voor een poging tot vrede, voor de weg naar volwassenheid. En ten teken dat de stad afgesloten lijkt te zijn, maar dat er toch een uitweg is.
Oorspronkelijk bedoelde ik met 'lichtte hem op' dat de brug - nu het duister weg was - te zien was (en dus ook de hoop etc). Pas later leek er ook te staan dat de brug opgelicht werd. Moet er bij de dichtvallende ogen en bij de vallende ster, ook nog expliciet vermeld worden dat de brug dichtvalt? Het gaat er juist om dat hij ineens die brug ontdekt heeft, dat die er blijkbaar altijd al was. Ik weet ook niet hoe ik het verder uit moet leggen?

O, en dankjewel voor je reactie.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 17:21
traangast
Avatar van traangast
traangast is offline
Hmm, persoonlijk zou ik het wel op prijs stellen als je iets met die brug deed, maar na je uitleg is het ook wel logisch ja, je hebt gewoon de pech van de dubbelzinnigheid van het oplichten .
__________________
Ze was zo mooi, maar tijdelijk, als alle schoonheid eigenlijk. Oprecht en echt, wat men ook zegt. Ze was er, en toen was ze weg.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 09:10
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Het doet mij niet aan seks denken hoor.
Wel aan Boulevard of Broken Dreams

Statig verlaten vind ik mooi.
Het is een soort schone belofte met een creepy bijsmaak, want wat is er in godsnaam gebeurd? Met de gevestigde orde, met "de grote-mensenwereld"?

Ik vind het wel knap, maar misschien geen poezie...
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Uitslag Wedstrijd: De Uitdaging!
Halogeen
41 21-10-2006 10:00
Verhalen & Gedichten [Verhaal] (voorlopig nog titelloos)
WolterB
4 20-01-2006 12:43
Verhalen & Gedichten Titelloos
Flosdraad
5 26-06-2005 17:46
Verhalen & Gedichten Titelloos
Verwijderd
3 06-07-2004 08:12
Verhalen & Gedichten nog titelloos
Point of View
1 14-02-2004 22:56
Verhalen & Gedichten `Titelloos`
John-17
7 24-01-2002 13:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.