Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2005, 00:23
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Code:
Maskerade

Poppenkast met lappen was van vroeger,
nu je weet dat we meer dan beelden zijn.
De tovenaar verruild voor prinsessen,
drie aan elke hand. Je huilt heus wel,
dromend naast hun eenzame droevigheid.
Maar je tranen zijn gedroogd en gedood door
het besef dat je nooit een ander zal worden.
Niets dan dit beeld van een wassen masker,
dat smelt in de zinderende kilte van je ziel.
En dan blijft er		        over.

Groningen, 18 maart 2005
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2005, 07:00
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
ah, ik vind je echt gegroeid de afgelopen tijd. Als ik die eerste gedichtjes die je hier postte vergelijk met bijvoorbeeld dit, maar ook de laatste 2 of 3 gedichten dan ben je echt enorm veel beter geworden.

Persoonlijk ben ik alleen niet zo fan van die spatie als vertegenwoordiger van het niets in dit soort gedichten. Gewoon het woord 'niets' of een ietwat uigebreidere verwoording had ook gemogen.

Maar je tranen zijn gedroogd en gedood door
het besef dat je nooit een ander zal worden.


Dit vind ik een minder stukje. Ik zie het als het verbindingsstukje met de opening en de beschrijving van vroeger en die geweldige 2 laatste zinnen. Maar ik vind de verbinding wat zwak en hij spreekt ook niet zo sterk. Ikzelf had verwacht dat er nog een heel stuk tussen had gemoeten met overvloedig taalgebruik. Ik verwachtte meer, maar het was zo plotseling voorbij. Wat vind jij?
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 07:56
Verwijderd
Ah, ik vind jouw woordkeus altijd zo mooi. Maar om nou te zeggen dat ik hem beter vind dan je vorige gedichten? Ik vind het wel meevallen. Je woorden zijn mooi, het loopt fijn. Maar je roept deze keer niet écht iets bij me op, wat sommige andere gedichten van je wel doen. Ik kan me er minder een beeld bij vormen.
Niets dan dit beeld van een wassen masker,
dat smelt in de zinderende kilte van je ziel.

vind ik het mooiste. De laatste regel met die spatie vind ik ook wel wat hebben, alleen had ik het mooier gevonden als de zin ook klopte als je die spatie wegliet, dus 'En dan blijft er over'. Dat klinkt nu een beetje raar. Hm, zoals ik het zeg klinkt het ook vreemd
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 20:28
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Nou Halogeen, bedankt voor je complimenten. Wat ik zelf van het gedicht vind: Ik vind het een van mijn mindere gedichten, omdat ik me niet zo goed kon 'inleven' in de woorden. Ik zag dan wel wat taferelen voor me maar had niet echt de moed om er betekenis aan toe te kennen, en het is inderdaad wat aan de korte kant. Volgens mij is het wel een mooi voorbeeld van iets wat verwachtingen schept maar ze niet inwilligt.
En Thoughtful, het is inderdaad vreemd als je het 'hardop' uitspreekt maar ik denk dat dit wel meevalt als je het leest. Bovendien had ik dit 'trucje' nog niet eerder gedaan, en ook nog niet ergens anders gezien (ofschoon er vast tal van mensen zijn die het voor mij bedacht hebben).
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 22:11
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Ik vind het briljant . Het is ook precíes wat de titel belooft. Echt, ik vind het briljant.
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 09:09
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 20-03-2005 @ 21:28 :
Nou Halogeen, bedankt voor je complimenten. Wat ik zelf van het gedicht vind: Ik vind het een van mijn mindere gedichten, omdat ik me niet zo goed kon 'inleven' in de woorden. Ik zag dan wel wat taferelen voor me maar had niet echt de moed om er betekenis aan toe te kennen, en het is inderdaad wat aan de korte kant. Volgens mij is het wel een mooi voorbeeld van iets wat verwachtingen schept maar ze niet inwilligt.

Offtopic: hehe dat woordje moed. als je het zo gebruikt doet het me denken aan Kant en de Verlichting.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 14:56
skull-head
Avatar van skull-head
skull-head is offline
Ik weet niet echt goed wat ik ervan moet zeggen, behalve dan dat je laatste zinnen echt goed zijn:
Niets dan dit beeld van een wassen masker,
dat smelt in de zinderende kilte van je ziel.
En dan blijft er over.
Briljant!!!

de rest vind ik wat minder, niet echt pakkend en het loopt ook niet goed, vind ik. Ook is het niet mijn smaak, terwijl ik veel gedichten mooi vind, sorry
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek De maskerade stelt voor : GRATIS
monokkel
0 05-08-2008 09:23
Verhalen & Gedichten Maskerade
SellaYoung
2 26-05-2005 16:06
Verhalen & Gedichten Het Letteren Fototopic!
duivelaartje
501 23-01-2005 20:32
Muziek Fotoslettopic.
Back Door Man
500 17-11-2004 16:09
Lifestyle Juli fototopic 2
Kiss Pookie
500 21-07-2004 17:53
Verhalen & Gedichten Het FOTO-TOPIC van Letteren
duivelaartje
501 07-07-2004 20:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:56.