Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2005, 18:34
gips
gips is offline
Hey,

Kan er me soms iemand helpen met het vinden van de afgeleide van de volgende functies :


y= √X³ + 2X³ - 7 √X

en

y= ( -2X²+3) ( -1/X + 1)


Mvg
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2005, 18:47
SCS
Avatar van SCS
SCS is offline
Differentieer (bij de eerste functie) alle delen apart:

√x³ met de kettingregel:
u=x3, u'= 3x2
y=√u , y'= 1 / 2√u

dus: 3x2 / 2√x3

2x3 moet lukken dacht ik

-7√x moet de productregel:
(0 * √x) - 7 * (1/2√x) = -7 / 2√x

Laatst gewijzigd op 30-11-2005 om 08:24.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 19:05
TD
TD is offline
Je kan de productregel toepassen wanneer er een product van functies van x is, dus type f(x)g(x). In 7√x is 7 gewoon een constante die je voorop kan brengen, afleiden is immers lineair. Dat min-teken lijkt me ook overbodig.

(7√x)' = 7(√x)' = 7/(2√x)

Je tweede opgave kan je wel met de productregel doen, er geldt dan:
(f(x)*g(x))' = f'(x)*g(x) + f(x)*g'(x)

Hierin staat ' voor de afgeleide, neem f(x) = (-2x²+3) en g(x) = 1-1/x, bepaal de twee afgeleide functies en pas de formule toe.
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 19:13
SCS
Avatar van SCS
SCS is offline
Citaat:
TD schreef op 29-11-2005 @ 20:05 :
Je kan de productregel toepassen wanneer er een product van functies van x is, dus type f(x)g(x). In 7√x is 7 gewoon een constante die je voorop kan brengen, afleiden is immers lineair. Dat min-teken lijkt me ook overbodig.

(7√x)' = 7(√x)' = 7/(2√x)
Productregel is idd niet echt nodig, maar voor het antwoord maakt het toch niet uit. Die min hoort bij die 7, maar als je hem niet meeneemt dan blijft er een min staat, dus dat maakt voor het antwoord ook niet uit.

Die tweede som zou ik buiten haakjes halen en dan gaan differentieren. Maar dat is maar net wat je zelf makkelijk vindt natuurlijk.
__________________
"Throughout my life my imagination has been far more important than my knowledge" Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 19:15
TD
TD is offline
Citaat:
SCS schreef op 29-11-2005 @ 20:13 :
Productregel is idd niet echt nodig, maar voor het antwoord maakt het toch niet uit. Die min hoort bij die 7, maar als je hem niet meeneemt dan blijft er een min staat, dus dat maakt voor het antwoord ook niet uit.
Huh? Jij houdt toch een min over in je eindantwoord?
Citaat:
SCS schreef op 29-11-2005 @ 19:47 :
7√x moet de productregel:
(0 * √x) - 7 * (1/2√x) = -7 / 2√x
Het moet inderdaad hetzelfde uitkomen met de productregel, maar jij past die fout toe. Zie mijn formule in de eerste post, er staat een + en geen - in.
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 19:24
SCS
Avatar van SCS
SCS is offline
Citaat:
TD schreef op 29-11-2005 @ 20:15 :
Huh? Jij houdt toch een min over in je eindantwoord?

Het moet inderdaad hetzelfde uitkomen met de productregel, maar jij past die fout toe. Zie mijn formule in de eerste post, er staat een + en geen - in.
Ja klopt. Jij laat die min buiten beschouwing, maar hij blijft wel staan in de formule. Ik neem hem mee in de formule. Ik weet dat in de algemene formule (zoals jij die formuleert) een + staat. Maar + - = - . Daarom staat er bij mij geen plus in de uitwerking.
__________________
"Throughout my life my imagination has been far more important than my knowledge" Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 21:05
Verwijderd
Citaat:
SCS schreef op 29-11-2005 @ 20:24 :
Ja klopt. Jij laat die min buiten beschouwing, maar hij blijft wel staan in de formule. Ik neem hem mee in de formule. Ik weet dat in de algemene formule (zoals jij die formuleert) een + staat. Maar + - = - . Daarom staat er bij mij geen plus in de uitwerking.
Maar de afgeleide van 7√x is 7/(2√x) en niet -7/(2√x).

De productregel luidt dan ook:

(d/dx)(f(x)*g(x)) = g(x)*df/dx + f(x)*dg/dx.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 21:15
sdekivit
sdekivit is offline
maar er staat wel een verschilfunctie meph dus uiteindelijk blijft het een min en is dus de juiste afgeleide berekend (anders zou er een plus staan)

--> btw: er is de afgeleide van bovenstaande functie berekend met de factor -1 ervoor.

7√x moet de productregel:
(0 * √x) - 7 * (1/2√x) = -7 / 2√x

Laatst gewijzigd op 29-11-2005 om 21:18.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 21:18
Verwijderd
Oh, op die fiets.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 08:26
SCS
Avatar van SCS
SCS is offline
Ik zag net dat ik in mijn eerste post niet helemaal duidelijk was. Er stond 7√x en ik berekende de afgeleide van -7√x. Mijn excuses voor de verwarring.
__________________
"Throughout my life my imagination has been far more important than my knowledge" Albert Einstein
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken Afgeleiden?
D'tje
12 20-11-2017 01:02
Huiswerkvragen: Exacte vakken [??] Afgeleid getal?!
AlexandraWolf
3 09-06-2013 16:52
Liefde & Relatie Het is uit.. tips voor afleiding?
miss_sunshinegirl
11 14-08-2002 15:01
Huiswerkvragen: Exacte vakken afleiding formules (ihk van de proef van milikan) (groot plaatje)
Tampert
4 24-05-2002 19:33
Huiswerkvragen: Exacte vakken Afgeleiden/primitieven van goniometrische functies
Verwijderd
22 29-04-2002 18:18
Liefde & Relatie Het is misschien heeeel erg onorgineel hier maar..Ik ben gedumpt en ik zoek afleiding
Verwijderd
6 05-04-2002 17:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:34.