Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-08-2006, 00:46
Verwijderd
alcohol-list

Een glaasje alcohol
whisky desnoods
en wij leven op
in de leegte des levens

En mocht ik stoppen met zuipen
zou ik dan doodgaan?
Zou ik dan stiekem, heel zachtjes
van verdriet
sterven
denkend aan het gemis
van armen om me heen?

Natuurlijk is het zíjn schuld, álles
is zíjn schuld,
mij trof geen blaam,
ook al zopen we voor
we zijn naam ooít
gehoord hadden.
Dood gaan we toch,
hoe vroeger hoe beter
maar soms staan de tranen
me nader en wil ik

springen

maar vergat ik waarom.

ik ben leeg en verspil steeds
meer


en ik giet nog een glas

en zo zuip je dan
al dagen, nachten, -lang.

Laatst gewijzigd op 06-08-2006 om 00:49.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-08-2006, 00:48
Verwijderd
En ja, de titel is gejat van Osdorp Posse De alcohol-list van de alcoholist.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 00:52
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Oh, ik wou dat ik dat nog kon, die puur zuivere melancholie. Het is de bewoording waarin je het doet; simpel maar juist daardoor heel toegankelijk, met op de juiste momenten dramatische stiltes.

Een paar punten zijn heel goed:

De witregels op het laatst, bijv. het springen wat helemaal los staat en dan 'maar vergat ik waarom.'. 'Ook al zopen we voor we zijn naam ooit gehoord hadden' en de vragen in de tweede strofe zijn geweldig. Die vragen zijn het ontroerendste stukje. En in de laatste strofe: 'dan - lang' is geweldig.

Echt een heerlijk gedicht op de late avond.
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 12:06
G. -
Avatar van G. -
G. - is offline
Heerlijk om te lezen. Enkel vind ik de witregels op het laatst een beetje raar staan. Het is een moeilijk onderwerp om iets moois van te maken..

Bravo.
__________________
Mijn kartonnen excuses, mijn kunsthart
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 12:16
Antoni
Avatar van Antoni
Antoni is offline
Deze is mooi en veelzeggend! Niet al te bloemrijke gezochte metaforen, waardoor het heel eerlijk overkomt. Ik vind alleen de rijm een beetje jammer, want hij is (maar) op één plek overduidelijk aanwezig (blaam - naam (- staan)). Ik zie liever helemaal geen rijm, of meer duidelijke rijm.
Ik vind de witregels op het eind juist erg passen in het onderwerp, omdat het zo langgerekt overkomt, alsof het nog steeds gaande is en geen duidelijk einde in zicht is.
__________________
Hopende u hiermee voldoende geďnformeerd te hebben, verblijf ik. | http://garibaldi.web-log.nl/
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 12:34
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, hij is fijn. Puur, zoals xineof zegt, daar ben ik het geheel mee eens.

Citaat:
en wij leven op
Dat vind ik het mooiste stukje, weet niet waarom eigenlijk, maar toch.

Citaat:
ook al zopen we voor
we zijn naam ooít
gehoord hadden.
De inhoud daarvan vind ik wel goed, maar ik vind hem niet echt lekker afgebroken, ik raakte een beetje in de war door die "voor".

Het einde is mooi. Ontroerend vind ik net iets te gevoelig klinken, maar het past wel bij het gedicht, ja.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 16:16
Verwijderd
Citaat:
G. - schreef op 06-08-2006 @ 13:06 :
Enkel vind ik de witregels op het laatst een beetje raar staan.
Het is een uitbeelding van de gaten die de alcohol ook in je geheugen en je woorden slaat. het vergeten...

Citaat:
Antoni schreef op 06-08-2006 @ 13:16 :
Ik vind alleen de rijm een beetje jammer, want hij is (maar) op één plek overduidelijk aanwezig (blaam - naam (- staan)). Ik zie liever helemaal geen rijm, of meer duidelijke rijm.
Ik heb het idee dat jij erg bezig bent met rijm. En dan nog liefst met eind- of volrijm. Ik zie meerdere soorten rijm erin staan, ik hou van klankrijmen en assonanties en volgens mij komen er zeker een aantal in voor.

Citaat:
Vogelvrij schreef op 06-08-2006 @ 13:34 :
De inhoud daarvan vind ik wel goed, maar ik vind hem niet echt lekker afgebroken, ik raakte een beetje in de war door die "voor".
Mja, het is een opdeling van gedachten. Je dronk er al voor. Voor hem, maar ook voor alle andere excuses die je verzint. Zulke afbrekeningen kan ik nooit goed uitleggen, heeft te maken met de ideeën, gevoelens en gedachtes en de manier waarop je ze wil rangschikken. Soms is de bedoeling duidelijk, zoals springen, maar andere keren lijkt het redelijk nutteloos.


En bedankt trouwens .
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 16:20
Antoni
Avatar van Antoni
Antoni is offline
Citaat:
Mutant schreef op 06-08-2006 @ 17:16 :
Ik heb het idee dat jij erg bezig bent met rijm. En dan nog liefst met eind- of volrijm. Ik zie meerdere soorten rijm erin staan, ik hou van klankrijmen en assonanties en volgens mij komen er zeker een aantal in voor.
Ik zie ook meer rijm dan enkel wat ik noemde en ik moedig die vormen van rijm aan. Het is gewoon zo dat de rijm die ik noemde er dusdanig uitspringt dat ik het niet vind passen bij de rest van het gedicht, waar de rijm zo subtiel is. Ik had het niet voor niks over duidelijke rijm.
__________________
Hopende u hiermee voldoende geďnformeerd te hebben, verblijf ik. | http://garibaldi.web-log.nl/
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 16:23
Verwijderd
Hmm, ik vind de rest ook vrij duidelijk Op een manier dat ik blaam-naam eigenlijk niet eens vind opvallen.

Maar goed, dat is misschien gewoonte.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 16:34
Antoni
Avatar van Antoni
Antoni is offline
Citaat:
Mutant schreef op 06-08-2006 @ 17:23 :
Hmm, ik vind de rest ook vrij duidelijk Op een manier dat ik blaam-naam eigenlijk niet eens vind opvallen.

Maar goed, dat is misschien gewoonte.
Het doet me denken aan een leraar die ik had. Die man was ontzettend intelligent en wist enorm veel van de stof die hij gaf (stralingsdeskundigheid). Het probleem was dat, omdat hij zo vertrouwd was met zijn stof, hij niet door had hoe lastig deze wel niet was voor zijn leerlingen. Bij zijn uitleg begreep hij niet waarom wij het niet begrepen. Uiteindelijk was het aan de slimmere leerlingen om het de anderen uit te leggen.
__________________
Hopende u hiermee voldoende geďnformeerd te hebben, verblijf ik. | http://garibaldi.web-log.nl/
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 16:44
Verwijderd
Het verschil is dat ik niemand mijn gedichten hóef te leren. Ik kan ze schrijven voor het publiek dat ik heb bedoeld. Al zou het publiek zelfs alleen uit mezelf bestaan, dan kan ik er zelf nog van genieten .
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 17:20
Antoni
Avatar van Antoni
Antoni is offline
Da's een mooie instelling. Prachtig trouwens hoe je negatief commentaar zo weet te draaien of te omzeilen dat je er iets positiefs van weet te maken. Ook wanneer het negatieve puur een kwestie van smaak is of feitelijk gezien terecht is. Dat doet me aan mezelf denken.
Hier zal je het waarschijnlijk niet mee eens zijn, maar dat benadrukt mijn punt des te sterker. Het is in ieder geval een eigenschap waardoor je je niet zo snel van je stuk laat brengen en dat komt je creatieve groei enkel ten goede.
Houd er wel rekening mee dat meningen altijd nog los van kennis staan.
__________________
Hopende u hiermee voldoende geďnformeerd te hebben, verblijf ik. | http://garibaldi.web-log.nl/
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit [afgesplitst] Verkrachting - slachtoffer of eigen schuld?
JustTalk
324 24-05-2014 14:55
Verhalen & Gedichten Archieftopic: wie schreef wat wanneer?
Verwijderd
17 01-02-2007 11:59
Eten & Drinken Favoriete drankje
sTiNĽ
46 04-06-2003 15:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:36.