Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2003, 11:33
florine&claudia
florine&claudia is offline
Zie je het even niet meer zitten?
Draai je helemaal door?
Word je echt gek?
Ben jij gek? Wie is gek?
Wat is dat eigenlijk 'gek' ?

Voor een nieuwe uitgave van het leerlingenboekje 'Wie dit leest is gek' dat gaat over problemen die je kunt hebben en de vooroordelen uit je omgeving, zoeken wij reacties op de betekenis van 'gek zijn'.

Claudia & Florine, (2 gekken :-)

Laatst gewijzigd op 13-06-2003 om 13:17.
Advertentie
Oud 13-06-2003, 11:49
Verwijderd
Als ik denk aan iemand die gek is, dan denk ik niet aan iemand die het niet meer ziet zitten of iemand die doordraait of dat soort dingen. Dan denk ik eerder aan mensen die 'raar' doen zonder reden...of omdat ze denken dat ze op die manier 'stoer' zijn. Beter kan ik het niet uitleggen.
Oud 13-06-2003, 12:04
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Je hebt de mensheid.

De mensen gaan allemaal ergens heen, over een grote weg.
Alsmaar rechtdoor. Het is de weg der vooruitgang, der beschaving zo je wilt. Waar ze heen gaan weten ze ook niet zo goed, maar de meesten twijfelen geen moment. Iedereen gaat toch door, niet waar?

Sommigen die gaan stilstaan. Zodat ze om zich heen kunnen kijken en zien waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Zodat ze godverdomme van de omgeving kunnen genieten in plaats van hard met de kudde meerennen.

Anderen nemen een afslag van de weg. Ze nemen initiatief, ze zijn onafhankelijk en nieuwsgierig. Wat is er nog meer, behalve die eeuwige weg?

Deze mensen zijn ook afwijkend. De rennende kudde laat ze achter. De meerderheid vergeet de achterblijvers, een enkeling kijkt hoofdschuddend om. Wat die denken? "Die achterblijvers, die zijn gek. "
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Oud 13-06-2003, 13:06
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Gek... Mensen noemen meer dingen gek dan wat eigenlijk gek is... Als iets ook maar een beetje van de norm afwijkt, zijn mensen al snel geneigd het 'gek' te noemen.

Ik denk zelf dat iemand die gek is iemand is die niet weet wat hij doet en waarom hij het doet. Iemand die zijn gevoelens en denkbeelden niet genoeg onder controle heeft om ook maar een beetje te kunnen functioneren in deze samenleving.
Gek zijn is niet een afwijking hebben of een beetje anders zijn. Gek zijn gaat voor mij veel verder. Iemand die bijvoorbeeld totaal anders denkt dan wie dan ook hoeft bijvoorbeeld niet gek te zijn, hooguit vreemd. Zolang hij zijn gedachtengang maar in deze samenleving kan plaatsen en om kan gaan met anderen uit deze samenleving. Iemand met bepaalde afwijkingen en syndromen hoeft niet gek te zijn. Integendeel; ik krijg vaak het idee dat er meer mensen zijn met afwijkingen, syndromen en moeilijkheden dan 'normale' mensen. Zo gek is dat dus niet.

Vage (gekke ) reactie denk ik, maar jah...
__________________
I like my new bunny suit
Oud 13-06-2003, 13:27
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 13-06-2003 @ 14:06:
Integendeel; ik krijg vaak het idee dat er meer mensen zijn met afwijkingen, syndromen en moeilijkheden dan 'normale' mensen. Zo gek is dat dus niet.

Vage (gekke ) reactie denk ik, maar jah...
Hoe afwijkend moet iets zijn voordat het een complex/syndroom is? En hoe 'normaal' moet je zijn om er geen te hebben? Omdat iedereen uniek is, is het volgens mij per definitie onmogelijk 'normaal' en 'complex'-loos te zijn. Iedereen heeft ze, maar in verschillende sterktes.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Oud 13-06-2003, 13:35
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 13-06-2003 @ 14:27:
Hoe afwijkend moet iets zijn voordat het een complex/syndroom is? En hoe 'normaal' moet je zijn om er geen te hebben? Omdat iedereen uniek is, is het volgens mij per definitie onmogelijk 'normaal' en 'complex'-loos te zijn. Iedereen heeft ze, maar in verschillende sterktes.
Normaal is wat je thuis aangeleerd hebt dat normaal is. Vreemd is wat je weinig gezien hebt of amper van gehoord hebt. Als iedereen in jouw omgeving eengeestelijke aandoening heeft is dat heel normaal. Voor veel mensen (zoals mij) is dat niet het geval en lijkt het op het eerste gezicht vreemd een afwijking te hebben.

Normaal is ook een standaard dat mensen zetten. Bijvoorbeeld een normaal IQ is een gemiddeld IQ, maar dat wil nog niet zeggen dat er een abnormaal IQ bestaat.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 13-06-2003, 13:44
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 13-06-2003 @ 14:35:
Normaal is wat je thuis aangeleerd hebt dat normaal is. Vreemd is wat je weinig gezien hebt of amper van gehoord hebt. Als iedereen in jouw omgeving eengeestelijke aandoening heeft is dat heel normaal. Voor veel mensen (zoals mij) is dat niet het geval en lijkt het op het eerste gezicht vreemd een afwijking te hebben.

Normaal is ook een standaard dat mensen zetten. Bijvoorbeeld een normaal IQ is een gemiddeld IQ, maar dat wil nog niet zeggen dat er een abnormaal IQ bestaat.
Allicht, eens. Wie voor een iemand gek is, hoeft voor een ander niet ook gek te zijn, oftewel, tis subjectief.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Oud 13-06-2003, 13:45
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 13-06-2003 @ 14:44:
Allicht, eens. Wie voor een iemand gek is, hoeft voor een ander niet ook gek te zijn, oftewel, tis subjectief.
Helemaal mee eens. Ach ja, anders zou dit topic wel heel waardeloos zijn.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 13-06-2003, 19:35
berebijter
berebijter is offline
ik ben ook gek. hartstikke gek. niet helemaal doorgedraaid hoor, maar het liefst doe ik gek. gewoon jezelf zijn, want gek ben ik. EN, ik voel me er lekker bij. Als je jezelf maar bent, kom je er wel in deze wereld.

(hannekeboon@dolfijn.nl)
__________________
ik wens signloos door het leven te gaan. dat is niet zomaar een weloverwogen, doordachte en principieele keuze.
Oud 13-06-2003, 21:01
Ischenbaert
Avatar van Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 13-06-2003 @ 13:04:
Je hebt de mensheid.
Daar doe je niks aan
Oud 13-06-2003, 22:03
fil
fil is offline
Citaat:
florine&claudia schreef op 13-06-2003 @ 12:33:
zoeken wij reacties op de betekenis van 'gek zijn'.
De hele psychopathologie is gebaseerd op jullie vraag. Er zijn bergen boeken geschreven over de meest uiteenlopende visies op 'gek zijn' of 'abnormaal zijn'.
Oud 16-06-2003, 11:33
SilverAngel
SilverAngel is offline
Even wat dichter bij huis, ik word vaak genoeg gek (niet in negatieve zin, hoor) genoemd, maar ik denk dat dat ligt aan dingen doen en zeggen die niet doorsnee zijn. Dat zeggen wil nog niks zeggen, want er zijn waarschijnlijk genoeg mensen die het ook denken, maar niet zeggen, wat toch jammer is. Maarruh, een beetje gek is niet saai, denk ik maar.
__________________
Je moest eens weten...
Oud 16-06-2003, 16:38
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
OPGEROTH schreef op 13-06-2003 @ 22:01:
Citaat:
Not for Sale schreef:
Je hebt de mensheid.
Daar doe je niks aan
Ik dacht, ik begin met het probleem. Dan een analyse
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Oud 16-06-2003, 17:49
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
florine&claudia schreef op 13-06-2003 @ 12:33:
Zie je het even niet meer zitten?
Draai je helemaal door?
Word je echt gek?
Ben jij gek? Wie is gek?
Wat is dat eigenlijk 'gek' ?

Voor een nieuwe uitgave van het leerlingenboekje 'Wie dit leest is gek' dat gaat over problemen die je kunt hebben en de vooroordelen uit je omgeving, zoeken wij reacties op de betekenis van 'gek zijn'.

Claudia & Florine, (2 gekken :-)
wat me vooral bezighoudt aan deze post is het einde. Eerst vraag je wat "gek zijn" is. Het lijkt me dat je dit doet, omdat je er zelf niet echt uitkomt en dus andere meningen wilt horen. Maar tevens zeg je daarna dat je gek bent...
Oud 16-06-2003, 19:27
Verwijderd
Gek kan van alles zijn. Van grappig tot gestoord.
Oud 16-06-2003, 19:56
CodeName Egg
Avatar van CodeName Egg
CodeName Egg is offline
Gek is het afwijken van de normen die de massa stelt. Op ieder mogelijk gebied.
__________________
"ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun"
Oud 16-06-2003, 20:15
eeh...?
eeh...? is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 16-06-2003 @ 18:49:
wat me vooral bezighoudt aan deze post is het einde. Eerst vraag je wat "gek zijn" is. Het lijkt me dat je dit doet, omdat je er zelf niet echt uitkomt en dus andere meningen wilt horen. Maar tevens zeg je daarna dat je gek bent...
He?! heb je het nou wel goed gelezen, het is voor een BOEKJE... Of wordt ik nou GEK?
Oud 17-06-2003, 13:44
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
eeh...? schreef op 16-06-2003 @ 21:15:
He?! heb je het nou wel goed gelezen, het is voor een BOEKJE... Of wordt ik nou GEK?
mijn fout
Ads door Google
Oud 17-06-2003, 19:16
Sithan
Sithan is offline
Gek is dat wat in een bepaalde cultuur wordt beschouwd als een afwijkend en niet passende gedraging/uiting...
Ben ik van mening
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Oud 18-09-2003, 12:44
florine&claudia
florine&claudia is offline
Beste mensen,

De publicatie waarvoor wij jullie reactie vroegen is inmiddels gemaakt. Een aantal van jullie opmerkingen zijn hierin opgenomen.
Binnenkort zal de publicatie 'Wie dit leest is gek' verschijnen op een groot aantal scholen.

Bedankt aan iedereen die de moeite heeft genomen een reactie te posten!

Groetjes,
Claudia & Florine
Oud 18-09-2003, 13:57
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Dan doe ik hem nu op slot.
__________________
I like my new bunny suit
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Tafel/WC-hokjes teksten
Dingaantouwtje
53 08-11-2010 14:36
Algemene schoolzaken Wat is jouw drijfveer om je examen te halen?
Kaaskopper
79 23-04-2005 17:59
Verhalen & Gedichten [kort verhaal] koerier
b-z
8 19-09-2003 18:17
Lifestyle originele citaten voor op shirts
jannuhthapannuh
74 30-01-2003 19:31
Software & Hardware msn werkt niet
Dutchy15
9 30-11-2001 13:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.