Oud 16-04-2004, 03:09
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Ik wou het ander topic niet opeisen, vandaar dit nieuwe.

Binnenkort moet ik lichamelijke opvoeding geven voor de doelgroep 'doven'. De doven zullen mijn klasgenoten zijn, dus het is maar om te oefenen.

Maar ik vraag me werkelijk af wat je nu in godsnaam kan doen met doven?? Ik kan geen S.M.O.G. (spreken met ondersteuning van gebaren) of gebarentaal...

Iemand enig idee?

Het vragen aan mijn lerares is niet direct een optie, aangezien onze band niet te goed is...het kan zijn doordat ik al heel het jaar niet meezwem (heb nochtans doktersbriefje!) en dan nog eens te laat kom, aangezien ik heel slecht ben in het onthouden van de weg
Advertentie
Oud 16-04-2004, 13:32
Verwijderd
Werken met behulp van pictogrammen?
Een tolk?

Daarbij kunnen de meeste doven uitstekend liplezen, dus als je zou werken met pictogrammen en daarbij duidelijk articuleert, zou het begrijpelijk moeten zijn.
Stopbord voor als ze aan het rennen, zwemmen zijn, pijlen voor de richting enz...
Oud 17-04-2004, 03:57
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Merci voor je reactie Mutant, hier kan ik al wat mee.
Oud 17-04-2004, 11:57
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
wij hebben vorig jaar, om origineel te zijn, eens iets anders gedaan bij lo, maar dat was wel voor blinden: torbal. Het is heel leuk, ook voor mensen die niet blind zijn! het is een erkende sport met kampioenschappen ed naar tschijnt. hoe gaat het juist:

1 DEFINITIE VAN TORBAL

Torbal is een balsport voor blinden en slechtzienden waar ook de valide mensen kunnen aan deelnemen. Er wordt gespeeld met een bal van 500 gram waarin zich kleine elementen bevinden die bij de minste beweging hoorbaar zijn. Alle spelers op het veld dragen een geblindeerde skibril om de ogen te beschermen en om alle spelers gelijk te stellen.

2. HET SPEELVELD

Het terrein meet 7 bij 16 meter. De doelen zijn 7 meter breed en 1,30 meter hoog. Ze bevinden zich op de beide achterlijnen van het speelveld. Dwars over het veld, boven de middenlijn en aan weerszijden hiervan, evenwijdig en op 2 meter afstand, worden koorden gespannen op 40 centimeter hoogte. Buiten de lijnen van het veld worden aan deze drie koorden belletjes gehangen zodat, wanneer spelers of de bal de koorden raken, dit onmiddellijk gehoord wordt.
Vlak voor de doelen liggen drie matten van elk 2 x 1 meter. De middenmat ligt evenwijdig met en op 20 centimeter van de doellijn. De twee zijmatten liggen tegen de zijlijnen, hun achterzijden liggen in het verlengde van de voorzijde van de middenmat. Tussen de voorzijden van de middenmat is een lijn aangebracht: De penaltylijn.

3. DE PLOEG

Elke ploeg bestaat uit minstens drie spelers die geblinddoekt zich op elke plaats in hun teamgebied mogen bevinden, zowel tijdens de aanval als de verdediging. Het teamgebied beslaat de breedte van het veld (7 meter) tot aan het eerste koord (6 meter vanaf de doellijn). Zij nemen echter meestal plaats op de matten daar deze de enige oriëntatiepunten zijn tijdens het spel. De spelers dragen ook elleboog- en kniebeschermers.

4. HET SPEL

Tijdens het spel moet volledige stilte worden bewaard om het geluid van de bal niet te storen. Het spel duurt (volgens het officiële reglement) tweemaal 5 minuten, effectieve speeltijd, d.w.z. wanneer de bal buiten het terrein is, wordt de tijd gestopt.
De scheidsrechter fluit driemaal bij het begin van de wedstrijd en gooit de bal naar de beginnende ploeg. De bal wordt zo krachtig mogelijk naar de tegenstrever gerold met de bedoeling een punt te scoren. De werper mag daartoe rechtstaan en een aanloop nemen, hij heeft daarvoor het teamgebied (zie hierboven) als aanloopzone.

Tijdens de aanval kunnen de volgende fouten worden gemaakt:
- een speler raakt de koorden,
- de bal raakt de koorden bij het werpen,
- Een zelfde speler gooit viermaal na elkaar,
- de bal wordt bij het passeren van hand tot hand gegeven (de bal moet steeds gerold worden),
- de bal wordt langer dan acht seconden in de hand gehouden.

De spelers in de verdediging mogen eveneens het ganse teamgebied benutten. Zij mogen de bal rechtstaand, gehurkt of geknield (beide knieën op de grond) afwachten. Vooraleer de bal aan de andere zijde vertrokken is, mogen de handen de grond echter NIET, raken.

In de verdediging kunnen de volgende fouten gemaakt worden:
- een speler raakt de koorden,
- Een speler raakt de grond met de handen vooraleer de bal vertrokken is. Het resultaat van de bal wordt echter afgewacht
verdedigende spelers mogen elkaar niet vasthouden

Foutworp:
De speler van de ploeg die zowel in de verdediging als in de aanval een fout maakt, moet voor één worp het veld verlaten. De tegenstrever krijgt een foutworp toegewezen. Het doel wordt door twee spelers verdedigd. De derde fout bij een zelfde ploeg resulteert in een penalty. Dan wordt het doel door slechts één speler verdedigt. Gelijk welke speler van de gepenaliseerde ploeg (ook deze die de derde fout heeft gemaakt) neemt plaats op de middenmat. De werper aan de andere zijde moet zich eveneens op de middenmat bevinden en mag bij de worp de penaltylijn (zie hoofdstuk terrein) niet volledig met de voet overschrijden.

Fluitsignalen:
- Driemaal: bij het begin en einde van elke speelhelft.
- Tweemaal: bij doelpunt
- eenmaal: foutmeldingen, herstart van het spel tijdens de speelhelften.
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Oud 17-04-2004, 20:04
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Bedankt, maar hier kan ik voor mijn opdracht niet echt iets mee.
Maar het kan wel nog goed van pas komen, aangezien ik waarschijnlijk nog ga werken met slechtzienden/blinden.
Oud 18-04-2004, 11:54
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 17-04-2004 @ 20:04 :
Bedankt, maar hier kan ik voor mijn opdracht niet echt iets mee.
Vooral omdat doven die geluiden niet zullen horen. Kun je het spel natuurlijk wel aan gaan passen (zonder blinddoek (doof-blind is helemaal lastig ) en zonder geluiden ed), maar dan is het ook een heel ander spel.

Maar als je ook nog met slechtzienden/blinden, dan is het daarvoor idd wel handig.
Oud 19-04-2004, 19:13
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
'k Heb maar een kwartier de tijd en liever zou ik nog korter eigenlijk. Dus tijd voor het bovenstaande spel heb ik niet.
'k Ben zelf ook al niet zo sportief en 'k moet tegen morgen gewoon veel te veel doen...

Dit werk voor L.O., maar ik was afwezig tijdens de uitleg en de blaadjes zijn spoorloos, 'k moet nog mijn logboek en inhoudstafel maken, 'k moet nog leuke kinderverhalen opzoeken, 'k moet nog heel mijn aardrijkskunde leren en de helft van de leerstof was ik afwezig, En 'k heb vannacht niet kunnen slapen...
Oud 21-04-2004, 00:21
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Okee, ik heb nog enkele weken uitstel gekregen, omdat ik zo lang afwezig en niet goed ingelicht was.

Niemand die een leuk, kort L.O.-spelletje kent? Balspel of zo? Niet ingewikkeld? 'k Ben echt inspiratieloos en zou wel wat hulp kunnen gebruiken, want dan moet ik nog helemaal uitschrijven hoe het in elkaar zit, wat de doelstelling is, wat ze reeds moeten kunnen bla....

Edit: veel fouten

Laatst gewijzigd op 21-04-2004 om 17:03.
Oud 21-04-2004, 11:12
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Misschien mens erger je niet?
Van paaltjes aan beide kanten van de zaal 5 vakken maken.. aan elkaar vast dus. Hier staan mensen tussen en dan met softballen proberen 'doelpunten' te maken. Met de bal mag je tot de middellijn lopen. Het leukste is met 2 of 3 ballen, dan moet je kijken of je je doel alleen wil laten om een punt te scoren etc.
Misschien ken je het ook al wel.
Het is niet speciaal voor doven trouwens, maar bij dit spel maakt het niet uit of iemand doof is of niet.
__________________
Keep on rockin'
Oud 21-04-2004, 13:25
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 21-04-2004 @ 00:21 :
Niemand die een leuk kort L.O.-spelletje kent? Balspel of zo? Niet ingewikkeld?
Ik heb wel een boek over spelletjes. Misschien hebben ze bij jullie in de bieb ook dergelijke boeken staan?
Oud 21-04-2004, 14:01
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wij deden op de camping (het liefst in het water) het volgende spelletje:

Je maakt twee tallen en die twee gooien over met een bal, de andere twee proberen de bal af te pakken. Tel hoevaak je over kan gooien, totdat de ander de bal heeft afgepakt. Het is een soort lummelen maar nu werk je in teams en is er dus niet een lummel maar twee (of meer, ligt aan de groepsgrootte). In het water is het heel erg leuk, 'gewoon' denk ik wel wat minder maar het is iig niet moeilijk en je zou het eventueel kunnen gebruiken als warming-up ofzo.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 21-04-2004, 14:27
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
*kapiteinsbal = tussen 2 vuren = koningsbal (hoe je het ook wil noemen...)
*dood of levend
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Oud 12-05-2004, 23:09
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
'k Moet eigenlijk toegeven dat ik niet zo sterk ben in de regels van tussen twee vuren en zo...

Hebben jullie nog andere voorstellen?

Of wil je me de regels nog eens goed uitleggen?
Oud 13-05-2004, 17:11
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
tss twee vuren --> je verdeelt je in 2 ploegen, elke ploeg duidt 1 kapitein of koning aan, hoe je het ook wil noemen. je speelt het spel op een veld met een duidelijke middellijn. elke ploeg krijgt de helft vh veld. De kapiteins nu, moeten achter de achterlijn, buiten het veld dus, staan, achter de andere ploeg. Het is de bedoeling om de spelers ve andere ploeg aan te gooien met de bal, zelf op voorhand afspreken of je mag afweren met de handen.
je mag de bal ook naar je kapitein gooien, die aan de overkant staat. Deze kan ook mensen aangooien. Als je aangegooid wordt (de bal mag niet gebotst heben), moet je je bij de kapitein zetten. als de ploeg in het veld maar met 1 meer over is, dus als de anderen "dood" zijn en bij de kapitein staan, dan moet de kapitein in het veld gaan staan. Hij heeft 3 levens. Dus deze is maar dood nadat je hem 3 keer aangegooid hebt. als de hele ploeg eraan is, is de andere ploeg gewonnen.

zo, tot zover mijn poging om het uit te leggen
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Oud 14-05-2004, 08:37
Googlera
Oud 16-05-2004, 02:55
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Liesjeuh schreef op 13-05-2004 @ 17:11 :
...
zo, tot zover mijn poging om het uit te leggen
Thx, ik zie het weer voor ogen.
Oud 17-05-2004, 10:59
cyntha
Avatar van cyntha
cyntha is offline
Misschien is vissenkom iets? Dat deden wij altijd op de basisschool, is dus makkelijk. Zal een poging doen om het even in het kort uit te leggen. Het lijkt op honkbal en softbal maar dan een stuk makkelijker. Je hebt twee groepen, een slagpartij en een veldpartij. Je zet 8 paaltjes in een vierkant en daartussen staat de veldpartij. Eén iemand van de partij die aan slag is gooit/slaat de bal het veld in en rent dan naar het eerste paaltje of nog verder. Ondertussen pakt de veldpartij de bal en gooit die naar de teamgenoot die de brander is (die bij een mand staat naast de plek waar je de bal opslaat). Als de bal in de mand ligt en degene aan slag houdt geen paaltje vast is hij af en heeft een strafpunt. Bij drie strafpunten is het wisselen.

Ik hoop dat je er iets van begrijpt.. Succes ermee!
Oud 22-05-2004, 16:44
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Jullie beschrijven allemaal leuke activiteiten, maar het zal waarschijnlijk binnen te doen zijn en we hebben maar een kleine sportzaal met een laag plafond.

Dus ik dacht een soort hindernissenparcour te doen, maar dan niet zo uitgebreid zoals reis rond de wereld, aangezien die 'doven' me moeten helpen met klaarzetten dan en dat neemt te veel tijd in.

Ik zou iets doen van:

De groep in twee delen.

En dan:

Elke groep moet hetzelfde parcour afleggen in zo'n klein mogelijke tijd. De hindernissen mogen niet te moeilijk zijn, want er is geen tijd voor een opwarming.
(maar 10-15 minuten)

Zoiets dan:

---------*------*-----*-----*--------///---------O

-- te lopen parcour
* zo'n kegeltje waar ze rond moeten lopen (zigzag)
/// iets waar ze onder moeten kruipen, of over, 'k weet het nog niet zo goed
O goal, waar ze iets moeten in gooien, of zo

Mss kan ik ze dus eerst met een bal laten zigzagen (voetbal)
en dan met de bal in de had het /// laten doen en dan die bal in de goal (O) laten gooien?

Weten jullie anders nog eenvoudige hindernissen?

De andere voorstellen die jullie me reeds gaven klinken heel leuk, maar ze zijn iets te uitgebreid en dit kan ik dus niet gebruiken voor deze activiteit.

Ik zal ze heel zeker wel goed kunnen gebruiken tijdens andere activiteiten tijdens mijn opvoederschap.

Dus toch al bedankt voor de vele voorstellen!!
Ads door Google
Oud 22-05-2004, 17:28
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Of mss is dit eenvoudiger...niet zo sportachtig, maar wat vinden jullie van het volgende?

Twee groepen.

De groep gaat naast elkaar op hun buik liggen.
De ene persoon zit op handen en knieën, de andere blijven liggen.

*-*-*-*-*-*-*-

- liggend
*op handen en knieën

Nu moet de laatste in de rij over de (-) mensen die plat op hun buik liggen kruipen en onder die (*) op handen en knieën.
Als ik fluit (harde fluit zullen ze wel horen?) moeten de - en de * wisselen van pose. De * worden - en omgekeerd.
Zo kan het dat iemand vast zit.

Iemand hier nog verlengen of variaties op??
Oud 22-05-2004, 17:55
Verwijderd
Ik snap er weinig van.

En ze zijn toch doof...? Of zijn ze slechthorend? Als ze doof zijn (of echt heel erg slechthorend) dan zou ik er niet op rekenen dat ze een fluitje zullen horen. Zo wel, dan zijn ze niet doof.
Oud 23-05-2004, 11:14
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
dat van *-*-*-*- zou ik niet binnen doen. dat kan pijnlijk zijn op een harde vloer. Behalve mss als er tapijt of zo ligt...
Oud 23-05-2004, 21:21
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Liesjeuh schreef op 23-05-2004 @ 11:14 :
dat van *-*-*-*- zou ik niet binnen doen. dat kan pijnlijk zijn op een harde vloer. Behalve mss als er tapijt of zo ligt...
'k Heb besloten dan toch maar een klein hindernissenparcour te doen. Gewoon groep in twee delen en dan ze tegen elkaar te laten spelen.

Iedere keer de eerste speler van de groep laten het parcourtje doen, maar dit op een bepaalde manier. Bv. al kruipend, sluipend, springend...

(als je nog manieren kent, mag je me dit zeker laten weten, maar 'k ben er mrgn niets meer mee, aangezien ik het morgen als moet geven)

Ah ja en dan wie de eerste is van de twee krijgt een lintje van mij.
De groep met de meeste lintjes is gewonnen.
Om te weten wat ze moeten doen zal ik een pictogram tonen van de manier (als ik die tenminste nog zou vinden...)

Dus iemand die weet waar ik pictogrammen kan vinden??

Argh, ik haat spelletjes geven aan klasgenoten...ben zo al onzeker genoeg.
Oud 24-05-2004, 18:09
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 23-05-2004 @ 21:21 :
Dus iemand die weet waar ik pictogrammen kan vinden??
[/B]
Van die screanbean poppetjes oid...die zijn er in veel verschillende houdingen enz. Of anders teken je zelf iets? Kan heel schematisch... Ik heb nu ff geen tijd, maar als je geen idee hebt van hoe/wie/wat, dan zal ik vanavond wel ff een voorbeeldje posten.
Oud 24-05-2004, 18:28
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-05-2004 @ 18:09 :
Van die screanbean poppetjes oid...die zijn er in veel verschillende houdingen enz. Of anders teken je zelf iets? Kan heel schematisch... Ik heb nu ff geen tijd, maar als je geen idee hebt van hoe/wie/wat, dan zal ik vanavond wel ff een voorbeeldje posten.
Daar heeft ze niks meer aan .

Hoe is het gegaan, laat je het nog even weten?
__________________
Keep on rockin'
Oud 24-05-2004, 19:32
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 24-05-2004 @ 18:28 :
Daar heeft ze niks meer aan .
Ik had niet naar de datum gekeken, ik dacht 'vandaag morgen'.
Naja, jammer..hopelijk is het goed gegaan.
Advertentie
Oud 25-05-2004, 20:02
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Wel ja, niet echt zo super gegaan...mijn organisatie was niet al te goed. Maar ja, wat wil je met zo'n grote groep dat altijd ruzie maakt.

Ik heb dan maar zelf mijn pictogrammen getekend, niet zo duidelijk of mooi, maar toch beter dan niets en mijn leerkracht vond het wel goed zo.

Toch, als iemand een goede site zou weten, mag je die nog altijd zeggen, want ik zou het zeker wel nog eens kunnen gebruiken.

Bedankt voor jullie hulp.
Oud 25-05-2004, 22:32
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline


Zoiets, heel erg simpel, maar wel duidelijk denk ik.

Nog meer sport-pictogrammen:







__________________
Keep on rockin'

Laatst gewijzigd op 25-05-2004 om 22:45.
Oud 27-05-2004, 01:48
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Thx Konijn.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek 30 en 31 aug: Dynamo Outdoor, gratis 2 daags festival Eindhoven
PieterB
5 29-08-2008 06:40
De Kantine Wat saai zeg.
Verwijderd
500 02-05-2007 00:36
Muziek Het was gisteren 11 jaar geleden.
Falkh
166 09-12-2004 11:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29.