Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2002, 12:07
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline


Is dat niet een beetje erg overdreven? Hebben Kok en Melkert of andere politici het volk aangezet tot een moord op Fortuyn? Is er buitensporig gedrag vertoond door journalisten?

wat is jullie mening hierover?
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2002, 12:15
Tox
Avatar van Tox
Tox is offline
De politiek is totaal niet schuldig aan de moord van Pim Fortuyn, zij bestreden zijn politieke ideeen en hebben nooit aangezet toc haat.

De enige die nu tot haat aan het zetten zijn, zijn de aanhangers van pim fortuyn himself, die zetten aan tot haat tegen melkert en alle andere gevestigde politici
__________________
In the end we will not remember the words of our enemies, but the silence of our friends
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 12:33
Lyx
Avatar van Lyx
Lyx is offline
dood door schuld
__________________
** Conan & Lyx Team ** ||***The Pedo Emma Watson Army*** ||==Noodleskoning met Groove-Coverage===|| *Passionele nachten in het heetst van de strijd*
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 12:37
disaster
Avatar van disaster
disaster is offline
Citaat:
Tox schreef:
De politiek is totaal niet schuldig aan de moord van Pim Fortuyn, zij bestreden zijn politieke ideeen en hebben nooit aangezet toc haat.

De enige die nu tot haat aan het zetten zijn, zijn de aanhangers van pim fortuyn himself, die zetten aan tot haat tegen melkert en alle andere gevestigde politici
idd!!!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 12:43
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Tox schreef:
De politiek is totaal niet schuldig aan de moord van Pim Fortuyn, zij bestreden zijn politieke ideeen en hebben nooit aangezet toc haat.

De enige die nu tot haat aan het zetten zijn, zijn de aanhangers van pim fortuyn himself, die zetten aan tot haat tegen melkert en alle andere gevestigde politici
eens.
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 12:48
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Citaat:
Lyx schreef:
dood door schuld
de vraag is dus: is er schuld?
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 13:08
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Tox schreef:
De politiek is totaal niet schuldig aan de moord van Pim Fortuyn, zij bestreden zijn politieke ideeen en hebben nooit aangezet toc haat.

De enige die nu tot haat aan het zetten zijn, zijn de aanhangers van pim fortuyn himself, die zetten aan tot haat tegen melkert en alle andere gevestigde politici
Eens.

Ik vind 't wel frappant dat dit nu gebeurd zo voor de verkiezingen naar buiten wordt gebracht terwijl in feite het onderzoek tegen Volkert van der G., hoofdverdachte, nog loopt. Verkiezingsstuntje?
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 14:24
RuffThugg
Avatar van RuffThugg
RuffThugg is offline
Een verkiezingsstunt lijkt het me, hoe ga je onomstotelijk bewijzen dat een of meer van de politici aangezet heeft tot haat, en welke straf staat er uberhaupt op het aanzetten van haat?

Mensen(Fortuynaanhangers) op de tv roepen "De politici en de meia hebben dit klimaat gecreeerd waardoor Fortuyn dood kon worden geschoten, het is hun schuld en nu wassen ze hun handen in onschuld, bla bla bla" maar wie heeft ook al weer een aantal politici uitgescholden? En wie begon er met denigrerende opmerkingen te maken over de andere politici? Volgens mij was dat Fortuyn zelf.

P.S. ik weet niet meer wat hij heeft gezegd maar er staat me iets bij dat hij dingen heeft gezegd(denigrerende opmerkingen, scheldwoorden) over Kok, Melkert en nog een paar anderen.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 14:25
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Denk echt niet dat ze dit doorzetten, en winnen al helemaal niet, Fortuyn maakte zich bij bepaalde mensen gehaat met zijn ideeën.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 14:50
ZlatanSuperJood
Avatar van ZlatanSuperJood
ZlatanSuperJood is offline
Citaat:
Tox schreef:
De politiek is totaal niet schuldig aan de moord van Pim Fortuyn, zij bestreden zijn politieke ideeen en hebben nooit aangezet toc haat.

De enige die nu tot haat aan het zetten zijn, zijn de aanhangers van pim fortuyn himself, die zetten aan tot haat tegen melkert en alle andere gevestigde politici
Ik had het zelf (bijna) niet zo goed kunnen zeggen.
__________________
"Een juichtoon dav're langs de velden, Voor ons dierbaar Rood en Wit! De ploeg der dapp're Meersche helden,Onze vreugd en trots bezit!"
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 16:00
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Dit vind ik werkelijk zo ontzettend belachelijk

Kijk, ik vind dat Melkert over het algemeen ontzettend kinderachtig bezig was en er zijn verscheidene politici en journalisten geweest die zich niet bepaald vriendelijk hebben uitgelaten over Pim Fortuyn.. Maar net of Fortuyn zo'n heilige was?!!!! Niet dus, hij deed er even hard aan mee.

Wakker worden meneer Spong, dat heet nou politiek bedrijven

Dat hij vermoord is is niemands schuld, except of die laffe moordenaar Niemand heeft zich negatief over Pim Fortuyn uitgelaten met de intentie dat hij dan misschien wel vermoord zou kunnen worden politici/media is niet een synoniem voor onmens ofzo hoor
__________________
I love you for your money not for who you are

Laatst gewijzigd op 13-05-2002 om 23:12.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 16:07
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
dystopia schreef:


Eens.

Ik vind 't wel frappant dat dit nu gebeurd zo voor de verkiezingen naar buiten wordt gebracht terwijl in feite het onderzoek tegen Volkert van der G., hoofdverdachte, nog loopt. Verkiezingsstuntje?
Vast wel. Als het echt zo erg was met die haat tegen Fortuyn, waarom hebben ze Melkert et alii dan niet 2 weken geleden aangeklaagd? Als het echt zo erg was als ze beweren...
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 16:13
Daika
Daika is offline
Ook al zou je fortuyn met hitler vergelijken wil dat zeggen dat je mensen oproep om hem te vermoorden??

Je kan toch ook gewoon aangeven dat fortuyn fout is?? Dat wou de linkse partijen. Maar de schuld!!!!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 16:56
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:


Vast wel. Als het echt zo erg was met die haat tegen Fortuyn, waarom hebben ze Melkert et alii dan niet 2 weken geleden aangeklaagd? Als het echt zo erg was als ze beweren...
Let wel, toen was het leed nog niet geschied.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 17:00
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Tox schreef:
De politiek is totaal niet schuldig aan de moord van Pim Fortuyn, zij bestreden zijn politieke ideeen en hebben nooit aangezet toc haat.

De enige die nu tot haat aan het zetten zijn, zijn de aanhangers van pim fortuyn himself, die zetten aan tot haat tegen melkert en alle andere gevestigde politici
Mooi gesproken.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 17:02
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Op grond van welk artikel zou die aanklacht dan moeten volgen?
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 17:23
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Op grond van welk artikel zou die aanklacht dan moeten volgen?
Dood door schuld zei Lyx al
ik zou het niet weten, stond niet in dit artikel
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 18:20
Lyx
Avatar van Lyx
Lyx is offline
Citaat:
Boogie schreef:


Dood door schuld zei Lyx al
ik zou het niet weten, stond niet in dit artikel




[edit] lama.. TT plaatje nie gezien
__________________
** Conan & Lyx Team ** ||***The Pedo Emma Watson Army*** ||==Noodleskoning met Groove-Coverage===|| *Passionele nachten in het heetst van de strijd*

Laatst gewijzigd op 13-05-2002 om 18:26.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-05-2002, 18:24
disaster
Avatar van disaster
disaster is offline
Citaat:
Boogie schreef:


Dood door schuld zei Lyx al
ik zou het niet weten, stond niet in dit artikel
dood door schuld is als je bijvoorbeeld veroorzaker bent van een dodelijk autoongeluk, das wel wat anders dus
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 19:04
NN
NN is offline
Deze actie van Spong zie ik als niets meer dan meeliften in de mediahype rondom Fortuyn en het onderuittrappen van mensen met linkse idealen. Zo wil hij zelfs Marcel van Dam gaan vervolgen omdat die in 1997 in VARA's Het Lagerhuis Fortuyn had beledigd.

Het is nou eenmaal zo dat de mogelijkheid tot vervolging ophoudt bij het overlijden van iemand, want anders zou Fortuyn kunnen worden aangeklaagd voor alle denigrerende uitspraken die hij heeft gedaan over minderheden in de Nederlandse samenleving ("De islam is een achterlijke cultuur" etc.).

Het lijkt me goed dat LPF's nieuwe partijvoorzitter Langendam eens wordt ondervraagd over al zijn uitlatingen over links Nederland. Zijn er juristen op het forum, is er geen advocaat die hier wat mee kan?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 19:17
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
NN schreef:
Het lijkt me goed dat LPF's nieuwe partijvoorzitter Langendam eens wordt ondervraagd over al zijn uitlatingen over links Nederland. Zijn er juristen op het forum, is er geen advocaat die hier wat mee kan?
*kijkt lief richting de nare man*
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 19:31
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
dystopia schreef:


Let wel, toen was het leed nog niet geschied.
Daarom juist, als het echt zo erg is als ze beweren hadden ze toen al iets moeten ondernemen, aanklagen wegens laster ofzo...
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 19:43
see the other side
see the other side is offline
[QUOTE]Tox schreef:
[B]De politiek is totaal niet schuldig aan de moord van Pim Fortuyn, zij bestreden zijn politieke ideeen en hebben nooit aangezet toc haat.

zeker hebben zij aangezet tot zijn moord ieder een die een beetje na kan denken weet dat extreem rechtse mensen belaagd worden en dat er veel emoties naar boven komen als het om extreem rechts gaat . nou was het probleem dat pim fortuyn helemaal niet extreem rechts was. hun hebben hem extreem rechts gemaakt voor het publiek en genoemd(zeker roseluller) daarom hebben hun ook schuld en niet een heel klein beetje
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 19:47
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
see the other side schreef:
zeker hebben zij aangezet tot zijn moord ieder een die een beetje na kan denken weet dat extreem rechtse mensen belaagd worden en dat er veel emoties naar boven komen als het om extreem rechts gaat . nou was het probleem dat pim fortuyn helemaal niet extreem rechts was. hun hebben hem extreem rechts gemaakt voor het publiek en genoemd(zeker roseluller) daarom hebben hun ook schuld en niet een heel klein beetje
extreem rechtse mensen worden berecht, niet belaagd ivm discriminerende uitingen. dat mag namelijk niet volgens het nederlandse recht (art. 1). rosenmuller heeft fortuyn slechts op 1 punt extreem rechts genoemd; het schrappen vanb bovengenoemd artikel.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 19:51
see the other side
see the other side is offline
die mensen van het vlaamse blok konden toch ook niet gewoon overstraat
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2002, 19:55
Bl@Bl@
Avatar van Bl@Bl@
Bl@Bl@ is offline
Ik denk niet echt dat je het schuld kunt noemen, maar toch kunne ze op de een of andere manier er toch een bijdrage aan hebbe gehad. Kok vond het niet nodig dat P F beveiliging kreeg. En zelf (P F dus) had ook geen zin om dat te regelen. Maarja, of het daar nou aan kan ligge! Ik denk het niet! Onschuldig dus!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 19:56
see the other side
see the other side is offline
hij wij zelf truowens ook geen beveiliging -- pim
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 20:00
Bl@Bl@
Avatar van Bl@Bl@
Bl@Bl@ is offline
jawel hoor, maare, hij had geen zin om het zelf te regele! Heb ik in een interview gehoor! Als andere het niet nodig vonden, moest het zomaar!!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 20:48
liesje 19
Avatar van liesje 19
liesje 19 is offline
naja, ik had er ook een topic over geopend daarnet.
ik vind het belachelijk Er is voor mij maar een (bij samenwerking meerdere) schuldig en dat is v van de g.
de rst heeft er niets mee te maken, want als zei schuldig zijn tot het creeeren van een hatelijk sfeer, dan zijn alle mensen die tegen hem boycotte dat ook, toch?
Ze hebben alleen zijn ideeen afgekeurd, en dat is toch ook een mening?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 20:50
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
see the other side schreef:
die mensen van het vlaamse blok konden toch ook niet gewoon overstraat
vlaams blok is veel extremistischer
als die hier aan de macht zou komen zou ik ook wel moordneigingen krijgen. serieus.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 23:51
Verwijderd
Grappig.

Spong en Hammerstein hebben vandaag een aanklacht wegens aanzetten tot haat ingediend tegen de hele zooi. Het gaat niet werken. Prof.mr.Y.Buruma, hoogleraar strafrecht aan de KU Nijmegen, autoriteit op het gebied van strafvordering en één van mijn leermeesters, heeft al gezegd dat het onzin is: dit is een slag in de lucht. Grappig voor een rechtsexperiment, maar verder heeft het geen nut. Exit Spong.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 00:39
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Als Borst neer was geknald dan zou dat de schuld zijn van Pim Fortuyn, omdat hij haar gedemoniseerd had tot moordernaar.

Zo kunnen we wel aan de gang blijven.

Ik dacht overigens dat Pim juist voor zo'n vrijheid van meningsuiting was... dat stond zelfs boven artikel 1 voor hem.

Gatara
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 06:39
DJ Incompetent
DJ Incompetent is offline
Citaat:
Tox schreef:
De politiek is totaal niet schuldig aan de moord van Pim Fortuyn, zij bestreden zijn politieke ideeen en hebben nooit aangezet toc haat.

De enige die nu tot haat aan het zetten zijn, zijn de aanhangers van pim fortuyn himself, die zetten aan tot haat tegen melkert en alle andere gevestigde politici
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 07:42
Miss_Maroc
Miss_Maroc is offline
Citaat:
see the other side schreef:
zeker hebben zij aangezet tot zijn moord. ieder een die een beetje na kan denken weet dat extreem rechtse mensen belaagd worden. nou was het probleem dat pim fortuyn helemaal niet extreem rechts was. ZIJ hebben hem extreem rechts gemaakt voor het publiek en genoemd(zeker rosemuller) daarom hebben ZIJ ook schuld en niet een heel klein beetje [/B]
Jij bent echt dom.

Nederland stelt zich echt enorm aan. Ja die moord had niet mogen gebeuren, dat kan gewoon niet. Ik schrok er ook van, maar erom rouwen doe ik niet. Maar waar ik dus heel erg van schrik is dat er veel mensen zijn die doen alsof ze de ideeen en uitlatingen van Fortuyn steunen en altijd hebben gesteund. En dat vind ik pas eng. Dingen die hij heeft gezegd kunnen gewoon niet, en het was het goed recht van de lijstrekkers en andere politicus om hem daarop aan te vallen. Hij valde op zijn beurt ook veel mensen aan. Kok is een zeer bekwame politicus, een van de beste in mijn ogen. Melkert kan wat opvliegend zijn maar is zeer zeker niet slecht. Deze actie van die advocaten is gewoon zielig.

Groetjes..
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 09:11
slisje
Avatar van slisje
slisje is offline
Ik heb niet gelezen wat jullie mening hier over is,
omdat ik eerst de mijne wil neerzetten, hoe ik er nu over denk...

opzich vind ik dit wel goed, want als je hoord wat voor zwartgalligheid er over hem is verspreid, en nog steeds woord gedaan (eergister door iemand van Leefbaar nederland)
kijk natuurlijk is het de bedoeling dat jij je beste beentje voor wilt zetten, en dan loop je wel eens iemand omver... okey dat is toegestaan, maar met mate, maar wat er gebeurt is omstreekt Fortuyn, dat is gewoon te crue voor worden.

Maar of het nu zo'n goed idee is om het nu al aan te kaarten zo vlak voor de verkiezing... Vind van niet, aangezien dit als nog negatieve publisiteit is...

stel het uit tot na de verkiezingen...
__________________
««...*Ilon@*...»»
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 09:33
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Citaat:
slisje schreef:
........
stel het uit tot na de verkiezingen...
ik denk dat de heren Spong en Hammerstein slim genoeg zijn om dat voor de verkiezingen te doen om de kiezers nog een beetje te beïnvloeden.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-05-2002, 10:01
slisje
Avatar van slisje
slisje is offline
Citaat:
Boogie schreef:


ik denk dat de heren Spong en Hammerstein slim genoeg zijn om dat voor de verkiezingen te doen om de kiezers nog een beetje te beïnvloeden.
Maar dat brengt als nog zo'n negatieve sfeer met zich mee...
want slecht nieuws hoort men eerder dan goed nieuws,
en als ze alles moeten verdedigen is het eind in zicht...
__________________
««...*Ilon@*...»»
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 10:19
Verwijderd
Citaat:
slisje schreef:

Maar dat brengt als nog zo'n negatieve sfeer met zich mee...
want slecht nieuws hoort men eerder dan goed nieuws,
en als ze alles moeten verdedigen is het eind in zicht...
Ja, en daarom is het ook zo'n gigantisch stomme actie van die gasten. Ze weten donders goed dat ze niet kunnen winnen. Dat weet Spong zelf ook wel. Hij zit gewoon bewust de boel te zieken en verneukt de situatie nog meer dan 'ie al was. 'Want op het moment dat zelfs een topadvocaat als Spong politici gaat vervolgen voor het aanzetten van haat, dan zal het dus wel waar zijn dat ze medeschuldig zijn aan de dood van Fortuyn...' is de redenatie van het plebs. Dat is dus niet goed.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 10:30
twiety
twiety is offline
Jazeker is er aangezet tot haat, of op z'n minst is door hun uitspraken het klimaat ontstaan waardoor iemand het beter voor zichzelf kan rechtvaardigen om geweld te gebruiken. Wat mij betreft hadden Kok, Melkert en Roosje ook nog wel aangeklaagd mogen worden. Het ergste is eigenlijk nog dat deze uitspraken klakkeloos zijn overgenomen door het buitenland, waardoor de demonisering nog veel erger werd. Ik heb me er continu op zitten irriteren, dit gedrag van de politici en de media. Eigenlijk hadden deze aanklachten toen al gedaan moeten worden, niet pas na de moord. Al heb je nu meer bewijs dat het scheppen van het klimaat zijn effect heeft gehad.

Dan nog even over 'de kogel kwam van links'. Als je het al niet over het scheppen van het klimaat hebt, dan nog was de schutter extreem-links, dus hoe dan ook kwam de kogel (figuurlijk) van links.

Het enige wat nog voor de aangeklaagden (en anderen) pleit is dat een politieke moord niet voor mogelijk werd geacht in Nederland, waardoor de sfeer ontstaat dat je altijd kan zeggen wat je wilt zonder dat je voor opruiing bij de burger zorgt.

Natuurlijk is het belangrijkste van de democratie de vrijheid van meningsuiting, maar dat mag je mijns inziens met zulke zware beschuldigen en vergelijkingen pas doen als je daar reden voor hebt, in dit 'extreem-rechtse' geval wanneer het iemand had betroffen die alle allochtonen eruit wilde sturen.

Uiteraard heeft ook Pim dingen gezegd die niet door de beugel leken te kunnen. Deze dingen werden nog op een cynische/sarcastische toon gezegd, met uitleg waarop deze vergelijking gemaakt werd (Borst a la Bin Laden omdat ze hoofdverantwoordelijke is voor vele onnodige en onschuldige doden). Uitspraken door Melkert e.d. hadden geen spoor van ironie o.i.d. erin, het was puur zwartmaken, ongenuanceerd.

Men probeert zich nu zelfs onder de vergelijking van Pim met Le Pen uit te lullen. Dat zou je in perspectief moeten zien en had betrekking op de algemene opkomst van rechts in Europa. Belachelijk!!! Deze nuancering komt ook erg laat, he?!!!

Overigens ook niet vreemd dat Kok geen tussenkabinet zou willen leiden: je gaat pas echt af als je dan nog een keer moet aftreden. Pim beschuldigen van haatzaaien. Puh! Het enige wat je met zo'n opmerking doet is zelf haat zaaien.

Tot slot: Is het demoniseren als je mensen (met name de 'linkse kerk') aanvalt voor het doen van dit soort uitspraken en hen medeverantwoordelijk acht voor de moord.
Naar mijn mening had men Pim mogen demoniseren als hij echt een demoon was, en dat was hij niet.
Nu vind ik dat men deze mensen mag demoniseren aangezien zij zelf de demonen zijn, die dit uitgelokt hebben.
Als je demoniseren beschouwt als het onterecht tot demoon maken van een persoon, vind ik dat dit hier niet het geval is. Hier is het terecht (bij Pim niet).
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 10:56
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Het was geen demoniseren. Het was een langlopend debat tussen verschillende partijen. En heeft Pim Fortuyn zelf ook geen harde uitspraken gedaan tegen andere lijsttrekkers? Het hoort bij een debat dat je op elkaar reageert en dat mag best wel hard tegen hard zijn. Maar dan moet je nu niet gaan zeggen dat Pim Fortuyn gedemoniseerd is, dat (vind ik) nergens op slaan. Ik ben het dus niet met je eens, twiety, wanneer je zegt: Nu vind ik dat men deze mensen mag demoniseren aangezien zij zelf de demonen zijn, die dit uitgelokt hebben.
Waarom ik het niet met je eens ben, kun je hierboven lezen.

Ook de bewering dat De Graaf iets zei over Anne Frank... (ben heel even kwijt wat precies, ging over achterkamer). Dat was niet zo, hij citeerde een zin uit haar dagboek over het feit dat ze hoopt dat de Nederlanders hun rechtsgevoel niet kwijtraken.

Die advocaten verdraaien de waarheid gewoon!

Oja, als ze dan al die mensen gaan aanklagen (waar ik het echt niet mee eens ben!), moeten ze Jack Spijkerman ook aanklagen, want hij heeft in Kopspijkers dan net zo goed aangezet tot haat. En nogmaals: ik ben het er niet mee eens, maar als we dan zo gaan beginnen... dan kan dit er ook nog wel bij
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 11:39
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
www.volkskrant.nl :

De Graaf als lijsttrekker aangeklaagd
14 mei 2002


- Van onze verslaggever


D66-politicus Thom De Graaf is de enige lijsttrekker tegen wie maandag aangifte is gedaan door de advocaten van Pim Fortuyn bij het Openbaar Ministerie van Rotterdam. Dijkstal, Melkert en Rosenmöller werden niet aangeklaagd wegens aanzetten tot haat, terwijl advocaat Gerard Spong vrijdag nog zei dat daarvoor voldoende grond was.

Verder moeten VVD-voorzitter Bas Eenhoorn, PvdA'er Rob Oudkerk, Trouw-medewerker Matty Verkamman, de redactie van NRC Handelsblad, columnist Marcel van Dam, Peter Storm van De Socialist en enkele linkse websites volgens Spong en Hammerstein voor de rechter verschijnen.

Volgens de strafpleiters moet met de aangifte het 'ongenoegen worden weggenomen dat in brede lagen van de bevolking bestaat tegen de wijze waarop verschillende politici jegens Pim Fortuyn zijn opgetreden'.

Ze benadrukken echter dat ze de politici en journalisten niet verantwoordelijk houden voor de moord op Fortuyn. Allen hebben Fortuyn niettemin, aldus het duo, op kwalijke wijze in verband gebracht met het nazisme.

Zo zou Van Dam Fortuyn 'een Untermensch' hebben genoemd. Van Dam bestrijdt dit. 'Ik zie ook niet in dat wat ik over Fortuyn heb gezegd, iets van doen heeft met het nazi-gedachtegoed.'

Oudkerk zou de LPF-leider hebben vergeleken met Mussert en Eenhoorn zag in hem een Mussolini.

Volgens de advocaten is de Graafs verwijzing naar Anne Frank, nadat Fortuyn had gepleit voor afschaffing van artikel 1 van de Grondwet, een 'vereenzelviging van Fortuyns opvattingen met dat van het naziregime'. Verkamman omschreef Fortuyn vorig jaar als 'een man met de intelligentie van Hitler en de charme van Himmler'. Daarvoor bood het dagblad kort na publicatie zijn verontschuldigingen al aan.

NRC moet worden vervolgd vanwege een commentaar op de dag van Fortuyns dood waarin wordt gezegd 'dat we ons hier de xenofoben en racisten van het lijf wensen te houden'. Naar de mening van de advocaten vallen alle uitspraken niet onder het recht van vrije meningsuiting.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 11:56
twiety
twiety is offline
Citaat:
Anneee schreef:


Die advocaten verdraaien de waarheid gewoon!

Nee, politici moeten oppassen met hun woorden! Anne Frank erbij halen als dat niet nodig is, heeft - en dat weten die politici ook - tot gevolg bij een groot deel van de burgers dat alleen de naam en het verband blijft hangen.
Zijn politici verantwoordelijk voor de domheid van de burgers. Nee. Maar ze moeten er wel rekening meehouden als ze zulke voorbeelden gaan gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 11:57
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Dat winnen die advocaten nooit, en ik denk ook niet dat dit in het belang van Pim is, hij was toch altijd voor vrijheid van meningsuiting (en ik neem aan dat die vrijheid ook geld voor mensen met een andere mening).

Kunnen ze ook wel meteen een aanklacht indienen tegen die advocaten zelf, want die zetten hiermee aan tot haat tegen de lijsttrekkers van de linkse partijen. Er zijn nu ook lpf stemmers die het nodig vinden mensen van linkse partijen de bedreigen. Is dat niet ongeveer hetzelfde?
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 12:30
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
twiety schreef:


Nee, politici moeten oppassen met hun woorden! Anne Frank erbij halen als dat niet nodig is, heeft - en dat weten die politici ook - tot gevolg bij een groot deel van de burgers dat alleen de naam en het verband blijft hangen.
Zijn politici verantwoordelijk voor de domheid van de burgers. Nee. Maar ze moeten er wel rekening meehouden als ze zulke voorbeelden gaan gebruiken.
Oké, je hebt wel gelijk dat politici moeten oppassen met hun woorden omdat ze door het hele volk gehoord hebben en niet iedereen dat op dezelfde manier uitlegd.
Maar wat ik bedoelde is dat die advocaten beweren dat Tom de Graaf heeft gezegd: Anne Frank, zet je achterkamertje maar open voor alle (komende) onderduikers.
Want dát heeft hij dus niet gezegd! Hij citeerde iets heel anders, wat hier helemaal niet mee in verband staat. Dat bedoelde ik met het verdraaien van de waarheid.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 12:42
Verwijderd
Citaat:
twiety schreef:
Jazeker is er aangezet tot haat, of op z'n minst is door hun uitspraken het klimaat ontstaan waardoor iemand het beter voor zichzelf kan rechtvaardigen om geweld te gebruiken. Wat mij betreft hadden Kok, Melkert en Roosje ook nog wel aangeklaagd mogen worden. Het ergste is eigenlijk nog dat deze uitspraken klakkeloos zijn overgenomen door het buitenland, waardoor de demonisering nog veel erger werd. Ik heb me er continu op zitten irriteren, dit gedrag van de politici en de media. Eigenlijk hadden deze aanklachten toen al gedaan moeten worden, niet pas na de moord. Al heb je nu meer bewijs dat het scheppen van het klimaat zijn effect heeft gehad.
Niks 'aanzetten tot haat'. Aanzetten tot haat doe je als je een bevolkingsgroep minderwaardig noemt om kenmerken. De zittende politici en de media hebben Fortuyn gewoon goed aangepakt. Niks gedemoniseerd, een dom woord door hemzelf verzonnen. Pim Fortuyn heeft alle 'demonisatie' over zijn persoon zelf uitgelokt, door ongenuanceerde uitspraken te doen over asielbeleid en immigratie. Dan kun je toch wel op je klompen aanvoelen dat je al snel in de (extreem)rechtse hoek zult worden geschoven? Hij had het allang moeten zien aankomen, maar in plaats van matigen gooide hij alleen nog maar meer olie op het vuur, net zoals die eikel van een Langendam nu.

Citaat:
Dan nog even over 'de kogel kwam van links'. Als je het al niet over het scheppen van het klimaat hebt, dan nog was de schutter extreem-links, dus hoe dan ook kwam de kogel (figuurlijk) van links.
Wat doet dat ertoe? Het strafrecht kent geen speciale behandeling voor mensen met een bepaalde voorkeur. Als het een buitenlander was geweest, was daarop gezeken. Als het een VVD-aanhanger was geweest had je niemand over links gehoord. Dus lul niet.

Citaat:
Het enige wat nog voor de aangeklaagden (en anderen) pleit is dat een politieke moord niet voor mogelijk werd geacht in Nederland, waardoor de sfeer ontstaat dat je altijd kan zeggen wat je wilt zonder dat je voor opruiing bij de burger zorgt.
Tss. Dus als dit eerder zou zijn gebeurd, had men het al nooit mogen zeggen? Dat laat je (in de woorden van LPF) het terrorisme winnen. Als door een eerdere politieke moord mensen waren beknot in hun vrijheid van meningsuiting, was Pim Fortuyn juist NOG harder tekeer gegaan tegen die beknotting. Want dat is toch juist wat hij wilde? Melkert c.s. hebben hetzelfde gedaan als Pim zelf, dus niet zeuren.

Citaat:
Natuurlijk is het belangrijkste van de democratie de vrijheid van meningsuiting, maar dat mag je mijns inziens met zulke zware beschuldigen en vergelijkingen pas doen als je daar reden voor hebt, in dit 'extreem-rechtse' geval wanneer het iemand had betroffen die alle allochtonen eruit wilde sturen.
Zo zwaar vond ik die beschuldigingen niet. Ik herinner me vijf jaar geleden een échte extreemrechtse politicus, ene heer Janmaat. Die werd ook als extreemrechts bestempeld, en wat gebeurt er? Er wordt een aanslag gepleegd waarbij Janmaats vrouw een been verliest. En daar hoor je niks over. Waarom zou het toen níet aanzetten tot haat zijn, en nu wel? Alleen omdat die flamboyante homo zo in het oog liep en iets meer kans had op het premierschap dan Hans Janmaat? Ga nou gauw.

Citaat:
Uiteraard heeft ook Pim dingen gezegd die niet door de beugel leken te kunnen. Deze dingen werden nog op een cynische/sarcastische toon gezegd, met uitleg waarop deze vergelijking gemaakt werd (Borst a la Bin Laden omdat ze hoofdverantwoordelijke is voor vele onnodige en onschuldige doden). Uitspraken door Melkert e.d. hadden geen spoor van ironie o.i.d. erin, het was puur zwartmaken, ongenuanceerd.
En een uitspraak als die over Els Borst noem jij genuanceerd? Laat je nakijken. Ten eerste is het gewoon lulkoek: hun uitspraken over wachtlijst-doden zijn nergens op gebaseerd. Laat ze met feiten komen! Het enige wat ze roepen is 'er zitten vier specialisten in onze partij'. So what? Borst oefent haar ministerschap naar beste kunnen uit. De vergelijking met een terrorist die 2600 doden op zijn geweten heeft vind ik nog vele malen erger dan het vergelijken van Fortuyn met Le Pen, een vergelijking die ik zelf ook nog had kunnen trekken.

Citaat:
Men probeert zich nu zelfs onder de vergelijking van Pim met Le Pen uit te lullen. Dat zou je in perspectief moeten zien en had betrekking op de algemene opkomst van rechts in Europa. Belachelijk!!! Deze nuancering komt ook erg laat, he?!!!
Ik vind het geen kromme vergelijking. Le Pen speelt ook handig in op onvrede die onder het simpele volk leeft, net zoals Pim Fortuyn deed.

Citaat:
Overigens ook niet vreemd dat Kok geen tussenkabinet zou willen leiden: je gaat pas echt af als je dan nog een keer moet aftreden. Pim beschuldigen van haatzaaien. Puh! Het enige wat je met zo'n opmerking doet is zelf haat zaaien.
Onder de onderklasse, ja. Voorlopig heeft een staatsman als Kok meer voor het land gedaan dan Pim Fortuyn.

Citaat:
Tot slot: Is het demoniseren als je mensen (met name de 'linkse kerk') aanvalt voor het doen van dit soort uitspraken en hen medeverantwoordelijk acht voor de moord.
Naar mijn mening had men Pim mogen demoniseren als hij echt een demoon was, en dat was hij niet.
Dat vind jij. Het was een rare, onvriendelijke man, die mensen niet in hun waarde liet en er rare ideëen op nahield.

Citaat:
Nu vind ik dat men deze mensen mag demoniseren aangezien zij zelf de demonen zijn, die dit uitgelokt hebben.
Als je demoniseren beschouwt als het onterecht tot demoon maken van een persoon, vind ik dat dit hier niet het geval is. Hier is het terecht (bij Pim niet).
Dat is natuurlijk gigantische onzin. Je baseert dit stukje op de veronderstelling dat er een causaal verband zou zijn tussen de uitspraken van de zittende politiek en de dood van Pim Fortuyn. Dat is strafrechtelijk niet aanwezig. De aanklacht van Spong zal falen. Volkert van der G. is de enige persoon die écht verantwoordelijk is voor de dood van Fortuyn - hij heeft de trekker overgehaald. Laat dat nou voor ééns en voor altijd een keer duidelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 14:45
twiety
twiety is offline
Voorlopig heeft een staatsman als Kok meer voor het land gedaan dan Pim Fortuyn.

In het land der blinden is eenoog koning, en dat was Pim.

Overigens, wat heeft Kok goed gezorgd voor de veiligheid van zijn onderdanen, he?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 14:47
twiety
twiety is offline
Le Pen speelt ook handig in op onvrede die onder het simpele volk leeft, net zoals Pim Fortuyn deed.

Wat onder het volk leeft op tafel durven te leggen is wat een politicus hoort te doen.

Le Pen wil allochtonen het land uit hebben. Je moet verantwoordelijkheid nemen voor diegenen die je al hebt binnengelaten, zoals Pim.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 14:51
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
De gevestigde politieke orde en de pers aanklagen

Over demonisering gesproken...
__________________
Wie het laatst lacht, heeft de grap niet begrepen..
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 14:57
basje
basje is offline
Ik vind die aanklacht dus ook een typisch geval van demonisering, er word een beeld gecreerd dat de politiek en dan met name de lijsttrekkers van d66 en pvda schuldig zijn aan de dood van een andere lijsttrekker. Dat is te gek voor woorden, omdat die moord A: waarschijnlijk gepleegd is door iemand met een kronkel in zijn kop en B: het motief van de dader nog niet eens bekend is en C: je op deze manier een heel land tegen de politiek maakt, en voor PF (dus indirect ook de LPF en nog indirecter is het gewoon een vorm van campagne voeren)
__________________
I rule, you suck..........
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 15:10
twiety
twiety is offline
En een uitspraak als die over Els Borst noem jij genuanceerd?

1. Er is uitgelegd waarom de uitspraak is gedaan.
2. De uitspraak is later door hem als onverstandig bestempeld.

Als bijvoorbeeld GL 's zou durven toegeven dat in vergelijking met de rest van het politieke spectrum in Nederland in zijn ogen de denkbeelden rechtser dan rechts overkomen of dat de opmerking wat te ver ging, is 't al een begin.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.