Oud 29-10-2007, 15:34
johan_kool
johan_kool is offline
Ik moet voor Nederlands een betoog houden over Islam moderniserne.
Deze stelling moet ik verdedigen. Kunnen jullie me helpen met het bedenken van argumenten.

Hierbij kan je aan de volgende invalshoeken denken:

-politiek
-macht
-economie
-filosofie
Advertentie
Oud 29-10-2007, 18:05
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Eerste gedachte na lezen stelling: stomme stelling.
Eerste gedachte na lezen post: wow, dat zuigt best wel.

Het probleem is dat religies zich niet laten sturen. Hun god heeft gezegd dat het zo is en hun god is perfect. De argumenten die religieuzen zouden aannemen voor het moderniseren van de religie moeten door de religie zelf gerechtvaardigt zijn.
Van buiten de religie 'moderniseren' komt eigenlijk neer op de religie beëindigen. Je zou het verbeteren met logica en het beter laten aansluiten bij de seculiere/christelijke cultuur. Al deze verbeteringen zijn heel goed te rechtvaardigen omdat religies vaak erg slecht zijn opgebouwd. Geiten offeren om iets te noemen; je doet de observatie dat mensen die wel geiten offeren even goed of slechter af zijn dan mensen die het wel doen... dus weg met geiten offeren.
Maar, de religie accepteert dit nooit. Het is deel van hun geloof, het onontkenbare woord van god (Allah hier), maar ook een deel van de cultuur - dat verander je niet omdat 2, een miljoen, of een miljard mensen zeggen dat het stom/onlogisch is. Alle religies zeggen dat al van elkaar, en elke religie is een minderheid van de wereldbevolking.
Praktisch gezien moet je dus met het boek, in dit geval de Koran in de hand, bewijzen de god, Allah hier, zou bedoelen wat jij bedoelt.

Maar volgens mij krijg je weinig mensen van de religie tegenover je, en als het mee zit heb je weinig mensen tegenover je die zich kunnen verplaatsen in wat de aanhanger van de religie zou denken. De vraag 'maar hoe zou je dit bereiken?' kan je echter niet beantwoorden. (de goeie ouwe 'sluit je aan bij mijn religie of ik maak je dood!' zou werken maar is geen praktische oplossing)

Vroeger moest in onze klas iemand ook extreem-rechts verdedigen in discussies... toen het lesuur voorbij was had de docente 3 hele categoriën argumenten tégen extreem-rechts moeten verbieden zodat zij nog enige kans maakten.


Antwoord op je vragen... Let wel, dit slaat niet op de Nederlandse moslimcultuur, elk argument slaat op één of meer moslimlanden, sommigen mogelijk erg weinig.
Politiek:
- ondemocratisch ==> corruptie en enige onvrede (als je iets wilt veranderen is je enige optie al snel onrust stoken)
Economie:
- theocratisch ==> een boek geschreven door mensen van een paar millenia terug kan weinig goede weerslag hebben op de globale economie van tegenwoordig.
Filosofie:
- De islamitische cultuur motiveert mensen veel minder om de wereld te ontdekken en dingen te verbeteren (op technologisch gebied) dan vele andere culturen.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Oud 29-10-2007, 18:41
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1639839
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie stelling: Islam modeniseren
johan_kool
178 20-12-2007 08:16
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie stelling: Islam modeniseren
johan_kool
5 21-11-2007 22:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:09.