Oud 10-06-2003, 16:23
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Onderzoekers van het Technologisch Instituut in California (Caltech) hebben een nieuw systeem uitgevonden waarmee men tot 6000 keer sneller (8,6 Gbit/s) kan internetten dan met een huidige breedband verbinding:

Packet tracking promises ultrafast internet

10:54 05 June 03

Imagine an internet connection so fast it will let you download a whole movie in just five seconds, or access TV-quality video servers in real time. That is the promise from a team at the California Institute of Technology in Pasadena, who have developed a system called Fast TCP.

A key feature of Fast TCP is that it could run on the same internet infrastructure we have today. Steven Low, who led the Caltech team, likens the way the internet works now to driving a car while looking only 10 metres ahead. You slowly increase the car's speed until an obstacle comes into view, but then you have to hit the brakes.

"This is OK for driving slowly in a parking lot," says Low. But on the open road you need to be able to look further ahead: "That's what we are doing with Fast TCP."


How to speed up the net

Today, all traffic on the internet uses a system called the Transmission Control Protocol (TCP) developed in the 1970s by network engineers Vinton Cerf at Stanford University and Bob Kahn at the Pentagon's Defense Advanced Research Projects Agency.


Safe arrival

TCP breaks down large files into small packets of about 1500 bytes, each carrying the address of the sender and the recipient. The sending computer transmits a packet, waits for a signal from the recipient that acknowledges its safe arrival, and then sends the next packet.

If no receipt comes back, the sender transmits the same packet at half the speed of the previous one, and repeats the process, getting slower each time, until it succeeds.

This means that even minor glitches on the line can make a connection very sluggish. Because Fast TCP uses the same packet sizes as regular TCP, the hardware that carries messages around the net will still work. The difference is in software and hardware on the sending computer, which continually measures the time it takes for sent packets to arrive, and how long acknowledgements take to come back.

This reveals the delays on the line, giving early warnings of likely packet losses. The Fast TCP software uses this to predict the highest data rate the connection can support without losing data.


Gigabits per second

Since the packets are the same size as those used in TCP, none of the equipment along the internet itself will have to be modified, and no new hardware will be needed on computers receiving the data.

The first practical test of Fast TCP took place in November at a supercomputing conference. Researchers from Caltech, Stanford and CERN near Geneva in Switzerland, sent data 10,000 kilometres from Sunnyvale, California, to CERN at an average rate of 925 megabits per second. Ordinary TCP managed just 266 megabits per second on the same routes.

By ganging 10 Fast TCP systems together, the researchers have achieved transmission speeds of over 8.6 gigabits per second, which is more than 6000 times the capacity of ordinary broadband links.

The improved "Internet 2" infrastructure, currently being developed for scientific data transmission between 200 universities around the world, will use conventional TCP to run at around 350 megabits per second, but will run even faster with Caltech's technology.

And the bandwidth-hungry entertainment industry is also looking at Fast TCP. Caltech is already in talks with Microsoft and Disney about using it for video on demand.

http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99993799
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2003, 16:38
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
En welke snelheid kan een huis-tuin-keuken-pc maximaal aan? :r
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 16:40
Verwijderd
Ja.. dus?
Dit is geen neiuws forum, vertaal het artikel op z'n minst, maar artikelen van ene week oud vind ik toch wel ovder de datum hoor..
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 16:42
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Citaat:
McLaren schreef op 10-06-2003 @ 16:40:
Ja.. dus?
Is toch leuk? Moet je eens zien wat voor een nieuwe wereld er wordt geopend door deze nieuwe techniek!

Citaat:
McLaren schreef op 10-06-2003 @ 16:40:
Dit is geen neiuws forum, vertaal het artikel op z'n minst, maar artikelen van ene week oud vind ik toch wel ovder de datum hoor..
Dit is idd geen nieuwsforum, maar wel een forum waar dit nieuwsbericht bij uitstek past aangezien hier mensen komen met enigsinds verstand van computers. Op A&N hebben ze weinig aan dit bericht.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Martin schreef op 10-06-2003 @ 16:42:
Is toch leuk? Moet je eens zien wat voor een nieuwe wereld er wordt geopend door deze nieuwe techniek!



Dit is idd geen nieuwsforum, maar wel een forum waar dit nieuwsbericht bij uitstek past aangezien hier mensen komen met enigsinds verstand van computers. Op A&N hebben ze weinig aan dit bericht.
Ja, maar een nieuwsbericht van een week oud die allang in het nederlands is verschenen op een aantal (?) nieuwsites...
(weet zo niet welke)..

Maar nieuws van een week oud noem ik geen nieuws..
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 17:13
dafelix
Avatar van dafelix
dafelix is offline
wat maakt het uit dat het "al een week oud is" dan kan het nog wel intressant zijn

maar ik vraag mij af met de stelling "binnen 5 seconden een film" ten eerste is dat al mogelijk (hangt er maar net vanaf hoegroot "een film" is) ten tweede zal als het zo supersnel kan allemaal groter en beter zijn dus moet je alsnog uren downloaden
__________________
$karma++;
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 17:28
bazzemans
bazzemans is offline
Citaat:
McLaren schreef op 10-06-2003 @ 16:40:
Ja.. dus?
Dit is geen neiuws forum, vertaal het artikel op z'n minst, maar artikelen van ene week oud vind ik toch wel ovder de datum hoor..
Dan staat het hier toch goed? Het is geen nieuws, want het is een week oud
__________________
OTJE
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 17:52
CryptapiX
Avatar van CryptapiX
CryptapiX is offline
internet 2 dus..
anyway dat komt heir voorlopig niet.. dus kwijl nog maar nie teveel
__________________
I have not failed, I have just found 10.000 ways that won't work
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 18:06
Harrie
Avatar van Harrie
Harrie is offline
Citaat:
McLaren schreef op 10-06-2003 @ 16:40:
Ja.. dus?
Dit is geen neiuws forum, vertaal het artikel op z'n minst, maar artikelen van ene week oud vind ik toch wel ovder de datum hoor..
melk niet zo
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 18:22
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Citaat:
McLaren schreef op 10-06-2003 @ 16:49:
Maar nieuws van een week oud noem ik geen nieuws..
C'mon, dan reageer je d'r niet op, maar ga ajb niet lopen zeuren in het topic zelf, doe dat dan op Beleidszaken of M&M.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 19:00
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Heeft er iemand een Nederlands bericht hierover gevonden toevallig? Want ik zou er best wat over willen lezen, maar ik ben erg slecht in Engels .

Interessant, lijkt me handig, zo snel internet.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 20:47
bam
Avatar van bam
bam is offline
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=29542


Onderzoekers van het Technologisch Instituut in California (Caltech) hebben een nieuw systeem uitgevonden waarmee men tot 6000 keer sneller (8,6 Gbit/s) kan internetten dan met een huidige breedband verbinding. 'Fast TCP' of 'Internet 2', zoals het genoemd wordt, heeft nu al de aandacht getrokken van Microsoft en Disney, die contact hebben met Caltech om deze nieuwe techniek te gebruiken voor 'video-on-demand'.

De ontdekking van de onderzoekers is niet hardware-gerelateerd, maar ze zijn erin geslaagd de software van de providers, waarmee de data over het Internet wordt gestuurd, aan te passen. Deze doorbraak is van groot belang voor de aanbieders van 'video-on-demand', want die zagen hun droom in duigen vallen toen ze te horen kregen dat de techniek nog veel te gecompliceerd was. De lage bandbreedte, de lange download tijden en de slechte beeld- en geluidskwaliteit behoren dus binnenkort misschien wel tot het verleden.

Afgelopen november zijn de eerste tests met 'Internet 2' gehouden, waarbij een datastroom over 10000 kilometer (van California naar Genève) met een gemiddelde snelheid van 925 Mbit/s werd verzonden. Door verschillende 'Internet 2' systemen aan elkaar te knopen waren de wetenschappers in staat om die snelheid te verhogen naar 8,6 Gbit/s.
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 20:59
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
dafelix schreef op 10-06-2003 @ 17:13:
wat maakt het uit dat het "al een week oud is" dan kan het nog wel intressant zijn

het ging ook niet om het feit dat het nieuws was, maar dat er een mogelijkheid bestaat om sneller te kunnen internetten.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 21:02
dafelix
Avatar van dafelix
dafelix is offline
1x is genoeg hoor

en ik had het tegen McLaren en niet tegen jou hoor

rustig maar
__________________
$karma++;
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 21:07
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
dafelix schreef op 10-06-2003 @ 17:13:

maar ik vraag mij af met de stelling "binnen 5 seconden een film" ten eerste is dat al mogelijk (hangt er maar net vanaf hoegroot "een film" is) ten tweede zal als het zo supersnel kan allemaal groter en beter zijn dus moet je alsnog uren downloaden
Op een gegeven moment houdt t bij de kwaliteit meer op dan bij de snelheid lijkt mij.

De websites zullen uiteindelijk wel steeds gecompliceerder worden lijkt mij. Maar da's toch alleen maar mooi? Meer ruimte voor meer creativiteit met een snellere verbinding. Hoewel ik erg flashy websites meestal niet mooi vind, vind ik flash websites op kunstgebied wel weer erg mooi. Zoals deze. En met een lekkere hoge snelheid kan dit geen problemen opleveren.

Ik vraag me echter wel af of je t verschil erg veel zou kunnen merken op een oude computer als een erm,.. Pentium I met windows 95 bijvoorbeeld
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 21:33
Verwijderd
Mwah, ik heb eens ergens gelezen dat ze in een laboratorium een snelheid hebben bereikt van 4.nogwat TB/sec via glasvezel. Niet zo bijzonder dus
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 21:40
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Duurt nog wel ff voordat zoiets in Nederland is, laat staan in een boerendorp als dit. Ik ben allang blij dat ik in Augustus ADSL krijg.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 01:55
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
CryptapiX schreef op 10-06-2003 @ 17:52:
internet 2 dus..
anyway dat komt heir voorlopig niet.. dus kwijl nog maar nie teveel
Allereerst, het gaat hier niet over Internet 2, wat ik uit het artikel kan opmaken:
Citaat:
The improved "Internet 2" infrastructure, currently being developed for scientific data transmission between 200 universities around the world, will use conventional TCP to run at around 350 megabits per second, but will run even faster with Caltech's technology.
Fast TCP kan gebruikt worden op de huidige internet infrastructuur, dat is nu juist het voordeel. Geen aparte apparatuur of modificaties benodigd. Alleen de twee communicerende partijen dienen te communiceren middels Fast TCP.
Citaat:
Martin schreef op 10-06-2003 @ 16:38:
En welke snelheid kan een huis-tuin-keuken-pc maximaal aan? :r
Op dit moment heeft bijna iedereen een Realtek 100Mbps kaartje van €8 in z'n comp zitten. Nog steeds 12x zo snel als de snelste ADSL vorm.

Maar waarom moet er alleen aan PC worden gedacht? Ik denk ook vooral aan een steeds verdere integratie met computer en home entertainment zoals TV, waarbij je streaming film kunt kijken etc.
Citaat:
Gatara schreef op 10-06-2003 @ 20:59:
het ging ook niet om het feit dat het nieuws was, maar dat er een mogelijkheid bestaat om sneller te kunnen internetten.
Nou het huidige TCP kan tot 266Mbps halen. Dat wordt voorlopig niet gehaald met de huidige breedband vormen. Dit is dan ook meer een lange termijns oplossing voor de 'cap' die op het huidige TCP zit.

Voor sneller internetten is het veel interessanter te kijken naar ontwikkelingen als VHDSL en glasvezelinternet. Vooral van dat laatste ben ik fel voorstander. In heel Nederland en in andere landen dient een glasvezelnetwerk aangelegd te worden, in handen van de overheid. Bedrijven kunnen deze dan huren en zodoende internet, televisie, radio en andere diensten aan te bieden tegen zeer lage prijzen. Zo kun je voor weinig geld een 100Mbps symmetrische internetverbinding krijgen, 200x sneller dan de upstream van de snelste ADSL vorm (512kbit). Aangezien glasvezel een ongekend hoge bandbreedte heeft, kan in de toekomst altijd de snelheid verhoogd worden. Van een glasvezel netwerk hebben we decennia profijt van! Een stedelijk netwerk in Amsterdam is al van start gegaan, tegen 2008/09 operationeel; €50 voor 100Mbps.
Citaat:
Ik vraag me echter wel af of je t verschil erg veel zou kunnen merken op een oude computer als een erm,.. Pentium I met windows 95 bijvoorbeeld
Wanneer jij met deze techniek te maken krijgt, is de dan gangbare gameboy stukken sneller dan alle computer opgeteld in jouw stad, om maar even aan te geven dat niemand dan een Pentium 1 meer heeft.
Citaat:
eddie schreef op 10-06-2003 @ 21:33:
Mwah, ik heb eens ergens gelezen dat ze in een laboratorium een snelheid hebben bereikt van 4.nogwat TB/sec via glasvezel. Niet zo bijzonder dus
NTT DoCoMo heeft 10Tbps (1280 GigaByte per seconde) gehaald via glasvezel op 60km afstand in 2001, door middel van nieuwe modulatietechnieken zal deze snelheid steeds verder verhoogd kunnen worden. Glasvezel is de toekomst. But nobody listens.

Bron:
http://www.tweakers.net/nieuws/17835/
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-06-2003, 13:32
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Dit wil ik ook hebben Ik mis alleen download linkjes om het te downloaden IPV6 is wel zo te downloaden voor windows 2000 daar experimenteer ik nu ook al mee tis best leuk als je provider je ineens een heel subnet toe wijst in plaats van maar 1 IP adres op IPV4
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 16:13
bam
Avatar van bam
bam is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 11-06-2003 @ 13:32:
Dit wil ik ook hebben Ik mis alleen download linkjes om het te downloaden IPV6 is wel zo te downloaden voor windows 2000 daar experimenteer ik nu ook al mee tis best leuk als je provider je ineens een heel subnet toe wijst in plaats van maar 1 IP adres op IPV4


volgens mij, erm, snap jij het niet helemaal
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 16:14
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Citaat:
bambix schreef op 11-06-2003 @ 16:13:


volgens mij, erm, snap jij het niet helemaal
volgens mij ook niet

Heb je de nederlandse vertaling al gelezen?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 16:32
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Met IPV6 is het zo dat je daar al beta implementaties van kunt downloaden. Als je die op alle clients en op je gateway machine installeerd krijg je van je provider een heel IPV6 Subnet toegewezen. Dus mischien is er van dit protocol ook een beta implementatie te downloaden lijkt me namelijk wel leuk om dat op me LAN te gaan draaien en kijken of het verschil uit maakt met bijvoorbeeld films van de ene computer naar de andere kopieren. Lijkt me namelijk niet dat dit protocol alleen maar effectief is op bijv. ATM lijnen.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 16:47
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 11-06-2003 @ 13:32:
Dit wil ik ook hebben Ik mis alleen download linkjes om het te downloaden IPV6 is wel zo te downloaden voor windows 2000 daar experimenteer ik nu ook al mee tis best leuk als je provider je ineens een heel subnet toe wijst in plaats van maar 1 IP adres op IPV4
Wat zou je willen downloaden dan?

IPv6 is wel cool ja. Van XS4ALL mag je een heel cabinet hebben; 65536 IP-adressen. Dan kun je elke machine een eigen IP geven, geen gekloot meer met NAT en port forwards.

Nadeel is oudere computers dit niet kunnen omdat alleen Windows XP native IPv6 support heeft, voor 2000 heb je patches nodig en Win98 weet ik niet.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 17:00
bam
Avatar van bam
bam is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 11-06-2003 @ 16:32:
Met IPV6 is het zo dat je daar al beta implementaties van kunt downloaden. Als je die op alle clients en op je gateway machine installeerd krijg je van je provider een heel IPV6 Subnet toegewezen. Dus mischien is er van dit protocol ook een beta implementatie te downloaden lijkt me namelijk wel leuk om dat op me LAN te gaan draaien en kijken of het verschil uit maakt met bijvoorbeeld films van de ene computer naar de andere kopieren. Lijkt me namelijk niet dat dit protocol alleen maar effectief is op bijv. ATM lijnen.
ik weet heus wel wat IPv6 is , ik heb een werkstuk over gemaakt, (wat me trouwens doet herinneren aan een 3de klasser die dat ook gedaan had, ik wees hem er op dat er in hexadecimalen wordt geteld, hij bleef maar beweren dat dat niet was. ) maar hoe jij het even neerzet is niet helemaal logisch, 'IPv6 downloaden'
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34.