Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2004, 13:14
merijn
Avatar van merijn
merijn is offline
Twijfel jij ook of je recept nou 100 % vega is of niet??

Post het dan hier en laat het bekritiseren

Ik ga vanavond voor het eerst een poging doen om vega te koken, maar ik weet niet welke additieven nou wel of niet vega zijn. Hieornder mijn recept.

Tofu (Classic naturel van Sofine) 375 gr.
Satemarinade 1 zakje
Zonnebloemolie 3 eetlepels
ketjap asin 2 eetlepels

Tarly (maaltijdbasis van Honig) 1 pak = 250 gr.

Mix voor tarly (provencaals van Honig)
1,5 dl water

Sperziebonen


De dingen waar ik aan twijfel zijn:
satemarinade
ingr. suiker, zout, gistextract, knoflook, gemberwortel, gemodificeerd zetmeel, maltodextrine, paprikapoeder, galangawortel, plantaardige olie, sojasaus (met tarwe), kleurstof E150C, zwarte peper, ui, komijn, dextrose, voedingszuur E330, papaya-extract, aroma, chili-extract, selderij-extract

ketjap
ingr. suiker, water, sojaboon, zout, tarw, melasse, basterdsuiker, gebrande suikerstroop, conserveermiddel E202, voedingszuur E270, aroma, laurierextract

Mix voor tarly
ingr. groenten, gemodificeerd zetmeel, bouillon, zout, smaakversterkers E261 en E635, knoflook, kerrie, suiker, aroma's, maiszetmeel, paprikapoeder, citroenzuur, glucosestroop, tijm, citroengras, oregano, plantaardig vet, dragon, peper, salie, cayennepeper

Terwijl je dit aan het maken bent, lijkt het heel smerig, maar het is echt best lekker

Laatst gewijzigd op 06-03-2004 om 16:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2004, 13:51
Verwijderd
De satémarinade is waarschijnlijk niet eens vegetarisch; E635 is waarschijnlijk dierlijk.
De ketjap, dat is een twijfelgeval, ik zou er niet vanuit gaan. Voedingszuur E270 kan uit melk gehaald worden, maar dat hoeft niet. Als ik me niet vergis kan het aroma ook dierlijk zijn.
De mix voor Tarly bevat E635, ik vertrouw de bouillon en aroma's ook niet.

[edit]

Alleen dat van die E635 wist ik uit m'n hoofd, dat van die E270 heb ik opgezocht, en wel HIER.

Laatst gewijzigd op 06-03-2004 om 13:56.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 13:52
Stevill
Avatar van Stevill
Stevill is offline
Je moet vooral de E's nakijken volgens mij heb ik hier wel ooit een lijst gepost moet je ff kijken in de vega topics.
__________________
We went to a fight and a football game broke out.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 13:57
merijn
Avatar van merijn
merijn is offline
Hmm..... het lijkt allemaal heel onschuldig maar is dus eigenlijk heel fout. Dankjewel in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 14:05
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 06-03-2004 @ 14:52:
Je moet vooral de E's nakijken volgens mij heb ik hier wel ooit een lijst gepost moet je ff kijken in de vega topics.
Ik zou ook navragen over de aroma's. Deze zijn vaak ook dierlijk. En het is vaak een mix van verschillende stoffen.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 14:34
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
is vega nou veganistisch of vegetarisch (vergl. depressief->depri)
__________________
De man die bakt
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 15:08
merijn
Avatar van merijn
merijn is offline
met vega bedoel ik veganistisch
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 18:27
saartjeh
Avatar van saartjeh
saartjeh is offline
kzou uitkijken voor die E202 weet ik ut, maar das nie eens vegetarisch d8 k zo
ffies kijken
oh neej, das al zo bij E220 maar niet die van jou
naja, iig nie helemaal veganistisch neej
__________________
IK BEN GESLAAGD!!!!!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 18:30
merijn
Avatar van merijn
merijn is offline
Ik vraag me echt af hoe vega's dat nou allemaal doen. Als je nou naar de winkel gaat om boodschappen, ga je dan echt bij ieder artikel kijken wat er allemaal in zit?? En weet je alles dan uit je hoofd??
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 21:02
Verwijderd
Je kúnt er voor kiezen om daar niet moeilijk over te doen en alleen de aanwijsbare producten weg te laten; of je jezelf dan nog veganistisch kan/wil noemen weet ik niet maar je bent dan al aardig goed bezig, toch?
Maar ik neem aan dat je van plan bent om daar wel moeilijk over te doen, ik denk dat je dan vooral goed moet oppassen met kant-en-klaar dingen waar al een hoop in is gestopt, zoals inderdaad de satemarinade en de tarlymix. Biologische producten bevatten minder vaak dierlijke smaak/geur/kleur/conserveer/etx-middelen dan gewone.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 22:04
Verwijderd
Citaat:
merijn schreef op 06-03-2004 @ 19:30:
Ik vraag me echt af hoe vega's dat nou allemaal doen. Als je nou naar de winkel gaat om boodschappen, ga je dan echt bij ieder artikel kijken wat er allemaal in zit?? En weet je alles dan uit je hoofd??
De meeste veganisten leren het, voor zover ik weet, uit hun hoofd. Ik zelf ben pas een paar maanden veganist, dus ik heb gewoon een A4'tje met een prent van die E-nummerlijst in m'n portemonnee zitten, voor de zekerheid, want van een groot aantal E-stoffen weet ik wel uit m'n hoofd of ze (mogelijk) dierlijk zijn of niet.
Wat ik zelf merk bij het winkelen, is dat bepaalde producten vaak dierlijjke dingen bevatten. Dat zijn inderdaad, zoals sarahbressers al zei, vaak kant-en-klaar-maaltijden, mixjes, sauzen e.d. Het meest praktisch is het denk ik om zoveel mogelijk zelf te maken. Dus niet een gekruide saus kopen voor bij de spaghetti, maar een pakje tomatenpuree en eventueel kruiden ofzo. Ook tussen bepaalde merken is onderscheid te merken. Zo bevat Honig bijna altijd wel iets dierlijks, dus iets van Honig waar aroma's in zitten koop ik gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 19:24
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
merijn schreef op 06-03-2004 @ 19:30:
Ik vraag me echt af hoe vega's dat nou allemaal doen. Als je nou naar de winkel gaat om boodschappen, ga je dan echt bij ieder artikel kijken wat er allemaal in zit?? En weet je alles dan uit je hoofd??
Jep, maar meestal weet ik wel artikel ik wil. Zoek ik uit.
Maar soms als ik een product heb waar zelfs 'vegan' op staat, dan ga ik nog de ingredienten doorneem, maar dat heeft te maken met dat ik onzeker ben. Dat is weer een ander verhaal
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 19:27
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
perseus schreef op 07-03-2004 @ 23:04:
[B]De meeste veganisten leren het, voor zover ik weet, uit hun hoofd.
Nou ik niet hoor. Geen zin om dat uit mijn hoofd te leren. Ik heb niet eens een kaartje bij me ofzo.

Citaat:
Ik zelf ben pas een paar maanden veganist, dus ik heb gewoon een A4'tje met een prent van die E-nummerlijst in m'n portemonnee zitten, voor de zekerheid, want van een groot aantal E-stoffen weet ik wel uit m'n hoofd of ze (mogelijk) dierlijk zijn of niet.
Al lid geworden van de veganistenvereniging?
Dan krijg je een kaartje op creditkaart formaat

Citaat:
Wat ik zelf merk bij het winkelen, is dat bepaalde producten vaak dierlijjke dingen bevatten. Dat zijn inderdaad, zoals sarahbressers al zei, vaak kant-en-klaar-maaltijden, mixjes, sauzen e.d.
Het beste is natuurlijk om producten te kopen die geen e-nummers bevatten. Maar als je in een achterlijk gehucht woont waar geen echte natuurwinkel te bekennen is en je daarvoor naar a'dam moet, dan lukt dat niet zo.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 11:49
merijn
Avatar van merijn
merijn is offline
Nou.... ik zal het maar eens een poosje proberen met boodschappen doen. Ik heb het idee dat het vrij lastig is (ik woon inderdaag in zo een gehucht), maar kan het allicht proberen.

(Ik wordt niet verganistisch of vegetarisch, want thuis eet ik gewoon wat er op mijn bordje ligt, ga er dus alleen op letten bij wat ik zelf maak en koop)
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 16:09
Daevrem
Daevrem is offline
Bijna geen enkele vegetarier kijkt naar E-nummers. Wanneer ze dat wel doen zijn het vaak al veganisten.


Trouwens zijn dingen als trassie(oid, een garnalenextract) wel erg irritant in kruidenmixen. En je proets het ook.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 17:25
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 08-03-2004 @ 20:27:
Nou ik niet hoor. Geen zin om dat uit mijn hoofd te leren. Ik heb niet eens een kaartje bij me ofzo.
Controleer je dat dan pas thuis of koop je nooit dingen met E-nummers erin?
Citaat:

Al lid geworden van de veganistenvereniging?
Dan krijg je een kaartje op creditkaart formaat

Nee, ik ben eigenlijk pas sinds vanmiddag veganist, omdat ik nu pas schoenen die niet van dierlijk materiaal zijn gemaakt heb geregeld en ze sinds vanmiddag pas draag. Dit omdat mijn ouders het maar niks vinden dat ik veganist wil zijn (en blijven). Maar na 3 maanden is het me dan toch eindelijk gelukt, dus ik zal me vanavond even inschrijven.
Citaat:

Het beste is natuurlijk om producten te kopen die geen e-nummers bevatten. Maar als je in een achterlijk gehucht woont waar geen echte natuurwinkel te bekennen is en je daarvoor naar a'dam moet, dan lukt dat niet zo.
Hehe, dat is herkenbaar.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 18:48
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
perseus schreef op 09-03-2004 @ 18:25:
[B]Controleer je dat dan pas thuis of koop je nooit dingen met E-nummers erin?
Ik koop alleen dingen die ik zeker weet. Als ik iets wil dan ga ik gewoon naar supermarkt met alleen de producten onthouden die ik wil, waarvan ik weet dat ze goed zijn.
En in de natuurwinkel staat alles goed op de producten zonder rare enummers, en kan je zien of het geschikt is. Want ik kan uit de productnaam wel vanalles afleiden.
Maar dan ook weet ik eigenlijk wel welke producten wel of niet kan.
Soms staat er zelfs op of het geschikt is of niet, dat is eigenlijk nog makkelijker.
Maar als ik zo denk, dan koop ik eigenlijk geen producten meer met e-nummers. En als ik een product koop met enummers, dan weet ik al via via ofzo of het goed is.

Citaat:
Nee, ik ben eigenlijk pas sinds vanmiddag veganist, omdat ik nu pas schoenen die niet van dierlijk materiaal zijn gemaakt heb geregeld en ze sinds vanmiddag pas draag. Dit omdat mijn ouders het maar niks vinden dat ik veganist wil zijn (en blijven). Maar na 3 maanden is het me dan toch eindelijk gelukt, dus ik zal me vanavond even inschrijven.
Nou er zijn ook wel personen die zich veganist al noemen als ze nog een bepaald product dragen wat dierlijk is. Alleen koopt mennadat het is afgedragen dan natuurlijk niet weer iets dierlijks. Maar geestelijk was je natuurlijk al langere tijd vegan
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 18:35
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Perseus, mag ik je vragen, wat voor jou de reden is, waarom je veganist bent geworden?
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-07-2005, 17:42
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Kruidenmix kun je ook zelf maken is helemaal niet moeilijk en goedkoper.
Tofu is ongezond, kun je beter niet eten. Maar goed... ook ketjap of satemarinade kun je zelf maken, is niet zo moeilijk. Boontjes zijn lekker met kokos en uien, kun je ook zelf maken. Kokos kun je ook in blokvorm kopen (hier op de markt is-ie altijd al naar de mallemoer als ik 'm heb gekocht) of-ie dan ook vegan is geen idee. Maar je hoeft je ook niet persee aan een recept te houden. Je kunt ook experimenteren...
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 20:34
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 31-07-2005 @ 18:42 :
[B]Tofu is ongezond, kun je beter niet eten.
Hoe kom je daar bij?
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 21:12
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
TechXP schreef op 31-07-2005 @ 21:34 :
Hoe kom je daar bij?
Het komt er op neer dat ik een vriendin van mij, die een studie over voeding heeft gevolgd, enorm vertrouw mbt voedsel en gezondheid

Maar er zijn zoveel bronnen voor...
http://www.aquarianonline.com/Wellness/soy.html
In de VS is 't veelal GMO (gerelateerd aan allergien), gepastoriseerd, niet vers. Je zou ook even kunnen zoeken op phytoestrogens.

Ten eerste is in het algemeen 't al iets dat je bakt. Ik weet niet hoe jij het eet maar sponsachtig vond ik 't nooit te eten dus ik doorbakte 't goed. Wanneer je iets bakt worden de moleculen vervormd tot een vergif (carbon) en dat is niet goed voor je lichaam. Da's ook de reden waarom Magnetron-maaltijden nutteloos zijn: de ingredienten die er in zaten zijn al lang en breed dood. De reden waarom je moe bent na gekookt eten te hebben genuttigt is omdat je lichaam dat vergif moet verwerken. Vergelijk dat met de effecten van rauw voedsel! Hoewel die natuurlijk verschillen (bijv aardbeien versus sinaasappel). Oudere mensen lijken (naar mijn ervaring) vaker zo'n avonddutje te doen. Voedsel gebakken in olie zorgt er wel voor dat je serotonine peil omhoog gaat (reden waarom mensen zo dol zijn op fast food). Het soja-spul zit overigens ook in de McD burgertjes.

Ten tweede kan ik gezondere zaken bedenken. Andere bronnen moet ik even nazoeken/navragen; voor mij is dit echter al genoeg om het te laten staan (Tempeh heeft nuttige schimmels waardoor het iets gezonder dan Tofu is. Ik vind 't ook stukken lekkerder. Ik denk dat ik binnen pak 'm been half jaartje enkel nog een raw-food dieet volg hoewel aardappels en tempeh moeilijk is om van af te blijven ).

Mgoed, zelf weten...
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 22:05
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Dit vind je misschien ook een interessant stuk om te lezen http://www.soyinfo.com/dangers.shtml
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 15:56
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 31-07-2005 @ 22:12 :
[B]Het komt er op neer dat ik een vriendin van mij, die een studie over voeding heeft gevolgd, enorm vertrouw mbt voedsel en gezondheid
Nou als dat de info is die men krijgt bij studies voor dietisten enzo, dan betekent dat niet meteen zekerheid hoor
Info krijg je meer als je andere bronnen ook leest.

Citaat:
Maar er zijn zoveel bronnen voor...
http://www.aquarianonline.com/Wellness/soy.html
In de VS is 't veelal GMO (gerelateerd aan allergien), gepastoriseerd, niet vers. Je zou ook even kunnen zoeken op phytoestrogens.
Ja die verhalen ken ik wel, maar dat slaat weer haaks op wat anderen zeggen.

Citaat:
Ten eerste is in het algemeen 't al iets dat je bakt. Ik weet niet hoe jij het eet maar sponsachtig vond ik 't nooit te eten dus ik doorbakte 't goed. Wanneer je iets bakt worden de moleculen vervormd tot een vergif (carbon) en dat is niet goed voor je lichaam.
Ok, ik ben het met je eens dat bakken meestal inderdaad niet goed is. Maar over het geheel bekeken is soja wel een goede bron.
Het schijnt in europa en vs idd ook anders bereid te worden dan in landen als china. Het zou best kunnen dat er dus verschil in kwaliteit zit en gezond zijn. Maar verder is het wel lekker.

Citaat:
Vergelijk dat met de effecten van rauw voedsel! Hoewel die natuurlijk verschillen (bijv aardbeien versus sinaasappel). Oudere mensen lijken (naar mijn ervaring) vaker zo'n avonddutje te doen. Voedsel gebakken in olie zorgt er wel voor dat je serotonine peil omhoog gaat (reden waarom mensen zo dol zijn op fast food). Het soja-spul zit overigens ook in de McD burgertjes.
Als ik straks uit huis ben dan wil ik ook veel raw food gaan proberen. Nu voorlopig nog even niet.
McD burgers eet ik sowieso niet. Ik boycot mijn hele leven McD al eigenlijk. Ik heb er in totaal misschien 5 a 10 keer gegeten. En dan vooral met kinderfeestjes vroeger. Maar het eten is sowieso niet te vreten. Ik snap de mensen dan ook niet.

Citaat:
Ten tweede kan ik gezondere zaken bedenken. Andere bronnen moet ik even nazoeken/navragen; voor mij is dit echter al genoeg om het te laten staan (Tempeh heeft nuttige schimmels waardoor het iets gezonder dan Tofu is. Ik vind 't ook stukken lekkerder. Ik denk dat ik binnen pak 'm been half jaartje enkel nog een raw-food dieet volg hoewel aardappels en tempeh moeilijk is om van af te blijven ).
Tempeh heb ik enkele keren gegeten. Laatst had ik zelf seitan gemaakt. Maar dat bevat niet alle benodigde stoffen, zoals tofu doet.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 20:57
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
TechXP schreef op 01-08-2005 @ 16:56 :
Nou als dat de info is die men krijgt bij studies voor dietisten enzo, dan betekent dat niet meteen zekerheid hoor
Info krijg je meer als je andere bronnen ook leest.
Dat is ook exact de reden waarom ze was gestopt met haar studie. Ik doelde meer op een actieve zelf-studie van naar ik schat 10 jaar.

Citaat:
Ja die verhalen ken ik wel, maar dat slaat weer haaks op wat anderen zeggen.
Welk 'verhaal' volg jij in dat opzicht?

Citaat:
Ok, ik ben het met je eens dat bakken meestal inderdaad niet goed is. Maar over het geheel bekeken is soja wel een goede bron.
Het schijnt in europa en vs idd ook anders bereid te worden dan in landen als china. Het zou best kunnen dat er dus verschil in kwaliteit zit en gezond zijn. Maar verder is het wel lekker.
In de VS is GMO tofu common. Mgoed ik vind het ook niet lekker.

Citaat:
Als ik straks uit huis ben dan wil ik ook veel raw food gaan proberen. Nu voorlopig nog even niet.
Interessant, zou ook interessant zijn als je dan je ervaringen hier deelt

Citaat:
McD burgers eet ik sowieso niet. Ik boycot mijn hele leven McD al eigenlijk. Ik heb er in totaal misschien 5 a 10 keer gegeten. En dan vooral met kinderfeestjes vroeger. Maar het eten is sowieso niet te vreten. Ik snap de mensen dan ook niet.
Serotonine...

Citaat:
Tempeh heb ik enkele keren gegeten. Laatst had ik zelf seitan gemaakt. Maar dat bevat niet alle benodigde stoffen, zoals tofu doet.
Waar doel je op? B12?
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Vegetarische recepten tips?
Katertje
85 03-02-2008 14:15
Eten & Drinken Parttime vegetarisme/Flexitarisme vs. vegetarisme & veganisme
Verwijderd
60 26-11-2007 16:59
Eten & Drinken Vega recepten
Stevill
73 01-08-2005 19:37
Liefde & Relatie principes aan de kant of niet?
Luna
65 14-08-2004 22:09
Flora & Fauna Verschil bont/vlees, als reactie op topic bont/leer.
extinction
6 08-08-2002 21:42
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Democratie
waaromniet?
22 29-03-2002 16:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:26.