Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-09-2004, 18:33
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
om de manieren van opvoeding even in hokjes te proppen


Autoritaire opvoedingsstijl : Er worden door de opvoeders hoge eisen gesteld aan de kinderen en er is veel sprake van controle. Regels woren strikt gesteld, er is weinig discussie mogelijk en overtreding wordt streng gestraft. Autoritair opgevoede kinderen functioneren in sociaal opzicht minder goed. Ze zijn weinig spontaan en ontwikkelen nauwelijks initiatieven op sociaal gebied.

Permissieve opvoedingsstijl: De opvoeders reageren responsief, maar omvat hun reactie tevens weinig controlerende elementen. Aan het gedrag van het kind worden weinig eisen gesteld. Permissief opgevoede kinderen ontbreekt het vaak aan zelfcontrole, ze regeren veelal impulsief, ontwikkelen vaak agressieve dwingerige gedragspatronen en lijken in mindere mate in staat verantwoordelijkheid te dragen.

De afwezige opvoeding: Deze wordt gekenmerkt door een grote onverschilligheid van de zijde van de opvoeder. Het kind kan zijn eigen gang gaan zolang het de opvoeders niet voor de voeten loopt. De afwezigheid van opvoeding lijkt met name de emotionele ontwikkeling in negatieve zin te beïnvloeden. De kinden in kwestie hebben een laag zelfbeeld, kunnen zich agressief gedrag ontwikkelen en zijn vaan ongehoorzaam en laten zich sterk beïnvloeden door hun sociale omgeving.

De autoritatieve opvoeding: De ouders reageren responsief op redelijke behoeften en wensen van het kind. De communicatie tussen ouder en kind verloopt op basis van wederzijds begrip en respect. De opvoeders stellen duidelijke eisen aan het kind, ze houden vast aan duidelijke regels. Bij overtreding wordt consequent gestraft. De autoritatieve opvoeding geeft de beste ontwikkelingsprognose. Op deze wijze opgevoede kinderen hebben hoge mate van controle over hun impuls en agressiehouding, ze zijn in staat veratnwoordlijkheid te dragen en zijn in hoge mate zelfstandig. De kinderen beschikken over een positief zelfbeeld en zijn cognitief vaardig.

De vragen die ik hierbij aan jullie heb;

- volgens welke stijl/stijlen zijn jullie opgevoed?
- Had het inderdaad de uitwerking op jullie die erbij beschreven staat.
- Kan je misschien enkele voorbeelden noemen die verduidelijken waarom je denkt deze opvoedingsstijl te hebben gehad?
- Welke (combinatie van) opvoedinsstijl(en) zou je liever gehad hebben dan degene je hebt gehad, achteraf gezien?

liefs, wen
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2004, 18:43
light fighter
light fighter is offline
ik ben op gevoedt volgens de autoritaire en afwezige opvoedingsstijl. ik ben idd niet heel erg spontaan en sociaal niet super vaardig als het om initatief nemen gaat en een laagzelfbeeld heb ik wss ook.
waarom ik denk dat ik zo ben opgevoed. Ik krijg nooit feedback als ik het al krijg is het negatief. En op de momenten dat ik m'n ouders nodig had omdat het niet ging waren ze te druk met hun eigen shit dus toen waren ze letterlijk en figuurlijk afwezig voor mij.

de stijl die ik liever gehad is de autoritatieve omdat dat een lijkt op de doorsnee happyfamily idee waar ik toch wel wat waarde aan hecht
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 20:31
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
@ lightfighter, die manier die jij verkiest wordt ook idd als 'beste' manier aangeduid
jammer dat het bij jou niet zo is gegaan...

iemand anders nog?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 20:39
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Eh, een combinatie van autoritatief en permissief denk ik. Volgens mij ben ik nog best redelijk gelukt. Voor mn broertje geldt dat iets minder
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 20:45
Verwijderd
euh ik denk voornamelijk autoritatieve opvoeding, hoewel er niet echt sprake is van 'vaste' straffen ofso, ze leren me meer zelf nadenken enzo
naja
ik ben wel blij dat ze me zo hebben opgevoed
ik neme verantwoordelijkheid voor de dingen/fouten die ik doe/maak
en ben idd wel best zelfstandig
ik heb geen problemen met het praten met mijn ouders over veel zaken als uitgaan cijfers en school enz
maar echt persoonlijke gesprekken niet echt
meestal heb ik daar ook geen behoefte aan, maar soms zou ik wel willen dat ze eens vroegen hoe het écht met me ging
maar ik ben wel tevreden en ik denk dat ik later mijn (eventuele) kinderen op ongeveer dezelfde wijze zal opvoeden
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 20:52
Verwijderd
Ik vind dat ik niet ergens is pas. Maar de autoritatieve opvoeding past het best bij mij. Mijn ouders laten me vrij; heel vrij maar ze willen wel weten wat ik doe. Het motto is bij ons : als je wat wil is het vast wel mogelijk en vind uit waarop; vraag hulp als je dat nodig heb. Het helpt wel en ik ben ontiegelijk zelfstandig geworden.

Eigenlijk heb ik nooit echt straf gehad
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 21:32
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
- volgens welke stijl/stijlen zijn jullie opgevoed?
De autoritatieve opvoeding lijkt er het meeste op.

- Had het inderdaad de uitwerking op jullie die erbij beschreven staat. Ja.

- Kan je misschien enkele voorbeelden noemen die verduidelijken waarom je denkt deze opvoedingsstijl te hebben gehad?
Mijn ouders hebben er altijd voor gezorgd dat een van de twee thuis was als ik of m'n zusje thuis was. Als iets werd verboden gebeurde dat niet zomaar zonder uitleg en ik heb een goede band met m'n ouders. Alleen het consequent straffen ontbrak, er werd maar heel zelden en heel licht gestraft.
- Welke (combinatie van) opvoedinsstijl(en) zou je liever gehad hebben dan degene je hebt gehad, achteraf gezien?
Ik denk dat niet dat een andere opvoedingsstijl beter was geweest.


en jij ~~Fantôme~~?

Laatst gewijzigd op 27-09-2004 om 21:35.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 21:44
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Permissieve opvoedingsstijl.

En het resultaat is er toch wel een beetje, ook te zien wanneer.

De autoritatieve opvoeding.

Deze ook wel, maar dan niet altijd consequent, vandaar dat ik 't bovenste eerst benoem.

Mja, ik ken niets anders dan zo'n opvoeding, dus het is nogal moeilijk te beoordelen of ik het nu goedkeur of niet.
'k Denk wel dat het beter was geweest dat ik wat meer straf of zo kreeg, aangezien ik nogal gewend ben mijn wil door te drijven en soms wel eens agressief word, wat dus niet positief is.
Aan de andere kant heeft het me toch een deel gevormd tot wat ik nu ben en daar ben ik nu ook weer niet zo ontevreden mee.
(Oftwel zou het me gewoon angst inboezemen mocht ik opeens anders zijn...).

Vanwaar die interesse, als'k vragen mag?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 21:54
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 27-09-2004 @ 22:32 :

en jij ~~Fantôme~~?
oké, ik antwoord ook even

- volgens welke stijl/stijlen zijn jullie opgevoed?
Het klinkt misschien heel raar, maar ik denk dat het een combinatie was van de eerste en de laatste. Vooral in de eerste levensjaren was het vooral de eerste. Als klein kind (peuter vooral) ga je niet met je ouders in discussie dat het niet mag. Het was gewoon 'niet doen' en als ik vroeg 'waarom?' dan was het antwoord steevast 'omdat ik dat zeg'. Wat ik wel en niet moest doen leerde ik omdat ik voor het ene een beloning en voor het andere een 'straf' of iig een standje kreeg. Op latere leeftijd kon er meer overleg worden en gesproken, werd er naar elkaar geluisterd en dingen tegen elkaar afgewogen, toen kwam ik dus in de laatstgenoemde opvoedingsstijl terecht.

- Had het inderdaad de uitwerking op jullie die erbij beschreven staat.
Op de basisisschool ging ik idd ook goed om met andere kinderen, maar ik was eigenlijk een beetje té sociaal. Er staat dat bij een autoritatieve opvoedingsstijl het kind een positief zelfbeeld heeft. Die had ik idd wel, maar toen ik op de middelbare school kwam niet meer. Dat was ook omdat anderen te kennen gaven dat ik 'niks waard was' 'beter weg kon zijn' ed. Dat is dus op gegeven moment geen positief zelfbeeld had (en naar binnengekeerd met alle gevolgen van dien...) had dus niet met mijn opvoeding te maken, maar met andere externe factoren.

- Kan je misschien enkele voorbeelden noemen die verduidelijken waarom je denkt deze opvoedingsstijl te hebben gehad?
Als mijn vader zei dat ik op een bepaalde tijd thuis moest zijn, maar ik dacht dat dat om een of andere reden niet kon, durfde ik dat te zeggen omdat ik wist dat erover te praten viel. Dit is slechts een simpel voorbeeld.

- Welke (combinatie van) opvoedinsstijl(en) zou je liever gehad hebben dan degene je hebt gehad, achteraf gezien?
Ik denk dat de opvoedingsstijl die ik heb gehad opzich goed is geweest. Dat mijn leven niet vlekkeloos is verlopen heeft niks met mijn opvoeding te maken gehad, natuurlijk zijn er altijd dingen die anders hadden gekunt, maar dat zijn dan keuzes die je maakt, en die hoeven niet per se slecht te zijn. Misschien had er (wat mij betreft) een klein beetje meer van de Permissieve opvoedingsstijl in gecombineerd kunnen worden. Deze stijl klinkt heel negatief, en is hij misschien ook wel, maar ik combinatie van de opvoeding die ik heb gehad, zou het geen kwaad hebben gekund. Ik denk dat je door een klein beetje van deze stijl erbij te gooien, je kind zelfstandiger leert worden en ook mondiger. Die mondigheid had ik wel kunnen gebruiken op de middelbare school.

xxx
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 01:20
Verwijderd
Volgens welke stijl/stijlen zijn jullie opgevoed?
De autoritatieve opvoeding, mn moeder heeft me altijd erg kort gehouden, maar dan onder basisregels. Vooral omgang en reactie op volwassenen en het zo-goed-als blindelings luisteren. Qua taalgebruik, 'tafelmanieren' en alles wat onder die (onnodige) diciplines valt is altijd minder aan gewerkt, zolang ik maar respect toonde en gewoon luisterde. Altijd duidelijk gemaakt dat ze het niet leuk vind om streng te zijn, maar dat als het niet gebeurde, ik daar gebruik van zou maken.

Had het inderdaad de uitwerking op jullie die erbij beschreven staat.
Ja, wel degelijk. Ik vind dat mijn kijk op het gezag van 'meerderen' er altijd in is blijven zitten, bvb het voor laten van ouderen, het luisteren naar groot deel van volwassenen en het overduidelijk respect tonen al ben ik het niet eens met diegene. Ja, dat is blijven hangen. Zelf zou ik vooral dat subject ook handhaven bij opvoeding van mijn kind.
Het positieve zelfbeeld en de cognitieve vaardigheden zijn er niet specifiek 'ingestopt', vroeger was ik redelijk 'normaal', nu ben ik toch wel degelijk het tegenover gestelde. Dat is dus wat niet is 'gebleven.

Kan je misschien enkele voorbeelden noemen die verduidelijken waarom je denkt deze opvoedingsstijl te hebben gehad?
Bij de eerste vraag is dit al beantwoord, voor zoverre.
Ik kan er bvb ook nog bijnoemen dat ik niet om exact 10 uur thuis hoefde te zijn op wat latere leeftijd, maar dat er wel iets aan afspraak was. 'Rond 11 uur en als het later wordt, eerst bellen of dat mag'. Meestal mocht het niet, maar er werd dus wel degelijk 'onderhandeld'.

Welke (combinatie van) opvoedinsstijl(en) zou je liever gehad hebben dan degene je hebt gehad, achteraf gezien?
Dit vond ik eigenlijk wel prima.
De zogenoemde vrije opvoeding van tegenwoordig (ik zie dit als 'geen opvoeding') vind ik belachelijk, kinderen die mogen drammen en janken, en zelfs dan nog hun zin krijgen, of de ouders uberhaupt met het kind van 4 in discussie gaan. Nee. Niet normaal. Nee is nee, en geen waarom.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 09:21
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Interessante vraag!
Ik denk dat ik opgevoed ben volgens de autoritaire opvoedingsstijl en de autoritatieve opvoeding. In sommige dingen laten mijn ouders me behoorlijk vrij en krijg ik veel verantwoordelijkheid, terwijl ze me in andere dingen behandelen als een klein kind wat niks kan en zich strikt aan de regels moet houden om geen straf cq. ruzie te krijgen.
Ik vind zelf dat ik wel verantwoordelijkheidsbesef heb en cognitief zit het ook wel goed; verder zit het in mijn sociale leven ook wel goed, maar als ik nieuwe mensen ontmoet, dan kan ik daar niet zo goed mee omgaan. Ik vermijd dit dan ook liever.
Het 'in hokjes stoppen' klopt dus wel ongeveer...
Ik denk dat iedere ouder wel voor ogen heeft om de autoritatieve opvoeding te gebruiken, maar vaak zal het toch anders verlopen dan men van te voren wil/plant.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 10:02
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
- volgens welke stijl/stijlen zijn jullie opgevoed?
De autoritatieve opvoeding

- Had het inderdaad de uitwerking op jullie die erbij beschreven staat.
Ja

- Kan je misschien enkele voorbeelden noemen die verduidelijken waarom je denkt deze opvoedingsstijl te hebben gehad?
Mijn ouders zijn heel consequent en geven duidelijk weer wat hun regels zijn. Toch zijn ze niet heel streng, want juist doordat ze zo duidelijk waren hebben mijn broer en ik ons altijd vrij netjes aan de regels gehouden. We hebben respect voor hen en zij voor ons. Ze geven ons aandacht wanneer we dat nodig hebben en steunen ons door dik en dun.

- Welke (combinatie van) opvoedinsstijl(en) zou je liever gehad hebben dan degene je hebt gehad, achteraf gezien?
Nvt. Mijn ouders zouden het niet beter kunnen doen.

Dit heb ik btw ook net geleerd bij m'n studie
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 10:19
mara18
mara18 is offline
Eerst en vooral, ik vind het een interessant en zeer mooi opgesteld topic, Fantome!

Ik denk dat voor mij toch wel hoofdzakelijk de autoritatieve opvoeding geldt. Mijn ouders hebben duidelijke regels waar ik het hoofdzakelijk wel mee kan vinden. Ook is er best discussie mogelijk. Ik werd vrijwel nooit gestraft. Toch zijn ze vaak (te) beschermend. Ik weet niet onder welke opvoedingsstijl dit valt, maar autoritair zou ik het niet willen noemen. Veeleisend past er ook wel bij, maar dit zijn nu eenmaal karaktertrekken van de ouders, dit heeft denk ik weinig met de opvoeding zelf te maken.

De uitwerking die het op mij had komt ook overeen met de autoritatieve opvoeding, uitgezonderd het zelfstandige. Dit komt denk ik door de overdosis bescherming die mn ouders mij boden/bieden

Ik wil mijn kinderen dezelfde opvoeding geven later, mits een beetje meer zelfstandigheid geven
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 10:30
Verwijderd
volgens welke stijl/stijlen zijn jullie opgevoed?
Een combinatie tussen autoritatieve en permissief.

Had het inderdaad de uitwerking op jullie die erbij beschreven staat.
Ik ben redelijk zelfstandig, maar mijn broertje is het toonbeeld van onvolwassenheid en onverantwoordelijkheid. Dus van beide stromingen zit er wel wat in.

Kan je misschien enkele voorbeelden noemen die verduidelijken waarom je denkt deze opvoedingsstijl te hebben gehad?
Ik werd erg vrijgelaten, mocht met uitgaan altijd zelf weten wanneer ik thuis kwam, ze vertrouwden me altijd.

Welke (combinatie van) opvoedinsstijl(en) zou je liever gehad hebben dan degene je hebt gehad, achteraf gezien?
Ik vind het wel goed gegaan zo, ben an sich wel goed terechtgekomen. Heb doorzettingsvermogen gekregen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 10:31
Verwijderd
Hm trouwens dit heb ik vorig jaar op op school gehad in een college. Was wel interessant om te zien hoeveel verschillende stijlen in één klas zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 10:31
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Balance schreef op 28-09-2004 @ 11:02 :

Dit heb ik btw ook net geleerd bij m'n studie
sst!

@ HaWaHaai en Mara18; dankjewel
__________________
Dit is een coole sig.

Laatst gewijzigd op 28-09-2004 om 10:35.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 10:32
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Cassiopeia schreef op 28-09-2004 @ 11:31 :
Hm trouwens dit heb ik vorig jaar op op school gehad in een college. Was wel interessant om te zien hoeveel verschillende stijlen in één klas zijn.
ik heb het (nog) niet bij een college gehad, en we hebben het er ook niet met de klas over gehad verder, maar het is idd wel lesstof en ik moet het dan ook leren voor woensdag
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 12:02
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 28-09-2004 @ 11:32 :
ik heb het (nog) niet bij een college gehad, en we hebben het er ook niet met de klas over gehad verder, maar het is idd wel lesstof en ik moet het dan ook leren voor woensdag
aah op die manier. nou succes met leren dan tis volgens mij niet zo heel erg moeilijk, dat scheelt dan wel weer.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-09-2004, 15:02
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Cassiopeia schreef op 28-09-2004 @ 13:02 :
aah op die manier. nou succes met leren dan tis volgens mij niet zo heel erg moeilijk, dat scheelt dan wel weer.
tsja... als dat nou het enige zou zijn wat we moesten leren
maar ik denk dat we offtopic gaan.

Zijn jullie trouwens in een groot of klein gezin opgevoed? wat voor n gevolgen had dat volgens jullie? Werkten beide ouders, of misschien één van de ouders? Of beide niet? Heeft dit invloed gehad op jullie opvoeding en in welke mate? Kon je goed met je ouders praten over problemen ed? En leefde je in een 'volledig' gezin of 'ontbrak' er iemand (door scheiding of misschien door overleiden). Wat voor een invloed hadden dit soort situaties?

^^ ik stel nu leuk allemaal vragen maar dat wil niet zeggen dat jullie moeten antwoorden of wat dan ook, ik kan me ook voorstellen dat je dat soort dingen als prive beschouwd en niet met de mensen hier wilt delen.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 15:57
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Van al deze opvoedingsmethoden past mijn opvoeding nog het beste onder de autoritaire opvoedmethode, al was het vooral mijn vader die die toepastte, naarmate ik ouder werd pastte mijn moeder wel vaker de autoritatieve opvoedmethode toe. Sociaal ben ik idd niet erg sterk, spontaan ben ik zeker niet, eerder verlegen maar ik durf soms wel initiatief te tonen dus het klopt niet helemaal.

Ik denk dat de autoritatieve opvoeding echt iets is wat bij een moderne opvoeding hoort maar of dat nou perse beter is betwijfel ik. Het resultaat wat je ermee behaalt is wel beter dan na een autoritaire opvoeding maar ik denk niet dat deze methode voor iedereen werkt, voor sommige kinderen is een autoritaire opvoeding denk ik beter.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 16:44
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 28-09-2004 @ 16:57 :
Het resultaat wat je ermee behaalt is wel beter dan na een autoritaire opvoeding maar ik denk niet dat deze methode voor iedereen werkt, voor sommige kinderen is een autoritaire opvoeding denk ik beter.
De vraag bij dit soort dingen is natuurlijk of het kind de manier van opvoeden beïnvloedt of dat de manier van opvoeden het kind ook beïnvloedt. Misschien gaat een kind zich wel steeds meer afzetten tegen al die regels binnen een autoritaire opvoeding en wordt het daarom 'vervelend'. Misschien heeft het een tekort aan aandacht en gaat het daarom om aandacht vragen. Wanneer ouders die niet op de 'normale' manier geven (door adequaat te reageren), dan maar negatieve aandacht. En dat zorgt er misschien bij autoritaire ouders weer voor dat ze de teugels nog harder gaan aantrekken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 17:58
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Volgens welke stijl/stijlen zijn jullie opgevoed?
voornamelijk de autoritatieve, maar ook autoritaire (mn vader) en de afwezige.
- Had het inderdaad de uitwerking op jullie die erbij beschreven staat.
ja, ik merk wel enigzins de dingen die beschreven staan maar het valt allemaal wel enigzins mee. Maar ik merk ook heel sterk dat dit vroeger erger was. Op dit moment (en vanaf mijn 11e) had ik een beetje een kruising tussen de afwezige opvoedingswijze en de autoritatieve (deze sterker) en ik merk wel dat ik nu nauwelijks meer last heb van de dingen die bij de autoritaire opvoedingswijze staan en ook dat de dingen die bij de afwezige opvoedingswijze best meevallen tegenwoordig (maar dat kan ook door andere factoren komen).
- Kan je misschien enkele voorbeelden noemen die verduidelijken waarom je denkt deze opvoedingsstijl te hebben gehad? Ik heb deze opvoedingswijze gehad omdat mijn vader een autoritair persoontje is en hij ons ook zo wou opvoeden. Later is dat veranderd toen mijn ouders scheidden (ik woon bij mn moeder) en sindsdien heb ik die opvoedingswijze omdat mn moeder het druk heeft en omdat ze niet van het autoritaire houd.
- Welke (combinatie van) opvoedinsstijl(en) zou je liever gehad hebben dan degene je hebt gehad, achteraf gezien?
Ik zou de autoritatieve volledig gehad willen hebben denk ik.
Zijn jullie trouwens in een groot of klein gezin opgevoed?
Een gemiddeld gezin, we waren thuis met zn vieren.
wat voor n gevolgen had dat volgens jullie?
Weinig denk ik. Ik heb wel gewoon een broer, misschien dat het anders zou zijn als ik die niet zou hebben.
Werkten beide ouders, of misschien één van de ouders? Of beide niet? Beide ouders werkten, hoewel de ene slechts parttime
Heeft dit invloed gehad op jullie opvoeding en in welke mate? Ja, mn vader was er nooit en mn moeder had het ook altijd druk. Daardoor zag ik met name mn vader weinig.
Kon je goed met je ouders praten over problemen ed?
Met mn moeder wel, met mn vader niet.
En leefde je in een 'volledig' gezin of 'ontbrak' er iemand (door scheiding of misschien door overleiden). Wat voor een invloed hadden dit soort situaties? Ik leefde tot mn 11e in een volledig gezin en daarna met 3.5 personen (mn broer leefde half bij de ene, half bij de ander) Ehm, het zorgde voor veel geruzie tussen mn ouders en veel tussen mij en mn broer.

Laatst gewijzigd op 29-09-2004 om 16:06.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 18:14
Verwijderd
volgens welke stijl/stijlen zijn jullie opgevoed?
Afwisselend tussen permissief en afwezig. Maar niet in samenwerking met elkaar zeg maar, het was wel het een of het ander.
Al denk ik eigenlijk niet dat je een bepaalde opvoedingspatroon kan hebben. Ik heb denk ik ook wel periodes gehad dat het autoritatief was.

Had het inderdaad de uitwerking op jullie die erbij beschreven staat.
Eigenlijk best wel, bij beide patronen. Alleen agressief ben ik niet echt.

Kan je misschien enkele voorbeelden noemen die verduidelijken waarom je denkt deze opvoedingsstijl te hebben gehad?
Op mijn achtste ging ik al alleen lange reizen maken met de trein, dan wou ik naar vriendinnetjes toe of familie, en dan hadden ze zoiets van "Goed, ga maar,". Of ik kwam thuis van school en ik had iets belangrijks te vertellen maar ze waren bezig, en het kon later wel. Alleen later werd het dan niet.
In mijn cijfers op school werd niet echt in geinteresseerd, met alles gingen ze er maar vanuit dat het wel ging. Het werd niet gecontroleerd of het wel goed ging. Pas wanneer er problemen kwamen met iets, of ze werden op het matje geroepen dan was er ineens wel een probleem.
Etc.
Maar ik weet niet of ik het goed zie.

Welke (combinatie van) opvoedinsstijl(en) zou je liever gehad hebben dan degene je hebt gehad, achteraf gezien?
Ik heb geen flauw idee. Ik kan het me op een andere manier niet echt goed voorstellen.

Je andere vragen nog:
Zijn jullie trouwens in een groot of klein gezin opgevoed?
Groot gezin. Vier kinderen.
wat voor n gevolgen had dat volgens jullie?
Ik weet het niet precies. Bij een groot gezin kan je makkelijker onder de aandacht van de ouders ontsnappen. Er kan veel ongemerkt gaan. En dat is niet altijd handig met sommige dingen.
Werkten beide ouders, of misschien één van de ouders? Of beide niet?
Eerst beide ouders niet. We zaten in de bijstand, en mijn vader ging een opleiding volgen, en later werken. Nu sinds een paar jaar werkt mijn moeder ook.
Heeft dit invloed gehad op jullie opvoeding en in welke mate?
Niet echt dat ik weet of zie nu.
Kon je goed met je ouders praten over problemen ed?
Niet erg. Over mijn problemen dan. Wel over die van hen. Ik ben al mijn hele leven relatietherapeut voor ze.
En leefde je in een 'volledig' gezin of 'ontbrak' er iemand (door scheiding of misschien door overleiden).
Mijn oudste broer heeft een andere vader. Maar hij woonde het meest bij ons. Hij ging wel soms naar zijn vader toe.
Wat voor een invloed hadden dit soort situaties?
Dat weet ik niet goed.


Succes met leren.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 19:09
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Volgens welke stijl/stijlen zijn jullie opgevoed?
Misschien een rare combinatie; De autoritatieve opvoeding en de afwezige opvoeding. Mijn eerste jaren de autoritatieve opvoeding en de laatste jaren meer de afwezige opvoeding.

Had het inderdaad de uitwerking op jullie die erbij beschreven staat.
Ja.

Kan je misschien enkele voorbeelden noemen die verduidelijken waarom je denkt deze opvoedingsstijl te hebben gehad?
Het is altijd al goed geweest wat ik deed, maar er moesten wel duidelijke afspraken komen, bijvoorbeeld hoelang en wanneer ik ergens was. Als ik me niet aan die afspraken hield had ik een pech en ging bijvoorbeeld mijn volgende uitje niet door. Ik draag mijn verantwoordelijkheid en ben opzich best zelfstandig.
De laatste jaren is mijn opvoeding meer naar de afwezige kant geweken. Alles was oké zolang ik maar niemand lastigviel, en de rest wat ik deed maakte eigenlijk niets uit, behalve als het mis ging, dan was het ineens wel belangrijk. Geen intresse.
Mijn zelfbeeld is hierdoor wel een stuk omlaag gegaan, maar echt agressief ben ik niet.

Welke (combinatie van) opvoedinsstijl(en) zou je liever gehad hebben dan degene je hebt gehad, achteraf gezien?
De volledige autoritatieve opvoeding.

Zijn jullie trouwens in een groot of klein gezin opgevoed?
Klein, ik ben samen met mijn grote broer.

Wat voor n gevolgen had dat volgens jullie?
Mijn broer is strenger opgevoed denk ik, hij is immers de oudste dan komt het allemaal voor het eerst. Ik ben de jongste, dan is alles al gebeurd, in de norm van; 'Als het bij de een goed gaat, gaat het bij de ander ook wel goed'.

Werkten beide ouders, of misschien één van de ouders? Of beide niet? Heeft dit invloed gehad op jullie opvoeding en in welke mate?
Mijn vader heeft altijd al gewerkt, mijn moeder heeft mijn eerste 6 jaar niet gewerkt. Daarna wel, en de laatste drie jaar heeft ze een erg drukke baan. Misschien vandaar de 'afwezigheid'..


Kon je goed met je ouders praten over problemen ed?
Als het om school ging wel (mijn vader geeft les, mijn moeder heeft les gegeven). Anders niet.

En leefde je in een 'volledig' gezin of 'ontbrak' er iemand (door scheiding of misschien door overleiden).
Mijn zus is doodgeboren.

Wat voor een invloed hadden dit soort situaties?
Soms wat sombere sfeer bij bepaalde onderwerpen, verder niet echt iets..
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 19:17
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
- volgens welke stijl/stijlen zijn jullie opgevoed?
Ik denk volgens de autoritatieve opvoeding. Er zijn bij ons regels, ik moet me daar aan houden en er is wel discussie mogenlijk maar heel ver gaat het niet. Vooral met uitgaan bijv. vrienden mogen veel meer wat dat betreft, maar ook op gebied van school is er duidelijke controle op wat ik doe.

- Had het inderdaad de uitwerking op jullie die erbij beschreven staat.
Ik kan nou niet zeggen dat ik een zeer positief zelfbeeld heb, zelfstandigheid is er wel een beetje bij mij maar ik heb vaak wel een voorzetje nodig, verantwoordelijkheid dragen gaat goed en wat je met cognitief bedoelt weet ik eigenlijk niet

- Kan je misschien enkele voorbeelden noemen die verduidelijken waarom je denkt deze opvoedingsstijl te hebben gehad?
Het scheelt denk ik sowiso dat mijn moeder niet buiten de deur werkt, daardoor ziet ze alles wat ik doe en dat zorgt voor meer controle. Verder zijn mijn mama en papa allebij opgegroeit op een eigen bedrijf waardoor ze thuis mee moesten helpen enz. dus die zijn ook regels gewent. Aangezien de omgeving van mijn ouders ook zo is kunnen ze zich niet voorstellen dat de tijd dusdanig is verandert dat mensen niet meer van 8 tot 11 uitgaan (mnouw das een beetje overdreven, mijn ouders zijn echt niet oudverwetst ofzo maar bij wijze van )

- Welke (combinatie van) opvoedinsstijl(en) zou je liever gehad hebben dan degene je hebt gehad, achteraf gezien?
Dat wat ik nu heb mag wel wat soepeler, ik denk dat er dus wel wat Permissieve opvoedingsstijl ofzo bij mag. Om dat volledig te hebben vind ik een beetje overdreven, regels zijn opzich wel belangrijk, maar iets minder mag wel
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2004, 20:41
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
tof dat jullie allemaal zo serieus reageren en er echt over nadenken. thnx hee
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 20:56
Verwijderd
Zijn jullie trouwens in een groot of klein gezin opgevoed? wat voor n gevolgen had dat volgens jullie? Werkten beide ouders, of misschien één van de ouders? Of beide niet? Heeft dit invloed gehad op jullie opvoeding en in welke mate? Kon je goed met je ouders praten over problemen ed? En leefde je in een 'volledig' gezin of 'ontbrak' er iemand (door scheiding of misschien door overleiden). Wat voor een invloed hadden dit soort situaties?

Redelijk groot gezin, 4 kinderen (groot leeftijdsverschil ook -> 21, 18, 11 en 8 jaar). Zou niet anders willen dan een groot gezin, gezellig en leuk. Beide ouders werken nu weer,, vroeger bleef mn moeder thuis tot de kinderen naar school gingen .

Praten met mn ouders over problemen enzo doe ik niet, vind ik niet prettig om met ze te delen eigenlijk. Voor de rest ben ik wel goed opgevoed haha
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 21:19
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 28-09-2004 @ 21:41 :
tof dat jullie allemaal zo serieus reageren en er echt over nadenken. thnx hee
Omdat het een degelijk orignieel onderwerp is en er best nog wel wat uit kan komen

Zijn jullie trouwens in een groot of klein gezin opgevoed? Enig kind

Wat voor n gevolgen had dat volgens jullie? Niet veel, ik had buitenshuis genoeg vriendjes en vriendinnetjes. Ook heb ik dan natuurlijke alle aandacht gehad.

Werkten beide ouders, of misschien één van de ouders? Maar 1. Mn vader.

Heeft dit invloed gehad op jullie opvoeding en in welke mate? Niet specifiek, eigenlijk lag wel alles bij mn moeder, mn vader volgde zodra mn moeder hem vertelde hoe te reageren, wat te doen etc.

Kon je goed met je ouders praten over problemen ed? Ja. Nu nog steeds.

En leefde je in een 'volledig' gezin of 'ontbrak' er iemand (door scheiding of misschien door overleiden). Mn ouders zijn al vanaf mn 3e gescheiden, daartussen hebben dus nog genoeg stiefvaders gezeten. Omgangsregeling, werkte wel degelijk.

Wat voor een invloed hadden dit soort situaties? Ik trok verder naar mn vader toe, stiefvaders vond ik niet zo leuk.
Daarna een kloof, ik heb mn vader ineens vanaf mn 8e totaan mn 16e niet gezien.

Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 09:15
Verwijderd
Mijn soort opvoeding staat er niet bij. Er was weinig communicatie, veel liefde maar ook haat, veel controle en toch was ik zelfstandig.

Dit vind ik een beetje iets heel groots in hele kleine hokjes proppen, kan niet dus.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 09:19
arP-socialist
Avatar van arP-socialist
arP-socialist is offline
anders: geen opvoeding, ouders nooit aanwezig (vader werkende, moeder de hort op)
__________________
Telkens weer; denk ik aan jouw ogen bij het afscheid...
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 09:58
agressieve gans
Avatar van agressieve gans
agressieve gans is offline
man het is onzin om opvoeding en de persoonlijkheid van een kind in 4 hokjes in te delen. echt onzin
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 18:03
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
marrel schreef op 28-09-2004 @ 20:17 :
wat je met cognitief bedoelt weet ik eigenlijk niet
Cognitief wil zeggen: met betrekking tot het verwerken van informatie. Zo kun je bijvoorbeeld probleemoplossen als een cognitieve vaardigheid beschouwen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 19:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
arP schreef op 29-09-2004 @ 10:19 :
anders: geen opvoeding, ouders nooit aanwezig (vader werkende, moeder de hort op)
Dat lijkt me onder de afwezige opvoeding vallen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 19:36
Verwijderd
De vragen die ik hierbij aan jullie heb
- volgens welke stijl/stijlen zijn jullie opgevoed?
Ik denk vooral de autoritatieve opvoeding en ook wel de laatste jaren de afwezige opvoeding en dan vooral door mn vader (die laatste). (voor mn broer en zusje geld het trouwens wel iets anders denk ik.)

- Had het inderdaad de uitwerking op jullie die erbij beschreven staat.
Ik herken mezelf meer in de uitwerking bij afwezige opvoeding. Ik heb wel een laag zelfbeeld, maar ben niet agressief ofzo

- Kan je misschien enkele voorbeelden noemen die verduidelijken waarom je denkt deze opvoedingsstijl te hebben gehad?
Van vroeger weet ik niet echt meer hoe het ging. Van regels kan ik me weinig herrineren en nu is het zo dat ik de regels heel onduidelijk vind. (bv wat ik wel en niet zelf van mn zak-kleedgeld betaal) Ik ben vooral opgevoed door mn moeder omdat mn vader altijd werkte. Sinds een paar jaar werkt mn moeder ook heel veel. Ik denk eig niet dat mn ouders het bewust doen maar meer het idee hebben dat het wel goed gaat en daarom 'afwezig' zijn, ik zie dit dus anders.

- Welke (combinatie van) opvoedinsstijl(en) zou je liever gehad hebben dan degene je hebt gehad, achteraf gezien?
Ehm liever de autoritatieve opvoeding, met iets meer initiatief van mn ouders kant.

-Zijn jullie trouwens in een groot of klein gezin opgevoed?
Met 3 kinderen en ik ben de middelste. s dat groot of klein?

-Wat voor n gevolgen had dat volgens jullie?
Ehm veel gezilligheid maar soms de aandacht niet helemaal goed verdeeld denk ik.

-Werkten beide ouders, of misschien één van de ouders?
Eerst werkten alleen mn vader, toen ik een jaar of 12 was ging mn moeder ook fulltime werken.

-Heeft dit invloed gehad op jullie opvoeding en in welke mate?
Dit heeft veel invloed gehad. Misschien ben ik ook (onbewust) boos op mn moeder dat ze zoveel is gaan werken. Overdag was ze er niet en 's avonds werkte ze of lag ze om 20.30 uur te slapen op de bank.

-Kon je goed met je ouders praten over problemen ed?
Nee.

-En leefde je in een 'volledig' gezin of 'ontbrak' er iemand (door scheiding of misschien door overleiden).
Ik leef in een volledig gezin.

Als je dezelfde vragen aan mn ouders zou vragen zou je denk ik totaal andere antwoorden krijgen. Mn vader vind dat hij alles ge-wel-dig gedaan heeft terwijl hij niet ziet dat er, voor mij, dingen anders hadden moeten gaan.

Interessante vragen, leuk topic

xx
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 21:36
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
@ agressieve gans en bugge,

jullie hebben gelijk, en ik zei het zelf ook al (helemaal bovenaan mn openingspost) 'om de manieren van opvoeding even in hokjes te proppen' Het is ook een algemeen onderscheid, en weinig mensen zullen hun opvoeding precies in onderstaande stijlen herkennen. Mijn bedoeling hierbij was dus ook om te vragen waarin je het meest herkende of dat er eventueel een combinatie te vinden was, en in welke mate dat dan was. En bovendien wilde ik kijken in hoeverre de dingen die in mijn boek genoemd staan in overeenstemming zijn met de praktijk.

liefs, mij
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 21:36
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 29-09-2004 @ 19:03 :
Cognitief wil zeggen: met betrekking tot het verwerken van informatie. Zo kun je bijvoorbeeld probleemoplossen als een cognitieve vaardigheid beschouwen.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-09-2004, 16:00
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 29-09-2004 @ 19:03 :
Cognitief wil zeggen: met betrekking tot het verwerken van informatie. Zo kun je bijvoorbeeld probleemoplossen als een cognitieve vaardigheid beschouwen.
mnouw dat ligt er aan op welk gebied, dat gaat niet overal even goed omdat ik het vaak lastig vind de kern uit een probleem te halen
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 21:50
toothfairy
toothfairy is offline
volgens welke stijl/stijlen zijn jullie opgevoed?
Ik ben opgevoed volgens de autoritatieve opvoeding.
Had het inderdaad de uitwerking op jullie die erbij beschreven staat.
Het meeste van de uitwerkingen klopt wel, behalve dat van het zelfbeeld, maar dat had niks met mijn opvoeding te maken.
Kan je misschien enkele voorbeelden noemen die verduidelijken waarom je denkt deze opvoedingsstijl te hebben gehad?
Ik heb altijd al zeer veel respect gehad voor mijn ouders. Vroeger waren er niet echt vastgelegde regels, maar ik wist goed genoeg wat wel en niet mocht.
Welke (combinatie van) opvoedinsstijl(en) zou je liever gehad hebben dan degene je hebt gehad, achteraf gezien?
Ik ben zeer blij met de opvoeding die ik heb gehad. 'k Denk dat ik wel (zonder opscheppen) kan zeggen dat ik meer besef heb van en meer belang hecht aan waarden en normen enzo dan het grootste deel van de mensen die ik ken. (misschien zegt dat meer over de mensen die ik ken, dan over mezelf )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lifestyle PWS enquete multiculturele opvoeding
Fleur en Saskia
2 22-12-2012 17:34
Psychologie Wat vind jij belangrijk voor een goede opvoeding?
Verwijderd
52 16-06-2005 13:18
Levensbeschouwing & Filosofie Religie & Opvoeding
Venomous
71 05-05-2005 17:36
Psychologie je opvoeding bepaalt je karakter
elledc
20 05-05-2003 17:08
Psychologie Opvoeding: Vrij of streng?
wondersbestaan
39 25-03-2003 15:54
Lifestyle Opvoeding
punkyfish
29 18-10-2002 19:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.