Oud 02-10-2005, 15:09
strigoii
strigoii is offline
Hallo, ik ben dyslecties en heb gemerkt dat ik dit jaar erg moeite heb met woordjes leren. Bijvoorbeeld na een week lang 60 franse woordjes geleerd te hebben voor een so wist ik er nog maar een paar (de simpele) Duits leren gaat al helemaal moeilijk. Heeft iemand een tip hoe ik dit makkelijk kan leren?
__________________
Is all that we see or seem, but a dream within a dream?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2005, 15:15
Verwijderd
Misschien helpt het (of misschien doe je dit allang en is dit echt geen handige tip) om de woordjes op te schrijven met de vertaling erachter.
En dat dan een paar keer.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 15:40
strigoii
strigoii is offline
nee dat soot gewoon weg stampen helpt helaas niet
__________________
Is all that we see or seem, but a dream within a dream?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 16:57
FreeZzze
FreeZzze is offline
Op een één of andere manier er voor zorgen dat je de woordjes gebruikt, dus met je ouders praten (als ze Frans of Duits redelijk beheersen) of misschien op bepaalde plekken het woord met ene papiertje opplakken. Bijvoorbeeld op de computer "l'ordinateur" zetten. Misschien tijdens het leren hard opzeggen en dan het woord spellen? Misschien kan je het "gespelde" beter onthouden. Ik weet alleen erg weinig van dyslexie dus ik hoop dat je er wat aan hebt.

Laatst gewijzigd op 02-10-2005 om 17:00.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 19:07
strigoii
strigoii is offline
de woordjes hard op zeggen doe ik altijd al die tip van de briefjes is mischien wel handig idd, alleen om nauw mun oma een briefje met mamie op te plakken.....
__________________
Is all that we see or seem, but a dream within a dream?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 21:44
Gast op zondag
Je zou voor jezelf een soort 'woordenboek' aan kunnen leggen, in bijv. een schrift. Je neemt dan één woord dat als voorbeelwoord fungeert. Je zou het een 'kapstokwoord' kunnen noemen: alle andere woorden hang je er aan op. Je moet alleen voor jezelf even uitzoeken wat voor jou het handigst is: woorden die op dezelfde manier geschreven worden op de lijst plaatsen of woorden die eenzelfde klank in hun uitspraak hebben.
Bij de woorden die je in je eigen woordenboek zet, vermeld je natuurlijk ook de Nederlandse vertaling. Je kunt dit voor alle talen die je op school hebt, doen. Mocht je problemen hebben, dan is er vast wel een docent die je kan helpen.
Ook kan het handig zijn jezelf te overhoren via een te downloaden programma. Er zijn voldoende gratis programma's te vinden. Kort geleden is in dit forum nog 'Overhoor' genoemd. Ook 'Teach2000' of 'Vocatude' is zo'n programma. Voordeel van de laatste 2 is, dat er een inspreekmogelijkheid bestaat.
Succes!
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 22:57
Verwijderd
De suggestie van Gast op Zondag is erg goed.

Weten ze op school dat je dyslectisch bent? Een remedial teacher van school kan je misschien verder helpen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 15:50
strigoii
strigoii is offline
ze weten dat ik dyslecties ben, ik heb ook rt les alleen dat begint pas over 2 weken. Er wordt dus ook wel rekening mee gehouden, ik heb dit jaar voor frans en duits alleen nog maar onvoldoendes gehad (heb al stuk of 3 toetsen per vak gemaakt)
__________________
Is all that we see or seem, but a dream within a dream?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 09:32
Verwijderd
- Letterlijk stampen (dus terwijl je door de kamer loopt/stampt, de woordjes opdreunen op het ritme van het lopen/stampen).
- Idd een woordeboek aanleggen, kan je eventueel ook met afbeeldingen erbij doen als je een beelddenker bent.
- Dingen die tastbaar zijn zou je misschien kaartjes op kunnen plakken met daar de woorden op, maar dat gaat maar met een heel beperkt aantal woorden.
- Proberen woorden in een context te onthouden.
- Idd zo'n programma downloaden waarmee je jezelf kunt overhoren.
- Een bak aanmaken, die bak deel je op in vijf delen (die je nummert). Je schrijft alle woorden op kaartjes (Nederlands op de ene kant, vertaling op de andere kant) en stopt alle kaartjes in bakje nr. 1. Vervolgens loop je alle kaartjes door, als je een woord kent stop je dat kaartje in bakje 2, als je het (nog) niet kent stop je het weer in bakje 1. Een uur later (oid, ik zeg maar wat) neem je de kaartjes nog eens door, wat je kent uit bakje 1 gaat naar 2, wat je niet kent blijft in 1. Wat je kent uit 2 gaat naar 3, wat je niet kent gaat naar 1. Zo doorloop je steeds alle kaartjes, tot alles in bakje 5 is geindigd (dan ken je ze dus goed). Dit heeft als voordeel dat je de woordjes die je minder goed kent, vaker leert en de woordjes die je al kent niet meer hoeft te leren. (Aan het eind is het wel handig om alles nog eens door te nemen.)
- Schrijf woordjes eventueel op met de moeilijkheid in een ander kleurtje (kan ook in dat woordenboek).
- Soms helpt het om ezelsbruggetjes te bedenken...ik onthield daardoor iig soms dingen die ik anders nooit had onthouden.

Het is vooral een kwestie van uitproberen om te weten wat voor jou werkt, wat voor de één werkt, hoeft dat voor de ander niet te doen en omgekeerd. Veel proberen dus, tot je iets vindt waarvan je het idee hebt dat het werkt.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 21:03
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Het is in iedergeval een pre dat je officeel dyslektisch bent . Ik ben zelf ook een ramp met woorden leren en spellen en heb waarschijnlijk ook een heel lichte vorm van dyslektie, maar naar mijn mening niet genoeg hinder om het te laten testen.

Ik weet niet of dat een algemeen beelt is, maar ik kan dus geen woorden stampen. Hoe lang ik er ook over doe, ik kan drie weken Frans leren en nog maar een tiende gedeelte kennen bijvoorbeeld. Dat werkt behoorlijk frustrerend. Je zal toch voor jezelf moeten gaan uitzoeken wat voor jou het beste werkt, je hebt de methode om er een soort memorie spel van te maken, zodat je het spelender wijs leert, en dan kun je met kleuren aangegeven of het mannelijk vrouwelijk of onzijdig is, zodat je op een gegeven moment alleen het kaartje voor je hoeft te zien.
Dat werkte bij mij redelijk.

Wat voor mij de meeste uitkomst bood was inderdaad zo'n schrift met alle woorden die ik moest leren in een eigen interpretatie. Zo onthield ik het werkwoord Habiller (aankleden) door die kleding kast van belle en het beest erbij te tekenen. Leuke vlindertjes erbij, en klaar Een woordje geleerd. Jammer genoeg moest ik er op dat moment ruim 400 leren en mijn tekentalent rijkt ook niet in het oneindige dus heb ik er ook een hoop op de traditionele manier geleerd: niet en dan maar een hulplijn inschakelen tijdens het proefwerk. Het is ook zo oneerlijk, je kan er zoveel tijd in steken als je hebt, en het haalt gewoon niets uit... of tenminste bijna niets. Ik zal in iedergeval niet meer vergeten wat aankleden is in het Frans.
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 21:28
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik kan ook niet woordjes stampen en ik doe er echt tijden over voordat ik ze goed ken. (Maar ben niet dyslectisch, zover ik weet.)

- Ik schrijf altijd eerst alle woorden op in een schrift/deel van m'n map. Elke taal (frans, duits, engels) heeft z'n eigen schrift/deel zodat alle goed bij elkaar staat.
- Dan maak ik van al die opgeschreven woorden ook nog kaartjes. (Ik doe vaak zo'n drie bladzijdes per week, dat opschrijven, leren doe ik vaak in vakanties of als ik het wat rustiger heb.)
- Dan ga ik bij elk woord kijken wat de overeenkomsten zijn met het nederlands (of eventueel een woord in een andere taal die ik al ken)
- Bij woorden waar ik geen bindingen kan vinden ga ik ezelsbruggetjes bedenken en met tekeningetjes en streepjes onder letters e.d. ze opschrijven.
- Daarna is het leren, steeds per 10 woordjes, en dat een bladzijde lang. Daarna de hele bladzijde van boven naar beneden, daarna van beneden naar boven en daarna helemaal door elkaar. De woorden die ik dan nog niet ken schrijf ik op een apart blaadje.
- En zo gaat het steeds door.

Het is een heel werk en woordjes leren duurt ook heel lang. Dit jaar moet ik voor frans en duits wel 2 a 3 keer zoveel leren als vorig jaar, dus ik zal een regelmaat moeten vinden. Maar ik denk dat het een kwestie is van herhalen, herhalen, herhalen en jezelf maar blijven testen. Stampen heeft geen zin, want het stampt er net zo hard weer uit. (Het is wel zo dat ik na een toets plotseling bijna alles weer lijk te zijn vergeten. )
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 16:06
strigoii
strigoii is offline
@allemaal
Bedankt voor de tips

@Guenevery
Ik zou alsk ik jouw was toch op school al een klein testje laten doen bij een rt docent (dit is gratis) als hier uitkomt dat je mogelijk dyslecties bent kun je met haar/hem overleggen of je een test gaat doen. Zo'n test is behorlijk duur (tussen de 400 en 1000 euro ) maar somige verzekeringen vergoeden het (gedeeltelijk). De tip met kleurtje voor het geslacht had ik al eerder gehad en werkt idd goed
__________________
Is all that we see or seem, but a dream within a dream?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 11:38
Verwijderd
Citaat:
strigoii schreef op 08-10-2005 @ 16:06 :

@Guenevery
Ik zou alsk ik jouw was toch op school al een klein testje laten doen bij een rt docent (dit is gratis) als hier uitkomt dat je mogelijk dyslecties bent kun je met haar/hem overleggen of je een test gaat doen. Zo'n test is behorlijk duur (tussen de 400 en 1000 euro ) maar somige verzekeringen vergoeden het (gedeeltelijk).
Niet iedere school heeft een rt-docent.

Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar als student kon je je een paar jaar terug laten testen bij de KUB (weet ook niet of dat ding nog steeds zo heet, het was toen de Katholieke Universiteit Brabent, volgens mij heet ie nu anders) voor iets van 250 gulden oid. Dat scheelt dus heel veel met de prijs van een normale test.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 11:41
Verwijderd
Citaat:
Guenevery schreef op 07-10-2005 @ 21:03 :
Ik weet niet of dat een algemeen beelt is, maar ik kan dus geen woorden stampen.
Geen woorden kan een kenmerk van dyslexie zijn, mensen met dyslexie hebben problemen met automatiseren.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 13:46
strigoii
strigoii is offline
verdere kenmerken:
slecht handschift
Slordig zijn
Problemen met spellen/lezen
Dingen slecht onthouden
Snel niet geconcentreerd zijn
Chaotisch zijn
Dit houd in dat neit iedereen die dyslecties is hier problemen mee heeft en neit iedereen die er problemen mee heeft dyslecties is maar wel veel dyslectiese mensen deze problemen hebben
__________________
Is all that we see or seem, but a dream within a dream?
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 15:38
Mindfields
Mindfields is offline
gebruik overhoor
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 15:40
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-10-2005 @ 11:38 :
Niet iedere school heeft een rt-docent.

Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar als student kon je je een paar jaar terug laten testen bij de KUB (weet ook niet of dat ding nog steeds zo heet, het was toen de Katholieke Universiteit Brabent, volgens mij heet ie nu anders) voor iets van 250 gulden oid. Dat scheelt dus heel veel met de prijs van een normale test.
KUB heet nu UT (Universiteit Tilburg) geloof ik.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 18:02
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Er zijn verschillende vormen van dyslexie, weet je misschien welke vorm jij hebt of misschien een combinatie van alles?

Woorden die geschreven worden zoals ze worden uitgesproken, zijn doorgaans gemakkelijker te onthouden dan woorden die je niet schrijft zoals je ze uitspreekt (of andersom).

Verder zijn er al veel goede tips gegeven.
Misschien kun je ook woordjes op een bandje (laten) opnemen en ze vervolgens afspelen? Dit is wel meer iets voor spreekvaardigheid, maar het kan je helpen.

Citaat:
Daantje_0705 schreef op 10-10-2005 @ 15:40 :
KUB heet nu UT (Universiteit Tilburg) geloof ik.
UvT geloof ik
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-10-2005, 18:37
strigoii
strigoii is offline
ik weet niet precies welke vorm ik heb,, ik heb wel een heel verslag van ong 50 pagina's moet ik toch maar eens doorlzen Ik heb vooral moeite met spelling. Lezen lukt el alleen het tempo is niet zo hoog.
__________________
Is all that we see or seem, but a dream within a dream?
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 20:55
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
strigoii schreef op 10-10-2005 @ 18:37 :
ik weet niet precies welke vorm ik heb,, ik heb wel een heel verslag van ong 50 pagina's moet ik toch maar eens doorlzen Ik heb vooral moeite met spelling. Lezen lukt el alleen het tempo is niet zo hoog.
Dat kun je oefenen, he, je zult er wel nooit super in worden. Maar lezen is wel te trainen.

Ik heb me overigens nooit laten testen omdat mijn leraren nooit unaniem waren. De ene zegt dat ze zeker weten van wel, de ander zeker van niet, het blijft moeilijk, maar waarschijnlijk kom ik er binnen vijf jaar wel achter, daar ik Nederlands ga studeren volgend jaar . Ja, ik val onder de catagorie gestoord en wellicht dyslektisch .

Op onze school hebben ze overigens niet zo'n RT-docent. In de eerste klas worden er wel een aantal testjes afgenomen, en daar zakte ik dan over het algemeen ook gruwelijk voor, maar verder niet eigenlijk. Ik heb wel een computerprogramma gekregen voor Engels "Words", als er nog mensen zijn die in de onderbouw zitten, "Stepping Stones" als methode en een hekel aan woordjes leren, is dat wel een aanrader.

@ Leonoor: ik weet dat "geen woorden kunnen leren" een kenmerk kan zijn, maar bij mij staat daar tegenover dat ik in het Nederlands wel goed ben in tekstverklaren. Ik heb echt nog nooit minder dan een acht gehaald. Dus dat spreekt het weer een beetje tegen. Ik weet dat bepaalde varianten erg extreem kunnen zijn qua kenmerken, maar zou het denk je ook zo kunnen zijn dat twee dingen die heel dicht bij elkaar liggen: automatiseren en tekstverklaren, zo totaal gescheiden kunnen zijn?
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 21:55
strigoii
strigoii is offline
ik kan juist engels erg goed, ik vind de engelse spelling makelijker te schrijven dan de nederlandse Frans en Duits ben ik heel slecht in. Engels hoef ik weer nauwlijks te leren om een 9 te halen
__________________
Is all that we see or seem, but a dream within a dream?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Guenevery schreef op 10-10-2005 @ 20:55 :

@ Leonoor: ik weet dat "geen woorden kunnen leren" een kenmerk kan zijn
Ik zei dat omdat jij zei "Ik weet niet of dat een algemeen beeld is".

Waarom vind jij dat automatiseren en tektst verklaren dicht bij elkaar liggen? (Ik vind nl juist het tegenovergestelde, wat het verschil tussen die twee dingen een stuk minder lastig te verklaren maakt, ben dus wel benieuwd naar de reden waarom jij het zo ziet.)
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 23:47
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
bij mij helpt 't programma overhoor heel erg. ik heb ook vaak als ik het woord zie dat ik nog weet hoe ik het typte. dus als ik de spelling moet weten dan moet ik even nadenken welke letters ik indrukte zegmaar. maar het helpt wel dus.

en verder de kaartjes methode, heb ik ook een tijd gebruikt aangeraden door een RTdocent (ik heb geen dislectie ofzo maar had wel RT) ook andere mensen die dislectie hadden die ik ken deden 't zo. dat je zelfstandig naamwoorden op een ander kleur kaartje zet dan bijvoegelijknaamwoorden enzo.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 18:33
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-10-2005 @ 16:43 :
Ik zei dat omdat jij zei "Ik weet niet of dat een algemeen beeld is".

Waarom vind jij dat automatiseren en tektst verklaren dicht bij elkaar liggen? (Ik vind nl juist het tegenovergestelde, wat het verschil tussen die twee dingen een stuk minder lastig te verklaren maakt, ben dus wel benieuwd naar de reden waarom jij het zo ziet.)
Beter laat dan nooit: ik denk (dacht) dat altijd, omdat je het ene nodig hebt om het andere te kunnen toepassen. Automatiseren is waarschijnlijk veel breder dan "woorden stampen", maar heeft het niet ook te doen met het ontdekking en vooral hérontdekken van tekststructuren e.d.?
Bijv. wanneer je een zin leest en je hebt moeite met automatiseren zou je toch problemen moeten hebben met het plaatsen, terughalen en begrijpen van de informatie die gegeven staat.

Natuurlijk kan het zijn dat ik nu een totaal fout beeld van lezen heb, en als je het me kan uitleggen: I'm all yours. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat begrijpendlezen eerder samenhangt met het zien van structuren, en structuren loshangen van automatiseren... wie weet. Ik weet het in iedergeval niet. Ik ondervind het alleen altijd aan de lijve. Het wordt tijd dat ik het leer begrijpen.
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 21:32
Verwijderd
Bij tekstverklaren komt er veel meer kijken dan alleen maar de letterlijke betekenis van woordjes, met alleen goed woordjes kunnen leren kom je er bij tekstverklaren niet. Opzich heb je het niet nodig om van veel woorden (letterlijk) de betekenis te kennen om de rode draad uit een tekst te kunnen halen. Ik iig niet. Door heel globaal te lezen, bepaalde woorden te herkennen, enz. kun je vaak al heel veel uit een tekst op maken. En met logisch nadenken (waardoor je ook structuren ziet en doorziet ed) kom je vaak ook een heel eind bij tekstverklaren.

Ik denk zeg maar dat tekstverklaren een 'stap verder' is...het automatiseren ed is dan ondergeschikt aan andere vaardigheden. Als je zwaar dyslectisch bent overheerst het moeilijk kunnen lezen natuurlijk en kom je daardoor ook in de problemen met tekstverklaren. Maar doe tekstverklaren eens mondeling met een kind dat zwaar dyslectisch is, grote kans dat hij/zij het dan gewoon goed doet.

Volgens mij is het een heel warrig stuk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2005, 11:06
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-11-2005 @ 21:32 :


Volgens mij is het een heel warrig stuk.
Dat valt reuze mee, hoor .

Ik denk inderdaad dat het wel op een dergelijke manier moet samenhangen. Eventjes laten bezinken, en wie weet ga ik het nog wel eventjes opzoeken. Eigenlijk heb je mijn interesse wel gewekt .
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 09:04
Verwijderd
Citaat:
Guenevery schreef op 05-11-2005 @ 11:06 :
Eigenlijk heb je mijn interesse wel gewekt .
Mocht je iets interessants tegen komen, dan ben ik ook wel benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 15:05
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-11-2005 @ 09:04 :
Mocht je iets interessants tegen komen, dan ben ik ook wel benieuwd.
Ik moet vanavond eventjes naar de bieb toe, om boeken voor ons profielwerkstuk te halen. Die boeken moeten toch veelal gaan over taalverwerving bij kinderen, dus misschien staat er wel iets interessants in.
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:49.