Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-09-2004, 22:10
RiBe
RiBe is offline
Hallo,

Iets meer dan een half jaar geleden heb ik een tweede HD bijgekocht, een Maxtor 160Gb 8Mb cache. Daarvoor had ik al een schijf Maxtor 120Gb 2Mb cache. Nu had ik op die grootste schijf een apparte partitie van 20Gb gemaakt voor mijn Windows en mijn progs. Dat werkt allemaal zeer goed, maar nu wil ik graag mijn pc eens formateren, het is te zeggen, eigenlijk enkel de partitie waar mijn windows opstaat.

Ik heb een half jaar geleden mijn schijf ook geformateerd naar het NTFS bestandssysteem, en dit voor de eerste keer. Vroeger formateerde ik mijn schijven gewoon met opstartdisk, in dos; 'format c:', maar het schijnt dat dit niet meer werkt met NTFS. Nu ben ik natuurlijk bang dat ik stomme dingen ga uithalen en mijn volledige schijf van 160Gb ga wissen. Hoe kun je een NTFS partitie nu formateren, maar dan 'echt' formateren, niet gewoon de windows overschrijven, op een veilige manier?

En dan nog; stel ik hou mijn grootste schijf met 8Mb cache als mijn dataschijf, en maak een partitie voor mijn OS op mijn kleinste schijf, met maar 2Mb cache, zou dit een invloed hebben op de snelheid, of is die cache eigenlijk maar te verwaarlozen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-09-2004, 22:44
Party_P
Party_P is offline
Citaat:
RiBe schreef op 03-09-2004 @ 23:10 :
Hallo,

Iets meer dan een half jaar geleden heb ik een tweede HD bijgekocht, een Maxtor 160Gb 8Mb cache. Daarvoor had ik al een schijf Maxtor 120Gb 2Mb cache. Nu had ik op die grootste schijf een apparte partitie van 20Gb gemaakt voor mijn Windows en mijn progs. Dat werkt allemaal zeer goed, maar nu wil ik graag mijn pc eens formateren, het is te zeggen, eigenlijk enkel de partitie waar mijn windows opstaat.

Ik heb een half jaar geleden mijn schijf ook geformateerd naar het NTFS bestandssysteem, en dit voor de eerste keer. Vroeger formateerde ik mijn schijven gewoon met opstartdisk, in dos; 'format c:', maar het schijnt dat dit niet meer werkt met NTFS. Nu ben ik natuurlijk bang dat ik stomme dingen ga uithalen en mijn volledige schijf van 160Gb ga wissen. Hoe kun je een NTFS partitie nu formateren, maar dan 'echt' formateren, niet gewoon de windows overschrijven, op een veilige manier?

En dan nog; stel ik hou mijn grootste schijf met 8Mb cache als mijn dataschijf, en maak een partitie voor mijn OS op mijn kleinste schijf, met maar 2Mb cache, zou dit een invloed hebben op de snelheid, of is die cache eigenlijk maar te verwaarlozen?
formateren kun je in windows zelf, dos kan er niet mee overweg (of je moet speciale bootfloppy,die kon het weer wel, maar dat weet ik niet zeker). Formatteren kan ook met de setup van windows xp. Verder weet ik wat dat betreft er niet al teveel van

En wat de betreft de 2mb en 8mb. De 8mb schijf is sneller, maar of je er in de praktijk veel van zult merken is te betwijfelen. Als je voorkeur erg groot is om windows op de 2mb schijf te zetten moet je dat doen, maar de 8mb zal net even wat sneller zijn.

Toch denk ik dat je het niet echt zo goed zult merken, of je moet 2 identieke (op de 2 schijven na) pc's naast elkaar zetten, dan zou je het wel kunnen merken.

Goeie drivers e.d. zijn veel belangrijker
__________________
he lol, en nog meer, apeldoorn :/
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 23:20
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Zijn ze allebei 7200rpms?
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 23:28
RiBe
RiBe is offline
Citaat:
Jolt schreef op 04-09-2004 @ 00:20 :
Zijn ze allebei 7200rpms?
Ja het zijn allebei 7200RPM schijven, nog niet zo lang nieuw dus nog in perfecte staat en zo.

Uiteindelijk lijkt me dat NTFS bestandsysteem 1 grote miserie. Ik weet niet of er echt veel voordelen aan verbonden zijn. Ik ben enige gebruiker op deze pc, er zijn dus geen andere gebruikers waartegen ik mijn documenten moet beveiligen. Schijfruimte heb ik ook genoeg dus dat formateren van bestanden heb ik ook niet nodig.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 10:07
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
De PC opstarten vanaf de Wndows XP cd-rom. Dan start de XP setup en daar kun je je partitie formatteren
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 11:10
Verwijderd
Omg.

Anders installeer je even FAT32, echt heel verstandig.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 16:39
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
RiBe schreef op 04-09-2004 @ 00:28 :
Uiteindelijk lijkt me dat NTFS bestandsysteem 1 grote miserie. Ik weet niet of er echt veel voordelen aan verbonden zijn.
Nee inderdaad, je moet HPFS nemen.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 17:26
Quincy
Quincy is offline
Windows moet je BESLIST op de 8 MB schijf installeren. LET ook op dat je die ook als MASTER aansluit anders dan wordt het automatisch D en proggamma's zijn zo geprogrammeerd dat ze automatisch alles op de C schijf installeren. Ik wil niet zeggen alle progs maar wel een aantal. Dat is kut en vervelend.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 20:04
RiBe
RiBe is offline
Jep, was ook van plan om OS toch op 8Mb te installen. Op C partitie van 20Gb, de map mijn documenten plaats ik dan op de overschot van mijn 160Gb 8Mb cache schijf, en op mijn 120Gb 2Mb cache zet ik dan zoals nu, wat films, enkele progs, wat backups, muziek, ...

Maar even een vraagje: Ik heb net even geboot van mijn WinXp cdrom. Juist voor de installatie vraagt hij op welke partitie ik wil installen, je kunt daar ook kiezen om de geselecteerde partitie te verwijderen. Is het dat dan wat ik moet doen om mijn C partitie te 'formateren'? Dit is eigenlijk mijn hoofdvraag waar ik mee zit.

Als ik die C partitie gewist heb, gaat de ruimte ervan dan naar 'Niet gepartitioneerde ruimte', zodat ik vervolgens terug een nieuwe C partitie kan aanmaken waar niets meer op staat? En dit alles zonder dat mijn D partitie op dezelfde schijf geschonden wordt? Want daar staan eigenlijk al mijn gegevens (zo'n 100Gb) en dat backup je al niet zo makkelijk.


btw; dit topic hoort miss toch best bij S&M, zal er de volgende keer op letten, srry.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 20:24
Verwijderd
Het hangt ervan af waar die C-partitie nu staat. Als hij al op de schijf staat die je wilt en ook de grootte heeft die jij wilt, dan kun je gewoon die partitie selecteren en formatteren, eventueel een quick format. Als je je C-partitie van grootte wilt veranderen, dan zul je hem eerst moeten verwijderen en dan een nieuwe aanmaken (en die vervolgens formatteren).

Overigens is de partitieverdeling die je vastlegt bij het installeren van XP niet definitief, je kunt met een programma als PowerQuest PartitionMagic altijd nog schuiven.,
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 20:28
Quincy
Quincy is offline
volgens mij kan je niet de partitie verwijderen zonder ook de gegevens die erop staan te verwijderen dus: ga toch maar een back-up maken!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 20:30
Verwijderd
Citaat:
Quincy schreef op 04-09-2004 @ 21:28 :
volgens mij kan je niet de partitie verwijderen zonder ook de gegevens die erop staan te verwijderen dus: ga toch maar een back-up maken!
Dat kan inderdaad niet. Als je in de XP-setup een partitie verwijdert is de data die erop stond onherroepelijk weg. Met PartitionMagic wordt ook aangeraden om een backup te maken voor je gaat schuiven, maar als je gewoon een stabiel systeem met een gezonde harde schijf hebt kan er weinig mis gaan.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 03:19
RiBe
RiBe is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-09-2004 @ 21:30 :
Dat kan inderdaad niet. Als je in de XP-setup een partitie verwijdert is de data die erop stond onherroepelijk weg. Met PartitionMagic wordt ook aangeraden om een backup te maken voor je gaat schuiven, maar als je gewoon een stabiel systeem met een gezonde harde schijf hebt kan er weinig mis gaan.
Hmm, dit is eigenlijk wel de bedoeling, dat alles dan op mijn C partitie gewist is, dan kan ik daar een verse instal van WinXp doen hé. Het is enkel de data die op mijn D partitie (op de zelfde schijf) staat, die absoluut niet mag verloren gaan. De grootte van mijn partities mag dezelfde blijven, ik wil gewoon enkel die C eens volledig wissen ('formateren') zodat ik Xp opnieuw kan installen.

Ik hoop dan wel dat WinXp setup niet gaat zagen dat er nog een Windows versie geïnstalleerd staat, maar dat die C partitie werkelijk volledig gewist is.

Thx voor de goede raad tot nu toe.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 12:07
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Je hoeft de partitie niet te wissen. Gewoon zeggen dat je Windows op die partitie wilt installeren, dan vraagt ie vervolgens of ie hem moet formatteren.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 12:59
RiBe
RiBe is offline
Citaat:
M@rco schreef op 05-09-2004 @ 13:07 :
Je hoeft de partitie niet te wissen. Gewoon zeggen dat je Windows op die partitie wilt installeren, dan vraagt ie vervolgens of ie hem moet formatteren.
Aaah, dan zou dat wel interessant zijn, mocht hij dat vragen. Ik ben ook nog niet echt verder durven gaan in de setup, zolang ik mijn favorieten en zo niet gebackupped heb.
Het zal zijn eigen dan wel uitwijzen op het moment zelf, dan probeer ik windows daar idd eens te installeren zonder partitie te wissen, kijken wat hij voorstelt van mogelijkheden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:09.