Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2003, 19:47
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
allo,

heb je een vergunning nodig als je een mini ramp (6,4mx3,65mx1m (LxBxH)) wilt bouwen in je tuin?

Ik geloof dat je voor een tuinhuisje wel een vergunning nodig had, maar heeft dat met hoogte te maken (deze is maar 1m hoog)

dank u
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2003, 20:02
NN
NN is offline
Geen idee wat dat is, maar gezien de maten mag het wel denk ik, mits het in je achtertuin is. De reglgeving rondom wat wel en niet mag is nogal complex, dus ik wil je adviseren het even bij je gemeente na te vragen.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 20:05
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
hier kun je (als de link tenminste werkt) testen of je een vergunning nodig hebt of niet

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=58...=woningwet&lr=
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 20:14
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
shit wel een vergunning nodig...een gebouwtje dat niet aan het huis vast zit... brr Toch maar eens naar de gemeente gaan dan.

edit: oh wacht ik zit niet op te letten 8)

Het bouwwerk wordt geplaatst bij een bestaand gebouw.


Het gaat niet om een monument of een beschermd stads- of dorpsgezicht.


Het bouwwerk is tussen 1 en 3 meter hoog.


De oppervlakte van het bouwwerk is 5 m² of meer.


wel een reguliere bouwvergunning nodig

jammer

Laatst gewijzigd op 26-11-2003 om 20:17.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 11:18
Thomas
Thomas is offline
Ga je die niet aanvragen dan?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 11:40
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Mja mja beetje dubieus, ten eerste moet ik die vergunning aanvragen. Wat is de kans dat je daadwerkelijk een vergunning daarvoor krijgt?

Dan tweede kunnen de buren nog eens bezwaar gaan maken, ik heb het nog niet met me buren erover gehad...

ten derde me moede overhalen, maar dat komt wel goed >; )
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 13:16
Verwijderd
1. De kans dat je een vergunning krijgt is in dit geval vrij groot. De voornaamste grond waarop bouwvergunning niet verleend worden, is strijd met een bestemmingsplan. Nu heeft het perceel waar jouw huis en tuin opstaan gewoon als bestemming woonhuis, dus dat zal niet al teveel problemen opleveren wanneer je een ramp in je tuin wilt bouwen.

2. De buren kunnen inderdaad bezwaar maken. Of ze dat doen is de vraag. Doen ze dat, dan bestaat de kans dat jouw bouwvergunning geweigerd wordt. Je kunt daar zelf ook bezwaar tegen maken (en eventueel beroep bij de rechtbank, maar het hangt ervanaf hoe graag je die ramp wilt ).

Maak in ieder geval niet de fout om te beginnen met het bouwen van die ramp als de vergunning nog niet onaantastbaar is, dat wil zeggen als de bezwaartermijn nog loopt. Bouwen met een bouwvergunning die nog vernietigd kan worden is voor eigen risico!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 14:04
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-11-2003 @ 14:16:

Maak in ieder geval niet de fout om te beginnen met het bouwen van die ramp als de vergunning nog niet onaantastbaar is, dat wil zeggen als de bezwaartermijn nog loopt. Bouwen met een bouwvergunning die nog vernietigd kan worden is voor eigen risico!
je moet JUIST beginnen met bouwen; het afbreken van je ramp omdat je geen vergunning hebt is in strijd met het evenredigheidsbeginsel; het komt heel vaak voor dat bouwwerken zonder vergunning toch een vergunning krijgen omdat ze er al zijn en het anders teveel schade voor de bouwer zou zijn
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 14:08
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Als het goed is mag je zonder vergunning iets bouwen, als het maar aan je huis vast zit, met een deur erin, dus zodat je vanuit je huis er zo in mag
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 14:41
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
De topicopener wil een ramp bouwen.
Nou ja als hij 'm vanuit de achterdeur van het huis laat lopen, misschien kan hij de gemeente wijs maken dat het voor een rolstoel is.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 14:46
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 27-11-2003 @ 15:04:
je moet JUIST beginnen met bouwen; het afbreken van je ramp omdat je geen vergunning hebt is in strijd met het evenredigheidsbeginsel; het komt heel vaak voor dat bouwwerken zonder vergunning toch een vergunning krijgen omdat ze er al zijn en het anders teveel schade voor de bouwer zou zijn
Het evenredigheidsbeginsel (égalité dévant les charges publiques) speelt hier geen enkele rol. Het zou een mooie boel worden, als iemand zonder bouwvergunning zou bouwen, dat bouwwerk dus illegaal zou zijn, en vervolgens bij het toepassen van bestuursdwang het evenredigheidsbeginsel toegepast zou moeten worden?

Dan zouden zonder vergunning gebouwde grote bouwwerken dus nooit afgebroken kunnen worden omdat het teveel schade oplevert voor de bouwer? Dat is onaanvaardbaar. Lang niet al die beginselen werken altijd door. Het draagkrachtbeginsel is bijvoorbeeld ook niet van toepassing op dwangsommen en administratieve boetes.

Als je zonder vergunning of met een later vernietigde vergunning bouwt, is dat je eigen risico. Het klassieke Schuttersduin-arrest móet je wat dat betreft kennen. Als je bouwt met een vergunning die nog geen formele rechtskracht heeft verkregen, is dat helemaal voor je eigen risico.

Je hebt wel gelijk dat soms bouwwerken die zonder vergunning gebouwd zijn, gelegaliseerd worden. De Wet RO biedt die mogelijkheid, maar dat is ook afhankelijk van het lokale bestemmingsplan en van nog een aantal andere factoren. Soms zie je ook een soort terugkoopconstructie. Een aannemer bouwt dan huizen op grond die aan hem in eigendom toebehoort. De bouwvergunning wordt vernietigd. De aannemer zit dan in de shit, en daarvan maakt de gemeente gebruik door voor een prikkie die grond met de in aanbouw zijnde huizen erop terug te kopen.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 15:51
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-11-2003 @ 15:46:
Het evenredigheidsbeginsel (égalité dévant les charges publiques) speelt hier geen enkele rol. Het zou een mooie boel worden, als iemand zonder bouwvergunning zou bouwen, dat bouwwerk dus illegaal zou zijn, en vervolgens bij het toepassen van bestuursdwang het evenredigheidsbeginsel toegepast zou moeten worden?
dat vind ik idd ook erg raar, maar vraag maar es aan een hoogleraar bestuursrecht wat de gangbare jurisprudentie in deze is. je redenering klopt geheel en ik ben het met je eens maar de praktijk is anders.

ow mooi frans btw
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 16:54
BBEM
BBEM is offline
nog even een tip van een bouwkundige,

zorg ervoor dat wanneer de de verunning binnen hebt pas na 6 weken gaat beginnen want binnen 6 weken kunnen omwonenden nog gaan klagen bij de gemeente en kun je je bouw stil gaan leggen.
Probeer ook voor een lichte bouwvergunning te gaan ipv van een regulieren, een reguliere bouwvergunning vereist tekeningen, technische details en eisen waaraan voldaan moet worden van het bouwbesluit en als niet bouwkundige loop je daar volledig op vast.
succes
__________________
/ 4AGE POWER \
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 17:46
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Ik heb bouwplannen van verschillende sites...of ze goed genoeg worden...dunno.

Ik ga iig niet beginnen zonder vergunning, omdat, als ik eraan begin, eerst alle benodigdheden koop, en dat zou een duur grapje zijn als het uiteindelijk niet mag en dus afgebroken moet worden.

Auntie, er is geen mogelijkheid dat ik um DIRECT aan huis wel koppelen...dat wordt dan achter in de tuin

Dank allen voor de hulp (nare man, ik hoopte/verwachtte al dat je zou reageren )is het waar dat als je 6 weken wacht met bouwen nadat je de vergunning hebt, omwonenden niet meer kunnen klagen? (bron ofzo?)
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 18:03
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 27-11-2003 @ 18:46:


Auntie, er is geen mogelijkheid dat ik um DIRECT aan huis wel koppelen...dat wordt dan achter in de tuin

Was niet mijn idee hoor, ik reageerde op Valliant Warrior:

Citaat:
Als het goed is mag je zonder vergunning iets bouwen, als het maar aan je huis vast zit, met een deur erin, dus zodat je vanuit je huis er zo in mag
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 18:14
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 27-11-2003 @ 18:46:
Dank allen voor de hulp (nare man, ik hoopte/verwachtte al dat je zou reageren )is het waar dat als je 6 weken wacht met bouwen nadat je de vergunning hebt, omwonenden niet meer kunnen klagen? (bron ofzo?)
Mijn bron is altijd de wet, tenzij anders vermeld

Om precies te zijn is bezwaar en beroep geregeld in hoofdstuk 6, afdeling 6.1 van de Algemene wet bestuursrecht. Artikel 6:4 Awb bepaalt dat bezwaar gemaakt kan worden bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen; artikel 6:7 Awb bepaalt dat de termijn daarvoor zes weken bedraagt. Dit is de meest basale vorm van bezwaar, namelijk wanneer jij gewoon je vergunning hebt gekregen en naderhand gaan mensen klagen.

Bij een relatief eenvoudige vergunningverstrekking als een bouwvergunning voor éen bouwwerk op eigen terrein, worden belanghebbenden niet vooraf gehoord. Je buren kunnen dus pas achteraf een bezwaarschrift indienen. Het is het verstandigste om het ze gewoon helemaal niet te vertellen en dan na zes weken gewoon te gaan bouwen wanneer die vergunning rechtens onaantastbaar is.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 12:38
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Auntie M schreef op 27-11-2003 @ 19:03:
Was niet mijn idee hoor, ik reageerde op Valliant Warrior:
Excuses

Nare man: Ik weet dat jouw bron altijd de wet is, maar omdat iemand anders met de claim kwam, zei ik er maar bij dat ie misschien een bron had ofzo

Kost een vergunning halen geld? En hoelang is die geldig vanaf het verstrekken?

En ik neem aan dat als je een vergunning haalt, dat er verder geen verplichtingen zijn (niet dat je ineens MOET bouwen neh dat zou wel heel achterlijk zijn )
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 00:05
Verwijderd
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen flauw idee hoeveel het aanvragen van een bouwvergunning kost. De tarieven van de gemeente kennende zal het niet mals zijn
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-12-2003, 15:43
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 28-11-2003 @ 13:38:
Excuses
En hoelang is die geldig vanaf het verstrekken?
een bouwvergunning verliest zijn geldigheid op het moment dat het gebouw niet meer bestaat. ze kunnen niet zomaar zeggen, nou is het wel mooi geweest we trekken de vergunning in en slopen maar!!
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 16:01
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
little nemo schreef op 01-12-2003 @ 16:43:
een bouwvergunning verliest zijn geldigheid op het moment dat het gebouw niet meer bestaat. ze kunnen niet zomaar zeggen, nou is het wel mooi geweest we trekken de vergunning in en slopen maar!!
nee, maar ik kan me wel voorstellen dat, indien er niet binnen een periode gebouwd wordt waarvoor de vergunning is afgegeven, ze dat kunnen invorderen.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 20:24
BBEM
BBEM is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 01-12-2003 @ 17:01:
nee, maar ik kan me wel voorstellen dat, indien er niet binnen een periode gebouwd wordt waarvoor de vergunning is afgegeven, ze dat kunnen invorderen.
en die periode is 13 weken, maar daar kun je natuurlijk wel wat mee spelen als pariculier zijnde, gewoon een beetje grond weggraven en je bent al bezig. Alleen zit je soms met het probleem dat het bouwwerk ook binnen een bepaalde tijd af moet zijn.
__________________
/ 4AGE POWER \
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 20:41
Lateralus
Avatar van Lateralus
Lateralus is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 26-11-2003 @ 21:14:
shit wel een vergunning nodig...een gebouwtje dat niet aan het huis vast zit... brr Toch maar eens naar de gemeente gaan dan.

edit: oh wacht ik zit niet op te letten 8)

Het bouwwerk wordt geplaatst bij een bestaand gebouw.


Het gaat niet om een monument of een beschermd stads- of dorpsgezicht.


Het bouwwerk is tussen 1 en 3 meter hoog.


De oppervlakte van het bouwwerk is 5 m² of meer.


wel een reguliere bouwvergunning nodig

jammer

uuh.. als ik die test doe voor jouw ramp, dan kom ik er bij dat je geen vergunning nodig hebt..:


Om wat voor bouwwerk gaat het?

==> Bouwwerk bij woning of woonomgeving

==> Speeltoestel

==> Gaat het om een monument of een beschermd stads- of dorpsgezicht?

==> nee

Wat is de hoogte van het speeltoestel?


==> Minder dan 3 meter

==> U heeft geen bouwvergunning nodig





je kan hem dus zelfs 3 meter hoog maken.. hoog zat dus
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 20:58
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Lateralus schreef op 01-12-2003 @ 21:41:
uuh.. als ik die test doe voor jouw ramp, dan kom ik er bij dat je geen vergunning nodig hebt..:


Om wat voor bouwwerk gaat het?

==> Bouwwerk bij woning of woonomgeving

==> Speeltoestel

==> Gaat het om een monument of een beschermd stads- of dorpsgezicht?

==> nee

Wat is de hoogte van het speeltoestel?


==> Minder dan 3 meter

==> U heeft geen bouwvergunning nodig





je kan hem dus zelfs 3 meter hoog maken.. hoog zat dus
mja ik zou het ook graag als speeltoestel zien, maar ik ben bang dat het eerder als bouwwerk wordt gezien...of heb ik het mis, in dat geval: beter!
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 11:56
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 01-12-2003 @ 21:58:
mja ik zou het ook graag als speeltoestel zien, maar ik ben bang dat het eerder als bouwwerk wordt gezien...of heb ik het mis, in dat geval: beter!
een ramp is duidelijk een speeltoestel
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 13:40
Lateralus
Avatar van Lateralus
Lateralus is offline
Citaat:
little nemo schreef op 02-12-2003 @ 12:56:
een ramp is duidelijk een speeltoestel
dat leek mij ook ja. bij bouwwerken moet je meer aan schuren en kassen denken, lijkt mij. en ramp is bedoeld om op te spelen, dus is het een speeltoestel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2003, 14:07
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
hmm dan zat ik er naast...naja iig toch genoeg informatie voor als ik ooit een tuinhusiej wil bouwen
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 13:44
Bientjuuh
Avatar van Bientjuuh
Bientjuuh is offline
een ideetje om even in het bestemmingsplan te kijken ??
__________________
There's nothing to be afraid of
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'De transformatie van de USA naar de USSRA'
Love & Peace
215 23-01-2009 13:17
Werk, Geld & Recht Op kamers
Shadina
98 01-10-2006 16:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:55.