Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2008, 19:25
*stephanie
*stephanie is offline
Haai,
we moeten een werkstuk maken, het is ons laatste punt voor dit jaar. Het is dus een eindwerkstuk, het is echt een heel belangrijk werkstuk.
We hebben 10 vragen gehad, daarvan heb ik er al 7 gemaakt.
En 1 zo'n vraag die doe ik op het laats want dat is best veel werk.

Nu heb ik dus 2 vragen:
1. Wat zijn chakra's en wat hebben deze met de boeddhistische kijk op het leven te maken?
2. Waarin verschilt het boeddhisme in Tibet in vergelijking met vietnam?

ik weet al wel wat chakra's zijn, je hebt 7 chakra's in je lichaam etc.
Maar ik weet niet wat ze te maken hebben met het boeddhistische kijk op het leven

En over vraag 2 kan ik bijna niks vinden.

Kan er iemand me aub helpen??
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2008, 20:36
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
1.) http://nl.wikipedia.org/wiki/Chakra <-- Zoek de link tussen de chakra's en karma, en van daaruit naar het Boeddhisme. Gooi er eventueel een link in naar de alternatieve geneeswijzen die je eerder behandelt hebt - ziet er altijd goed uit in een verslag als je laat zien dat je verbanden kan leggen.

2.) Deze is niet zo moeilijk. In Tibet overheerst namelijk een totaal andere stroming van het Boeddhisme, zie bijvoorbeeld hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tibetaans_boeddhisme in Vietnam is de Therevada school het belangrijkste, zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Buddhism_in_Vietnam In feite moet je dus het Therevada boeddhisme vergelijken met de Tibetaanse variant dat in feite een mengelmoes is van Therevada, Mahayana en Vajrayana.

Ook kan het natuurlijk geen kwaad om te vermelden dat "het boeddhisme in Vietnam" een onzin generalisatie is aangezien Vietnam niet allen het Therevada boeddhisme kent, maar ook een flinke aanhang onder Zen Boeddhisme en Zuiver Land Boeddhisme kent.
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 22:05
Verwijderd
Citaat:
1. Wat zijn chakra's en wat hebben deze met de boeddhistische kijk op het leven te maken?
Ik zou werkelijk niet weten waarom iemand deze vraag zou willen stellen. Voor zover er bij boeddhisme (en dan eigenlijk alleen de Vajrayana-stroming) er iets over chakra's wordt gezegd, neemt het een bijzonder marginale plaats in. Het lijkt dan net alsof er een verband bestaat tussen de twee, terwijl die eerder rerder met het hindoeisme moet leggen.

De idee van chakra's komt uit het hindoeisme, de voorganger van boeddhisme. Een wetenschappelijke basis voor het bestaan ervan is er niet.

De oorsprong van de idee dat de mens uit energetische gekrulde slangen - chakra's dus - bestaat, stamt uit oude hindoeistische teksten. De populariteit ervan nam een vogelvlucht aan het begin van de twintigste eeuw, toen in Europa en Amerika het occultisme erg populair was.

De enige bron die tot noch toe over de chakra's in de oude hindoeistische geschriften gaat, stamt uit deze tijd. Het is van de hand van sir Arthur Avalon, een pseudoniem, en is volstrekt onleesbaar. Ik kan het weten, want ik heb het boek thuis. De lezer moet over veel kennis van het hindoeisme beschikken, wil hij de tekst kunnen volgen.

Meest opvallend is dat Avalon niet over zeven, maar over vijf chakra's spreekt. De oude geschriften vermelden er niet meer dan dat. Later zijn daar twee chakra's bijgekomen, maar hoe precies, dat weet niemand.

Inmiddels zijn er vele theorieën over chakra's, die even zovele aantallen noemen. Van vijf tot tientallen. Het gaat dan om chakra's van verschillende groottes. Wie over de zeven chakra's spreekt, bedoelt meestal de zeven hoofdchakra's die vanaf het staartbeen tot voorbij de kruin lopen.

Ook bij het Vajrayana spreekt met van energetische centra bij de mens. Maar het belang ervan is marginaal. Je vindt de ideeën vooral terug in de Tibetaanse geneeskunst. Verder niet.

Wat de vraagsteller wellicht bedoelt, isdat boeddhisten uitgaan van het niet-bestaan van zelf en het constant in flux zijn van datgene wat is. Met andere woorden: dingen veranderen constant en bestaan puur in afhankelijkheid van andere dingen. Misschien dat de vraagsteller dat bedoelt: dat de energetisch flux van afhankelijk bestaande zaken ook voor de mens geldt en dat die onder meer in chakra's terugkomt. Maar ik kan me niet voorstellen dat men een dergelijke vraag aan scholieren voorlegt.

In het Westen worden de chakra's nogal eens met meditatie in verband gebracht. Wie dat doet, moet serieus opnieuw de leerbanken in. Meditatie heeft niets met chakra's van doen.

Citaat:
2. Waarin verschilt het boeddhisme in Tibet in vergelijking met vietnam?
Als ik nou vertel dat het Tibetaans boeddhisme de Vajrayana-stroming betreft, en de Vietnamese de Theravada... Doe jij dan de rest?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2008, 11:45
*stephanie
*stephanie is offline
Heey,
Egt hardstikke bedankt man!
die vraag 2 hoef ik niet meer te weten! ik heb het al..in tibet hebbe ze het vajrayana boeddhisme..
en in vietnam het mahayana boeddhisme!
maar iig hardstikke bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 07:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29.