Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2011, 12:53
Verwijderd
Iemand ervaring mee? Ik krijg donderdag zo'n punctie. Ik heb alle informatie gekregen dus ik weet precies wat er gaat gebeuren, maar de een zegt dat het niets voorstelt en de ander zegt dat het verscrhikkelijk is..

Is het in principe even pijnlijk als een ruggenprik (verdoving)? Want daar zeggen de meesten van dat het wel meevalt.

En ik begreep dat je wel hoofdpijn kunt krijgen door het onttrekken van hersenvocht, maar wat voor hoofdpijn moet ik me daarbij voorstellen? Hoofdpijn in de zin van 'ik doe de komende dagen mijn ogen niet open' of meer 'hmm, dat zeurt een beetje'?

Ik ben een beetje zenuwachtig . Oh en twee dagen later heb ik een feestje (gewoon overdag, vrij rustig), is dat haalbaar denken jullie? En mijn moeder komt met me mee en ik kan dan mee met de auto naar mijn ouders, maar dat is een paar uur rijden. Maar dan kan ik wel eventjes verzorgd worden door paps en mams mocht ik me niet lekker voelen. Doen of niet?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2011, 13:03
Verwijderd
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar heb wel veel gesproken met mensen die het hebben gehad. Het verschilt heel erg hoe mensen het ervaren, maar over het algemeen is het wat pijnlijker dan een verdovingsruggenprik, omdat de naald dikker is. Het kan gebeuren dat je ruggenmerg geraakt wordt waardoor een been pijn gaat doen of gaat tintelen, zeg dat gerust meteen want vaak is dat te verhelpen door de naald iets terug te trekken.

Ook de hoofdpijn kan erg verschillen, maar het kan heel erg zijn. Ik zie wel dat de mensen die er het meeste last van hebben, de mensen zijn die meteen vanalles willen doen. Blijf liever gewoon een aantal uren plat liggen en doe niets behalve bijvoorbeeld met iemand praten, dan heb je er het minste last van. En als je daarna merkt dat de hoofdpijn erger wordt, ga dan weer plat liggen. Meestal hebben mensen er vooral de uren naderhand last van, en zakt het daarna af. Een feestje twee dagen later moet wel haalbaar zijn
Met citaat reageren
Oud 12-11-2011, 13:13
Verwijderd
Oh Sarah, ik ben zo blij met jou!

Ik heb om 11 uur de punctie en om 13 uur moet ik nog naar de mdl-arts en daarna kan ik naar huis. Ik hoop maar dat ik tot 13 uur ergens kan liggen en misschien is een paar uur in de auto dan niet fijn mocht ik hoofdpijn hebben... Dan vraag ik wel of mijn mama nog even met mij mee naar mijn kamer komt.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2011, 09:34
Verwijderd
kheb er geen ervaring mee, maar iig heel veel suces! en idd khoor wel van mensen dat als je rustig aan doet, je er het misnt last van hebt.. dus alsk jou was zouk dat doen!!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2011, 11:55
chiara_
Avatar van chiara_
chiara_ is offline
Ik heb nooit een lumbaalpunctie gehad, wel twee keer een ruggenprik en daarbij hielp het om je rug zo krom mogelijk te trekken en zoveel mogelijk te ontspannen tijdens de prik (zodat ze die naald er makkelijker in krijgen en het zo min mogelijk pijn doet). Dat is best lastig, maar je helpt jezelf er een heel eind mee.
Ik geloof trouwens wel dat een lumbaalpunctie meestal pijnlijker is dan een ruggenprik, om wat Sarah zegt idd en ik dacht (maar dat kan ik ook mis hebben) ook doordat ze van tevoren geen lokale verdoving geven; dit is bij een ruggenprik wel zo.

Die hoofdpijn kan heel vervelend zijn, ja. Gelukkig zelf geen last van gehad, maar ze hebben mij in het ziekenhuis toen aangeraden, mocht ik er last van krijgen, om veel te drinken en dan met name koffie of cola, pijnstillers te slikken en inderdaad plat te gaan liggen. Als het echt heel erg is of lang aanhoudt, is het wel verstandig om even het ziekenhuis te bellen, want dan kunnen ze het gaatje in je ruggenmergvlies met een tweede ruggenprik (geen lumbaalpunctie trouwens) dichtmaken, waardoor het hersenvocht niet meer weg kan lekken. Maar dat heb je denk ik al wel te horen gekregen daar?

Ik hoop voor je dat bovenstaande allemaal niet nodig is en het meevalt! In ieder geval veel succes donderdag!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2011, 16:44
Verwijderd
@chiara: weet je zeker dat je niet een lubaalpunctie hebt gehad? Een lumbaalpunctie noemen ze namelijk ook wel een ruggenprik, net als de verdovingsruggenprik. Maar ik geloof dat jij het echt hebt over een aftappen van hersenvocht en dat ís een lumbaalpunctie. De andere ruggenprik is een ruggenprik die je krijgt als verdoving voor een operatie.

Gelukkig viel het bij jou dus mee! Het vervelende bij mij is dat, mocht ik hoofdpijn krijgen, ik misschien niet eens heel veel paracetamol kan slikken. Ik heb een leverontsteking gehad en op dit moment raden ze nog af om veel paracetamol te slikken. Maar ik heb vrijdag opnieuw bloed laten prikken en ik krijg donderdag dan te horen of alles weer goed is.
Ach, ik maak me veel te druk denk ik. Want waarschijnlijk krijg ik niet eens hoofdpijn en waarschijnlijk is mijn lever ook wel weer in orde. Maar goed!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2011, 17:22
chiara_
Avatar van chiara_
chiara_ is offline
Ja, dat weet ik zeker Het was bij mij idd ter verdoving voor een operatie. Daarbij prikken ze ook door het ruggenmergvlies heen en je kunt er eenzelfde soort hoofdpijn van krijgen, alleen gebeurt het minder vaak.

En ik kan me goed voorstellen dat je je druk maakt hoor Ik hoop voor je dat het niet nodig blijkt te zijn (en dat je bloedtest positief uitvalt)!
Met citaat reageren
Oud 15-11-2011, 06:41
HangInThere
Avatar van HangInThere
HangInThere is offline
Een lumbaalpunctie is doorgaans wat pijnlijker dan een normale prik omdat de naald dikker is en soms gezocht moet worden naar de juiste plek. Hierbij moet je tussen de wervels door.
Over de wervels ligt het botvlies die ook zenuwen bevat waardoor als deze aangetikt wordt, pijn kan optreden. Dit gebeurt zeker niet bij alle prikken.

Hoofdpijn na de prik is grotendeels van 1 ding afhankelijk; de prik zelf.
Als de prik juist heel soepel verloopt heb je meer kans op een lekkage omdat er geen bloed is dat kan stollen om het gat te dichten. Een bloederige prik geeft dus minder kans op de zogenaamde post-punctionele hoofdpijn.

Vaak ontstaat een dergelijke hoofdpijn pas later, 2 tot 3 dagen na de prik. Waarbij het vaak maar maximaal een aantal dagen tot een week duurt. Duurt het langer of is het heel hevig dan is een bloodpatch te proberen om het 'lek' te dichten.

Lumbaalpunctie en ruggenprik worden als synoniem gebruikt. Bij het onderzoeken van hersenvocht wordt er door de hersenvliezen heen geprikt. Dit gebeurt ook bij spinale anesthesie. Bij epidurale anesthesie gebeurt dit niet. Qua naamgeving maakt het trouwens niet uit. Het blijven beiden een prik in de rug, op vaak dezelfde plek. Of iemand nu epiduraal of intraspinaal zit, dat verschil merk je niet.

Citaat:
Het kan gebeuren dat je ruggenmerg geraakt wordt waardoor een been pijn gaat doen of gaat tintelen
Dit is dus één van de vele misverstanden van een ruggenprik. Het ruggenmerg kan niet en mág niet geraakt worden, want dan krijg je een dwarslaesie. Een lumbaalpunctie(om het hersenvocht te onderzoeken) zit juist zo laag dat daar geen ruggenmerg meer loopt. Het ruggenmerg houdt namelijk op bij de 12de borstwervel, 1ste lendewervel. Een lumbaalpunctie wordt vaak gedaan tussen de 4de en 5de lendewervel.
Omdat op de plek waar je prikt losse zenuwen lopen, is het mogelijk dat je één van deze losse zenuwen aantikt. Dit geeft het uitstralende gevoel in het been. Je kunt hierbij niets beschadigen. De naald drukt die zenuw als het ware aan de kant, maar het kan wel even vervelend zijn. De dokter die de prik doet zal dus ook NOOIT zijn naald terugtrekken als je last krijgt in je been, want dan zit hij juist op de goede plek!!! Dokters zijn soms gemeen....
__________________
Freedom, is never having to say you're sorry.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2011, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Dit is dus één van de vele misverstanden van een ruggenprik. Het ruggenmerg kan niet en mág niet geraakt worden, want dan krijg je een dwarslaesie. Een lumbaalpunctie(om het hersenvocht te onderzoeken) zit juist zo laag dat daar geen ruggenmerg meer loopt. Het ruggenmerg houdt namelijk op bij de 12de borstwervel, 1ste lendewervel. Een lumbaalpunctie wordt vaak gedaan tussen de 4de en 5de lendewervel.
Omdat op de plek waar je prikt losse zenuwen lopen, is het mogelijk dat je één van deze losse zenuwen aantikt. Dit geeft het uitstralende gevoel in het been. Je kunt hierbij niets beschadigen. De naald drukt die zenuw als het ware aan de kant, maar het kan wel even vervelend zijn. De dokter die de prik doet zal dus ook NOOIT zijn naald terugtrekken als je last krijgt in je been, want dan zit hij juist op de goede plek!!! Dokters zijn soms gemeen....
Ja, bedoel ik.
En dokters trekken best vaak hun naals een stukje teurg, of wiebelen er een beetje mee, als de patiënt pijn of een naar gevoel in het been ervaart. Vaak zit je dan alsnog goed, en de patiënt heeft er minder last van. Je kunt wel NOOIT zeggen, maar eigenlijk is elke keer dat ik een lumbaalpunctie bijwoonde en de patiënt kreeg er last van, geprobeerd of het met een minieme beweging van de naald minder werd.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2011, 06:50
HangInThere
Avatar van HangInThere
HangInThere is offline
Beetje wiebelen vind ik anders dan terugtrekken, maar goed, ik snap wat je bedoelt
__________________
Freedom, is never having to say you're sorry.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2011, 07:50
Verwijderd
Nou hopla, vandaag ga ik! Ik ben inmiddels wel gerustgesteld. Mocht ik nou geen hoofdpijn hebben én mijn lever blijkt weer in orde te zijn, ga ik vanavond aan de zuip
Met citaat reageren
Oud 17-11-2011, 14:55
Verwijderd
Punctie veel mee! Mijn moeder stond overal in de file en was te laat (uur eerder vertrokken en dan nog) maar ze hebben gewacht! Ik heb (nog) nergens last van . Ik ga zo wel braaf even op bed liggen. Om mijn moeder gerust te stellen. Ik had ook vrij weinig geslapen vannacht, dus ik kan vast wel wat slaap gebruiken.

De uitslag krijg ik overigens vanmiddag al. Gesprekken met de neuroloog en ook de leverarts waren erg fijn en goed en bieden hoop!
Met citaat reageren
Oud 17-11-2011, 15:22
Verwijderd
oke wat fijn, geen last va hoofdpijn oid gehad? hopelijk krijg je nergens last van,, en idd gwn ff rustig aan doen!
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid ruggenmergpunctie
liiiselooot
8 28-01-2012 21:11
Lichaam & Gezondheid Niet op woorden kunnen komen de laatste tijd
Armoed
15 10-12-2010 08:00
Psychologie Lucht je hart topic!!! #10
Miracle
500 30-08-2004 09:59
Lichaam & Gezondheid lumbaal-punctie
Verwijderd
11 21-08-2004 15:44
Lichaam & Gezondheid Prik tegen Rodehond
Suzanne_2003
118 25-11-2003 10:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:50.