Oud 03-09-2007, 20:20
Verwijderd
Citaat:
Hey iedereen, ja ik heb toch maar besloten om een abortus te doen. Ik ben natuurlijk heel erg gaan twijfelen. Voornamelijk omdat ik geen geld,diploma,woning etc heb. Ik vind dat ik dit kind GEEN! zekere toekomst kan bieden (voor nu)
Sterkte.

En dump die vriend van je.. iemand die boos wordt omdat je het kind wil houden? Klinkt nogal als iemand die niet echt van jou houdt en om jou geeft.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 20:20
JJ13
Avatar van JJ13
JJ13 is offline
Heel veel sterkte.
__________________
a heart that hurts, is a heart that beats...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 20:45
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Ik zou het weghalen. Niet alleen vanwege de redenen die jij en anderen al genoemd hebben in dit topic, maar ook: er zijn al genoeg mensen op deze stervende planeet. De wereld is zo beter af, en de foetus ook. Jammer voor je dat je er bij een abortus geestelijke pijn aan zult overhouden (want het klinkt wel alsof je, in je hart, het kind graag wilt), maar dan had je maar niet onveilig moeten vrijen. Eigen schuld, dikke bult. Je moet pas met onveilig vrijen beginnen als je in een duurzame relatie zit én vooral in een periode in je leven bent waarin het geen problemen oplevert om (onverwachts) zwanger te worden/zijn. Laat dat kind nou niet komen en opdraaien voor jouw domme fout (want je hebt het niets te bieden).
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 21:18
Verwijderd
Citaat:
Sterkte.

En dump die vriend van je.. iemand die boos wordt omdat je het kind wil houden? Klinkt nogal als iemand die niet echt van jou houdt en om jou geeft.
Nou, ik zou ook wel even pissig worden als iemand een kind van mij op de wereld zet zonder overleg terwijl ik duidelijk heb aangegeven dat niet te willen en diegene dat eerst ook zei. Hoeveel ik ook van diegene hou.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 21:28
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Nou, ik zou ook wel even pissig worden als iemand een kind van mij op de wereld zet zonder overleg terwijl ik duidelijk heb aangegeven dat niet te willen en diegene dat eerst ook zei. Hoeveel ik ook van diegene hou.
Ook hier weer: eigen schuld, dikke bult. Had hij maar aan moeten denken voordat hij instemde met onveilige seks met haar. Hij kan beter kwaad zijn op zichzelf dan op haar, want hij heeft er ook schuld aan. Een kind maak je immers met z'n tweeën en de gevolgen moet hij dan maar dragen (of niet, voor een man is het gemakkelijk om weg te lopen: maar dat zegt dan ook veel over zijn karakter en wat voor vader hij zou zijn geweest. In dat geval is de TS en haar kind beter af zonder hem.).
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 21:34
Verwijderd
Uiteraard is het eigen schuld, maar dan nog vind ik dat het niet heel erg gek is dat hij boos op haar wordt als zij zegt het te willen houden terwijl dit niet de afspraak was. (ja, rare afspraak blabla, maargoed)
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 22:00
Poeperd
Avatar van Poeperd
Poeperd is offline
Ik ben hier heel hard in, ik zou zeker abortus laten plegen. Je hebt zelf de redenen al opgenoemd, maar neem hierbij ook zeker het gevoel en het leven van je eventuele kind in rekening. Zal het gelukkig zijn? Het is ongewenst, de vader is er niet klaar voor en wil het niet. Jij hebt weinig geld en zal er misschien wel alleen voor komen te staan. Dan jezelf. Je bent nog jong en nog aan het studeren, als je kind komt is er weinig kans dat je nog verder zult komen met die studie. Je zal er alleen voor staan (buiten vrienden/familie) en dat is niet makkelijk. Verder heb je heel weinig geld, want een kindje is heel duur.

Zoek eens iets op op Wikipedia of iets dergelijks over foetussen. Daar zul je veel dingen lezen en plaatjes zien. Dit zijn meestal nog maar een paar cellen, zonder hersenen, ruggengraat of zenuwstelsel en al helemaal geen menselijke vormen. Misschien vergemakkelijkt dat je idee van "moord" of iets dergelijks.
__________________
'Scuse me, who ordered the hamburger - with AIDS?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 22:18
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Zoek eens iets op op Wikipedia of iets dergelijks over foetussen. Daar zul je veel dingen lezen en plaatjes zien. Dit zijn meestal nog maar een paar cellen, zonder hersenen, ruggengraat of zenuwstelsel en al helemaal geen menselijke vormen. Misschien vergemakkelijkt dat je idee van "moord" of iets dergelijks.
Vergeet het maar, ze is al minimaal 8 weken zwanger. Zo ziet een foetus van 8 weken er al uit:

http://www.ursenbach.net/govwatcher/pics/2month.jpg

http://www.takegreatpictures.com/con.../tip1_5134.jpg
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump

Laatst gewijzigd op 05-09-2007 om 16:07.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 22:32
yuck fou
Avatar van yuck fou
yuck fou is offline
gadver, de stofzuiger erop!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 00:35
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
ehh is dat handig
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 08:20
Verwijderd
Dit lijkt me nou niet echt een slimme zet.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 08:41
Ray
Avatar van Ray
Ray is offline
Citaat:
Hey iedereen, ja ik heb toch maar besloten om een abortus te doen. Ik ben natuurlijk heel erg gaan twijfelen. Voornamelijk omdat ik geen geld,diploma,woning etc heb. Ik vind dat ik dit kind GEEN! zekere toekomst kan bieden (voor nu)
Hier kan ik me goed in vinden, zou je een kind krijgen dan moet het kind alles kunnen krijgen wat hij/zij nodig heeft, en de vraag is inderdaad maar of jij dat kan bieden.
__________________
Chaos unleashed..
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 22:15
Verwijderd
Citaat:
Nou, ik zou ook wel even pissig worden als iemand een kind van mij op de wereld zet zonder overleg terwijl ik duidelijk heb aangegeven dat niet te willen en diegene dat eerst ook zei. Hoeveel ik ook van diegene hou.
Het is haar lichaam en ik vind dat je iemand niet kunt dwingen tot een abortus. De lichamelijke en psychische gevolgen van een abortus kunnen permanent zijn. Als man kun je altijd nog zeggen dat je het kind niet erkent, dus als zij het graag wil houden, zal ze er ook zelf voor moeten zorgen.

Maar het blijft haar lichaam en haar keuze. Om dan als man zijnde kwaad te worden vind ik echt kansloos. Eerst neuk je haar onveilig en vervolgens laat je haar met de shit zitten en moet ze het maar opknappen.

Dat is toch krom?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 22:47
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
@ Severus: Au. Als ik dat plaatje had gezien zou ik het helemaal niet meer weten. Dat is een mensje .
@ Poeperd: Dat kun je nu zo gemakkelijk stellen, maar als je erin zit is het - denk ik - wel even wat anders!

@ TS: Je vriend is nou niet wat je noemt een grote steun en dat zou ik op z'n minst tegen hem zeggen. Kun je nog wel gewoon op hem bouwen als hij zo doet als er iets "mis" (bij gebrek aan beter woord) gaat? Ik wens je in ieder geval veel sterkte met de keuze die je hebt gemaakt. Onthoud, iedere keuze is er beter dan geen en je hebt er voldoende over nagedacht; dit lijkt jou op dit moment het beste en meer middelen dan dit moment heb je niet. Pas later zul je weten of het de juiste keuze was; op dit moment is er niet meer dat je kunt doen.
Sterkte!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 00:21
luchtballon
Avatar van luchtballon
luchtballon is offline
@severus: ik vind nogal een verschil zitten tussen het eerste en 2e plaatje. Volgens mij is die 1e wat meer in de richting van 8 weken dan die ander.

@TS: sterkte met je keuze, ik denk wel dat het de goede is voor nu.
__________________
Don't worry, be happy
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 09:03
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
@severus: ik vind nogal een verschil zitten tussen het eerste en 2e plaatje. Volgens mij is die 1e wat meer in de richting van 8 weken dan die ander.

@TS: sterkte met je keuze, ik denk wel dat het de goede is voor nu.
klopt haha, bij die ene zie je al een dikke placenta, die is er nog helemaal niet bij 8 weken
Maar toch heeft hij wel gelijk vind ik, ik heb embryologie gehad op de uni, weet dus hoe een foetus eruit ziet gedurende de zwangerschap en bij 8 weken vind ik het al een mensje. Balans in dit land is helemaal doorgeslagen wat abortus betreft (vind ik)

Citaat:
Dit lijkt me nou niet echt een slimme zet
Waarom niet? Ik mag aannemen dat je weet wat je aborteert. Als je daar achter staat, goed. Doe je dat eigenlijk niet, dan ben je gewoon je hoofd in het zand aan het steken en jezelf aan het aanpraten dat het *maar celletjes* zijn terwijl je eigenlijk vindt van niet
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 09:06
Verwijderd
Citaat:
Balans in dit land is helemaal doorgeslagen wat abortus betreft (vind ik)
De drie landen ter wereld met de minste abortussen per duizend inwoners zijn België, Noorwegen en Nederland.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 09:09
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
De drie landen ter wereld met de minste abortussen per duizend inwoners zijn België, Noorwegen en Nederland.

ik doelde niet op het aantal. Ik doelde op de tijdslimiet tot wanneer abortus legaal is. Dat is nu allemaal moreel aanvaardbaar etc. etc. Dat bedoel ik met doorgeslagen balans
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 09:15
Verwijderd
Of het moreen aanvaardbaar is bepaalt iedereen nog altijd voor zichzelf, dus ik snap niet zo goed wat dat met legaliteit te maken heeft...? En voor zo ver ik weet is het tijdstip tot wanneer het legaal is, vergelijkbaar met andere landen waar het überhaupt legaal is, dus dan snap ik niet zo goed wat 'dit land' er mee te maken heeft.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 09:24
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Of het moreen aanvaardbaar is bepaalt iedereen nog altijd voor zichzelf, dus ik snap niet zo goed wat dat met legaliteit te maken heeft...? En voor zo ver ik weet is het tijdstip tot wanneer het legaal is, vergelijkbaar met andere landen waar het überhaupt legaal is, dus dan snap ik niet zo goed wat 'dit land' er mee te maken heeft.
goed, ik heb mezelf een beetje ongelukkig uitgedrukt. Correctie: ik vind dat de balans in de hele wereld is doorgeslagen. Want het geldt natuurlijk niet alleen voor Nederland.

En wat het onderstreepte stukje betreft, daar heb ik dit over gezegd:

Waarom niet? Ik mag aannemen dat je weet wat je aborteert. Als je daar achter staat, goed.

En wat het met legaliteit te maken heeft: Als ik 20 weken zwanger ben (stel) en ik besluit het te aborteren (en ik vind dat dus moreel aanvaardbaar voor mezelf) dan kan dat omdat het LEGAAL is en dat vind ik gwn een slechte ontwikkeling. Wel eens gezien hoe een foetus van 20 weken eruit ziet? Uhm... ik weet niet goed hoe ik t moet uitleggen. Ik bedoel gewoon dat ik vind dat de grens tot wanneer abortus gepleegd mag worden veel te ver ligt. Vroeger was abortus moord. Met de tijd zijn die opvattingen veranderd. Maar nu zijn ze een beetje teveel veranderd. Vind ik
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 09:31
Verwijderd
De reden dat die grens op 20 weken ligt, is dat het niet mogelijk is om een geboren kind van <20 weken langer dan een paar uur in leven te houden. Ik vind dat een goede reden om de grens daar te leggen. De vrucht is dan nog niet levensvatbaar. Die regel is niet bedacht aan de hand van of de vrucht dan al wel of niet er schattig uitziet. Je mag natuurlijk op basis daarvan zélf besluiten dat jij dat niet wil, dat het voor jóu niet moreel aanvaardbaar is - en dan moet je dat natuurlijk ook niet doen, abortus is gelukkig niet verplicht. De wettelijke grens van 20 weken betekent niet dat iedereen dat moreel aanvaardbaar zou moeten vinden; de wet schrijft ons geen waarden en normen voor, maar slechts grenzen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 09:42
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
De reden dat die grens op 20 weken ligt, is dat het niet mogelijk is om een geboren kind van <20 weken langer dan een paar uur in leven te houden. Ik vind dat een goede reden om de grens daar te leggen. De vrucht is dan nog niet levensvatbaar. Die regel is niet bedacht aan de hand van of de vrucht dan al wel of niet er schattig uitziet. Je mag natuurlijk op basis daarvan zélf besluiten dat jij dat niet wil, dat het voor jóu niet moreel aanvaardbaar is - en dan moet je dat natuurlijk ook niet doen, abortus is gelukkig niet verplicht. De wettelijke grens van 20 weken betekent niet dat iedereen dat moreel aanvaardbaar zou moeten vinden; de wet schrijft ons geen waarden en normen voor, maar slechts grenzen.
en die grens mag best lager. Net zoals ik ook geen dingen mag stelen omdat ik dat toevallig kan verantwoorden voor mezelf. En natuurlijk gaat het niet om hoe poepig *de vrucht* eruit ziet. Dat was meer om te illustreren dat het niet meer een klompje cellen is. (of eigenlijk wel volgens de huidige opvattingen, maarja) Het gaat mij meer om de ontwikkeling. *de vrucht* is al best ver ontwikkeld met 20 weken (bovendien is de grens 23 weken, moet je nagaan) Het heeft een hartje dat klopt. En dat het zelf nog niet kan overleven vind ik een stomme reden. Dat betekent niet dat het dood is en dat je ermee kan doen wat je wil.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 11:14
Verwijderd
Citaat:
Het is haar lichaam en ik vind dat je iemand niet kunt dwingen tot een abortus. De lichamelijke en psychische gevolgen van een abortus kunnen permanent zijn. Als man kun je altijd nog zeggen dat je het kind niet erkent, dus als zij het graag wil houden, zal ze er ook zelf voor moeten zorgen.

Maar het blijft haar lichaam en haar keuze. Om dan als man zijnde kwaad te worden vind ik echt kansloos. Eerst neuk je haar onveilig en vervolgens laat je haar met de shit zitten en moet ze het maar opknappen.

Dat is toch krom?

Eerst maak je de afspraak om tot abortus over te gaan wanneer het mis gaat en dan laat je je onveilig neuken. En dan besluit je doodleuk om het toch maar te houden. Dat is toch ook krom?
Uiteraard is het haar lichaam en haar keuze, maar dat betekend nog niet dat hij geen recht heeft op inspraak en/of boos te worden. En het kind niet erkennen, maar weten dat er ergens een kind van je rondloopt dat je niet te zien krijgt heeft ook psychische gevolgen voor de man. Ik vind ook dat het haar goed recht is om geen abortus te laten plegen, maar ik vind ook dat hij dan recht heeft (of dat het iig begrijpelijk is) dat hij boos wordt.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 11:16
Verwijderd
Citaat:
Waarom niet? Ik mag aannemen dat je weet wat je aborteert. Als je daar achter staat, goed. Doe je dat eigenlijk niet, dan ben je gewoon je hoofd in het zand aan het steken en jezelf aan het aanpraten dat het *maar celletjes* zijn terwijl je eigenlijk vindt van niet
Ja, maar doe het dan wel goed en plaats gewoon alleen een plaatje van hoe het er met 8 weken uitziet. Anders is het een beetje manipulatief.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 14:57
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Stel ze had get kind gehouden...en haar vriend was dus bij haar weggegaan. Wat moet hij dan aan allimentatie betalen. Ik neem aan dat die vriend nog studeert. Hij heeft dus geen geld (misschien extra van werken op avonden en weekend maar dat zal dan niet veel zijn.) Ik vraag me dat gewoon af.

Owja en geen onnozele antwoorden van: hij is laf als hij weggaat enzo.....
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 15:03
Verwijderd
Citaat:
Stel ze had get kind gehouden...en haar vriend was dus bij haar weggegaan. Wat moet hij dan aan allimentatie betalen. Ik neem aan dat die vriend nog studeert. Hij heeft dus geen geld (misschien extra van werken op avonden en weekend maar dat zal dan niet veel zijn.) Ik vraag me dat gewoon af.

Owja en geen onnozele antwoorden van: hij is laf als hij weggaat enzo.....
Daar kan niemand hier denk ik zo een, twee, drie een antwoord op geven. Daar zijn berekiningen voor, die vast ergens wettelijk vastgelegd zijn. Het komt gewoon neer op x % van zijn inkomsten.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 15:07
Verwijderd
Citaat:
Vergeet het maar, ze is al minimaal 8 weken zwanger. Zo ziet een foetus van 8 weken er al uit:

[afbeelding]

[afbeelding]
Dit klopt dus echt voor geen meter. Die eerste heeft weliswaar ''ogen'' en een lever, maar is nog steeds maar een centimer of wat groot. Die tweede is een haast volgroeid kind, dan heb je echt een dikke buik hoor, denk maar niet dat dat nog onder de grens van abortus ligt. Vertel dat soort dingen er volgende keer aub, voordat je mensen verkeerd ''inlicht''.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 15:38
Verwijderd
Citaat:
en die grens mag best lager. Net zoals ik ook geen dingen mag stelen omdat ik dat toevallig kan verantwoorden voor mezelf. En natuurlijk gaat het niet om hoe poepig *de vrucht* eruit ziet. Dat was meer om te illustreren dat het niet meer een klompje cellen is. (of eigenlijk wel volgens de huidige opvattingen, maarja) Het gaat mij meer om de ontwikkeling. *de vrucht* is al best ver ontwikkeld met 20 weken (bovendien is de grens 23 weken, moet je nagaan) Het heeft een hartje dat klopt. En dat het zelf nog niet kan overleven vind ik een stomme reden. Dat betekent niet dat het dood is en dat je ermee kan doen wat je wil.
Na 20 weken mag het alleen in uitzonderingsgevallen.
Wat is dan voor jou wel een goede grens, als levensvatbaarheid dat niet is? Als het een kloppend hartje heeft? Dat heeft het al na vijf dagen, dan weet je nog niet eens dat je zwanger bent. Als het herkenbaar mensachtig is? Dat is het ook al binnen een week. Bovendien vind ik het uiterlijk van de foetus geen goede reden om wel of niet te mogen aborteren; het is niet objectief en bovendien komt het op mij wat oppervlakkig over.
Het is trouwens ook helemaal niet zo dat de niet levensvatbare foetus 'dood is en je er mee kan doen wat je wil'. Abortus is geen kwestie van 'ach dat doen we effe, huppa'. Maar de levensvatbaarheid is een van de meest objectieve manieren om vast te stellen of het gaat om 'slechts' doden of om moorden.

Ik begrijp verder ook niet zo goed waarom iemand pas na 20 weken zwangerschap het besluit tot abortus zou willen nemen (behalve dan als op de echo blijkt dat het kind ernstig meervoudig gehandicapt is oid, maar dat is zo'n uitzonderingsgeval). Het lijkt mij dat iemand zo'n beslissing in een veel eerder stadium van de zwangerschap neemt. Dus stel dat het 12 weken zou zijn, dan zou ik dat ook prima vinden (ik meen me ook te herinneren dat de een abortus bijna altijd binnen 12 weken uitgevoerd wordt, maar ik weet dat niet zeker). Nadeel daarvan is wel dat er op die 12 weken geen echt objectieve grens te bepalen is.

Laatst gewijzigd op 05-09-2007 om 15:45. Reden: Beter geformuleerd en aanvulling
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 15:55
Verwijderd
ff een rare offtopic vraag maar hoe maken ze zulke fotos?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 16:09
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ik heb van de foto's linkjes gemaakt omdat ik me voor kan stellen dat de TO geen behoefte heeft nogal onverwacht in haar eigen topic met foto's van foetussen geconfronteerd te worden als ze hier haar twijfels rondom een abortus wil bespreken.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 16:15
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Na 20 weken mag het alleen in uitzonderingsgevallen.
Wat is dan voor jou wel een goede grens, als levensvatbaarheid dat niet is? Als het een kloppend hartje heeft? Dat heeft het al na vijf dagen, dan weet je nog niet eens dat je zwanger bent. Als het herkenbaar mensachtig is? Dat is het ook al binnen een week. Bovendien vind ik het uiterlijk van de foetus geen goede reden om wel of niet te mogen aborteren; het is niet objectief en bovendien komt het op mij wat oppervlakkig over.
Het is trouwens ook helemaal niet zo dat de niet levensvatbare foetus 'dood is en je er mee kan doen wat je wil'. Abortus is geen kwestie van 'ach dat doen we effe, huppa'. Maar de levensvatbaarheid is een van de meest objectieve manieren om vast te stellen of het gaat om 'slechts' doden of om moorden.

Ik begrijp verder ook niet zo goed waarom iemand pas na 20 weken zwangerschap het besluit tot abortus zou willen nemen (behalve dan als op de echo blijkt dat het kind ernstig meervoudig gehandicapt is oid, maar dat is zo'n uitzonderingsgeval). Het lijkt mij dat iemand zo'n beslissing in een veel eerder stadium van de zwangerschap neemt. Dus stel dat het 12 weken zou zijn, dan zou ik dat ook prima vinden (ik meen me ook te herinneren dat de een abortus bijna altijd binnen 12 weken uitgevoerd wordt, maar ik weet dat niet zeker). Nadeel daarvan is wel dat er op die 12 weken geen echt objectieve grens te bepalen is.
Het gebeurt verreweg het meeste binnen die 12 weken. Hele late abortussen doen ze alleen in Leiden en gebeurt geloof ik ook vrij weinig.
De grens op 12 weken leggen is ook weer niet handig, ik dacht dat ze bepaalde prenatale testen later deden dus dan wil je sowieso ook de abortusgrens daarachter leggen.
Sowieso, wat je zegt, zo'n 'kind' ziet er al heel snel uit als iets menselijks. Maar echt niet dat het gaat overleven als je het eruit haalt. Sowieso, dat het lijkt op een menselijk iets wil nog niet zeggen dat het al helemaal goed is aan de binnenkand. Juist de hersenen doen daar ook vrij lang over, die zien er pas heel laat in de zwangerschap uit zoals ze eruit zouden moeten zien.
Ik vind de levensvatbaar grens de beste. Die is vrij duidelijk en daarvoor heeft het 'kind' toch geen enkele levenskans.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 16:27
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Die foto's zijn ook lekker vertekenend natuurlijk, als je 8 weken zwanger bent en een miskraam krijgt is dat echt geen halve bevalling ofzo terwijl de foetussen op die plaatjes wel heel groot lijken.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 16:33
Verwijderd
In de achtste week is een foetus zo'n 2,5 cm groot; erg klein dus. Als je het zou zien, dan zie je een klein slijmerig klompje, echt geen mensje. Maar dat is natuurlijk een eigen afweging; als iemand het al dusdanig op een mens vindt lijken dat het moreel niet meer verantwoord is te aborteren; dan doe je het niet.

De standaard grens van abortussen in Nederland vind ik zelf heel acceptabel, vervolgens kunnen er na die grens ook nog zaken gebeuren waardoor ik abortus zelf goed zou keuren. Die afweging ligt wederom bij de ouders; wat als je er na die grens achter komt dat je kindje een zeer ernstige afwijking heeft?

Voor Vuur_Sterretje: Heel knap dat je die beslissing hebt genomen. Het zal niet makkelijk zijn, maar zelf weet je dat dit de beste oplossing is; heel veel succes!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 20:53
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
In de achtste week is een foetus zo'n 2,5 cm groot;

De standaard grens van abortussen in Nederland vind ik zelf heel acceptabel, vervolgens kunnen er na die grens ook nog zaken gebeuren waardoor ik abortus zelf goed zou keuren. Die afweging ligt wederom bij de ouders; wat als je er na die grens achter komt dat je kindje een zeer ernstige afwijking heeft?
Dit al helemaal niet. Nouja, het is een moeilijke kwestie, als de afwijking dusdanig erg is dat het kind geen menswaardig bestaan heeft op aarde. Dan moet er een mogelijkheid zijn om de zwangerschap af te breken om het kind lijden te besparen. Maar stel nou dat je er na de grens van 23 weken achter komt dat je kind bijv. het syndroom van Down heeft. (vaak weet je dat al eerder, maar stel) Dan kan je dat toch niet zomaar aborteren? Want met 25 weken kan een kind buiten de baarmoeder overleven, ik zou zeggen dat het wel degelijk een echt mens is, dat op zichzelf kan functioneren. En om het dan weg te halen omdat hij/zij het syndroom van Down heeft, dat vind ik echt gwn moord. Sterker nog, dat deden die nazi's vroeger ook, mensen met een afwijking doden. Maar @ Andijvie: ik ga ervanuit dat jij een afwijking bedoelt waarmee je geen menswaardig bestaan kan hebben. Zoniet, dan ben ik het ernstig niet met jou eens
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 21:04
trophus
Avatar van trophus
trophus is offline
Je vriend was zich verdomde bewust van de risico's toen jullie onveilig aan het vrijen waren, dus ik vind niet dat hij hoort te klagen.
Het is jouw lichaam, jouw keuze. En hij is "mede-verantwoordelijk".

Denk goed na over wat je in de toekomst wil, een kind is een verantwoordelijkheid voor een hele lange tijd, maar ik kan me voorstellen dat je je bij een abortus heel erg schuldig gaat voelen, al helemaal als je het kind eigenlijk graag wil.

Er zijn veel voorzieningen in NL die je zullen helpen met het opvoeden/scholen v/h kind. Maar financieel moeilijk zal het soms zeker wel zijn.

Je kunt ongewenst zwanger raken, maar een kind is nooit ongewenst. En dat gevoel mag je dit kind ook nooit geven als je het houdt.

Verder kan ik je ook niet helpen. Je hebt vast wel vrienden die je er ook wel eens mee willen helpen.
Heel veel succes er mee in ieder geval, het is een hele moeilijke keuze.
__________________
Hello, 911? It's Quagmire. Yeah, it's caught in the window this time.
Hugs are drugs and I'm an addict.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 21:31
Verwijderd
Citaat:
Dit al helemaal niet. Nouja, het is een moeilijke kwestie, als de afwijking dusdanig erg is dat het kind geen menswaardig bestaan heeft op aarde. Dan moet er een mogelijkheid zijn om de zwangerschap af te breken om het kind lijden te besparen. Maar stel nou dat je er na de grens van 23 weken achter komt dat je kind bijv. het syndroom van Down heeft. (vaak weet je dat al eerder, maar stel) Dan kan je dat toch niet zomaar aborteren? Want met 25 weken kan een kind buiten de baarmoeder overleven, ik zou zeggen dat het wel degelijk een echt mens is, dat op zichzelf kan functioneren. En om het dan weg te halen omdat hij/zij het syndroom van Down heeft, dat vind ik echt gwn moord. Sterker nog, dat deden die nazi's vroeger ook, mensen met een afwijking doden. Maar @ Andijvie: ik ga ervanuit dat jij een afwijking bedoelt waarmee je geen menswaardig bestaan kan hebben. Zoniet, dan ben ik het ernstig niet met jou eens
Down-syndroom noem ik geen 'zeer ernstige afwijking' inderdaad. Ik bedoel dus echt bijvoorbeeld dat het kindje veel pijn zal lijden, niet oud zal worden, misschien zelfs vanaf het begin een kasplantje zal zijn.
(Maar andere mensen kunnen best iets anders al 'zeer ernstig' vinden dan ik, of pas veel later. Dat accepteer ik tot op zekere hoogte ook.)

Laatst gewijzigd op 05-09-2007 om 22:18. Reden: aanvulling
Met citaat reageren
Oud 06-09-2007, 00:56
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Dit al helemaal niet. Nouja, het is een moeilijke kwestie, als de afwijking dusdanig erg is dat het kind geen menswaardig bestaan heeft op aarde. Dan moet er een mogelijkheid zijn om de zwangerschap af te breken om het kind lijden te besparen. Maar stel nou dat je er na de grens van 23 weken achter komt dat je kind bijv. het syndroom van Down heeft. (vaak weet je dat al eerder, maar stel) Dan kan je dat toch niet zomaar aborteren? Want met 25 weken kan een kind buiten de baarmoeder overleven, ik zou zeggen dat het wel degelijk een echt mens is, dat op zichzelf kan functioneren. En om het dan weg te halen omdat hij/zij het syndroom van Down heeft, dat vind ik echt gwn moord. Sterker nog, dat deden die nazi's vroeger ook, mensen met een afwijking doden. Maar @ Andijvie: ik ga ervanuit dat jij een afwijking bedoelt waarmee je geen menswaardig bestaan kan hebben. Zoniet, dan ben ik het ernstig niet met jou eens
Met die redenatie kan je het ook met 12 weken niet aborteren, want dan ben je met diezelfde tijd ook aan een 'levensvatbaar' kind. Die grens is zo vaag en voor wetgeving kan je beter een duidelijk en goed onderbouwde grens hebben. Zoveel van die late abortussen gebeuren er echt niet.
Overgens wordt je ook niet bijzonder blij van die levende kinderen van een week of 24/25. Het percentage kinderen dat er dan 'normaal' uit komt valt imo toch tegen en die problemen die je hebt om die kleintjes in leven te houden zijn ook niet om vrolijk van te worden. Het is dan levensvatbaar maar dan ook nog maar net (houd niet over, ze zijn eigenlijk gewoon nog echt 'onrijp') Dus als ze nog jonger zijn kan ik ze echt niet als een op zichzelf staand levend wezen zien.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2007, 19:22
Promillage
Avatar van Promillage
Promillage is offline
Citaat:
Er zijn veel voorzieningen in NL die je zullen helpen met het opvoeden/scholen v/h kind. Maar financieel moeilijk zal het soms zeker wel zijn.

Je kunt ongewenst zwanger raken, maar een kind is nooit ongewenst. En dat gevoel mag je dit kind ook nooit geven als je het houdt.
Naast de financiele hulp die je krijgt van de overheid moeten ''moeders'' niet vergeten dat de vader ook wettelijke verplicht is aan de opvoeding te bijdragen. Dus gewoon de vader voor het gerecht dagen als hij zijn ouderlijke plichten niet wil voldoen. Hoewel het me bij zo'n zaak wel erg achterbaks zou lijken. Hij heeft immers niet voor dat kind gekozen en dat al na zo'n korte relaties.

Ze heeft trouwens al besloten een abortus te laten plegen. Lees het topic door
Citaat:
Dit al helemaal niet. Nouja, het is een moeilijke kwestie, als de afwijking dusdanig erg is dat het kind geen menswaarNndig bestaan heeft op aarde. Dan moet er een mogelijkheid zijn om de zwangerschap af te breken om het kind lijden te besparen. Maar stel nou dat je er na de grens van 23 weken achter komt dat je kind bijv. het syndroom van Down heeft. (vaak weet je dat al eerder, maar stel) Dan kan je dat toch niet zomaar aborteren? Want met 25 weken kan een kind buiten de baarmoeder overleven, ik zou zeggen dat het wel degelijk een echt mens is, dat op zichzelf kan functioneren. En om het dan weg te halen omdat hij/zij het syndroom van Down heeft, dat vind ik echt gwn moord. Sterker nog, dat deden die nazi's vroeger ook, mensen met een afwijking doden. Maar @ Andijvie: ik ga ervanuit dat jij een afwijking bedoelt waarmee je geen menswaardig bestaan kan hebben. Zoniet, dan ben ik het ernstig niet met jou eens
Ja want een vrouw heeft namelijk helemaal niets te zeggen over haar eigen lichaam.
__________________
Speak softly and carry a big stick

Laatst gewijzigd op 06-09-2007 om 19:46. Reden: Gewoon
Met citaat reageren
Oud 06-09-2007, 19:41
Verwijderd
Het syndroom van Down kan trouwens best leiden tot een niet-menswaardig bestaan. Zo in het dagelijks leven zie je de 'Downers' die continu in het ziekenhuis liggen en een IQ van 15 hebben nooit, maar er bestaan er genoeg. Alleen weet je voor de geboorte natuurlijk nooit of dat het geval gaat worden, voor hetzelfde geld wordt het een redelijk gezond kindje.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 12:17
Verwijderd
Citaat:

Als het een kloppend hartje heeft? Dat heeft het al na vijf dagen, dan weet je nog niet eens dat je zwanger bent.
He??
Hoe kom je daar nou bij.. een kloppend hartje is na 6 weken (geteld vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie).
Citaat:
Als het herkenbaar mensachtig is? Dat is het ook al binnen een week.
Ook niet echt..

Ik vind het zelf ontzettend moeilijk te begrijpen dat vrouwen echt bijv. boven de 12 weken nog abortus kunnen plegen (afgezien van kindjes met ernstige handicaps). Het zijn kleine mensjes die je er dan uithaalt, hoe bizar..
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 12:24
Verwijderd
Citaat:
Ik heb van de foto's linkjes gemaakt omdat ik me voor kan stellen dat de TO geen behoefte heeft nogal onverwacht in haar eigen topic met foto's van foetussen geconfronteerd te worden als ze hier haar twijfels rondom een abortus wil bespreken.
Het lijkt me juist wel goed.. ik vind het wel belangrijk dat iemand weet wat voor een leven ze wegneemt en wat het precies inhoudt. Okee, dat is heel persoonlijk en ik kan me ook wel voorstellen dat er vrouwen zijn die dat liever niet willen weten en zich daarvoor afsluiten, maar ergens vind ik het ook tegenover het kindje eerlijker om te weten hoe het eruit ziet voordat je zoiets besluit.

En ik wil de TS heel veel sterkte wensen. Je vriendje is gewoon ontzettend onredelijk. Als jongen kun je lekker makkelijk zeggen wat er moet gebeuren, hij heeft geen groeiend kindje in zijn lichaam. Bovendien snap ik niet zo goed dat hij er niet gevoelens bij heeft gekregen toen hij hoorde dat er zeg maar iets van jullie samen zich aan het ontwikkelen was.
Maargoed. Ik hoop dat alles je een beetje mee is gevallen en dat het goed met je gaat. En dat je wel genoeg steun hebt aan je vriendje en/of aan anderen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 14:27
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
He??
Hoe kom je daar nou bij.. een kloppend hartje is na 6 weken (geteld vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie).
nee, na 4 weken
http://home.planet.nl/~gruit037/tamara/4w.htm


of zou dat gerekend vanaf de bevruchting zijn? Lijkt me niet logisch, meeste berekeningen zijn toch vanaf de menstruatie?
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 15:39
Verwijderd
Hmm, ik meende me dat te herinneren uit mijn obstetrie boek, ik zal het even nazoeken.
*opgezocht* ok je hebt gelijk, tussen de 5e en 6e week amenorroe inderdaad. Ik heb kennelijk dagen en weken verward in mijn hoofd.

En ik vind het dan wel menselijk (een week na de innesteling dan, niet na de bevruchting en natuurlijk ook niet na een week amenorroe), je ziet al waar het hoofd komt (tenzij ik me dat ook verkeerd herinner). Maar dat is erg subjectief.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 15:48
Verwijderd
Ja, als je een mensje wil zien, dan zie je het ook wel. (En wil je het niet, dan zie je een visje ofzo )
Met citaat reageren
Oud 08-09-2007, 10:43
Verwijderd
Citaat:
nee, na 4 weken
http://home.planet.nl/~gruit037/tamara/4w.htm


of zou dat gerekend vanaf de bevruchting zijn? Lijkt me niet logisch, meeste berekeningen zijn toch vanaf de menstruatie?
Dat moet wel gerekend vanaf de bevruchting zijn. Ik vind het zelf eigenlijk ook netter en logischer om vanaf de bevruchting te tellen, maar je komt het allebei tegen. Op zich is het dan wel zo netjes/handig als ze erbij zetten of ze vanaf de bevruchting of vanaf de eerste dag van de laatste menstratie tellen.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 11:13
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Vergeet het maar, ze is al minimaal 8 weken zwanger. Zo ziet een foetus van 8 weken er al uit:

http://www.ursenbach.net/govwatcher/pics/2month.jpg

http://www.takegreatpictures.com/con.../tip1_5134.jpg
Ja, maar ze zijn dan nog super klein
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 13:09
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Citaat:
Ik zou het houden. Als je het zo graag wilt zou ik me niet tegen laten houden door dingen als geld enz.
Sorry hoor, maar door dit soort dingen te zeggen creeer je achterstandswijken. Ik zou het weg laten halen, enerzijds omdat je je kind nu nog niet een goede toekomst kan geven, anderszijds omdat je je eigen toekomst verkloot en omdat je de toekomst van je vriend verkloot.
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 01:31
Verwijderd
Citaat:
en die grens mag best lager. Net zoals ik ook geen dingen mag stelen omdat ik dat toevallig kan verantwoorden voor mezelf. En natuurlijk gaat het niet om hoe poepig *de vrucht* eruit ziet. Dat was meer om te illustreren dat het niet meer een klompje cellen is. (of eigenlijk wel volgens de huidige opvattingen, maarja) Het gaat mij meer om de ontwikkeling. *de vrucht* is al best ver ontwikkeld met 20 weken (bovendien is de grens 23 weken, moet je nagaan) Het heeft een hartje dat klopt. En dat het zelf nog niet kan overleven vind ik een stomme reden. Dat betekent niet dat het dood is en dat je ermee kan doen wat je wil.
Je moet als vrouw ook nog even de kans krijgen door te hebben dat je zwanger bent, en dan is het ook handig als je er nog even over na kunt denken als dat zo blijkt te zijn, en dan moet je de abortus ook nog laten uitvoeren wat ook niet altijd meteen binnen een uurtje mogelijk is.

+ Wat sarah zei.

Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 08:08
Verwijderd
"Nee, sorry mevrouw, het lijkt op een mensje. Ziet u, als we het slijm wegzuigen en er een foto van maken en dat vergroten, lijkt het op een mensje. U moet het maar houden, abortus zou nu gemeen zijn."

Hoe krom.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2007, 14:47
Tuinkabouter9
Avatar van Tuinkabouter9
Tuinkabouter9 is offline
ook maar gedaan...

maar alles gaat over je als je een partner hebt.... wat als je geen partner hebt ik vind het een beetje een vreemde enquete
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Weerwolfsaai #730
Dark Phoenix
500 25-10-2009 22:42
Films, TV & Radio Baby te huur op vakantie
Verwijderd
97 09-09-2009 21:02
Lichaam & Gezondheid verschijnselen bij zwangerschap
Verwijderd
22 05-01-2003 03:23
Psychologie seroxat?
shy girl
15 08-10-2002 21:26
Software & Hardware Ericsson T20s
miss sunshine1986
18 04-07-2002 00:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:38.