Oud 01-05-2005, 22:39
D-sire
Avatar van D-sire
D-sire is offline
Mijn vriend heeft bij het sporten heel veel last van (overmatig) zweten. Als hij zich ook maar eventjes heeft ingespannen staat het zweet al op zijn voorhoofd.
Nu vroeg hij zich af of dat ermee te maken kan hebben dat hij een slechte conditie heeft (wat naar mijn idee niet echt het geval is) en dat hij er door aan zijn conditie te werken, wellicht iets aan zou kunnen doen.

Hebben jullie enig idee of het hebben van een goede conditie en daardoor minder zweten met elkaar in verband staan?
__________________
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 22:50
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Natuurlijk. Je zweet wanneer je lichaam gekoeld moet worden omdat je zware inspanning verricht, ongetrainde mensen ervaren een inspanning veel sneller als zwaar dan goed getrainde mensen. Om deze reden hebben topsporters ook vaak een lagere hartslag.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 22:50
D-sire
Avatar van D-sire
D-sire is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 01-05-2005 @ 22:50 :
Natuurlijk. Je zweet wanneer je lichaam gekoeld moet worden omdat je zware inspanning verricht, ongetrainde mensen ervaren een inspanning veel sneller als zwaar dan goed getrainde mensen. Om deze reden hebben topsporters ook vaak een lagere hartslag.
Maar toch zie ik topsporters vaak overmatig zweten...
__________________
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 22:51
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
jah maar volgens mij ligt het ook wel aan de persoon zelf, de een zweet gewoon sneller dan de ander. misschien dathet bij hem een combinatie is
__________________
Tumtiedum hups.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 23:19
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Dreamzy schreef op 01-05-2005 @ 22:50 :
Maar toch zie ik topsporters vaak overmatig zweten...
Duh, ze hebben een betere conditie maar ze gaan tot het uiterste en leveren ook betere prestaties.

Als jouw vriend nu bijvoorbeeld na 2 kilometer hardlopen al bezweet is en hij gaat trainen voor een marathon zal hij na die periode van training bij een afstand van 2 kilometer nauwelijks nog zweten. Maar als hij dan opeens ook grotere afstanden wil lopen kost dat ook meer inspanning.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 23:20
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Zweten doe je op het moment dat je je hitte niet goed meer kwijt kan, door het uitscheiden van vocht koel je dan af. Veel zweten kan meer oorzaken hebben: de snelheid van je bloedsomloop, de plaats van bloedvaten, mate van luchtigheid van je kleren, isolatie door bijv kleren (maar ook vet).
Maar goed, de precieze reden weet ik ook niet, wel dat de een er gewoon meer last van heeft dan de ander
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 00:41
Verwijderd
De huid is het koellichaam van de mens. Zweet op de huid verhoogt de warmte-overdracht van de huid aan de lucht. Of je zweet of niet hangt af van je conditie. Iemand met een slechte conditie zal snel zweten, maar een topsporter die echt op zijn volle vermogen bezig is zal ook zweten.

Zweten heeft dus niet zozeer te maken met het hebben van conditie of niet, maar meer met het percentage van het 'maximum vermogen' waar jouw lichaam op moet werken. Hoe dichter de belasting van jouw spieren de 100% nadert, hoe meer je zweet, onafhankelijk van je conditie.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 01:21
Verwijderd
Daarnaast heeft de één er nou eenmaal meer last van dan de ander, het schijnt ook afhankelijk te zijn van bepaalde genetische eigenschappen en de aanwezigheid van bepaalde hormonen, die ook weer allerlei andere dingen kunnen veroorzaken; mannen die veel zweten zouden bijv. eerder geneigd zijn tot vreemdgaan.

Ik heb zelf een heel goede conditie, maar zweet helaas erg snel, ik heb het dan ook gewoon erg snel warm, vaak draag ik om mijn bovenlichaam niets meer dan een t-shirt als de temperatuur acht graden celsius is.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 10:57
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Zweten is voor het grootste gedeelte gewoon bepaald per persoon. Ik ken mensen die heeeel erg zweten omdat ze geen conditie hebben, maar ook mensen met een goede conditie die heel erg zweten.
Andersom precies hetzelfde.

Het is dus niet gezegd dat iemand die overmatig zweet, minder zal zweten als hij/zij een betere conditie krijgt. Waarschijnlijk blijft die persoon "gevoelig" voor snel zweten.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 11:46
Verwijderd
bij 'kids vs. kilo's' zeiden ze van de week dat je net meer gaat zweten wanneer je conditie beter wordt...
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 11:49
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 02-05-2005 @ 11:46 :
bij 'kids vs. kilo's' zeiden ze van de week dat je net meer gaat zweten wanneer je conditie beter wordt...
Oh ja dat was ik nog vergeten. Als je veel traint, dan ontwikkelen de zweetklieren zich meer. Zo leert het lichaam dus om snel en efficient warmte te verliezen, zodat je de sport langer volhoudt.
Als je dus nooit sport, krijg je het uiteindelijk te warm en moet je stoppen.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.