Oud 12-11-2004, 15:16
star123
star123 is offline
hoi binnen enkele dagen moet ik naar het ziekenhuis om een ct-scan te laten uitvoeren van men darmen(heb al enkele maanden last van constipatie-->geen verbetering met geneesmiddelen)
wie heeft dit ook al moeten laten doen?
ik benvooral bang van die contrastvloeistof; (ik vond op internet verschillende manieren: langs anus, gewoon opdrinken) dus ik weet niet goed wat er bij mij zal gebeuren??
iemand ervaring?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 15:30
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Ik heb niet specifiek ervaring met contrastvloeistof bij een darmonderzoek, maar als het goed is krijg je vanuit het ziekenhuis altijd een foldertje mee over het onderzoek dat je gaat krijgen. Heb je die inderdaad gehad en staat daar niet het antwoord op je vraag in?

zelf heb ik ook een scan met contrastvloeistof voor de werking van mijn nieren gehad. Daarbij moest ik een gedeelte van het contrast vloeistof opdrinken (2 liter (vendund) geloof ik...) en tijdens het maken van de scan zelf werd er ook nog een deel ingespoten. Maar of dit bij onderzoek naar de darmen hetzelfde is, weet ik eigenlijk niet.
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 16:11
Verwijderd
Wat ik ooit uitgelegd heb gekregen, is dat je bij een CT-scan iets van 2 liter 'spul' moet opdrinken bij een darmonderzoek. Maar ik weet dit niet zeker.

Als je onzeker wordt omdat je niet weet wat een onderzoek inhoudt, kun je dat het beste meteen aan je arts vragen. Dit voorkomt een hoop zenuwen.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 16:13
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
bugge schreef op 12-11-2004 @ 16:11 :
Als je onzeker wordt omdat je niet weet wat een onderzoek inhoudt, kun je dat het beste meteen aan je arts vragen. Dit voorkomt een hoop zenuwen.
Inderdaad, vraag van te voren om uitleg. Je zou er zelfs over kunnen bellen als je het heel vervelend vindt
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 19:16
Verwijderd
ik heb dat spul 1 keer op moeten drinken(voor lymphe klieren en 1 keer heb ik dat ingespoten gekregen(bij een gekneusde nier)


ik denk dat het bij darmen hetzelfde is als met mijn klieren, dus dat je het op moet drinken
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 21:29
flutterby
Avatar van flutterby
flutterby is offline
Ik heb een keer een hersenscan gehad omdat ze dachten dat ik een tumor daar had zitten. Ik kreeg toen contrastvloeistof ingesporen en dat was echt geen pretje. Ik werd helemaal warm, leek net of ik geen lucht meer kreeg en ik werd echt heel erg duizelig (kon ook door mn aandoening komen). Het was gelukkig al na een uur uitgewerkt.
Vaak krijg je van tevoren een foldertje te lezen met info, en anders kan je ze altijd opbellen.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 10:22
star123
star123 is offline
ja ik heb geen foldertje gekregen want ik ben doorgestuurd van de huisdokter naar het ziekenhuis...we hebben de afspraak telefonisch gemaakt
toch bednakt voor jullie reacties!!!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 14:30
Bubbel Design
Avatar van Bubbel Design
Bubbel Design is offline
Gehad ja, maar niet voor de darmen speciefiek maar voor hele lichaam.
Is niks aan hoor, de vloeistof werd er gewoon met een infuus ingepompt en je ligt een half uur tot een uur doodstil.
Daarna wel veel plassen

Nou ja succes he.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 22:25
Anaïs
Avatar van Anaïs
Anaïs is offline
net gelezen in psychologieboek dat 'dat spul' radioactieve glucose is...

Erg gezond is't niet, maar 't zijn zeer kleine hoeveelheden. als je het niet elke week moet ondergaan, don't worry
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 22:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Anaïs schreef op 14-11-2004 @ 22:25 :
net gelezen in psychologieboek dat 'dat spul' radioactieve glucose is...

Erg gezond is't niet, maar 't zijn zeer kleine hoeveelheden. als je het niet elke week moet ondergaan, don't worry
Ze gebruiken daar ook wel andere dingen voor, zoals bariumpap (volgens mij ook radioactief).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 11:49
toemba
Avatar van toemba
toemba is offline
Inderdaad, Bariumpap is gebruikelijker voor de darmen..

Niet te veel zorgen om maken, het voelt niet heel prettig maar het is in ieder geval niet super vervelend.. Alleen de stoelgang zal een beetje raar zijn de eerste dag(en) erna..

Hopelijk komt er dankzij de scan een diagnose uit waardoor je obstipatie verholpen kan worden.. Sterkte!
(en laat het even weten )
__________________
For a nihilist, nothing at least is something..
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 13:47
Verwijderd
Ik zal eerlijk zijn, ik moest de vloeistof drinken maar ik heb het niet helemaal opgedronken omdat ik er ontzettend misselijk van werd. Kotsmisselijk. Gelukkig had ik genoeg op, maar hou iig rekening met iets vies.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 17:07
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ze zullen wel bariumpap gebruiken, ja.

Maar 2 liter drinken en dan een half uur stil liggen. Hallow zeg... dan zouden ze mij wel een blaascatheter mogen geven...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 17:07
star123
star123 is offline
hoooi...vandaag had ik dus de scan
het viel hartstikke mee
voor degenen die geïntresseerd zijn:

-eerst een vies spul drinken 3 bekertjes
-een uur later wordt je opgehaald om naar de scan te gaan
-omkleden (mocht onderbroek aanhouden, en t-shirtje (geen bh)
-kreeg tampon toegeshoven van verpleegster (waarom-->i do not know)
-moet aan infuus 10 minuten ongeveer(aaaauw)
-dan eel ff onder de scan

hupsakee klaar

ben benieuwd naar uitslag
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 17:10
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
star123 schreef op 15-11-2004 @ 17:07 :
-kreeg tampon toegeshoven van verpleegster (waarom-->i do not know)
Om op een scan een duidelijk onderscheidt te kunnen maken tussen alle organen en de baarmoeder (plus de vagina ingang). Is anders best lastig te zien op een scan
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Ziekenhuisverhaal
BlueAngel
28 31-05-2004 23:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:36.