Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2005, 21:46
AsianDF
Avatar van AsianDF
AsianDF is offline
Citaat:
ROTTERDAM, 27 JUNI. De titels van het in 2002 ingevoerde bachelor/master-stelsel in het hoger onderwijs moeten worden aangepast. Dat adviseert een internationale commissie aan staatssecretaris Rutte (Onderwijs, VVD).


Omdat het onderscheid tussen hoger beroeps- en wetenschappelijk onderwijs vervaagt, zijn volgens de commissie nieuwe titels nodig. Die moeten worden gekoppeld aan het soort opleiding dat iemand heeft gevolgd, en niet zozeer aan het type instelling waar iemand heeft gestudeerd. Hbo'ers moeten dezelfde titel kunnen krijgen als academici.



In de brief die Rutte vanmiddag met de aanbevelingen van de commissie naar de Tweede Kamer zou sturen, schrijft hij dat het advies hem ,,in grote lijnen aanspreekt''.

De staatssecretaris had de commissie begin dit jaar ingesteld omdat de organisaties van hogescholen en universiteiten al een paar jaar niet in staat zijn het probleem rond de titulatuur op te lossen. Universiteiten zijn tevreden over het huidige stelsel, maar hogescholen voelen zich achtergesteld.

Sinds de invoering van het bachelor/master-stelsel in 2002 krijgen afgestudeerden aan de universiteit de toevoeging Sc voor Science of A voor Arts achter hun titel. Science staat voor de natuurwetenschappen, Arts voor de geesteswetenschappen. Economen mogen kiezen. Hbo-afgestudeerden mogen deze toevoegingen niet voeren. Zij krijgen een aanduiding van hun expertise achter de B van Bachelor of de M van Master, bijvoorbeeld B in nursing.

De commissie, onder voorzitterschap van de Noorse professor Abrahamsen, adviseert de titel los te koppelen van de instelling. De titel moet de inhoud en aard van de opleiding weergeven. Als een opleiding leunt op onderzoek, is een Sc of A terecht, ook als het om een hbo-opleiding gaat.

Omdat de scheiding tussen hbo en wo de komende jaren volgens de commissie vervaagt en de diversiteit aan opleidingen toeneemt, adviseert ze twee nieuwe 'tussentitels'. Opleidingen die deels wetenschappelijk en deels beroepsmatig zijn opgezet, krijgen zowel de toevoeging Sc of A als de expertise-aanduiding. Dit betekent dat het huidige systeem met vier basistitels (B en M voor hbo, B en M voor wo) met twee titels wordt uitgebreid. Volgens de commissie zal dit de - nu beperkte - uitwisseling tussen hbo en wo bevorderen.

De commissie wijst het veelgeroemde Angelsaksische stelsel af: dat diffuse stelsel met een wildgroei aan titels verdient geen navolging. De titels LLB en LLM voor juristen worden afgeraden. Juristen worden BA of MA. Van een internationale standaard is overigens geen sprake, ontdekte de commissie. Elk Europees land is momenteel aan het rommelen met titels.

Kern van het Nederlandse probleem is volgens de commissie de rigide scheiding tussen wetenschappelijk en hoger beroepsonderwijs. Hoger beroepsonderwijs bestaat ook in andere Europese landen, maar elders bestaat veel meer uitwisseling met het wetenschappelijk onderwijs.
http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1119852277249.html
__________________
Yeh dil he.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-06-2005, 21:49
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Hij staat al op N&A Hier dus .
__________________
Kőigi teede pikkus ajas on vőrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 21:56
AsianDF
Avatar van AsianDF
AsianDF is offline
oh.
__________________
Yeh dil he.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 07:53
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Sinds de invoering van het bachelor/master-stelsel in 2002 krijgen afgestudeerden aan de universiteit de toevoeging Sc voor Science of A voor Arts achter hun titel. Science staat voor de natuurwetenschappen, Arts voor de geesteswetenschappen. Economen mogen kiezen. Hbo-afgestudeerden mogen deze toevoegingen niet voeren. Zij krijgen een aanduiding van hun expertise achter de B van Bachelor of de M van Master, bijvoorbeeld B in nursing.
waarom krijgt iemand die (ortho)pedagogiek gestudeerd heeft dat de titel 'master of science'... ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 08:55
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 28-06-2005 @ 08:53 :
waarom krijgt iemand die (ortho)pedagogiek gestudeerd heeft dat de titel 'master of science'... ?
Dat snap ik ook niet, die grens tussen Ma en MSc
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 10:37
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 28-06-2005 @ 09:55 :
Dat snap ik ook niet, die grens tussen Ma en MSc
Pedagogiek is een sociale wetenschap, vandaar de MSc.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 11:17
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 28-06-2005 @ 11:37 :
Pedagogiek is een sociale wetenschap, vandaar de MSc.
Ik dacht altijd dat Sc alleen voor natuurwetenschappen was, dus júist niet voor sociale wetenschappen
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 11:28
Silverchoice
Avatar van Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
AsianDF schreef op [pl=17868933]27-06-2005 @ 22:46 Science staat voor de natuurwetenschappen, Arts voor de geesteswetenschappen. Economen mogen kiezen.
Pedagogiek lijkt me dus idd meer een A dan een Sc..

edit: discussie is volop gaande op N&A
__________________
Volgens mij snap je het niet helemaal.

Laatst gewijzigd op 28-06-2005 om 11:49.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 11:30
Verwijderd
Ik begrijp dan eigenlijk niet meer waarom er Havo en VWO is, als we toch alles op een hoop gaan gooien. WO is wétenschappelijk, HBO is beroepsonderwijs, dat verschil is er imo niet voor niets, en dat moet ook zo worden gehouden.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 12:16
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 28-06-2005 @ 12:30 :
Ik begrijp dan eigenlijk niet meer waarom er Havo en VWO is, als we toch alles op een hoop gaan gooien. WO is wétenschappelijk, HBO is beroepsonderwijs, dat verschil is er imo niet voor niets, en dat moet ook zo worden gehouden.
Idd. Waarom anders niet gelijk het MBO ook maar titels gaan geven? Er is gewoon een wezenlijk verschil en dat mag je merken ook vind ik.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 14:04
Verwijderd
Citaat:
da leentjuh schreef op 28-06-2005 @ 13:16 :
Idd. Waarom anders niet gelijk het MBO ook maar titels gaan geven? Er is gewoon een wezenlijk verschil en dat mag je merken ook vind ik.
't Lijkt me voor mensen die van het HBO komen ook fijner een eigen titel te hebben die duidelijk maakt dat ze praktisch zijn, andersom voor mensen van het WO ook. Daarnaast vind ik het doorstromen van een HBO Master naar een PhD een beetje moeilijk. Je hebt zúlke andere dingen geleerd op die HBO opleiding, PhD is een wetenschappelijke titel, daarvoor moet je wetenschappelijk onderwijs gevolgd hebben. Na een HBO Master instromen in het WO lijkt me een beter plan, maar dat haal ik hier zo niet echt uit (met een cursusje hier en een cursusje daar haal je echt niet zomaar 4 of meer 'gemiste' WO-jaren in).
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 15:40
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 28-06-2005 @ 12:17 :
Ik dacht altijd dat Sc alleen voor natuurwetenschappen was, dus júist niet voor sociale wetenschappen
Oók voor de sociale wetenschappen. Ik word ook MSc.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 28-06-2005 @ 16:40 :
Oók voor de sociale wetenschappen. Ik word ook MSc.
Stoer
Ik begreep dat ik het ook kan worden met neuro-linguistiek, stoer
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 18:34
Verwijderd
We gaan steeds meer richting Italië. Daar mag je jezelf al dottore noemen met alleen lagere school.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 20:14
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik vind het flauwekul.
Je moet aan een titel gewoon enigszins af kunnen leiden wat iemand gedaan heeft. In ieder geval welk niveau. Het scheelt gewoon heel erg of iemand HBO of WO afgestudeerd is. Niet persé dat het één beter is, maar zeker wel anders. Dat moet je niet op één hoop gooien.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 06:57
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
het IS al zo geregeld.

Bachelor hbo en wo is hetzelfde alleen hbo doe je er een jaar langer over.
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 08:14
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
pyres schreef op 29-06-2005 @ 07:57 :
het IS al zo geregeld.

Bachelor hbo en wo is hetzelfde alleen hbo doe je er een jaar langer over.
Ik weet het niet precies allemaal, maar dat lijkt me van niet. Je mag ook niet met je hbo bachelor zomaar gelijk doorstromen naar wo master, dus er is wel degelijk verschil. Bovendien zijn het toch 2 verschillende opleidingen, bij hbo rechten krijg je niet precies hetzelfde als bij wo rechten.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 09:27
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 29-06-2005 @ 09:14 :
...mag ook niet met je hbo bachelor zomaar gelijk doorstromen naar wo master...
Bij HBO-opleidingen als accountancy mag het wel, maar dat is dan ook een van de betere HBO-opleidingen.
__________________
Kőigi teede pikkus ajas on vőrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-06-2005, 10:59
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 29-06-2005 @ 09:14 :
Ik weet het niet precies allemaal, maar dat lijkt me van niet. Je mag ook niet met je hbo bachelor zomaar gelijk doorstromen naar wo master, dus er is wel degelijk verschil. Bovendien zijn het toch 2 verschillende opleidingen, bij hbo rechten krijg je niet precies hetzelfde als bij wo rechten.
in het nieuwe systeem (bij ons op hhs) kan dat bij ons wel

dus misschien ligt het aan je opleiding

edit: voor hbo rechten doorstroming naar univ gaan ze ook afschaffen
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 11:06
Verwijderd
En terecht. HBO rechten is een slap aftreksel van de universiteit en er is geen behoefte aan die mensen. Bovendien krijg ik de indruk dat je zelfs met HBO rechten nog slechter af bent op de uni dan wanneer je van het VWO komt, want als ik zie wat voor onzinmaterie en onzinmethoden mijn nicht aangeleerd krijgt (HvU) dan doet dat meer kwaad dan goed.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 11:17
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-06-2005 @ 12:06 :
En terecht. HBO rechten is een slap aftreksel van de universiteit en er is geen behoefte aan die mensen. Bovendien krijg ik de indruk dat je zelfs met HBO rechten nog slechter af bent op de uni dan wanneer je van het VWO komt, want als ik zie wat voor onzinmaterie en onzinmethoden mijn nicht aangeleerd krijgt (HvU) dan doet dat meer kwaad dan goed.
maar HBO-rechten is ook alleen maar uitgevonden om mensen een plekje te geven die niks beters weten. (en dan wordt je opgeleid tot assistent. Leuk, maar dat kan de LOI ook wel.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 11:38
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 28-06-2005 @ 12:17 :
Ik dacht altijd dat Sc alleen voor natuurwetenschappen was, dus júist niet voor sociale wetenschappen
In het buitenland is MSc alleen voor de natuurwetenschappen inderdaad, maar in Nederland heeft de minister ervoor gekozen de sociale wetenschappen ook MSc te geven (in tegenstelling tot het buitenland).

Ik vind het niet erg: MSc klinkt beter dan MA

Laatst gewijzigd op 29-06-2005 om 11:40.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 11:40
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
pyres schreef op 29-06-2005 @ 11:59 :
in het nieuwe systeem (bij ons op hhs) kan dat bij ons wel

dus misschien ligt het aan je opleiding

edit: voor hbo rechten doorstroming naar univ gaan ze ook afschaffen
Als je rechtstreeks kan doorstromen dan worden de schakelvakken aan de hoge school gegeven of kun je ze gelijktijdig op de universiteit volgen terwijl je nog HBO doet. Het is zeker niet zo dat schakelprogramma's verdwijnen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 11:43
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
pyres schreef op 29-06-2005 @ 07:57 :
het IS al zo geregeld.

Bachelor hbo en wo is hetzelfde alleen hbo doe je er een jaar langer over.
C'est le bullshit.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 15:33
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 29-06-2005 @ 12:38 :
In het buitenland is MSc alleen voor de natuurwetenschappen inderdaad, maar in Nederland heeft de minister ervoor gekozen de sociale wetenschappen ook MSc te geven (in tegenstelling tot het buitenland).

Ik vind het niet erg: MSc klinkt beter dan MA
Mijn vader heeft een MA in de Wiskunde (uit Engeland, waar ze het hele systeem hebben uitgevonden), nu kan ik me voorstellen dat je Wiskunde als een kunst beschouwd, want dat is het ook, maar toch, in het buitenland is het dus niet altijd zo.

Je kan met HBO nu wel een Bachelor halen, maar dat maakt een HBO Bachelor op lange na niet hetzelfde als een WO Bachelor.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2005, 17:15
Verwijderd
Wat is de volgende stap, promoveren aan een HBO?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 17:42
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 28-06-2005 @ 21:14 :
Ik vind het flauwekul.
Op dit moment is het bij de meeste opleidingen/studies (nog?) niet zo dat bachelor HBO en WO hetzelfde is...en eigenlijk vind ik dat ook logisch.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 17:47
Verwijderd
Citaat:
pyres schreef op 29-06-2005 @ 07:57 :
het IS al zo geregeld.

Bachelor hbo en wo is hetzelfde alleen hbo doe je er een jaar langer over.
Wat een humor.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 18:09
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-06-2005 @ 18:42 :
Op dit moment is het bij de meeste opleidingen/studies (nog?) niet zo dat bachelor HBO en WO hetzelfde is...en eigenlijk vind ik dat ook logisch.
je kan al wel na veel HBO studies een WO master gaan doen.
en vaak zat hoef je niet eens een overgangsjaar te doen.
Op die manier stel je een HBO bachelor toch wel behoorlijk gelijk aan een WO bachelor, wat naar mijn mening niet terecht is.

Net zo goed als dat ik na 3 jaar WO niet zomaar naar 't 4e jaar HBO kan, horen HBO'ers niet zomaar naar 't laatste jaar WO te kunnen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 29-06-2005 @ 19:09 :
je kan al wel na veel HBO studies een WO master gaan doen.
Ik heb geen enkele WO-master gevonden waar je zomaar kunt beginnen na je HBO... Nu heb ik natuurlijk ook niet alle masters bekeken, maar alleen de masters waar ik zelf interesse in heb. En voor die masters moet je eerst een pre-masterjaar (overgangsjaar dus) doen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 20:32
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-06-2005 @ 20:12 :
Ik heb geen enkele WO-master gevonden waar je zomaar kunt beginnen na je HBO...
Er zijn er enkele, waaronder HBO-Accountancy.
__________________
Kőigi teede pikkus ajas on vőrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Neiu schreef op 29-06-2005 @ 21:32 :
Er zijn er enkele, waaronder HBO-Accountancy.
Ik zei ook al dat ik alleen degene had bekeken waar ik interesse in had.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 20:44
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Neiu schreef op 29-06-2005 @ 21:32 :
Er zijn er enkele, waaronder HBO-Accountancy.
Waarmee je kunt instromen waar en wat precies?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 20:52
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-06-2005 @ 21:43 :
Ik zei ook al dat ik alleen degene had bekeken waar ik interesse in had.
I knew that maar kon het niet laten .

@Sovereign: tijdens het laatste semester van een nominale opleiding Accountancy op het HBO kun je een aantal vakken aan de uni volgen en meteen instromen in de masteropleidingen (MSc)
Accountancy & Controlling
Business Administration
Accountancy & Controlling
International Economics and Business
International Business & Management
Human Resource Management
Technology Management
(Allen Economie of Bedrijfskunde)
In het laatste jaar oude stijl kun je zelfs in een keer doorstromen, maar dit jaar is daarvan het laatste jaar.
__________________
Kőigi teede pikkus ajas on vőrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 21:53
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Neiu schreef op 29-06-2005 @ 21:52 :
I knew that maar kon het niet laten .

@Sovereign: tijdens het laatste semester van een nominale opleiding Accountancy op het HBO kun je een aantal vakken aan de uni volgen en meteen instromen in de masteropleidingen (MSc)
Vakken van het masterjaar of de bachelor? Aan welke uni is dit?

Waarom vraag ik dat? Omdat dit in Tilburg helemaal niet mogelijk is zonder eerst een schakeljaar te volgen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 22:09
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 29-06-2005 @ 22:53 :
Vakken van het masterjaar of de bachelor? Aan welke uni is dit?

Waarom vraag ik dat? Omdat dit in Tilburg helemaal niet mogelijk is zonder eerst een schakeljaar te volgen.
Gedurende het laatste semester van de HBO-opleiding volg je enkele cruciale bachelorvakken op de uni. Gelijk na het afronden van de HBO-opleiding kun je instromen in de master aan de uni. Het is in Groningen tussen HanzeHogeschool en de RuG en deze optie is alleen open voor (bijna) nominaal lopende studenten.
Dit jaar, dus voor aankomend academisch jaar, is het laatste jaar dat het laatste semester een aantal unibachelorvakken niet hoeft, maar dat er meteen in de master ingestroomd kan worden i.v.m. laatste jaar voor BaMa.
__________________
Kőigi teede pikkus ajas on vőrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-06-2005, 22:50
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Neiu schreef op 29-06-2005 @ 23:09 :
Gedurende het laatste semester van de HBO-opleiding volg je enkele cruciale bachelorvakken op de uni. Gelijk na het afronden van de HBO-opleiding kun je instromen in de master aan de uni. Het is in Groningen tussen HanzeHogeschool en de RuG en deze optie is alleen open voor (bijna) nominaal lopende studenten.
Dit jaar, dus voor aankomend academisch jaar, is het laatste jaar dat het laatste semester een aantal unibachelorvakken niet hoeft, maar dat er meteen in de master ingestroomd kan worden i.v.m. laatste jaar voor BaMa.
Zeg Wouter, lees je mee? Wat is dit voor onzin?

Maar je doet dus wel enkele noodzakelijke bachelorvakken, het schakelprogramma is dus op een andere manier verdeeld.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 22:52
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 29-06-2005 @ 23:50 :
Zeg Wouter, lees je mee? Wat is dit voor onzin?

Maar je doet dus wel enkele noodzakelijke bachelorvakken, het schakelprogramma is dus op een andere manier verdeeld.
@ eerste: , wat heeft nare hiermee te maken?
@tweede: ja, vanaf volgend jaar ja. Maar als je meer wilt weten verwijs ik je naar de site van de Hanze en de faculteiten economie en bedrijfskunde van de RuG, binnenkort gefuseerd. Veel meer dan daarvan papegaaien ga ik hier toch niet meer doen. En die eenjarige regeling geldt alleen voor aankomend jaar voor nominaal lopende studenten die dus nu afstuderen.
Misschien wordt het met die fusie dan toch nog wat met bedrijfskunde hier.
__________________
Kőigi teede pikkus ajas on vőrdne - | - Рукописи не горят

Laatst gewijzigd op 29-06-2005 om 22:55.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 22:57
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Neiu schreef op 29-06-2005 @ 23:52 :
[B]@ eerste: , wat heeft nare hiermee te maken?
Ow wacht, die zit in Nijmegen.

Citaat:
@tweede: ja, vanaf volgend jaar ja. Maar als je meer wilt weten verwijs ik je naar de site van de Hanze en de faculteiten economie en bedrijfskunde van de RuG, binnenkort gefuseerd. Misschien wordt het dan toch nog wat met bedrijfskunde hier.
Qua rechten is Hanze prut. Kan me niet voorstellen dat dit beter zou zijn op andere gebieden, maar alas.. Als de RuG dat wil...
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 23:01
megas
megas is offline
He dude, ik zit op de hanze SJD, dus ik denk niet dat ik kans zal maken op een academische graad. Zou ik trouwens wel tof vinden, maar goed... Hanze is toppie school, alleen rechten hebben ze nog maar 2 jaar ofzo: kinderziektes heten dat dan. Niet dat dat iets afdoet aan jouw situatie, maar toch. Oh hell, who cares...

x
__________________
I didn't loose my mind... it was mine to give away
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 23:02
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 29-06-2005 @ 23:57 :
Ow wacht, die zit in Nijmegen.

Qua rechten is Hanze prut. Kan me niet voorstellen dat dit beter zou zijn op andere gebieden, maar alas.. Als de RuG dat wil...
Het geldt ook niet voor rechten of de meeste andere studies die je aan de uni kunt doen Gelukkig...
Accountancy is sowieso een van de betere HBO-opleidingen. Het is een kunstje en daar zijn ze op het HBO nogal goed in
En voordat je eventueel een gooi kunt doen naar RA-schap ben je weer veel verder.
__________________
Kőigi teede pikkus ajas on vőrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 23:13
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
megas schreef op 30-06-2005 @ 00:01 :
He dude
Sweet.

Citaat:
, ik zit op de hanze SJD, dus ik denk niet dat ik kans zal maken op een academische graad. Zou ik trouwens wel tof vinden, maar goed... Hanze is toppie school, alleen rechten hebben ze nog maar 2 jaar ofzo: kinderziektes heten dat dan.
In mijn visie is het een probleem dat inherent is aan de opleiding zelf. Afschaffen, als dat zou kunnen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 10:18
Verwijderd
Ik heb het ook altijd nogal vreemd gevonden dat accountancy een wetenschappelijke opleiding genoemd wordt. Het filosofisch, sociologisch en comparitief element erin is nog veel kleiner dan bij rechten, en daar ligt het eigenlijk al op de grens van wat je nog wetenschap kunt noemen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 11:02
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Wat is accountancy dan? Want mijn Engels vertelt mij dat het er op neer komt dat je de boekhouding leert doen. En dat lijkt mij toch zeker niet wetenschappelijk.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 11:04
Verwijderd
Welnu, er ligt natuurlijk wel een bepaalde systematiek aan ten grondslag en voor het bepalen, evalueren en verbeteren van zo'n systeem van grondslagen is wel noodzakelijk dat je een wetenschappelijke methode hanteert.

Maar voor de praktische toepassing ervan heb je natuurlijk absoluut geen wetenschap nodig, net zoals bij rechten eigenlijk. Het wetenschappelijke aspect is het interessants voor de mensen die bijv. accountancy-maatstaven en -beoordelingsmechanismen opstellen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 11:39
NN
NN is offline
Over de juridische opleidingen aan de Hanzehogeschool te Groningen (HG), deze zijn bij de laatste reorganisatie onder gebracht in een zogenaamde 'school' (spreek uit op de Engelse wijze 'skoel').

Er zijn voor mensen die vanaf daar willen doorstromen naar een echte juridische opleiding aan de rechtenfaculteit van de RuG wel doorstroomprogramma's.

Aan de ene kant ben ik van mening dat als je een goede jurist wil worden, je toch gewoon het beste op de uni kan beginnen. Aan de andere kant moet je in deze ontwikkeling van integratie van HBO en uni door o.a. de BaMa niet je kop in het zand willen steken en toch kijken hoe je elkaar op een goede manier kan aanvullen.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 11:45
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
NN schreef op 30-06-2005 @ 12:39 :
Aan de ene kant ben ik van mening dat als je een goede jurist wil worden, je toch gewoon het beste op de uni kan beginnen. Aan de andere kant moet je in deze ontwikkeling van integratie van HBO en uni door o.a. de BaMa niet je kop in het zand willen steken en toch kijken hoe je elkaar op een goede manier kan aanvullen.


Gefeliciteerd trouwens.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 12:19
NN
NN is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 30-06-2005 @ 12:45 :


Gefeliciteerd trouwens.
Hoezo ?

Dan k voor de felicitatie.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 12:20
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Och maar zelfs mét schakeljaar vind ik het discutabel of iemand met een HBO opleiding wel zomaar een master zou mogen doen.
Als ik kijk naar mijn opleiding die toch nog redelijk praktijk gericht is in vergelijking met andere studies, vind ik al dat ik het wetenschappelijke gedeelte er heel duidelijk uit kan halen. We worden doodgegooid met ethiek, filosofie, wetenschappelijke papers schrijven, onderzoeksmethoden, enzovoorts.
Dat heeft een HBO'er volgens mij niet omdat daar de nadruk wordt gelegd op praktijkervaring. Hoe kan je dan met 1 jaar het gehele wetenschappelijke deel van de studie inhalen wat ik in die 3 jaar krijg?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 12:24
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 30-06-2005 @ 13:20 :
Hoe kan je dan met 1 jaar het gehele wetenschappelijke deel van de studie inhalen wat ik in die 3 jaar krijg?
Dat kan dus gewoon niet. Doorstroom met een zogenaamd gelijkwaardige HBO-bachelor kan dus ook alleen in opleidingen die ook op het WO niet echt een grote wetenschappelijke componenten hebben, zoals - helaas - de rechtsgeleerdheid.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.