Oud 27-10-2006, 15:35
Canine 13
Canine 13 is offline
Denken jullie dat het volgende te doen is:

Ik heb eerst 4 jaar VMBO-T gedaan. --> Gehaald.
Nu ben ik bezig met HAVO-5. Ik wil zeker mijn examen halen.

Nu is het ook zo dat ik nog geen idee heb wat ik wil doen. Hoewel bioloog en archeoloog me wel leuk lijken. Maar daar heb je weer VWO voor nodig.

Is dat te doen als ik na de HAVO ook nog VWO ga doen?
Of is dat echt moeilijk?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-10-2006, 15:55
Verwijderd
Het hangt denk ik helemaal van jezelf af. Je moet wel nagaan dat je dan na je 5H diploma in 5V komt waarbij de leerlingen vaak 15/16/17 zijn. Dat is best wel jonger dan dat jij zelf bent.

Je kan ook proberen om sprintVWO te doen Misschien past dat gezien je leeftijd, veel beter bij je.

Bij mij op school heeft een jongen eerst mavo, havo en toen VWO gedaan. (Havo NG/NT en VWO NG/NT) en dat is helemaal goed gekomen.

Het kan dus wel, als je dat zelf maar wil
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 16:19
sdekivit
sdekivit is offline
je kunt ook voor het colliquium doctum gaan
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 16:23
Verwijderd
waarschijnlijk kan je je beter afvragen of je de capaciteiten hebt om daarna een universitaire studie te doen (want waarom anders nog vwo doen?) en dat kunnen wij natuurlijk niet zeggen. Vraag eens bij je leraren, of doe een capaciteitenonderzoek oid. En een bezoekje aan de decaan of een studiekeuzetest lijkt me ook aan te raden. vwo zou ik zeker op jouw leeftijd niet gaan doen omdat je geen keuze kunt/durft te maken. Dus misschien is het wel belangrijker om eerst te weten wat je wilt..
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 16:25
Verwijderd
Als je op de Havo niet veel moeite hoeft te doen en goede cijfers haalt, dan kan je het VWO ook wel aan, denk ik zo. Maar bekijk eens het verschil tussen HBO en WO door naar opendagen te gaan en probeer zo te bepalen wat meer voor jou is.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 16:37
Canine 13
Canine 13 is offline
Als ik inderdaad voor VWO zou kiezen, dan zou ik zeker wel bij het volwassenonderwijs komen. Dat zou me dan zelf ook beter lijken.

Een gesprekje met m'n decaan ga ik denk wel eens aanvragen. Da;s wel een goed idee.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 17:42
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 27-10-2006 @ 16:19 :
je kunt ook voor het colliquium doctum gaan
In beide gevallen moet je het niveau voor een universitaire opleiding kunnen bereiken. Dan lijkt me dat makkelijker gaan via het vwo dan via zelfstudie voor het colliquium doctum.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 17:52
Verwijderd
Ik ken een aantal mensen die op de mavo begonnen zijn geslaagd en dan opgeklommen via het mbo hbo uiteindelijk nu op de universiteit zitten. Dus het is zeker dat het wel kan, maar ligt wel aan jouw capaciteiten of jij het aan kunt.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 19:06
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Je kunt ook van de HAVO via het HBO naar het WO gaan... hangt vooral van jezelf af: hoe goed je werkt, hoe gemotiveerd je bent, hoe hoog je inzet is, wat voor keuzes je maakt etc.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 02:48
stefan87
stefan87 is offline
Citaat:
K9 schreef op 27-10-2006 @ 15:35 :


Is dat te doen als ik na de HAVO ook nog VWO ga doen?
Of is dat echt moeilijk?
ik zou voor lerarenopleiding biologie/geschiedenis gaan en na het propedeuse jaar naar universiteit gaan.
je kan overigens ook de lerarenopleiding afmaken, en daarna naar uni gaan...
ik denk niet dat je zin hebt om tot je 21/22e nog op je middelbare school te zitten...
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 12:17
Hempo
Hempo is offline
Er is een verschil tussen HAVO en VWO, anders was er geen onderscheid. Vraag is of jij het aan kan. Als dat zo is, is het bijna zeker dat je op een te laag niveau begonnen bent.

Wat voor cijfers haal je op de HAVO en welk profiel doe je? Heb je het gevoel dat je boven de stof staat / kunt staan? Hoe snel pik je dingen op, moet je veel leren voor 1 toets? etc.etc.

Allemaal vragen om over na te denken, eventueel met hulp van decaan/ouders/leraren enz.

Als je uni wilt doen, ben ik voorstander van VWO 2 jaar doen, ipv HBO bachelor halen. Omdat HBO bachelor het verlengde is van HAVO, en dus een ander niveau heeft dan VWO.

Om uni te doen, moet je denk ik wel VWO gaan doen (uitzonderingen daar, bijv. dyslectisch/ziekte e.d.), omdat je dan went aan de snelheid en het niveau.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 12:24
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Het kan hoor. Bij mij kwam in de vijfde ook een jongen in de klas die al was geslaagd voor het vmbo en de havo. En je merkte het leeftijdsverschil niet echt volgens mij.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 22:00
BleuEyes
Avatar van BleuEyes
BleuEyes is offline
Het kán, maar het hangt natuurlijk helemaal van jezelf af.
__________________
Je hebt een vriend, iemand die voor jou door vuur gaat, elke dag weer voor je klaar staat, voor altijd aan je zij**
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 06:31
Verwijderd
Toen ik in 5+6 vwo zat, zat er een jongen bij me in de klas die eerst mavo en daarna havo had gedaan, en hij is heel netjes voor het vwo geslaagd. Dus het kan wel. Maar hij was oorspronkelijk naar de mavo gegaan vanwege een taalachterstand, die hij in die vier jaar heeft weggewerkt.

Probeer eerst de havo maar eens. Als je daarvoor slaagt zonder onvoldoendes en met een paar goede cijfers, zonder dat je je echt helemaal uit de naad hebt gewerkt, dan moet vwo ook wel lukken. Anders kun je misschien eerst hbo doen en dan universiteit. Of je kiest voor een hbo opleiding zoals 'biologie en medisch laboratoriumonderzoek', 'lerarenopleiding biologie', 'lerarenopleiding geschiedenis' of 'milieustudies'.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 16:44
Canine 13
Canine 13 is offline
Op het VMBO-T heb ik helemaal niets hoeven doen voor goede cijfers. Alleen voor de talen. (vanwege: dyslexie) Ik heb zelf wel het idee dat ik vanwege mijn dyslexie wel op het VMBO een te laag nivo deed. Omdat ik nu op de HAVO nou niet me echt te pletter werk. En het gaat nog steeds goed. Ook heb ik mijn VMBO advies gekregen toen ze nog niets wisten van mijn dyslexie.

Voor mijn goevoel had ik makkelijk met de HAVO kunnen beginnen in de brugklas. Dan was ik daarna ook wel zeker doorgegaan naar het VWO.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 16:48
Canine 13
Canine 13 is offline
Citaat:
Hempo schreef op 30-10-2006 @ 12:17 :
Heb je het gevoel dat je boven de stof staat / kunt staan? Hoe snel pik je dingen op, moet je veel leren voor 1 toets?
Mijn stategie is meer: opletten in de les.

Als ik in de les kan opletten haal ik vrijwel altijd een goed cijfer.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 16:50
Verwijderd
Een vriendin van mij heeft eerst vmbo gedaan, toen havo en heeft geprobeerd daarna vwo te doen (omdat ze een bepaalde studie wilde doen) maar het is dus mislukt. Ze wist helemaal niet wat ze wilde doen in plaatst daarvan. Daarbij werd ze 19 dat jaar terwijl er mensen van 15 in de klas zaten. Het ligt eraan hoe je zelf bent, maar je merkt het zeker, tis alleen hoe je ermee omgaat.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2006, 18:20
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik doe het nu en ken meer mensen die het doen. De algemene ervaring is dat de stof niet moeilijker is, maar wel meer en de vragen bij inzichtvakken (gs, bio e.d) moeilijker. Maar het is best te doen.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-11-2006, 13:46
Canine 13
Canine 13 is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 04-11-2006 @ 18:20 :
Ik doe het nu en ken meer mensen die het doen. De algemene ervaring is dat de stof niet moeilijker is, maar wel meer en de vragen bij inzichtvakken (gs, bio e.d) moeilijker. Maar het is best te doen.
Dan zou het dus voor mij wel te doen zijn. Bij biologie loop ik al 1 hoofdstuk voor, omdat het gewoon zo makkelijk is. Ze kwamen vandaag ook met de vraag wie er over denken om naar het VWO te gaan. Die kunnen deze week bij die man langskomen om te kijken of ze het aankunnen. Ik ga ook deze week ff bij hem langs. We zullen zien...
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 19:00
Welgemeend
Welgemeend is offline
Een vriend van me heeft basisschool voor moeilijk lerende kinderen gedaan, toen mavo, havo, en vwo gedaan. Wel te doen, alleen ben je een beetje oud als je eenmaal gaat studeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit Meest leuke plek om het te doen? deel 2
dhr.95
13 30-03-2015 19:37
Seksualiteit wat is een goede plek om het te doen???
marloesio1
5 05-10-2010 09:15
Liefde & Relatie Wat te doen?
sarahanna
15 23-08-2009 21:03
Seksualiteit Hoe vragen om het te doen?
maikeman
19 25-11-2008 22:08
Studeren Wat te doen volgend jaar
Sandra1988
8 21-08-2008 20:44
Seksualiteit Meest leuke plek om het te doen?
Dagusti
64 11-08-2002 11:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:20.