Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-12-2003, 18:53
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Ik ben nou echt al minstens 3 jaar bezig met het orienteren en meer informatie aanvragen voor mogelijke vervolgstudies maar ik weet nog steeds niet wat ik wil. Het probleem met mij is dat ik zoveel leuk vind! Dus ik heb niet heel duidelijke dingen die al weg gestreept kunnen worden (afgezien van de verzorging en iets technisch want dat kan ik niet ivm profiel)
Ik heb al tig interessetests gedaan maar daar kom ik echt niks verder mee. Ik weet wel wat ik leuk vind maar hoe verwerk je die interesse in een studiekeuze en hoe moet ik kiezen tussen die verschillende interesses??
Ik wordt een beetje hopeloos geworden om eerlijk te zijn, hoe kan ik nou ooit een goede keuze maken? Er is gewoon teveel! (Ik ben mede om deze reden ook na havo vwo gaan doen)

Ik interesseer me vooral in boeken, maar niet in talen. Muziek, dans, theater en andere culturele dingen. Het probleem is dat ik niet goed genoeg in dans of acteren of muziek ben om daarin verder te gaan. Maar ik wil mensen blij maken, entertainen, bezig houden met dingen die ze leuk vinden; maar ook vind ik bijvoorbeeld het gedrag van de mens interessant.

Heeft iemand enig idee hoe ik verder moet??
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-12-2003, 18:55
Verwijderd
Rechten.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2003, 19:03
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Misschien Media en Entertainment Management of Vrijetijdswetenschappen?

Daarmee kan je (dacht ik) dingen gaan orginiseren zoals festivals enzo, waarbij je ook mensen blij maakt en met culturele dingen bezig bent.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2003, 20:49
Verwijderd
Media en cultuur in combinatie met theaterwetenschappen aan de UU.
Literatuurstudies (ofzo?)
Rechten idd .
of gewoon iets van algemene sociale wetenschappen?
Met citaat reageren
Oud 23-12-2003, 21:57
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Neej ik wil geen rechten doen, dat leek me eerst ook wel leuk maar als je dan advocaat bent (want dat wil ik dan uiteindelijk worden als ik dat zou studeren) moet je ook mensen verdedigen die misschien wel dingen hebben gedaan waar je zelf helemaal niet achter staat. Een vriendin van mijn zus is advocate en die zegt dat het soms toch wel heel erg moeilijk is en niet leuk. Dus dat idee heb ik van de baan geschoven.

verder wel leuke ideetjes bij.. alhoewel ik niet zo van geschiedenis houd en ik dacht dat dat voor studies als theaterwetenschappen toch best wel belangrijk was?
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 08:48
Verwijderd
misschien media en cultuur of creatieve therapie? (typ ze in bij schoolweb.nl voor meer info, bij m&c heb je alleen wel geschiedenis..)
Bij deze site kan je ook eens op wat trefwoorden zoeken!

Verder heb ik hetzelfde probleem, ik wil totaal uiteenlopende dingen etc :/ Mijn opdracht van de decaan was naar schoolweb.nl te gaan (of de cd-rom ervan gebruiken) en alle studies die je met je vakkenpakket kan doen uitprinten oid en dan afstrepen: ja of nee. .. 't is wel erg veel werk , vooral als je 't ook nog moeilijk vind om ja of nee te kiezen maar misschien wel een idee! En met het lijstje moet 'k dan weer naar de decaan waar ik ongetwijfeld de opdracht krijg meer uit te zoeken over de studies en dan weer te gaan strepen.. Succes iig!
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 09:28
tandenborstel
Avatar van tandenborstel
tandenborstel is offline
Mn vriendin heeft een beetje hetzelfde als jou, zei gaat nu een jaartje werken en misschien een paar maandjes reizen ofso.. veel mensen die zoiets doen krijgen tijdens dat jaar opeens een goed idee van dat lijkt me nou echt leuk ofsow...
Verder wilde ik eigenlijk dezelfde studies als marianne zeggen: media en cultuur en creatieve therapie.
Maar media en cultuur is niet een heel erg toegepaste studie... kan je geloof ik dingen als producer meer worden o.a.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 09:35
Verwijderd
Ik heb hetzelfde gehad en heb het nog steeds...ik vind ook zo wat alles leuk...helaas kan je niet alles doen, dus heb ik toch maar gekozen.

Sommige opleidingen hebben een gemeenschappelijk eerste jaar (een oriënterend propedeuse jaar) (bijvoorbeeld OPGM op de Hogeschool Rotterdam, dat is een jaar voor mensen die wel weten dat ze een opleiding in de richting gedrag en maatschappij (sph, pedagogiek, cmv en mwd) willen, maar nog niet precies welke). Tijdens zo'n jaar worden er vakken uit een bepaald aantal opleidingen aangeboden en heb je aan het eind van het jaar waarschijnlijk een beter beeld wat iets voor je is. Misschien is er ergens een opleiding die zo'n jaar biedt voor opleidingen die jou zouden kunnen liggen.

Heb je al meegedaan met meeloopdagen? Dat raadt ik zeker aan. Je krijgt dan een beter beeld van hoe een opleiding in elkaar zit en of het wat voor je is.

Behalve interessetest, zijn er ook studiekeuzetests, behalve 'je vindt dat en dat leuk', staan daar vaak bijpassende opleidingen bij.

Als ik " Maar ik wil mensen blij maken, entertainen, bezig houden met dingen die ze leuk vinden; maar ook vind ik bijvoorbeeld het gedrag van de mens interessant." zie staan...dan zou ik iig een keer bij de opleiding creatieve therapie gaan kijken, als ik jou was...is wel een opleiding op hbo niveau, maar misschien wel echt wat voor jou. Of cmv...is ook creatief en ook gericht op mensen, hun gedrag enz.

Meer ideeën heb ik zo 1, 2, 3 ook niet. Heb je het er al met een decaan over gehad? (vast wel)
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 09:49
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef op 23-12-2003 @ 22:57:
Neej ik wil geen rechten doen, dat leek me eerst ook wel leuk maar als je dan advocaat bent (want dat wil ik dan uiteindelijk worden als ik dat zou studeren) moet je ook mensen verdedigen die misschien wel dingen hebben gedaan waar je zelf helemaal niet achter staat. Een vriendin van mijn zus is advocate en die zegt dat het soms toch wel heel erg moeilijk is en niet leuk. Dus dat idee heb ik van de baan geschoven.
Ik wil je niet overhalen om advocaat te worden, maar het fabeltje dat je mensen 'moet' verdedigen waar je 'het niet mee eens' bent is pure flauwekul. Als die vriendin dat zegt, heeft ze dus weinig van haar studie begrepen.

Een advocaat die een boef verdedigt, doet dat niet omdat hij vindt dat die boef vrij moet komen, of omdat hij vindt dat het niet erg is wat hij gedaan heeft. Hij verdedigt een boef, omdat ook boeven mensen zijn en rechten hebben. Hij waakt ervoor dat de rechten van die boef niet met voeten getreden worden. Hij is de hoeder van de rechten van de verdachte.

Strafrechtadvocaten zijn dus eigenlijk de werkelijke Samaritanen. Ze vinden dat iedereen recht heeft op een eerlijk proces, wat hij ook gedaan heeft. De mensen die dan blaten over 'advocaat van de duivel' en 'zo iemand ga je toch niet verdedigen' onderschrijven dus het idee van mensenrechten/eerlijk proces niet en zijn naar mijn mening niet beter dan die boef zelf.

Laatst gewijzigd op 24-12-2003 om 09:51.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 10:51
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Ik heb precies hetzelfde probleem.. alleen het verschil is dat ik het eerst jaren juist wel wist wat ik ging doen. Maar dat wil ik dus niet meer doen. Er zijn gewoon te veel (leuke) studies.. kan er niet uit kiezen.. ben bang dat ik dan de verkeerde studie kies.. heb ook niet echt een voorkeur ofzo.
Maar ik wacht tot mijn decaan de keuzegids heeft.. daarin worden opleidingen in verschillende scholen vergeleken. Misschien is dat ook wat voor jou. Hoop dat ik daarmee wat verder kom..
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 14:26
engeltje
engeltje is offline
Misschien is een jaartje er tussenuit ook wat, of een orientatiejaar.

Ik zit zelf nu in het Orientatiejaar van de Vrije Hogeschool. Dan krijg je ook wel een beeld van wat je uiteindelijk wil. En iedereen hier wil iets anders.
ik kan als ik wil hele verhalen over dat jaar houden, maar dat zou erg lang worden. maar je kunt altijd mailen ofzo, als je er meer over wil weten. of op www.vrijehogeschool.nl kijken. Of in t TKMST-blad van december
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 16:18
charly not
Avatar van charly not
charly not is offline
Bij verschillende studies gaan kijken. Ook studies die je in eerste instantie niet heel erg leuk lijken, maar waar je je verder nooit in verdiept hebt. Zo kun je meer studies wegstrepen en blijven er uiteindelijk steeds minder opleidingen over.
__________________
whine whine whine, to be or not to be...I'm dead
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 14:19
NN
NN is offline
Sommige uni's hebben een algemeen P-jaar waarin je van alles wat krijgt en zodoende kunt kijken wat je leuk lijkt.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 14:25
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-12-2003 @ 10:49:

Strafrechtadvocaten zijn dus eigenlijk de werkelijke Samaritanen. Ze vinden dat iedereen recht heeft op een eerlijk proces, wat hij ook gedaan heeft. De mensen die dan blaten over 'advocaat van de duivel' en 'zo iemand ga je toch niet verdedigen' onderschrijven dus het idee van mensenrechten/eerlijk proces niet en zijn naar mijn mening niet beter dan die boef zelf.
De bekende strafrechtadvocaten kiezen vaak ook hun zaken uit. Willem Anker vertelde een keer tijdens een gastcollege dat hij en zijn broer de krant lezen en als ze iets interessants zien, een zaak wel willen doen, andere allen niet.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 22:17
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 24-12-2003 @ 09:48:
misschien media en cultuur of creatieve therapie? (typ ze in bij schoolweb.nl voor meer info, bij m&c heb je alleen wel geschiedenis..)
Bij deze site kan je ook eens op wat trefwoorden zoeken!

Verder heb ik hetzelfde probleem, ik wil totaal uiteenlopende dingen etc :/ Mijn opdracht van de decaan was naar schoolweb.nl te gaan (of de cd-rom ervan gebruiken) en alle studies die je met je vakkenpakket kan doen uitprinten oid en dan afstrepen: ja of nee. .. 't is wel erg veel werk , vooral als je 't ook nog moeilijk vind om ja of nee te kiezen maar misschien wel een idee! En met het lijstje moet 'k dan weer naar de decaan waar ik ongetwijfeld de opdracht krijg meer uit te zoeken over de studies en dan weer te gaan strepen.. Succes iig!
Creatieve Therapie heb ik jaren gewild, een vriendin van mijn zus heeft het ook gestudeerd, het klonk heel leuk, de informatie was leuk totdat ik naar de voorlichtingsdag ben geweest: ik vond het hele idee echt niks meer! Toen heb ik aan SPH gedacht maar dat vind ik ook te.. tja ik weet het niet, te gehelp. Ik wil juist ook aan de mensen denken die het slachtoffer zijn van de problemen van de eigenlijke slachtoffer, snap je? Dus de familie enzo, hoe gaat het daarmee, hoe gaan die met die problemen om? En dan is het ook nog eens zo dat ik het wel wil weten hoe het zit, ik wil het wel onderzoeken, maar mensen er aan helpen wil ik dan weer niet. (klinkt heel grof, is niet grof bedoelt)
Maar goed, dat idee van alles wegstrepen is wel een erg goed idee. Dat ga ik maar eens doen.

Citaat:
nare man schreef op 24-12-2003 @ 10:49:
Ik wil je niet overhalen om advocaat te worden, maar het fabeltje dat je mensen 'moet' verdedigen waar je 'het niet mee eens' bent is pure flauwekul. Als die vriendin dat zegt, heeft ze dus weinig van haar studie begrepen.

Een advocaat die een boef verdedigt, doet dat niet omdat hij vindt dat die boef vrij moet komen, of omdat hij vindt dat het niet erg is wat hij gedaan heeft. Hij verdedigt een boef, omdat ook boeven mensen zijn en rechten hebben. Hij waakt ervoor dat de rechten van die boef niet met voeten getreden worden. Hij is de hoeder van de rechten van de verdachte.
Tuurlijk heb je daarin wel gelijk, maar je moet wel iemand verdedigen waarvan je misschien zelf denkt dat hij levenslang verdient om wat hij heeft gedaan maar je moet het dan weer zo praten dat hij minder krijgt. Ik bedoel, ik heb geen respect voor mensen die vermoorden en verkrachten ed. Ik zou dan niet zo iemand kunnen verdedigen.
Maar goed, dit is wel weer heel erg ontopic.
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 22:19
Verwijderd
Waarom lijkt creatieve therapie je niks? Misschien kun je toch eens een meeloopdag doen, dan weet je nog iets meer.

Citaat:
alpha schreef op 26-12-2003 @ 23:17:
Ik wil juist ook aan de mensen denken die het slachtoffer zijn van de problemen van de eigenlijke slachtoffer, snap je?
Ga pedagogiek doen. Is alleen niet echt creatief.

En als je echt alleen wilt onderzoeken (wat denk ik lang niet altijd kan, maar oké ), dan zou ik pedagogische wetenschappen of psychologie gaan doen, als ik jou was. Je zou er iig een keer naar kunnen kijken.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 22:25
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-12-2003 @ 23:19:
Waarom lijkt creatieve therapie je niks? Misschien kun je toch eens een meeloopdag doen, dan weet je nog iets meer.


Ga pedagogiek doen. Is alleen niet echt creatief.

En als je echt alleen wilt onderzoeken (wat denk ik lang niet altijd kan, maar oké ), dan zou ik pedagogische wetenschappen of psychologie gaan doen, als ik jou was. Je zou er iig een keer naar kunnen kijken.
Ik weet het niet meer eigenlijk, waarom ik CT niks vind. Volgens mij was het het sfeertje en het feit dat de studie me niet aanstond, de dingen die je allemaal moest doen. Daarnaast vind ik het moeilijk om met geestelijk gehandicapten om te gaan, dat lijkt me niks.
Dan reactie op die andere ideeen: heb ik al wel naar gekeken, psych is mwah, en die andere twee heb ik nog niet zo goed bekeken dat ik er nu een oordeel over kan vormen. Maar het zijn allemaal wel studies waar ik al eens over nagedacht heb of nog steeds doe! Dat is wel grappig..
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 22:28
Verwijderd
Ik raad je aan om in ieder geval eens naar hbo pedagogiek (op http://www.ps.hro.nl is iig wel wat te vinden daarover) en naar pedagogische wetenschappen te kijken.

En als je over hbo pedagogiek meer wilt weten: ik doe het.
En HaWaHaai (schrijf ik het goed?) doet pedagogische wetenschappen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-12-2003, 23:19
Dhyana
Dhyana is offline
Ga er niet vanuit dat je in één keer de goede studie kiest. Ik ben zelf inmiddels aan mn derde opleiding na de HAVO begonnen en ik ben nog steeds niet 100% zeker of ik op de juiste plaats zit. Ik deed eerst VIA (Vormgeving & Ontwerp van Interactie.. informatica dus..) vanwege het creatieve gebeuren.. maar ik wilde meer met mensen werken.. dus ging ik een koksopleiding doen (koken is creatief en de horeca heel sociaal).. dat bleek fysiek te zwaar (en qua leerniveau te laag) en toen ben ik ruim een halfjaar bezig geweest met mn nieuwe studiekeuze (SPH)..

wat ik heb gedaan is letterlijk van ALLE opleidingen die me ook maar enigszins leuk leken de brochure aangevraagd en deze allemaal van het begin tot het einde doorgelezen. De opleidingen die me nog steeds leuk leken heb ik apart gelegd en daarvan ben ik open dagen en meeloopdagen gaan volgen. Op die manier ontdek je toch welke opleiding toch niet echt zijn wat je wilt en welke er juist bovenuit steken. Zodra je een iets meer beperkte selectie hebt, kun je proefstudeerdagen gaan doen.. ik heb dat zelf niet gedaan, maar het schijnt een goede manier te zijn om een opleiding te leren kennen.
Verder heb ik honderdduizend testen gedaan, studenten uitgehoord, dekanen ondervraagd enzovoorts enzovoorts.

Neem vooral de tijd voor je studiekeuze, laat je niet opdringen dat je voor die en die datum ingeschreven moet zijn.. ga er niet vanuit dat je in september moet beginnen. De meeste opleidingen starten ook in februari ! Desnoods ga je een jaartje werken en ondertussen goed nadenken over wat je wilt. En als je er écht niet uitkomt, dan zijn er een aantal hogescholen en universiteiten die orienterende propedeusejaren aanbieden. De hogeschool Amsterdam doet dat in elk geval, dan krijg je een studiejaar lang vakken van allerlei verschillende opleidingen, zodat je direct ontdekt wat je ligt en wat niet. Zo'n orienterend jaar is overigens wel onwijs duur.


Citaat:
Ik interesseer me vooral in boeken, maar niet in talen. Muziek, dans, theater en andere culturele dingen. Het probleem is dat ik niet goed genoeg in dans of acteren of muziek ben om daarin verder te gaan.
Doe je havo of vwo ? Er is een universitaire studie Kunst, Cultuur en nogwattes (Media of Muziek of Literatuur of iets dergelijks).. in groningen volgens mij. Ik weet niet wat t verder inhoudt

Citaat:
Maar ik wil mensen blij maken, entertainen, bezig houden met dingen die ze leuk vinden; maar ook vind ik bijvoorbeeld het gedrag van de mens interessant.
Als ik dit zo lees, zou ik toch denken dat je het 't beste in de richting van Gedrag en Maatschappij kunt zoeken. SPH etc houden zich uiteraard bezig met het gedrag van mensen, niet alleen slachtoffers, maar ook degenen die ermee moeten omgaan. Bovendien zijn de opleidingen musisch-agogisch ingericht.. je hebt allerlei creatieve vakken zoals beeldende vorming, drama, muziek, spel & bewegen. Je hoeft hier zelf niet echt creatief te zijn, je leert vooral het creatieve uit anderen te halen ;-). Een mooi alternatief ook voor Creatieve Therapie, aangezien je voor CT een toelatingsprocedure hebt (toen ik t wilde doen nog wel iig) waarin je moet laten zien wat je kunt.


Doe rustig aan in elk geval. Succes ermee
__________________
Third Eye Open
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 09:22
Verwijderd
misschien nog een tip: edmm: http://www.schoolsite.utwente.nl/edmm/

(of idd toch 'ns kijken bij pedagogiek/psychologie)

Laatst gewijzigd op 27-12-2003 om 09:25.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 11:01
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 26-12-2003 @ 15:25:
De bekende strafrechtadvocaten kiezen vaak ook hun zaken uit. Willem Anker vertelde een keer tijdens een gastcollege dat hij en zijn broer de krant lezen en als ze iets interessants zien, een zaak wel willen doen, andere allen niet.
Oke, got a point there, de bekende strafrechtadvocaten zijn vaak ook klootzakken Kijk Moszkovic, kijk Spong, kijk de broertjes Anker - allemaal Einzelgängers, zonder kantoor, die alleen zaken doen waar hun publiciteitspikkie van gaat steigeren. Het zijn vaak ook allerbelabberdste advocaten (afgezien van Spong) - velen pleiten alleen in eerste aanleg en hoger beroep, omdat cassatie ze te moeilijk is. Kunnen ze niet genoeg op emotie inspelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Geslaagd, maar eindexamens overdoen??
kusjechristina
15 22-02-2016 17:48
Psychologie Hoog begaafd.
Kleintje!
70 29-07-2011 18:42
Psychologie ik zit vast zonder zelfvertrouwen...
Gabb
11 20-04-2008 12:50
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Moeten KCV, Latijn en Grieks eigenlijk ook invoerd in HAVO-niveau?
Verwijderd
84 01-08-2005 13:43
Werk, Geld & Recht Stelling
Rocksaan
29 18-01-2003 12:19
Algemene schoolzaken Naar welke universiteit/hogeschool gaan jullie?
Saskia
67 26-11-2001 12:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.