Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-12-2003, 21:41
sThàeF
sThàeF is offline
De Tweede Fase is inmiddels allang ingevoerd, maar scholen kunnen er nog wel (min of meer) hun eigen invulling aan geven. Dus.. hoe doet jouw school dat?

Studiehuis op mijn school:

Na ingang eerst één grote ruimte met uitleenplek woordenboeken, uitwerkingen, etc., een aantal zgn. "computereilanden" in het midden en aan de randen werkplekken met schotten ertussen. Rondom deze ruimte liggen +- zes lokalen waar mensen zelfstandig (horen te) werken.

1 probleempje: het merendeel van de leerlingen schijnt geen reet uit te voeren.. (en resultaten zijn evenredig met inspanning)


Grote verschillen (w.b. Studiehuis dus) op jouw school?
Suggesties?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-12-2003, 21:50
Verwijderd
Bij ons is alleen de herkansingsregeling anders dan op andere scholen geloof ik Wij hebben de luxe dat we voor elk Schoolexamen een herkansing hebben. Bij sommige vakken moet je dan wel aanvullende opdrachten maken of iets dergelijks, maar in principe heb je het altijd. En er zijn zelfs docenten die je nóg een herkansing geven als je ziek bent tijdens de herkansing. Maar dat zijn er maar een paar.
Hoe dan ook: heel relaxt
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 21:57
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
We hebben een aula waar je in zou kunnen werken, maar vanwege het aantal mensen wat er niks zit te doen, wordt die eigenlijk alleen gebruikt om te kletsen en te eten.
Verder staan er in heel de school zo'n 8 tafels waar je met z'n 2en aan kan werken ('nissen').
We hebben verder een stilteruimte, waar je dus niet mag praten (en er wordt gesurveilleerd, dus er wordt ook niet gepraat), alleen wordt die ook vaak voor vergader doeleinden gebruikt .
Tenslotte nog een mediatheek met 2 grote tafels en 2 kleinere. Die zit bijna altijd vol, omdat onze school een nieuw iets heeft verzonnen waardoor de 4e en 5e klassers elke week 2 uur in de media moeten zitten D'r is dus amper plek.
Ook staan er 35 computers in de media, waarvan er 15 ook voor lessen worden gebruikt, dus daar kan je niet altijd op. De andere 20 zijn bijna altijd bezet.

Kortom: wel voorzieningen, maar simpelweg te weinig.
(we hebben ook een project met 'leenlaptops' gehad, maar die zijn gejat).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 23:42
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline


Omdat ik me verveel..
Toelichting: via die rare kronkeltjes onderaan kom je binnen. Het is net zo groot als 5 lokalen, zie links (dat hoort er niet bij, dat was het vroeger.) B11 is een bieb geworden, B15 een computerlokaal waar vaak les wordt gegeven.
Een hoekje met pc's zonder internet is er ook.

Dan hebben we nog een stiltegang, met aan een uiteinde ook een computerlokaal. (logisch om dat in een stiltegang te zetten )
Snap je het?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 23:49
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
op mijn school is er geen studiehuis, vreemd eigenlijk,maarja aan bijna niks merk je dat er wel 2e fase heerscht, behalve ProfielWerkStuk, en handelingsdelen,voor de rest gewoon les net als in de 1e 2e 3e en 4e...
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 05:41
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
uh ja, 40 computers ofzo? verder allemaal stoelen en tafels. boeken voor alle vakken, een tijdschriften afdeling en kranten. ook is er een kast voor de decanaat. en de decaan zit er ook in een apart hokje met alle folders van scholen e.d.
uh ja, er is nog een trap naar boven met een ruimte voor weet ik veel wie. dat heb ik nooit begrepen

wij hebben sinds dit jaar ook nog eens uitgebreid naar een ruimte vóór de mediatheek (= studiehuis) met tafels en stoelen e.d. daar kunnen mensen heen die moeten overleggen. in de mediatheek is het stil.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 08:30
Verwijderd
Op onze school wordt er eigenlijk vrij weinig aan het Studiehuis gedaan. Er is een mediatheek met zo'n 20 computers,en boeken en tijdschriften maar die is ook voor de onderbouw. We hebben een Studieruimte, met veel computers in en tafels waar je huiswerk kan maken. Dat is eigenlijk wel het meest 'Studiehuiserig' bij ons op school.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 09:28
Nieni
Avatar van Nieni
Nieni is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 13-12-2003 @ 00:49:
aan bijna niks merk je dat er wel 2e fase heerscht, behalve ProfielWerkStuk, en handelingsdelen,voor de rest gewoon les net als in de 1e 2e 3e en 4e...
Toevoeging: de meeste handelingsdelen zijn ook afgeschaft.
Je krijgt gewoon precies zo les als in de onderbouw.
We hebben wel een mediatheek en twee computerlokalen en de aula is studieruimte, maar die plaatsen zijn voor alle leerjaren toegankelijk.
Als ik hier lees wat sommige scholen allemaal wel niet hebben...
__________________
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one...
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 10:52
Verwijderd
zo'n 8 nissen (in elke kunnen 2 personen werken)
een mediatheek met 5 pc's, boeken, 2 grote tafels om te werken waar je mag over leggen en meteen daaraan vast een stilteruimte waar de toezichthouders de hele tijd doorheen banjeren om boos te worden op mensen die praten.. Niet dat het dan helemaal stil is, want je hoort de aula en de mensen die in het aangrenzende deel v.d. bieb zijn etc.
Twee computerruimtes met elk zo'n 30 pc's en wat tafels waar je kan werken en overleggen.
En een science ruimte waar 2 toa's zijn, en waar je dus zelfstandig proefjes e.d. kunt doen, met 3 pc's oid.

Er is altijd wel plek om ergens te werken (maar niet altijd een rustige plek) en over 't algemeen is er ook wel ergens een computer.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 10:52
Mother Earth
Avatar van Mother Earth
Mother Earth is offline
Wat is het studiehuis dat precies ??
__________________
Praat niet zo veel over jezelf Dat doen wij wel als je weg bent
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Mother Earth schreef op 13-12-2003 @ 11:52:
Wat is het studiehuis dat precies ??
Euh.... voorzieningen voor de Tweede Fase, stilteruimtes,computers enzo.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 12:16
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
bij mij op school heb je een Open leer centrum met een stuk of 40 computers. Aan de zijkant van de ruimte zijn 4 tafels varierend in grote waar 3-10 mensen aan kunnen zitten en er is nog een hoek waar ongeveer 15 mensen kunnen zitten en waar het verplicht stil moet zijn (wat het nooit is). Daarnaast is er op de eerste verdieping nog een ruimte met 8 tafels voor 4 personen waar het ook verplicht stil moet zijn (en je wordt er ook uitgooid als je meer geluid maakt dan alleen fluisteren).
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 13:15
Tha Gladnekker
Tha Gladnekker is offline
Bij ons heb je domeinen voor:
-Brugklas
-VMBO
-Middenbouw (2de en 3de klas HAVO en VWO)
-HAVO (4 en 5)
-VWO (4, 5, 6)

Het middenbouw domein bestaat uit 3 ruimtes. Je komt binnen en je hebt een computerruimte, met aan de andere kant van die ruimte een paar tafeltjes. Het middengedeelte bestaat uit allemaal tafeltjes waar je met een stuk of 5 mensen aan een tafel kan zitten. Het 3de gedeelte is de 'stilteruimte'.

Geen studiehuis nog voor mij
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 13:39
Verwijderd
Onze school is opgedeelt in afdelingen..
Op elke afdeling (dus a1/a2/c1/c2/d1/d2/e1/e2) staan steeds 6 computers die voor iedereen beschikbaarzijn.

We hebben 2 computer lokalen met elk 30 computers.
We hebben een mediatheek met 30 computers en voornamelijk leesboeken. Voor vakgerichte boeken moet je naar de gewone bibliotheek. Voor de rest hebben we in de mediatheek een grote tafel staan en aan de wand een hele lange tafel.. Je moet er verplicht stil zijn maar niemand doet het..

We hebben geen stilte ruimte.. maar het 3e uur is bij ons "dalton-uur", te vergeljiken met studie-uur maar dan bij een zelfgekozen docent. Je hebt hier dus ook Dalton-Stil waar het het gehele les uur stil is..

Voor de rest hebben we niet echt voorzieningen...
Vorig jaar hadden we nog een vide voor alleen maar klas 3+ nu hebben ze daar 2 lokalen van gemaakt
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 15:36
RomeoP
Avatar van RomeoP
RomeoP is offline
Op de bovenste gang staan een stuk of acht tafels voor zo'n 3 personen, best wel ver van mekaar af, en hier is 't ook meestal dus erg stil om te werken

Verder heb je nog 2 studieruimtes, maar d'r zijn dus mensen die 't als kantine gebruiken Er wordt ook helemaal niet gecontroleerd ofzo. Naja, behalve als de docent in 't lokaal d'r naast er last van heeft.

Verder nog een mediatheek, met zo'n 40 computers, en een paar tafels. Daar is 't meestal wel rustig, maar niet echt superstil ofzo.

NAja, dat was 't wel
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 15:49
Mother Earth
Avatar van Mother Earth
Mother Earth is offline
We hebben een mediatheek met ongeveer 40 (?) computers en twee computer lokalen voor de lessen (ICT & voor andere vakken). En een hele grote bieb natuurlijk. En ehm... een stilte ruimte waar je helemaal stil moet zijn om te werken en verder een stuk of 8 studiepleinen waar je gewoon mag werken en ook wel stil moet zijn.
__________________
Praat niet zo veel over jezelf Dat doen wij wel als je weg bent
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 15:53
Dory
Avatar van Dory
Dory is offline
We hebben een stiltelokaal, studiegang en -hoek en een te kleine mediatheek.

Niet zo dus.
__________________
Nu: niet langer treuren, het kan altijd nog wel gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 16:09
Erbenda
Avatar van Erbenda
Erbenda is offline
Bij mij op school zijn ze gek op de Tweede Fase en het Studiehuis. Ze hebben zelfs een apart studiehuis laten bouwen. Dus een heel nieuw en apart gebouw voor bovenbouw havo en vwo. In dit gebouw zitten aparte studiezalen (met computers, woordenboeken enz.) waar je zelfstandig moet werken, dit kan in een tussenuur zijn maar ook in een lesuur. Verder zijn er gewone lokalen, maar deze zijn anders ingedeeld dan in het gewone gebouw. Je zit met z'n vieren aan één lange tafel, zodat samenwerken (of kweppen natuurlijk) gemakkelijker wordt. Verder is er een aparte aula en kantine en alle kamers van conretoren, afdelingsleiders enz. van bovenbouw havo/vwo.
__________________
Kun je het lezen???
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-12-2003, 19:08
herbalpower
Avatar van herbalpower
herbalpower is offline
we hebben aan de bovenbouw kant 3 wings vol met comoputers
en we hebben op de brug naar de onderbouw kant een mediateek oom met computers en een complete bibliotheek
in de school staan wat tafels waar je aan kan werken en vaak is het in de kantine ook nog rustig dat je daar wat kan werken.
__________________
ik zit op dit forum met de intentie een bekende nederlander te worden
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 22:16
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wij hebben een vrij grote mediatheek met aan de ene kant een stuk of 30 computers met internet. In het midden staan er tafels waar je met een groepje kan werken. Helemaal aan de rechterkant zijn langs het raam allemaal werkplekken waar je alleen of samen met iemand kan werken. Ook kan je boeken lenen, woordenboeken, atlassen enzo gebruiken. Er is ook een hokje (klein lokaal) wat gebruikt wordt om les te geven (als het een kleine klas is bijv. bij Latijn of m&o), als stiltelokaal, om luisteroefeningen te doen of voor andere doeleinden. Verder zijn er verspreid over de hele school een aantal studiehoeken waar twee grote tafels staan waar je ook in een groepje kan werken. Beneden in de Kombuys (= aula, kantine) kan je ook gaan zitten maar daar is het vaak heel erg lawaaierig.

Ik vind dat het bij ons op school best goed geregeld is. Er is bijna altijd wel plek in de mediatheek (behalve in pauzes of als veel klassen tegelijk een tussenuur hebben).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 12:06
the tourist
the tourist is offline
Wij hebben een stuk of 8 kwt-ruimtes (voor de verschillende vakken) verspreidt door de hele school. Er is een stilteruimte bij de mediatheek. In elke kwt-ruimte staan een aantal computers, in de mediatheek zo´n 20 computers en er is nog een ruimte met 6 computers.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 12:41
desiree1986
desiree1986 is offline
Wij hebben een mediatheek met 28 computers (is meestal genoeg) waar niet te veel lawaai mag zijn zodat er gewerkt kan worden. Het aanbod van boeken is vrij klein. Verder is het atrium een stilteruimte maar daar komt meestal weinig van terecht. Er zijn nog wel meer plekken op school waar je kan werken maar wordt bijna nooit gebruikt.
__________________
say what you like I couldn't care, no one needs you. you're stuck in your own private little neverland..
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 14:14
sThàeF
sThàeF is offline
owkee thnx voor de reacties! Studiehuizen zien er dus wel redelijk hetzelfde uit allemaal, met stiltelokalen, computers, mediatheek enz.

Maar nu het vervolg hierop:

Hoe zou het ideale studiehuis er volgens jou dan uit moeten zien?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 14:29
Verwijderd
) onze school ís het studiehuis. Er zit alleen bovenbouw havo en vwo op mijn school (en de onderbouw zit weer op een andere locatie voor de basisvorming).

Wij hebben een plaza (werkruimte) grote mediatheek (met bibliotheek-dependance), ook stilteruimte (maar die in de toetsweek altijd helemaal vol), oja en natuurlijk een computerlokaal voor informatica.

En verder is er bijna in elk hoekje van de school waar nog een tafeltje en een stoeltje past een 'werkplek'gemaakt

ik vind dat de faciliteiten wel goed zijn (de server ligt alleen wel eens plat )
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 16:04
Goede Fee
Avatar van Goede Fee
Goede Fee is offline
Wij hebben een groot studiehuis op de eerste verdieping, met ongeveer 150 (!) computers. Daar is ook de mediatheek, waar je woordenboeken en andere boeken kunt lenen.

Daarnaast heb je een stilte ruimte, waar je zelfstandig kunt werken, en waar je je gemiste proefwerken moet inhalen. Ook hebben we nog een studie-aula waar het rustig moet zijn (maar dat is het bijna nooit).

Dit werkt vind ik echt heel goed. Er is altijd een computer vrij en je kunt er erg rustig werken!
__________________
<3
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-12-2003, 15:41
Nyawa
Wij mogen maximaal 1 herkansing per tentamenweek doen wat dus neerkomt op 4 herkansingen per jaar voor alle toetsen (dus niet alleen SE's, ook toetsen die meetellen voor de overgang inbegrepen). Maximaal 2 herkansingen per vak per jaar, dus mocht je je wiskundetentamens 3x verknallen, heb je dus een probleem. Daarbij is maar ongeveer 50% van de toetsen herkansbaar, dus je moet geluk hebben als er een herkansing inzit.

Over de voorzieningen: we hebben een mediatheek met 7 internetcomputers + 15 gewone en 15 studienissen. Die zijn voor alle leerjaren toegankelijk, dus met 1100 leerlingen is dat nog wel eens proppen... Als ik lees hoeveel computers ze op sommige scholen wel niet hebben...
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 17:33
desiree1986
desiree1986 is offline
Ideaal zou zijn als er wat meer computers waren en ruimtes die alleen voor tweede fase leerlingen toegankelijk zijn zodat er echt rustig gewerkt kan worden.
__________________
say what you like I couldn't care, no one needs you. you're stuck in your own private little neverland..
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 17:44
RD
Avatar van RD
RD is offline
Citaat:
desiree1986 schreef op 19-12-2003 @ 18:33:
Ideaal zou zijn als er wat meer computers waren en ruimtes die alleen voor tweede fase leerlingen toegankelijk zijn zodat er echt rustig gewerkt kan worden.
idd, het is ZEER irritant als zo'n pipo een computer bezet, om er vervolgens scootersites op te gaan zoeken o.i.d.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 18:29
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
We hebben een gebouw met 2 verdiepingen, 1ste is voor bruggers met 15 lokalen, 2de is het Studiehuis met 10 lokalen, een kleine ruimte met wat tafeltjes en krukjes waar je kan leren zonder dat je muisstil meot zijn, een mediatheek met boeken, ong 25 computers en een kopieermachine .
Dan heeft onze school (ja ik verveel me) een fly-over naar het Praktijkhuis, waar we altijd anw, Bio, Natuur, Schei, en Aardrijkskunde hebben, daarvanuit een gang naar de Grote kuip, een grote aula met ong 30 tafeltjes, daaraan grenst de Nieuwe Kuip, aula voor schooltoneel, ckv en glo en SE's. Aan de andere kant van de Oude Kuip heb je de garderobe/ontvangshal, aan het eind vand e Oude Kuip heb je een trap die leidt naar het Theoriehuis voor 2e en 3de klassers (ook wel andere mensen hoor maargoed) en dan hebbenw e nog het VMBO-huis dat er net bij is gekomen voor alleen vmbo. Leuk hè
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 11:07
yliek
Avatar van yliek
yliek is offline
Euhm we zitten vanwege een uitbreiding nu in een ander gebouw(ene met 4 verdiepingen zonder lift) op de 1e verdieping heb je dan een stilte studiehuis met achterin in tijdelijke bibliotheek.
Op de 2e verdieping hebben we een oude gymzaal die omgetoverd is tot nog een studiehuis overal aan de kanten zie je (te weinig) pc's en in het midden staan bankjes. In deze ruimte mag samengewerkt worden en sinds kort mogen we ook onze jas aanhouden ('t is er super koud!)
__________________
-->Please believe in me...<--
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 12:13
Go
Avatar van Go
Go is offline
Aan de inrichting bij ons op school is niet veel aan het Studiehuis besteed. We hebben een mediatheek, maar die was er daarvoor ook al. Verder is er wel een (grote) zelfstudiezaal waar je kan gaan zitten om vervolgens een zelfstudieuur te gaan maken. Daarvoor ontvang je een stempel op je stempelkaart, je moet er twintig per module hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2003, 18:11
idontcare
Avatar van idontcare
idontcare is offline
wij hebben op school een mediatheek, waar een stuk of 10 computers zijn en er staan een paar boeken en in het midden een ronde tafel. maar dit wordt gebruikt door de hele school dus als je er als tweede fase student tussen wil zitten heb je eigenlijk weinig plek.
verder hebben we 2x in de week 'mix uur' en dan kun je kiezen of je 3 kwartier in de mediatheek wil zitten, bijles wiskunde / economie / engels wil, zelfstandig wil werken in een lokaal, of zelfstandig werken in een stilteruimte, wat ook gewoon een lokaal is.

dat was het eigenlijk. verder hebben we gewoon les en niet echt iets bijzonders ofzo. ohja, we hebben voor sommige vakken studiewijzers, waarin staat wat je moet maken enzo. nouja, dat was het wel

ik doe 5havo, en wij (met zn 40en) zijn de eerste lichting havo studenten op mijn school, dus waarschijnlijk zal dat hele studiehuis gebeuren wel uitgebreid worden denk ik. alleen zijn wij dan al weg, maarja
__________________
hoii
Met citaat reageren
Oud 22-12-2003, 19:28
Verwijderd
Bij ons op school is het studiehuis globaal in 3 gedeeltes ingedeeld. Je hebt een grote overlegruimte, hoewel overleggen hier een breed begrip is. Het is de enige ruimte waar gepraat mag worden, en daar wordt flink gebruik van gemaakt. Deze ruimte is vrij groot. Vervolgens heb je een hoek met computers, een stuk of 20 a 30 denk ik, daar kan je op internetten en wat dingen voor de vakken vinden zoals formulieren voor handelingsdelen. Als je de ruimte uitloopt dan kom je langs de balie waar de mediatheekdames zitten, deze balie ligt rechtstreeks aan de bieb, waar een redelijk aantal boeken zijn. Daarachter ligt de stilteruimte, hoewel gepraat daar meestal gedoogd wordt, ligt aan de leraar, vervolgens heb je een afscheiding, en daar achter ligt ook een stilteruimte. Daar hoort het per definitie stil te zijn, hoewel daar ook wel wordt gepraat.

Tot zover een korte beschrijving van het studiehuis op het Visser 't Hooft te Leiden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:28.