Oud 25-01-2003, 15:34
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Na, en door, het studiehuis ben ik geestelijk in verval geraakt. Nu het studiehuis voorbij is, heb ik weer weten op te krabbelen en voel ik mij inmiddels zeer gelukkig. Wat echter niet terug is gekomen is mijn discipline en motivatie om te leren zoals ik me die nog herinner uit 3VWO en vooral ook daarvoor. Wie herkent dit? Ik kan totaal geen discipline opbrengen aan iets te beginnen, zelfs niet met mijn nieuwe studie Grieks en Latijn. Ik heb ook gewoon geen zin meer om door te leren.
Bovendien heb ik vaak de behoefte om te lezen, maar heb ik niet genoeg discipline om niet na twee bladzijden al weer te stoppen. Wat kan ik hiertegen doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2003, 15:36
Thomas
Thomas is offline
Het toch doen..

Klinkt simpel, maar verder doe je er niets aan vrees ik.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 15:42
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Jezelf belonen als je een bepaald stuk
hebt gelezen misn?
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 15:45
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
Betamethason schreef:
Jezelf belonen als je een bepaald stuk
hebt gelezen misn?
Mijn levenswijze baseert zich voor het overgrote deel op de Stoïcijnse leer. Stoïcijnen vinden wat je bereikt door iets te lezen over het algemeen beloning genoeg. Ik ook, maar het lukt me niet.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 15:47
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Evito schreef:
Mijn levenswijze baseert zich voor het overgrote deel op de Stoïcijnse leer. Stoïcijnen vinden wat je bereikt door iets te lezen over het algemeen beloning genoeg. Ik ook, maar het lukt me niet.
Wa's dat..?
*voelt zich heel dom*
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 15:49
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
Betamethason schreef:
Wa's dat..?
*voelt zich heel dom*
Een leer die, samengevat, de ziel door het lichaam tot uiting probeert te laten komen door de lust die uitgaat van het lichaam niet te stimuleren met seks/eten/alles wat lust stimuleert.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 16:24
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Wow, dit komt me best wel bekend voor . Ik ben dan nog wel niet klaar met het studiehuis, maar toch. Tot en met de 3e had ik ook veel motivatie en discipline om te leren. Nu doe ik echt niets meer. Het enige wat ik doe is leren in de proefwerkweek en ik maak PO's en dingen die ik moet inleveren. Zelfs bij mijn leukste vakken, overgends ook Latijn en Grieks, kan ik het niet meer opbrengen om woordjes of enige grammatica te leren. Gelukkig had ik een goede basis bij Latijn, maar bij Gr hadden we een inhaalprogramma (slechte leraar in klas 3), maar ik ben verleerd te gaan leren. Leren opzich kost me geen moeite, ik kan in 10 min 100 woordjes, misschien wel meer, in mijn hoofd krijgen, maar ik doe het niet. Ik ben lui. Ik weet niet of het door het studiehuis komt, want echt vrijheid hebben we niet. Controles ed, maar dat houden de leraren gelukkig niet vol...

Het is raar dat zoiets geheel verdwijnt na de 3e... Heb je zelfs enig idee hoe dat komt?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 16:24
Yeah_Right
Yeah_Right is offline
Citaat:
Evito schreef:
Een leer die, samengevat, de ziel door het lichaam tot uiting probeert te laten komen door de lust die uitgaat van het lichaam niet te stimuleren met seks/eten/alles wat lust stimuleert.
Hmmm, hier denk ik nog even over na

Maar goed, ik herken het heel sterk. Ik heb sinds de 2e fase ook barst weinig motivatie om iets voor school te doen (aan 't eind van 4havo begonnen de cijfers ook langzaam te dalen).
Ik probeer mezelf nog wel een beetje te motiveren met de gedachte: ik ga nu dit doen, dan hoef ik dat later niet te meer doen en heb ik genoeg tijd voor andere leukere dingen. Helpt wel vaak, msschien moet je het maar es proberen

S6
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 16:27
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Evito schreef:
Een leer die, samengevat, de ziel door het lichaam tot uiting probeert te laten komen door de lust die uitgaat van het lichaam niet te stimuleren met seks/eten/alles wat lust stimuleert.
Wat ik met Latijn heb gehad is dit:
De stoïsche filosofie zegt dat materiele zaken en macht niet belangrijk zijn. Volgens de stoa bevinden aanhangers zich in een toestand van apatheia (onverstoorbaarheid). Dat betekent dat geen van de dingen die de mens gewoonlijk van zijn stuk brengen, zoals het verlies van een geliefd persoon of van huis en haard, hem emotioneel kan raken. (net PO over Seneca gemaakt )
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 16:29
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
Gothic schreef:
Wat ik met Latijn heb gehad is dit:
De stoïsche filosofie zegt dat materiele zaken en macht niet belangrijk zijn. Volgens de stoa bevinden aanhangers zich in een toestand van apatheia (onverstoorbaarheid). Dat betekent dat geen van de dingen die de mens gewoonlijk van zijn stuk brengen, zoals het verlies van een geliefd persoon of van huis en haard, hem emotioneel kan raken. (net PO over Seneca gemaakt )
Ook ja. Maar dat wat ik zei had meer betrekking op dat van de beloning.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 16:46
Verwijderd
Of dat echt door het studiehuis komt? Ik heb het ook gehad aan het eind van de middelbare (ook daarvoor wel ), maar ik heb niet in het studiehuis gezeten. Ik denk dat het bij heel veel mensen voor komt op de middelbare school en/of in de leeftijd die je dan hebt. Bij mij is het weer gekomen toen ik een opleiding volgde die ik echt leuk vond. Wat je er tegen kan doen? 't klinkt een beetje stom...maareh, je zelf een trap onder je kont geven en doen wat je moet doen. Jij wilt het, dan moet je het ook doen. Maak een schema oid en probeer je daar aan te houden.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 18:23
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Ik kan wat ik moet doen natuurlijk wel gedaan krijgen door mezelf te dwingen, maar komt het gevoel dan ook terug? Ik wil het gevoel terug iets te willen. Och wat een paradox.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 18:34
Verwijderd
Citaat:
Evito schreef:
Ik kan wat ik moet doen natuurlijk wel gedaan krijgen door mezelf te dwingen, maar komt het gevoel dan ook terug? Ik wil het gevoel terug iets te willen. Och wat een paradox.
Bij mij is het terug gekomen, tis iig niet altijd meer weg.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 21:33
dromerig elfje
Avatar van dromerig elfje
dromerig elfje is offline
Citaat:
Het is raar dat zoiets geheel verdwijnt na de 3e... Heb je zelfs enig idee hoe dat komt?
Ik heb het nu ook al..., ik zit in de 3e..., ik doe echt niks meer..., ook gewoon omdat ik het niet op kan brengen...,
__________________
~~Mijn hart heeft vier kamers~Er is plek voor iedereen~Maar niemand wil er wonen~Dus woon ik er alleen~~
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 21:41
darthraver
darthraver is offline
Citaat:
dromerig elfje schreef:
Ik heb het nu ook al..., ik zit in de 3e..., ik doe echt niks meer..., ook gewoon omdat ik het niet op kan brengen...,
Same here, zijn gewoon dagen dat ik denk, mzzl huiswerk, en dan maak ik helemaal niks. Is best slecht mja

Opzich soms ook wel weer lollig want m'n cijfers zijn wel redelijk goed en ik vind het wel best Helemaal als klasgenoten zeiken dat we te veel huiswerk hebben terwijl ik niks maak
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 12:12
Alexander
Alexander is offline
Zelf heb ik het niet zo sterk (zit nu in de zesde en maak nog altijd grotendeels mijn huiswerk), maar toch wel enigszins. Vroeger maakte ik werkelijk al mijn huiswerk, nu nog maar driekwart ervan of iets dergelijks. Ook leren heb ik niet altijd evenveel zin in.
Ik denk dat het komt doordat het hele schoolsysteem op het laatst te klein wordt. Op een gegeven momentkan je, als je een beetje volwassen bent, echt wel bepalen wat goed voor je is. Je krijgt (doorgaans) nog op dezelfde manier les als in de 1e. Dat demotiveert. En dat terwijl je verder wilt en op andere manieren nu leert.
Dat denk ik althans. Of het waar is...
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 12:52
tacidvs
tacidvs is offline
Beetje kort om dit op dat studiehuis te gooien, niet? M.i moesten ze het pws wat groter maken, 250u ofzo, of nog meer. En beter begeleiden. Dan kan je tenminste iets doen wat je leuk vindt op je eigen manier.

School is gewoon saai, het leergedeelte dan, als je daar nog niet achter bent na zes jaar... Wah, beetje flauw, pardon stp.
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 17:01
Sysy
Avatar van Sysy
Sysy is offline
Dat geen motivatie meer hebben herken ik heel erg. Ik studeer nu psychologie en daarbij moet je veel lezen. Het lukt me vaak niet. Maar nu met mn nieuwe tentamen periode heb ik gewoon besloten het te doen. punt uit. Soms kost dat nog veel moeite. Ik kan sowieso niet veel langer dan een uur leren, maar dat weet ik dus dan neem ik even een kwartiertje vrij om iets anders te doen. Het enige wat je kan doen is het gewoon doen...
__________________
Creecraw Toad's foot Geese walk Barefoot
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-01-2003, 20:16
DarkCat
DarkCat is offline
Studiehuis..? Ik kwam erin terecht in 4havo, wij waren de proefkonijnen

Wat hield dat in? Bergen met (onnodige) stencils, onduidelijke regels, leraren die zelf niet eens wisten welke methode het boek volgde en hoe het werkte, dagen van half 9 tot 5 school, waarin je 4 tussenuren had om 'in te studeren' - ik had het record aan tussenuren van alle 4e klassen
Opdrachten waarbij je langer bezig was met de 'reflectie' dan met het verslag zelf. Reflectie hield in dat je vertelde hoe alles gegaan was, hoelaat je wat had gedaan en met wie en waarom en hoe, hele schema's moesten we maken.
Resultaat: voor het vak Engels heb ik in de 4e en 5e werkelijk GEEN KONT geleerd, geen enkel nieuw woord of grammatica of wat dan ook, ik heb enkel geleerd hoe ik 200 stencils in 1 map kon sorteren.
Hele onderzoeksopdrachten kregen we, waar precies 40 sbu (studiebelastingsuren ofzo) aan moesten worden besteed, waarvan je elke minuut moest kunnen bewijzen..
Zelfstandig leren noemde men dat, nouh, het was verre van zelfstandig, behalve dan dat je zelf moest uitzoeken welke leraar het stencil voor welke opdracht had. De rest werd je allemaal voorgekauwd en uitgeschreven in geweldige lijsten met stencils, als je maar deed wat er stond en er zoveel mogelijk van je tijd in stopte.
Lerares frans had de eerste weken het boek nog niet, en wij ook niet, en toen we eindelijk allemaal onze boeken hadden wist niemand hoe het werkte. Verder kwam er verplicht 2 uur per week frans tv kijken, met complete stencilvoorraad waarop je moest omschrijven wat je had gekeken en wanneer en hoelaat en waar het over ging, voor alle programma's was er weer een ander, nergens-op-slaand stencil. Zo kwam de tv-kijk-maffia tot stand, men in de pauze alle programma's van de vorige dag stond uit te wisselen en uit te schrijven om maar aan voldoende uren te komen. Ook voor engels moesten we die crap doen, ik kijk godverdomme nooit tv en ik versta engels net zo goed als nederlands, lig je daar met je stencil met stomme vragen.

Goed, om een heel lang verhaal kort te maken; ik kwam dus in het studiehuis/tweedefase crap terecht toen ik net was ingestort, en ik weet nog steeds niet hoe het me allemaal gelukt is. Ik zat regelmatig jankend op de plee, ik wou mn school af maken maar wist niet hoe. Ik weet wel dat het systeem in 1999 nergens op sloeg, misschien dat het nu beter is geworden? De school waar ik destijds op zat was 1 van de beste in Utrecht, denk niet dat het daar aan lag. Ik weet alleen dat er een hoop schoolgenootjes van mij na een paar maanden een andere opleiding zijn gaan zoeken..
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 19:38
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
> Evito
Weet je zeker dat het door het studiehuis komt en niet door alle veranderingen na de middelbare school: studie, stad, op kamers (misschien)

Ik heb het ook gehad 1e trimester (ik doe ook Grieks en Latijn btw), ik kon me er echt niet toe aanzetten te leren, voelde me er ook niet eens schuldig over. Bij mij kwam het door alle veranderingen en niet door het studiehuis, omdat ik daar wel hard gewerkt heb.

Ik denk trouwens dat die drang om te studeren wel weer terugkomt. Zodra je inziet waarvoor je het doet, ga je je vanzelf weer tot leren aanzetten. Tenminste, als je de studie echt leuk vindt of jezelf een doel hebt gesteld (propedeuse halen in mijn geval) En je merkt ook wel dat je echt wat moet doen, anders haal je je tentamens niet en dat is misschien voor jou een verschil met het studiehuis.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 00:58
Sven
Avatar van Sven
Sven is offline
Citaat:
Evito schreef:
Een leer die, samengevat, de ziel door het lichaam tot uiting probeert te laten komen door de lust die uitgaat van het lichaam niet te stimuleren met seks/eten/alles wat lust stimuleert.
Ah.. weet ik ook meteen wat dat is..
dat woord ben ik in mn studieboeken ook regelmatig tegengekomen.. helaas nooit met uitleg

Maarre.. ik heb dus ook totaaaaaaal geen discipline, op de 2 dagen voor een tentamen na.. dan lees ik dus ineens een heel boek heel fout want dan vergeet ik alles al voordat het tentamen achter de rug is
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 22:11
kleine wicca
kleine wicca is offline
JA idd studiehuis en alles wat dr omheen hangt stimuleert juist NIET de motivatie om voor jezelf te werken omdat je maar een keer in de zoveel tijd zo'n toetsweek hebt en dan alles snel ff doet, wat dus uitstelgedrag stimuleert.

ik denk dat je helemaal gelijk hebt dat het de zelfdiscipline vermindert (zeg maar wegneemt) stom stom stom wie dat bedacht heeft.
__________________
SHIT HAPPENS
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 20:49
wissie
wissie is offline
Mijn discipline en motivatie om te leren zijn verdwenen zodra ik op de middelbare school kwam. Het studiehuis heeft deze situatie alleen nog maar verergerd.

De manier waarop alles ging beviel mij gewoon niet. Ik wil graag iets leren waarvan ik denk dat het nuttig is voor de toekomst. Dan ben ik bereid er tijd in te steken.
Een ander probleem voor mij was dat ik de stof niet interessant vond. Vakken als ANW, CKV1 enzovoorts zijn natuurlijk tijdverspilling, maar toch moet je er heel veel tijd in steken om ze succesvol af te ronden. Het kostte mij veel moeite mezelf er toe te zetten aan deze vakken te werken.

Wanneer een leraar iets op een boeiende en duidelijke manier verteld, dan onthou ik dit. Maar het is voor mij veel moeilijker om alles zelf uit te moeten zoeken zoals dit in het studiehuis gaat.

Wat ook erg slecht was voor mijn motivatie is de houding van veel leraren. Wanneer ik iets niet snap en vraag om verduidelijking van de leraar, krijg je vaak geen hulp meer. De leraar zeg: "Dit is het studiehuis, je moet zelf de antwoorden vinden, zelfstudie blaat blaat".

Er wordt gedaan alsof de leerling zo veel vrijheid heeft, maar dit is natuurlijk ook maar schijn. Het hele studieprogramma staat tot in de details al op papier met inleverdata erbij, je hebt helemaal geen vrijheid. De enige vrijheid die je hebt is of je het vandaag of morgen maakt, want overmorgen is de uiterste inleverdatum. En als je het dan niet inleverd krijg je herkansingen en andere strafmaatregelen. En voor al het werk dat je moet steken in een opdracht, krijg je alleen maar een voldoende of een onvoldoende, dat werkt ook niet erg motiverend.

Conclusie: Ik wil dit jaar graag mijn examen halen, dan ben ik hier weg en hopelijk krijg ik dan wat meer vrijheid want ik heb het hard nodig. Na zes jaar school heb ik het gevoel dat al mijn creativiteit, enthusiasme, leergierigheid en motivatie verdwenen zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 21:18
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Mja ik zit dit jaar ook voor het eerst in de 2e fase (4vwo)
Maar ik denk niet dat ik minder gemotiveerd ben geraakt daardoor.
Dat kwam bij mij eigenlijk al in de 3e...
en ik heb niet het idee dat het dit jaar ineens nog meer gedaald is,
zoals leonoor al zei lijkt het mij logischer dat het komt door de leeftijd,
het kan toch niet waar zijn dat door een bepaald schoolsysteem je motivatie daalt.
tuurlijk is de 2e fase niet geweldig...
maar het gaat niet zo ver dat je motivatie daalt
(tenmiste nu niet meer, misschien wel de proefkonijnen stroom)

Ik denk dat je zelf je motivatie ergens anders vandaan moet halen
en dus niet meer de tweede fase de schuld gaan geven
probeer gewoon met jezelf afspraken te maken
en steeds na het leren/lezen/huiswerkmaken iets leukers te doen
niet als beloning maar als afwisseling,
ik denk dat als je huiswerk als iets vervelends gaat zien,
de drempel steeds hoger wordt om eraan te beginnen,
probeer er positief tegenover te staan,
en je mag best trost op jezelf zijn als je weer eens iets goeds hebt gedaan.
als je al heel lang weinig aan je huiswerk deed,
moet je zeker niet ineens heel heftig ermee bezig gaan,
beter is om het gewoon op te bouwen.

Verder heb ik niet echt tips... maar ik vind het dus jammer dat jullie de 2e fase er de schuld van geven
__________________
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 00:15
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Ik heb het hier gedeeltelijk met jke over gehad in de PM"s

en daarin zei ik dat ik nu totaal geen motivatie had,.... en dat heb ik overgehouden NA de middelbare school. Juist op die school had ik discipline, (ook al vonden zij van niet ), maar niet op de universiteit.
En dat gaat nu al het 5de jaar in.....zucht

En het is ook zo vreemd. Toen ik jong was. Tot een jaar of 9 a 10... kon een bom naast me vallen als ik een boek aan het lezen was.
Daarna is me dat slechts 1 keer nogmaals overkomen, bij het boek van Donna Tart (the Secret History).
Dat was gewoon een goed boek Maar dit even terzijde..

Het ging toen niet om het feit of een boek goed was of niet, maar dat ik me zo goed kon concentreren op iets, dat ik nu verleerd schijn te hebben.
Ik kon uren lang zwijgend tekenen, lezen, met lego spelen, e.d. Maar nu lukt dat niet meer. Moet ik steeds wat anders doen. Zelfs zoiets als lego lukt me niet meer
(of in dit geval met een bouwpakket van het ISS )

Ben ik aan iets bezig dan ben ik al snel verveeld en moet ik gewoon iets anders doen. Terwijl ik me wel weer WIL concenteren als vroeger. En ik ben dus ook heel vaak ontzettend jaloers op mijn vroegere ik en kijk daar erg nostalgisch naar uit. Ik zie me nu niet echt meer terug in hoe ik vroeger was. Ben op zich wel creatief en leergierig als toen, maar niet in die mate. Niet in die mate dat het me echt interessant is.

Nu kijk ik tegen een boek van 500 pagina's aan van: god,.. moet ik dit allemaal lezen??? zucht... en ik kijk er met een enorme tegenzin tegenaan. Alsof er een enorme berg voor me ligt die ik eerst moet beklimmen.
Terwijl ik het vroeger zag als een leuke uitdaging en las ik het boek in 1 dag uit.

Dus ik denk eigenlijk niet zo zeer dat het aan het studiehuis ligt maar aan die omschakeling van leersystemen.

Onderwijs maakt meer kapot dan je lief is, heb ik gemerkt
Terwijl dat nu net anders zou moeten zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-02-2003, 00:31
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Het studiehuis is een beetje een aftreksel van hoe het gaat op de uni (wat betreft zelfstudie), vandaar dat ik het wel kan vergelijken :

Citaat:
wissie schreef:

Wanneer een leraar iets op een boeiende en duidelijke manier verteld, dan onthou ik dit. Maar het is voor mij veel moeilijker om alles zelf uit te moeten zoeken zoals dit in het studiehuis gaat.

Wat ook erg slecht was voor mijn motivatie is de houding van veel leraren. Wanneer ik iets niet snap en vraag om verduidelijking van de leraar, krijg je vaak geen hulp meer. De leraar zeg: "Dit is het studiehuis, je moet zelf de antwoorden vinden, zelfstudie blaat blaat".


Inderdaad. Dat is wat ik ook haat. Zelf ben ik behoorlijk autodidactisch ingesteld. Ik lees nog steeds veel (hoewel met een mindere concentratie en ik denk dat dit mede komt omdat mij geleerd is om een grote hoeveelheid stof in een snelle periode te lezen, waardoor je dus met een soort van vluchtigheid over je tekst gaat (oppervlakkiger)), maar dat veel lezen heeft betrekking op andere zaken dan die ik MOET doen. Ik lees veel over de huidige maatschappij (politiek) via maandbladen, internet, kranten en evt. boeken (maar minder nu, omdat ik daar weinig tijd voor heb) en ook over totaal andere zaken als natuurkunden, biologie en technologie.
Maar goed..... daar hebben we het niet over op de uni (gedeeltelijk wel, want ik studeer af op politieke en sociale filosofie, maar zij betrekken het huidige NU er niet zo bij ) en dus is al die info die ik wel in mij opneem nauwelijks van belang.
En als ik dan eens naar zo'n college ga, dan wordt weer eens wat op zo'n monotone manier verteld, dat niet over de teksten gaat die je moet lezen, maar gewoon wat extra info is. En als je dan een vraag hebt, krijg je als antwoord:
je antwoord staat in de volgende boeken.
Boek 1
Boek 2
Boek 3

Ja,.....halllloooo,...

Ik haat dit systeem. Het zou gewoon spannend moeten zijn, waarin een leraar doet alsof hij/zij alle kennis heeft en je bepaalde dingen uitlegt en antwoord geeft op je vragen, terwijl jij lekker kritisch hierop kunt antwoorden of nog meer spannendere vragen kunt stellen. En dan als je creatief genoeg bent, leer je zelf wel wat meer bij door autodidactisch te zijn.

Citaat:

Er wordt gedaan alsof de leerling zo veel vrijheid heeft, maar dit is natuurlijk ook maar schijn. Het hele studieprogramma staat tot in de details al op papier met inleverdata erbij, je hebt helemaal geen vrijheid. De enige vrijheid die je hebt is of je het vandaag of morgen maakt, want overmorgen is de uiterste inleverdatum. En als je het dan niet inleverd krijg je herkansingen en andere strafmaatregelen. En voor al het werk dat je moet steken in een opdracht, krijg je alleen maar een voldoende of een onvoldoende, dat werkt ook niet erg motiverend.


Argh,.. da's erg, ja
Dat van die deadlines ken ik..... alleen worden ze niet zo strict toegepast. Aan de ene kant wel blij mee: anders was ik er nu afgekickt, aan de andere kant niet: want dan had ik waarschijnlijk wel alles ingeleverd,.. of ik het nu perfect vond of niet (ben een beetje perfectionistisch dus nogal kritisch over wat ik schrijf (het is nooooit goed) ).

Citaat:

Conclusie: Ik wil dit jaar graag mijn examen halen, dan ben ik hier weg en hopelijk krijg ik dan wat meer vrijheid want ik heb het hard nodig. Na zes jaar school heb ik het gevoel dat al mijn creativiteit, enthusiasme, leergierigheid en motivatie verdwenen zijn.
Dat had ik ook op de mid. school in 5 Havo. "ik zou te volwassen zijn voor dit onderwijssysteem"

haha
wel,.. wel voor die school, omdat ze allemaal jonger waren dan ik (ik was ook maar slechts 17, dus dat viel wel mee en was een normale leeftijd, maar aangezien ik ooit een klas heb overgeslagen en ik een groot deel tussen oudere kinderen heb gezeten (op jongere leeftijd merk je dat het meest) en ik op de mid. school een jaar over heb moeten doen, voelde ik me er niet thuis ). Maar goed. Ik kreeg toestemming om naar volwassenonderwijs te gaan waar ik mijn VWO diploma gehaald heb in 1 jaar. Waar de motivatie voor huiswerk ook vrijwel nul was , maar ik toch genoeg gestimuleerd werd, uiteindelijk om dat papiertje in handen te krijgen.

Nu nog dat andere welbegeerde diploma. Of gewoon een goede aanbieding op de arbeidsmarkt door de Nederlandse overheid ofzo
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 13:40
Verwijderd
het spijt me om te zeggen maar ik vond het studiehuis echt niet zo slopend, of heel moeilijk osso, mijn ervaring is dat mensen het altijd een beetje nogal overdrijven omdat ze der geen flikker voor doen
nogmaals sorry maar zo zie ik het...
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 13:43
Verwijderd
Citaat:
suicidal eendje schreef:
het spijt me om te zeggen maar ik vond het studiehuis echt niet zo slopend, of heel moeilijk osso, mijn ervaring is dat mensen het altijd een beetje nogal overdrijven omdat ze der geen flikker voor doen
nogmaals sorry maar zo zie ik het...
*eens*
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 14:22
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
suicidal eendje schreef:
het spijt me om te zeggen maar ik vond het studiehuis echt niet zo slopend, of heel moeilijk osso, mijn ervaring is dat mensen het altijd een beetje nogal overdrijven omdat ze der geen flikker voor doen
nogmaals sorry maar zo zie ik het...
Voor sommige mensen is het studiehuis nu eenmaal niet geschikt.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 12:27
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
suicidal eendje schreef:
het spijt me om te zeggen maar ik vond het studiehuis echt niet zo slopend, of heel moeilijk osso, mijn ervaring is dat mensen het altijd een beetje nogal overdrijven omdat ze der geen flikker voor doen
nogmaals sorry maar zo zie ik het...
Ik zeg ook niet dat ik het slopend vind. Helemaal niet. Nou of juist wel. Maar niet moeilijk, eerder te makkelijk, en juist daardoor slopend. Niets sloopt zoveel als saaiheid en gebrek aan uitdaging.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 12:31
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Je hebt helemaal gelijk Gatara...
ik denk iig dat het grote probleem van het onderwijs is dat men met mensen die moeilijk leren niets kan en dat men met mensen die (te) gemakkelijk leren ook niets meer kan. Misschien dat door de weinige onderwijsniveau's deze verschillen groter worden, waarmee ik bedoel dat er steeds meer mensen beter leren en steeds meer mensen slechter leren, en dat het onderwijs zich blijft focussen op die middencategorie. Ik heb wel geluk gehad met een aardige leraar Latijn en Grieks, die mij altijd gestimuleerd heeft, en wel wenste in te zien dat ik meer kon dan handelingsdeeltjes maken!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 12:44
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Evito schreef:
Je hebt helemaal gelijk Gatara...
ik denk iig dat het grote probleem van het onderwijs is dat men met mensen die moeilijk leren niets kan en dat men met mensen die (te) gemakkelijk leren ook niets meer kan. Misschien dat door de weinige onderwijsniveau's deze verschillen groter worden, waarmee ik bedoel dat er steeds meer mensen beter leren en steeds meer mensen slechter leren, en dat het onderwijs zich blijft focussen op die middencategorie. Ik heb wel geluk gehad met een aardige leraar Latijn en Grieks, die mij altijd gestimuleerd heeft, en wel wenste in te zien dat ik meer kon dan handelingsdeeltjes maken!
Ik had zulke leraren op de basisschool (behalve de 5e en 6e klas) En net de klas waar de leukste leraar was, heb ik moeten overslaan (nouja,.. ik kreeg m dan wel in de 4e maar toch.. een jaar minder En in de 5e en 6e kreeg ik een enorme eikel en is me het hele leren volledig verpest Totaal niet stimulerend. Heb nog een idiote discussie met hem gehad over het feit dat de mens OOk een dier was (hij zei van niet) waarop ik nog eens de weteschapslijn heb gebeld die natuurlijk mijn antwoord beaamde, maar nog wilde hij niks van mijn antwoord weten. @#&@#$#.
Daarnaast had hij twee lieverdjes in de klas die de meeste aandacht kregen en als je een vraag had, moest je daarom niet naar hem gaan maar naar hun ?!?!?!
En verder moest je rekenen, maar lagen de antwoorden op een kast waardoor er mensen waren die dus de antwoorden gewoon overschreven en tienen haalden; terwijl ik er totaal geen zin meer had en hoofdstukken achterlag
Door die achterstand in rekenen, heb ik het de eerste 2 klassen van de middelbare school erg zwaar gehad met wiskunde (breuken en procenten.... argh)

En op middelbare school was er nog zo'n eikel voor engels (een pastoor) die
1. veel te zacht praatte
2. herhalende fouten voor steeds een nieuw fout aanzag (met het gevolg dat je gewoon altijd een onvoldoende had)
(bv. grammatica oefening: good better best; waarbij ik steeds bij de laatst trap (best) "the" ervoor zette. En dan was dat een rijtje van zo'n 10. En dan had ik dus 10 fouten ?!?!)
3. zijn hele administratie niet in orde had (hij kon niet aantonen hoe ik aan mijn laag cijfer (4) kwam, terwijl ik ook achten en negens gehaald had.
(door o.a. die 4 ben ik blijven zitten; beetje vreemd echter dat het volgend jaar ik meteen in het eerste rapport een 8 voor Engels had ?!?!)

En dan kan zo'n school m er ook niet zomaar ontslaan !!! Daar kan ik me zo kwaad om maken!
(overigens ging het leren heel goed na die klas dat ik blijven zitten was)

zo,.. weten jullie nu ook een jeugdtrauma van mij

Laat mij maar lekker autodidact blijven. Lijkt me persoonlijk het gezondst
En als ik iets wil leren, dan zoek ik mijn eigen leraar/lerares uit die enthousiast is en let maar op: dan ben ik net zo enthousiast en gemotiveerd.
Gelukkig overigens dat dit semester op de universiteit interessante stof behandeld wordt, dus genoeg reden om me te motiveren. Het is alleen verdomd veel leeswerk, maar tja... da's filosofie altijd al geweest.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 13:12
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
OMG wat vreselijk Gatara
ik had op de basisschool echt een toffe motivatie
ik stak overal mijn vinger voor op, maakte er een sport van voor te liggen en hard te werken
leuke tijd!!
Ik heb ook zulke leraren gehad; doordat ze echter wel rechtschapen waren, en ik wel redelijk goed meedoet in het begin, kreeg ik nog wel goede cijfers
daarna vonden ze me wel aardig geloof ik, hoewel ik met sommigen echt ruzie heb gehad
maar ze bleven eerlijk, dat wel
ik ben er ook van overtuigd dat ik mijzelf zo veel (meer) zou kunnen leren, zoveel!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 13:59
Verwijderd
Citaat:
darthraver schreef:
Helemaal als klasgenoten zeiken dat we te veel huiswerk hebben terwijl ik niks maak
En dan ben ik weer zo'n typ dat dat precies andersom heeft. Ik heb nooit geleerd, nooit goed genoeg. Ik zat er ook niet mee. Ik begin nu pas discipline te ontwikkelen, en ik denk dat ik aan het eind van de zesde eindelijk goed leer... ja, dan heb je er wat aan hoor!
Maar goed. Doe ik eindelijk het overgrote deel van mijn huiswerk, heb ik totaal geen tijd voor andere dingen meer. Ik zit tot tien uur 's avonds aan het werk te zijn. Ik kijk nauwelijks meer tv, en nu heb ik proefwerkweek...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 22:32
FireCracker
Avatar van FireCracker
FireCracker is offline
Ik heb precies hetzelfde. Ik heb helemaal nergens meer zin in. Ik doe niks voor school, behalve verslagen enzo. maar daar steek in dan minimale inspanningen in. Als ik een paar uur nog naar school moet, en ik heb geen zin, ga ik naar huis. Bij toetsen kijk ik eerst hoe zwaar ze tellen, en als ze 1 keer meetellen, leer ik niet eens meer. De laatste paar cijfers die ik teruggehad heb waren allemaal onvoldoendes en ik heb echt het gevoel dat ik het zo niet ga redden. maar ik kan mezelf er niet toe zetten om iets te gaan doen. Ik ben het gewoon helemaal zat. De leraren motiveren je ook gewoon helemaal niet, gewoon saai gelul de hele les.. en dat lange dagen tot 4 uur/ half 5 elke dag
__________________
I think that God in creating Man somewhat overestimated his ability.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 22:36
Verwijderd
Citaat:
Pherwilyaiel schreef:
De leraren motiveren je ook gewoon helemaal niet, gewoon saai gelul de hele les.. en dat lange dagen tot 4 uur/ half 5 elke dag
Wat een kutschool heb je dan zeg! Ik ben maar één dag tot 3 uur naar school, maandags half twaalf vrij, voor de rest kwart over twee.... relaxt... maar ik voel meelij!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-02-2003, 22:44
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pherwilyaiel schreef:
Bij toetsen kijk ik eerst hoe zwaar ze tellen, en als ze 1 keer meetellen, leer ik niet eens meer. De laatste paar cijfers die ik teruggehad heb waren allemaal onvoldoendes en ik heb echt het gevoel dat ik het zo niet ga redden. maar ik kan mezelf er niet toe zetten om iets te gaan doen. Ik ben het gewoon helemaal zat. De leraren motiveren je ook gewoon helemaal niet, gewoon saai gelul de hele les.. en dat lange dagen tot 4 uur/ half 5 elke dag
Wat doe je naast school? Sport je? Of heb je een andere hobbie?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 08:43
FireCracker
Avatar van FireCracker
FireCracker is offline
een online leven
__________________
I think that God in creating Man somewhat overestimated his ability.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 09:46
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pherwilyaiel schreef:
een online leven


Verslaafd?

Japanse onderzoekers hebben ontdekt dat meer dan 5 uur per dag achter de computer leidt tot:
- depressiviteit
- slapeloosheid
en er.... nog meer, maar dat ben ik vergeten
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 13:27
Verwijderd
Mwjah, ik heb de grote lappen tekst niet gelezen, dus als er wat dubbel oid staat.. excusez-moi!

Nou mijn verhaal (jiipie jeej hooraaah ): nadat ik me diploma had gehaald, was ik helemaal op. Ik wilde niet meer leren, gatver bah jakkes, ik verzette me tegen alles wat me school en leren te maken had (ik heb trouwens geen last gehad van de na 3VWO dip), ik ging dus ook nog niet studeren. Ik zat btw niet in het studiehuis. Wel heeft de school mijn lust in lezen bijna compleet weggenomen, ik hoop dat het ooit een beetje zoals vroeger wordt
Anyway, het jaar erna had ik me voor een studieorientatiejaar aangemeld, omdat ik niet precies wist welke studie ik eventueel zou gaan doen, maar ook omdat ik noch immer geen zin had om echt te studeren.
Na een klote ziek kut jaar heb ik nu (een half jaar te vroeg/te laat) zin om te studeren, voor het eerst sinds bijna 3 jaar (!) denk ik: jah! Maar goed nu moet ik dus tijd overbruggen en daar heb ik nu geen zin in
Ik ben erg blij de de motivatie er weer is.. nu wil ik niet zeggen dat je er tussenuit moet gaan oid, maar ik zou wel goed over je studie nadenken.
Ergens mee door gaan terwijl je er niet achterstaat zuihuigt.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 17:29
FireCracker
Avatar van FireCracker
FireCracker is offline
Citaat:
Gatara schreef:


Verslaafd?

Japanse onderzoekers hebben ontdekt dat meer dan 5 uur per dag achter de computer leidt tot:
- depressiviteit
- slapeloosheid
en er.... nog meer, maar dat ben ik vergeten
naja.. ik zit dr niet meer dan 5 uur achter.. dacht ik zo.
__________________
I think that God in creating Man somewhat overestimated his ability.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 21:32
Verwijderd
Citaat:
DarkCat schreef:
*verhaal*
Wat erg om dit te lezen!!
Zo gaat het dus bij mij op school nog steeds
Wij moesten vorig jaar ook bakken stencils invullen met tv kijken en verzonnen op een gegeven moment gewoon zelf hele documentaires
ook ruilen met elkaar, taken afspreken van wie kijkt wat...
net als verplicht boeken lezen voor duits/engels.. niemand doet dat....
Wij moeten van Wasp Reporter een pokke lange lijst met opdrachten maken..... dat zijn artikelen met vragen erbij..
Verder van duits 15 artikelen per periode van internet plukken en die samenvatten... plus nog 3 teksten uit het boek....
Vorig jaar heb ik zelfs 1 keer 40!! artikelen moeten lezen...

Ik vind het echt betreurenswaardig dat het studiehuis in al die jaren geen klap beter is geworden

echt ongelofelijk

Ow ja ik had trouwens vorig jaar 12 tussenuren in de week! en heb er dit jaar nog 5
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Studiehuis
ENL
3 25-09-2008 13:21
Algemene schoolzaken Hoe is het Studiehuis bij jou op school ingericht?
sThàeF
32 22-12-2003 20:28
Algemene schoolzaken geef je mening over het studiehuis!
Donny
33 20-05-2003 16:25
Algemene schoolzaken ik ervaar het studiehuis juist als beter en goede uitvinding, zijn er meer??
redroosje
45 06-05-2003 11:28
Algemene schoolzaken derde aanpassing studiehuis
de abt van sion
7 15-01-2002 18:27
ARTistiek Het is een robot!
bubbeltjes
6 07-12-2001 18:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11.