Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2006, 19:16
veroke
veroke is offline
Hoi allemaal!
Voor het vak levensbeschouwing moeten we een onderzoek houden. Ik onderzoek de vraag: 'kunnen mensen niet meer uit liefde doen en de bijzaak wat minder belangrijk vinden'? Tegenwoordig moet voor alles wat mensen doen betaald worden, maar kunnen mensen niet wat meer uit liefde doen, zonder dat er voor betaald wordt. Waarom willen mensen eigenlijk voor alles betaald worden, is dat omdat luxe zo belangrijk wordt gevonden? Ik zou graag jullie mening weten over deze vraag! Ik hoop dus ook dat je hierop antwoord. Alvast bedankt! groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2006, 06:55
Verwijderd
Je bedoelt dus dat er meer vrijwillig gedaan moet worden en minder tegen betaling. Hmm ergens vind ik dat dat wel een goede stelling is. Mensen zouden best meer voor de medemens over kunnen hebben. Aan de andere kant, ik ga niet bijvoorbeeld uren staan zwoegen bij een oudere dame om haar huis schoon te maken, en vervolgens niets meer te krijgen. Daarbij wil die oudere dame mij daar ook voor betalen.
Lastig dus. Ik denk dat mensen meer voor hun eigen kring zouden moeten overhebben. Vragen of die oudere buurvrouw niet nog een boodschap nodig heeft, je moeder een keertje naar het ziekenhuis brengen ipv haar een taxi laten betalen en een keertje passen op de kinderen van de buren en zij die hetzelfde voor jou doen op zijn tijd.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 13:09
veroke
veroke is offline
Ja zo denk ik er ook over. Maar het is wel zo dat het vroeger wel allemaal zonder geld kon. Mensen hielpen elkaar gewoon. Maar nu is het vaak ook dat mensen aan hun vrienden gewoon geld vragen om iets te doen. Ik vind dat je voor een vriend wel eens iets voor niets kunt doen. Voor een persoon die ik niet ken zou ik dat niet doen , maar voor vrienden en familie wel. Ik denk dat veel mensen te veel waarde zijn gaan hechten aan luxe. Ze willen zoveel mogelijk geld hebben om zoveel mogelijk luxe goederen te kopen. Mensen denken tegenwoordig vaak alleen aan zichzelf, mensen zouden meer vrijwillig moeten doen, zeker voor de vrienden en familiekring. Ik zie het dus eigenlijk hetzelfde als jou.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 14:17
*[FairyGirl]*
*[FairyGirl]* is offline
Ik denk dat geld wel belangrijker is geworden tegenwoordig.
Het gaat slecht met de economie, alles wordt duurder.
Natuurlijk moeten er ook bepaalde dingen uit liefde gedaan kunnen worden, zonder dat je er voor betaald krijgt, maar ik snap best dat mensen voor bepaalde dingen wel vergoedingen willen. Je kunt namelijk geen huur en dergelijke betalen van vrijwilligerswerk.

Toch vind ik wel dat kleine dingen zonder betaling kunnen worden gedaan, zoals inderdaad die boodschapjes voor je oude buurvrouw of de hond uitlaten.
Wat ik wel belachelijk vind is dat sommige jongeren zelfs van hun ouders verwachten dat ze voor klusjes betaald worden. Dat sommige ouders kleine vergoedingen geven voor klusjes in het huis omdat het dan gedaan wordt, is op zich wel een goede manier, maar dat sommige kinderen verwachten dat hun ouders hen betalen als ze op hun broertje/zusje moeten passen.. Absurd.

Ik ben wel van mening dat als je dingen voor anderen doet, je die dingen vanzelf terugkrijgt. Oftewel: wie goed doet, goed ontmoet.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 19:46
veroke
veroke is offline
Ja het klopt natuurlijk wel dat alles duurder is geworden. Maar mensen willen vaak veel meer geld dan dat ze nodig hebben. Sommigen hebben zelfs een tweede huis in een ander land. Het is gewoon dat mensen zelfs vrienden laten betalen voor wat hulp. En het is inderdaad absurd dat ouders voor hulp van hun kind betalen.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 01:14
Verwijderd
Niet iedereen wil zomaar vriendschappelijke banden aangeknopen met elkaar, en daarom is geld een goede oplossing. Het is niet alleen dat men geld wil krijgen voor een dienst, met wil ook graag geld geven om persoonlijke omgang te voorkomen. Je hoeft toch niet met iedereen bevriend te zijn om dingen gedaan te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 01:33
Verwijderd
Oh ja, en het heeft denk ik ook te maken met vraag en aanbod. Puur hypothetisch: de utopische wereld waarin iedereen alles met elkaar deelt. Deze kan alleen bestaan als alle goederen of diensten ongeveer even schaars zijn. Zodra jij te grote concurrentie hebt kun je ook minder makkelijk in je eigen inkomsten voorzien, omdat minder mensen jou nodig hebben, en jij zo minder makkelijk aan je andere goederen kunt komen.

De mens is dus alleen in staat in kleine mate zijn medemens te helpen. Alle mensen zijn verschillend, iedereen wil wat anders, iedereen heeft andere belangen, en daardoor werkt het systeem 'alles met elkaar delen' ook niet.

In onze maatschappij zie je dat men eerst moet werken om zijn eigen eten bij elkaar te verdienen. En pas als er tijd en geld over is, kan men dat besteden aan de medemens. Sommige mensen worden gelukkig van het kopen van een nieuwe tv, en dan lekker lui op de bank hangen, sommigen worden gelukkig van het helpen van de medemens in hun vrije tijd. De factoren die dat verschil bepalen zijn eindeloos verschillend, maar ik denk ook dat heel veel mensen niet weten hoe het is om vrijwilligerswerk te doen, en het daarom niet doen.

Dan kun je ook weer de vraag stellen: is vrijwilligerswerk niet gedeeltelijk eigenbelang? (om er zelf een goed gevoel bij de krijgen)
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 15:02
veroke
veroke is offline
Ja dat is waar je wilt niet met iedereen vriendschap. Maar voor mensen die jezelf als vriend beschouwd kun je toch wel eens iets voor niets doen. Oke als je krap zit dan begrijpt die vriend dat zelf wel dat je er iets voor wilt, maar als je nou verder gewoon eten kunt kopen en kleren en je hebt onderdak dan kun je toch wel eens iets doen niet voor het geld, maar omdat je om die persoon geeft. Dit laaste kan tegenwoordig vaak ook al niet meer en dat vind ik een beetje vreemd!
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 20:17
veroke
veroke is offline
Waarom werken mensen eigenlijk? Is het omdat ze het leuk vinden of alleen voor het geld. WAt is eigenlijk zo belangrijk in je werk, je nuttig voelen en waardering en is dit dan eigenlijk niet een soort van liefde? Vind je eigenlijk wel voldoening in je werk en wat voor beloningen krijg je? Kun je jezelf zijn in je werk en in de samenleving? Ik hoop dat iemand op mijn vragen wil antwoorden, want ik zou heel graag jou mening hierover weten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Levensbeschouwing: zin
r2703
17 18-04-2006 13:53
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Geld en gelukkig zijn
KarinaB
11 18-02-2006 15:25
Levensbeschouwing & Filosofie Voor de niet-gelovigen (over plast. chirurgie)
FRL
32 23-11-2004 10:36
Levensbeschouwing & Filosofie Komen vrouwen in Nederland tot hun recht?
Suziewafel
18 28-04-2004 18:22
Liefde & Relatie Leeftijdsverschillen in relaties...
tanjaboenne
2 04-03-2004 18:29
Algemene schoolzaken Ik vind islamitische scholen goed!
*~SuPaHgIrL~*
44 10-10-2003 20:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01.