Oud 23-02-2007, 21:58
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Ik heb één keer eerder mijn eigen computer geformatteerd (Windows XP), met behulp van deze site en deze site - en dat ging zonder problemen.

Nu moet ik echter de computer van mijn ouders formatteren, en deze computer weigert op te starten vanaf de CD-ROM. In de BIOS staat overduidelijk dat de CD-ROM de eerste bootdevice is, en bij het opstarten komt er ook de melding "Druk op een toets als u de computer vanaf de CD-ROM wilt opstarten", maar that's it. Of ik nu wel of niet op een toets druk, Windows XP start altijd gewoon op. Ik krijg geen setup-scherm te zien.

Windows XP installeren in Windows zelf gaat ook niet, want als ik op 'Windows XP' installeren druk, krijg ik de volgende foutmelding:

"Setup kan niet worden voortgezet omdat de versie van Windows op de computer nieuwer is dan de versie op de cd.

Waarschuwing: Als u ervoor kiest de geïnstalleerde, nieuwere versie van Windows te verwijderen, kunnen de bestanden en instellingen niet worden hersteld."


Het is dan niet mogelijk om op 'Doorgaan' te drukken, alleen maar op 'Annuleren.'

Ik heb rondgekeken op Google en ik heb iets gelezen over primary master, secondary slave en dergelijke in de BIOS. Als je dat zou aanpassen, zou het probleem met het lezen van de CD-ROM drive zijn opgelost. Nou heb ik daar echt heel erg weinig verstand van, dus vraag ik het liever aan jullie.

Wat denken jullie dat het probleem kan zijn, en hoe zou ik dat probleem dan kunnen oplossen? Alvast hartelijk bedankt!

Bedankt voor alle hulp, ik zou het erg waarderen. Pas als ik zelf helemaal niks meer kan uitrichten, ga ik naar de computer-reparateur.

Groetjes,

Severus
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2007, 22:30
Verwijderd
Als hij in het BIOS die CD-ROM drive kan zien, kan het volgens mij niet zoveel meer uitmaken of die master of slave is. Maar voor de zekerheid; hoeveel CD-ROM-drives zitten er in die computer? Weet je het merk en type moederbord? Het is lastig dat je geen lekker vette error-messages krijgt, daar valt meestal wel tegenop te Googlen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 24-02-2007, 10:44
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Voor de andere probleem van je heb ik nog een aantal vragen, Severus.
  1. Waarom Moet je de boel gaan formatteren?
    Zijn er problemen? Zo ja, wat zijn ze?
  2. En weet je het zeker dat je de boel wil gaan formatteren?
    Je bent dan alles wat op deze schijf (partitie) staat kwijt
Want ik ben van mening, wanneer een leek zijn computer wil gaan formatteren dat er problemen zijn dat ze zelf niet op kunnen lossen.

En anders zijn bestaan er tig andere programma's die je partitie kan formatteren.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 24-02-2007 om 10:47.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2007, 14:37
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 23-02-2007 @ 22:30 :
Als hij in het BIOS die CD-ROM drive kan zien, kan het volgens mij niet zoveel meer uitmaken of die master of slave is. Maar voor de zekerheid; hoeveel CD-ROM-drives zitten er in die computer? Weet je het merk en type moederbord? Het is lastig dat je geen lekker vette error-messages krijgt, daar valt meestal wel tegenop te Googlen.
Het merk en type moederbord weet ik helaas niet.

De computer heeft twee CD-ROM drives - de eerste is een DVD-ROM drive en de andere is de brander. Maar ik heb beide drives al geprobeerd bij het opstarten.

Citaat:
freyk schreef op 24-02-2007 @ 10:44 :
Voor de andere probleem van je heb ik nog een aantal vragen, Severus.
  1. Waarom Moet je de boel gaan formatteren?
    Zijn er problemen? Zo ja, wat zijn ze?
  2. En weet je het zeker dat je de boel wil gaan formatteren?
    Je bent dan alles wat op deze schijf (partitie) staat kwijt
Want ik ben van mening, wanneer een leek zijn computer wil gaan formatteren dat er problemen zijn dat ze zelf niet op kunnen lossen.

En anders zijn bestaan er tig andere programma's die je partitie kan formatteren.
Ten eerste vind ik mezelf geen leek (en ja, ik weet heus wel dat je bij formatteren alles op de schijf kwijtraakt, maar ik heb alles al opgeslagen en een back-up gemaakt), zeker in mijn naaste omgeving. Ik los regelmatig de computerproblemen van familieleden op en weet over het algemeen heus wel wat ik doe.

Ten tweede is het mij geadviseerd door een computerkenner om de PC regelmatig te formatteren - hij doet het zelf ook geregeld. Zelf heb ik dat een tijd geleden bij mijn eigen computer gedaan (deze was trager geworden), maar ik ben niet iemand die dat om de twee maanden gaat doen ofzo. Alleen als het écht nodig is.

Maar nu gaat het om de computer van mijn ouders. Met die computer ben ik ten einde raad, want mijn vader downloadt allemaal rotzooi op de computer (hij weet dat het niet mag, maar hij luistert gewoon niet!) en zo raak je ook het overzicht kwijt. Genoeg virusscans gedaan en ook handmatig zaken verwijderd, maar het blijft maar doorgaan en er zijn nu allemaal vage problemen met dat ding. Traag, soms valt hij zomaar uit, soms valt Internet zomaar uit, etc. etc. Dan maak ik hem liever in één keer helemaal schoon, want anders is het dweilen met de kraan open en kost het me meer werk dan nodig is.

Aan de harde schijf kan het overigens niet liggen, want die is spiksplinternieuw (een maand of twee geleden). Destijds was er iets met het mechanisme binnen de kast dat de harde schijf las, waardoor je bij het opstarten opeens heel erg hard dat ding hoorde draaien (en dat bleef dan continu doorgaan). Afschuwelijk geluid, en je kon het ook goed voelen als je je hand op de kast legde. Maar dat is nu gerepareerd: nieuw leesding en nieuwe harde schijf.

Toen we de PC terugkregen, was hij niet geformatteerd - de inhoud van de oude schijf was gewoon op de nieuwe schijf gezet. Dat zou misschien iets met het probleem te maken hebben (ik heb eens gehoord dat dat niet zo goed zou zijn), maar daar weet ik verder niet veel van. Ik weet meer van software dan van hardware over het algemeen.

Anyway, zo zit het dus in elkaar.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 24-02-2007, 20:33
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Als dat het probleem is, dan zou ik het volgende doen:
  • Puin ruimen en ervoor zorgen dat alle onnodige automatisch verwijderd word.
    Dit kan bijvoorbeeld met ccleaner (slim-versie).
  • Tijdelijke internetbestanden automatisch laten verwijderen (zie instellingen van je browser).
  • Als je vader een knoppenklikker is, dat ervoor hij hij zo weinig mogelijk buttons te zien krijgt.
    Voor internet: Verberg je internet explorer ikoon en maak gebruik van een activex-lose browser gebruikt, bijvoorbeeld firefox of opera.
    Intern: leuke lichte virusscanner installeren, meldingen uitschakelen, enz.
  • En post nog ff een logje, wat je maakt met hijackthis, zodat wij je nog kunnen vertellen wat je nog meer kan verwijderen of in plaat van bepaalde software beter kan installeren.
  • enz
Ik heb al jaren niet meer mijn partities geformatteerd.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2007, 15:20
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Severus schreef op 24-02-2007 @ 14:37 :
Ten tweede is het mij geadviseerd door een computerkenner om de PC regelmatig te formatteren - hij doet het zelf ook geregeld.
nou, dat soort mensen moet je niet al te nauw naar luisteren. Wat ze zeggen is in principe waar, maar het is maar de halve waarheid. Als je er geen puinzooi van maakt en allerlei crap installeert, is het echt niet nodig. Mensen die dan computerkenner zijn en alsnog allemaal crap installeren vertrouw ik helemaal niet
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2007, 15:22
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Severus schreef op 23-02-2007 @ 21:58 :
In de BIOS staat overduidelijk dat de CD-ROM de eerste bootdevice is, en bij het opstarten komt er ook de melding "Druk op een toets als u de computer vanaf de CD-ROM wilt opstarten", maar that's it. Of ik nu wel of niet op een toets druk, Windows XP start altijd gewoon op. Ik krijg geen setup-scherm te zien.
Even terug on-topic. Ik vermoed dat de CD-ROM speler of de CD-ROM zelf leesfouten veroorzaken. Het feit dat je die "druk op een toets" melding krijgt betekent dat er al iets van de CD-ROM is gelezen. Feitelijk ben je dan dus al een begin aan het maken met booten van cd-rom.
Het starten vanaf CD-ROM kijkt veel nauwer qua leesfouten en gaat ook vaker mis.
Ik zou de CD eens schoonmaken of een andere CD proberen, als dat allemaal niet helpt zou ik een andere CD-ROM speler proberen.
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2007, 15:25
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Severus schreef op 24-02-2007 @ 14:37 :
Het merk en type moederbord weet ik helaas niet.
Oh, tip 2, VOOR je formatteert, schrijf op wat voor hardware je hebt, dat is makkelijk met het downloaden van drivers. Schrijf je "apparatenbeheer" even over op een papiertje
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [xp] Start niet meer op
Verwijderd
4 18-10-2007 22:25
Software & Hardware Vaak gestelde vragen (lees dit eerst voor je een vraag stelt!)
dystopia
49 29-01-2003 23:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:29.