Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2004, 11:29
rubenrtv
Avatar van rubenrtv
rubenrtv is offline
Hebben jullie dit al gezien?

Op het Vossiusgymnasium in Zuid is onder de leerlingen grote commotie ontstaan omdat een net zeventienjarige jongen uit de vijfde klas, die deels nog leerplichtig is, heeft besloten de school te verlaten en fulltime in te treden in de Scientology-sekte. De vader van de jongen, een Amsterdamse tandarts, is al decennia lid en heeft in de sekte een hoge status bereikt (zogeheten operating thetan op niveau zeven). De leiding van de school heeft van het geval melding gemaakt bij de leerplichtambtenaar van de gemeente.

De leerling gaat een reeks cursussen volgen op The Freewinds, het exclusieve opleidingsschip van Scientology in het Caribisch gebied. ''Er is inderdaad nogal wat consternatie over ontstaan,'' zegt rector Jacqueline Ketel van het Vossius. ''Het gaat om een goed functionerende leerling, die alleen de zesde klas nog maar hoeft te doen. Zijn resultaten zijn zodanig dat hij zonder meer zijn examen zou hebben gehaald. Als zo'n leerling van school gaat om zich helemaal aan Scientology te wijden, ja, dan praat de hele school daarover.''

De vader van de leerling sloot zich ruim twintig jaar geleden aan bij Scientology, de uit Amerika overgewaaide pseudo-filosofie, bedacht door de mislukte science-fictionschrijver L. Ron Hubbard. Volgens diens leer werd de aarde zeventig miljoen jaar geleden geteisterd door de tiran Xenu. Als gevolg van Xenu's schrikbewind is de mens behept met allerhande trauma's ('engrammen') die slechts kunnen worden bestreden met eindeloze cursussen, waarvan de kosten kunnen oplopen tot tonnen.

Op zijn eigen Scientology-website legt de tandarts uit dat hij altijd al geïnteresseerd is geweest in 'de vraag waarom ik op deze planeet ben, als mens'. ''Ik heb grote bewondering gekregen voor L. Ron Hubbard, de man die de geest en het verstand heeft onderzocht zoals niemand dat ooit heeft gedaan, en zo met antwoorden kwam die niemand ooit eerder had gevonden, maar die niettemin waar zijn.''

Volgens rector Ketel wil de leerling al jaren van school om zich definitief aan Scientology te kunnen wijden; tot en met zestien jaar bestaat echter volledige leerplicht, op het zeventiende jaar bestaat nog partiële leerplicht. ''Deze leerling is zelf vastbesloten de school te verlaten en zich verder in Scientology te verdiepen. Hij heeft zijn ouders ervan overtuigd dat dat het beste voor hem is en zijn ouders hebben daarin toegestemd,'' aldus Ketel.

De schoolleiding heeft de beide ouders erop gewezen dat hij nog minderjarig is. ''Dat houdt in dat zij verantwoordelijk zijn voor deze beslissing. Met andere woorden: de jongen wordt door zijn ouders aan de leerplicht onttrokken. Maar beiden hebben een verklaring ondertekend waarin zij zeggen ermee akkoord te gaan.''

Zware sancties staan overigens niet op voortijdig van school gaan. ''De ouders krijgen meestal een boete, maar die is niet hoog. Met een dergelijke boete is vermoedelijk ook wel rekening gehouden,'' aldus Ketel.

Pogingen de leerling op andere gedachten te brengen, hebben niets opgeleverd, zegt ze. ''Uiteraard hebben wij er alles aan gedaan hem ervan te overtuigen dat het beter zou zijn eerst zijn school af te maken - en dan zijn eigen keuzes maken. Zijn ouders hebben dat ook gezegd. Maar zijn reactie was: 'Ik heb iets belangrijkers te doen in het leven, en dit wilde ik al jaren'.''

The Freewinds maakt deel uit van de zogeheten Sea Org van Scientology, een naar de Amerikaanse marine gemodelleerd keurkorps. Op het opleidingsschip kunnen alleen de hogere 'levels' van de status operating thetan worden behaald, tegen betaling van tienduizenden dollars. Het schip vaart permanent rond in het Caribisch gebied.

De schoolleiding wil geen oordeel uitspreken over de keuze van de leerling. Ketel: ''Ik heb daar natuurlijk wel een mening over, maar die houd ik voor me. Ik acht het wel onverantwoordelijk een kind van zeventien van school te halen. Doe eerst eindexamen, vind ik, en ga dan je eigen gang.''

De schoolkrant van het Vossius zal binnenkort uitgebreid aandacht besteden aan het geval.

De vader is overigens niet de enige tandarts met een hoge status binnen Scientology. Onlangs bleek dat ook de Larense tandarts Hans Beekmans scientoloog is, en een belangrijke rol speelt binnen de sekte. Beekmans, tandarts van meerdere leden van de koninklijke familie, is naar eigen zeggen nagenoeg 'clear', eveneens een begerenswaardige status. Beiden tandartsen kwamen eerder in opspraak omdat ze patiënten die uit de sekte waren gestapt, niet meer wilden behandelen.


ik zit op die school en ik had het noooooit verwacht van die jongen.

Wat vinden jullie hiervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2004, 11:33
Sky Jewel
Avatar van Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Tiswah
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 11:35
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Ik ben zelf absoluut tegen sektes, maar iedereen is vrij om zijn eigen keuze hierin te maken. Ik vind wel dat hij z'n diploma moet halen anders komt hij niet ver (als hij terugkomt uit de sekte).
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 11:37
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Sektes... het is geloof maar dan nog extremer.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 11:37
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Sekte ? Bedrijf annex afpersbende zul je bedoelen.
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 11:40
rubenrtv
Avatar van rubenrtv
rubenrtv is offline
ja idd, het kost vet veel en als je voortijdig stopt moet je een vet hoge afkoopsom betalen
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 11:45
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
rubenrtv schreef op 08-02-2004 @ 12:40:
ja idd, het kost vet veel en als je voortijdig stopt moet je een vet hoge afkoopsom betalen
zou je het wat meer kunnen toelichten hoe het werkt dan?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 11:48
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
sektes, tja...past wel mooi in het rijtje crhistenen, joden, moslims he ?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 11:50
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 08-02-2004 @ 12:37:
Sekte ? Bedrijf annex afpersbende zul je bedoelen.
Scientology is een even geniaal als gewetenloos concept, moet ik zeggen.
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 11:50
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 08-02-2004 @ 12:48:
sektes, tja...past wel mooi in het rijtje crhistenen, joden, moslims he ?
Niet bepaald. Alhoewel het Christendom vroeger wel een sekte is geweest.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 11:50
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 08-02-2004 @ 12:48:
sektes, tja...past wel mooi in het rijtje crhistenen, joden, moslims he ?
Ik zou me even verdiepen in scientology voordat je het met andere godsdiensten (of zelfs andere sektes) gaat vergelijken
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 11:52
light fighter
light fighter is offline
ik vind het nog al vreemd. die hele sekte is echt weird, met godsdinets behandelt en het is echt eng. want die enagrammen waar ze het over hebben zijn traumatische ervaringen, heb je die niet dan is altijd je geboorte de traumatische ervaring. Maar ook raar dat je het gewoon mag, hij moet toch nog 1 dag in de week naar school
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 11:53
rubenrtv
Avatar van rubenrtv
rubenrtv is offline
Citaat:
zou je het wat meer kunnen toelichten hoe het werkt dan?
je moet een contract tekenen voor je interne opleiding voor 1,5; 2,5 of 5 jaar en als je eerder ermee stopt moet je alle gemaakte kosten betalen.

zie ook deze link http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=it...etwerk&a=75641

Laatst gewijzigd op 08-02-2004 om 11:57.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 11:57
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
De bedenker van Scientology was LaFayette Ronald Hubbard (1911-1986). Hij schreef science-fiction verhalen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Rond 1950 bedacht hij dat ie meer geld kon verdienen met het oprichten van een godsdienst dan met het schrijven van science-fiction boeken.

Daar is hij zeker in geslaagd, de sekte beschikt momenteel over karrevrachten geld aangezien het sektelidmaatschap behoorlijk in de papieren loopt. Je dient je namelijk langdurig te scholen in de science-fiction theorie over de geschiedenis van de wereld. In Hubbard's fantasie bestaat er een boosaardige heerser Xenu, die 75 miljoen jaren geleden de aardbol (die toen nog 'Teegeeach' heette) gebruikt heeft om zogeheten Thetanen op los te laten. Deze Thetanen hebben al die vele miljoenen jaren overleefd en beheersen alle mensen die op deze aardbol rondlopen. Ze vallen de mensen door middel van 'engrammen' (in de 'ziel' gegraveerde nare ervaringen) nog steeds lastig, maar geen paniek, Hubbard heeft een taktiek bedacht om die Thetanen te verslaan. Die techniek is echter geheim en slechts door middel van Scientology-kursussen die verschrikkelijk veel geld kosten te leren. Vandaar de grote nadruk die Scientology legt op het auteursrecht op Hubbards geschriften en geluidscassettes. Wanneer die onzin namelijk vrijelijk beschikbaar zou zijn, betalen kursisten die tienduizenden dollars niet.

Scientology wordt al zolang zij bestaat scherp bekritiseerd. Voornamelijk ex-sekte-leden hebben in de loop der jaren meters boeken en artikelen geschreven over de methoden die de sekte gebruikt om leden vast te houden. Scientology is zéér hiërarchisch georganiseerd, vergelijkbaar met een grote legereenheid. De ideologie is zo fantasierijk en onvoorstelbaar, en de leden hebben zo ongelooflijk veel geld betaald om kursussen (in 'Dianetica' bijvoorbeeld) te volgen dat sekte-leden volledig vervreemd geraakt zijn van de wereld om hen heen. Om te overleven is een Scientology-omgeving noodzakelijk. De sekte bezit een uitgebreide interne inlichtingendienst en je kunt het zo gek niet bedenken of ze maken er gebruik van. Kritici worden keihard aangepakt middels juridische procedures, roddel en achterklap verspreiden, hinderlijk achtervolgen, ja het is zelfs meermalen voorgekomen dat Scientology-sekteleden zich sterk maakten om een 'afvallige' dusdanig psychologisch te bewerken dat deze volledig instortte (Scientology-term hiervoor is "dead-agenting"). Op dit moment voert Scientology een wereldwijde aktie om te voorkomen dat haar 'geestelijk kapitaal' niet vrijelijk beschikbaar komt via Internet. Zij heeft daartoe al meerdere, met XS4ALL vergelijkbare organisaties overvallen. In Finland loopt een dergelijke procedure en een groeiend aantal in de Verenigde Staten. Wil je meer weten en kun je terecht op Internet dan moet je maar eens kijken op bijvoorbeeld http://www.cybercom.net/~rnewman/scientology/home.html

Scientology in Nederland
Al vanaf eind zestiger jaren is Scientology in Nederland aktief, en al heel vroeg, in 1970, vraagt het Nederlandse ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid aan de journalist Johan Phaff een onderzoek te verrichten naar deze sekte. Phaff was echter al in problemen met de Scientologen gekomen naar aanleiding van een aantal artikelen van hem in Vrij Nederland en weigert. Kort hierop overlijdt Phaff, volgens Gerrit Komrij (in een prachtig schotschrift tegen de Scientology-beweging onder de titel: "De Stankbel van de Nieuwezijds" uit 1979) omdat Phaff dermate geschokt was over wat hij bij Scientology had ontdekt en vanwege forse intimidaties door de sekte. In 1972 richten een paar Scientologen de Stichting Scientology Kerk Nederland op. Ze betrekken een groot (gehuurd) kantoorpand aan de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam. De Nederlandse overheid maakt zich naar aanleiding van internationale negatieve publiciteit rondom Scientology zorgen over Scientology en eind 1973 wordt de commissie Dekker ingesteld, die het ware karakter van Scientology moet proberen bloot te leggen. Na enige tijd blijkt de commissie echter geïnfiltreerd te zijn door een scientoloog. Dit levert zoveel onderlinge spanningen en ruzies op dat de commissie nooit tot het publiceren van een eindrapport is toegekomen. Dit alles staat beschreven in het proefschrift van Tobias Witteveen: Overheid en Nieuwe Religieuze Bewegingen, in 1984 opgesteld in opdracht van de vaste Commissie voor de Volksgezondheid. In diezelfde periode worden door de politie een aantal scientologen bij toeval aangehouden bij een verkeerscontrole. Zij wekken door hun zenuwachtig gedrag zoveel argwaan dat hun auto wordt doorzocht, waarbij een heel stel gestolen papieren te voorschijn komen die de sekteleden hebben gestolen uit de archieven van het Nationaal Centrum voor Geestelijke Volksgezondheid in Utrecht.

Reader's Digest wilde in september 1991, in al haar uitgaven over heel de wereld (totaal aantal lezers 100 miljoen!) een kritisch artikel publiceren over Scientology. De Scientology-sekte spande kort gedingen aan in Zwitserland, Frankrijk, Italië, Duitsland en in Nederland om Reader's Digest te verbieden het artikel op te nemen. In Nederland, met betrekking tot de Nederlandstalige uitgave van Reader's Digest ("Het Beste") bepaalde de President van de Arrondissementsrechtbank te Amsterdam op 20 september 1991, dat het niet onrechtmatig is de 'kerk' af te schilderen als "een misdadige organisatie met maffia-achtige trekken die zich op grote schaal bedient van intimidatie en bedreiging met als uitsluitend oogmerk om geld aan haar volgelingen en derden te onttrekken". Dit is in hoger beroep ("in naam der Koningin") door het Gerechtshof te Amsterdam, bij arrest van 9 april 1992, bekrachtigd ("de in het artikel gekozen bewoordingen zijn, tegen de achtergrond van de ernst van de aan de kaak gestelde mistanden en de overige omstandigheden van het geval, niet onnodig grievend te achten"). Bovendien oordeelde de rechter in hoger beroep dat de vrijheid van godsdienst hier niet rechtstreeks in het geding was, iets waar Scientology regelmatig mee schermt, "omdat die vrijheid anderen niet verplicht zich te onthouden van kritiek op misstanden binnen een kerkgenootschap". Zo kan ie wel weer, een volgend keertje verder... Wanneer je zelf informatie hebt met betrekking tot de Scientology-sekte dan kun je ons erg blij maken...


--------------------------------------------------------------------------------

sorry ff een lap tekst, maar bevat wel veel info

(http://www.stelling.nl/kleintje/289/SCIENTOL.htm)
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 11:59
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Het is exact even erg als alle geloven want het is gebaseerd op onbewijsbare dingen.

Dus do not judge...

Als je het wel doet, dan ben je hypokriet.

Ik ben atheistisch, so I don't give a fuck.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 12:00
Verwijderd
sektes zijn ziek
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 12:01
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 08-02-2004 @ 12:59:
Het is exact even erg als alle geloven want het is gebaseerd op onbewijsbare dingen.
Een gewoon geloof is anders dan een sekte.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 12:01
rubenrtv
Avatar van rubenrtv
rubenrtv is offline
Citaat:
Het is exact even erg als alle geloven want het is gebaseerd op onbewijsbare dingen.
maar voor geloven hoef je niet tot 1000$ per uur te betalen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-02-2004, 12:02
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Ze zijn anders, maar allebei gebaseerd op aannames die niet te bewijzen zijn en dus kan je niet zeggen dat het slecht is tenzij je het relativeert maar wie zegt dat hetgeen waarmee je het vergelijkt wel goed is?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 12:03
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 08-02-2004 @ 13:02:
Ze zijn anders, maar allebei gebaseerd op aannames die niet te bewijzen zijn en dus kan je niet zeggen dat het slecht is tenzij je het relativeert maar wie zegt dat hetgeen waarmee je het vergelijkt wel goed is?
G-d ís. Op welke manier je ook gelooft.

Echter, deze sekte gelooft in marsmannetjes.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 12:06
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Boeiend

Je bekijkt het nogal zwart-wit vanuit je eigen geloof. Jammer dat je je hier niet van kan distantieren. Stel dat jouw geloof van marsmannetjes zou spreken en Scientology over een god zou praten dan zou je nu hetzelfde reageren.

Geen geloof is beter dan een ander, omdat het niet te maken heeft met bewijsbare dingen maar simpelweg met waarin je gelooft. Jij hebt het over marsmannetjes alsof het iets absurds is omdat jij het gaat vergelijken met de realiteit en dat is krom. God is ook iets absurds maar het zit veel meer in onze cultuur ingebakken dan het bestaan van marsmannetjes. Maar het is allebei even absurd eigenlijk.

Op het moment dat je het met de realiteit gaat vergelijken, is het geen geloven meer maar bewijzen.

Als ik kies om een geloof te starten waarin een paarse paperclip mijn god is dan is dat even veel waard als elk geloof op deze planeet

Laatst gewijzigd op 08-02-2004 om 12:12.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 12:08
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Martian schreef op 08-02-2004 @ 12:50:
Ik zou me even verdiepen in scientology voordat je het met andere godsdiensten (of zelfs andere sektes) gaat vergelijken
lees jij maar eens beter wat ik zei. Ik heb het woord scientology niet in de mond genomen.

en het christendom is nog steeds een sekte, met als leider verschillende dingen die je kunt aanwijzen.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 12:46
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 08-02-2004 @ 13:08:
lees jij maar eens beter wat ik zei. Ik heb het woord scientology niet in de mond genomen.

en het christendom is nog steeds een sekte, met als leider verschillende dingen die je kunt aanwijzen.
Welke 'dingen' dan. In de kerk waar ik heenga (Christelijk-Gereformeerd) is het nog altijd zo dat er maar een de baas is en dat is God en die kun je niet aanwijzen.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 13:08
Skyrise
Avatar van Skyrise
Skyrise is offline
Scientology

Tsja.. wat Digitracker al zegt: het is een geloof wat vrij extreem is doordat et mensen afperst enzo, maar so far kan ik niet zeggen dat het andere mensen kwaad doet. Stel daartegenover bijvoorbeeld het Katholieke geloof de afgelopen 1000 jaar (met uitzondering vd laatste 30 jaar) en hun aflaten en andere vormen van religieuze afpersing. Ook het moslimextremisme en zionisme zijn imho veel erger: zij zijn anderen WEL tot last.

Zelf heb ik geen mening over Scientology, ik ken het niet.
Voel mij wel zeer aangetrokken tot organisaties zoals the Mars Society, Scientology e.a.

de mens in de Technocratische samenleving , geen gezeik meer over religie, kleur, afkomst, of waarom hij en zij wel op wintersport kunnen maar jij niet.

Vooruitgang
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 13:21
ESCO
Avatar van ESCO
ESCO is offline
Wat is hier zo boeiend aan sektes bestaan ook al in de jaren 60 70.
Een leerling gaat naar een sekte en is 17 jaar de krant schrijft er een stukje in de krant en heel n.l is in rep en roer.
Wat een onzin zeg er gaan kinderen van 15, 16, 17 al naar sektes.
Het zelfde met kinderen die aan de drugs zitten en in bordeels terecht komen.
Het lijkt wel of heel n.l oogkleppen heeft opgehad in de jaren 80 90.
Toen kwam nog vaker voor met sektes die kinderen mee naar zich trokken.
__________________
110% ANTI Pharell Williams & Kayne West
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2004, 13:34
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik weet weinig af van de Scientology-sekte, maar ik weet wel dat het niet in de haak is.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 13:42
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 08-02-2004 @ 14:34:
Ik weet weinig af van de Scientology-sekte, maar ik weet wel dat het niet in de haak is.
Hierboven heb ik er een stukje over geplaatst .
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 13:47
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 08-02-2004 @ 14:42:
Hierboven heb ik er een stukje over geplaatst .
Oh ja

*lees lees*

Wat een smerige praktijken, zeg
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 13:47
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Alle geloven zijn niet in de haak, het is maar hoe je er mee omgaat.

Er zijn Joden die hun geloof misbruiken, Christenen. Er zijn gewoon genoeg gevallen bekend.

Het draait altijd om mensen en hun interpretatie van het geloof en dit is nou precies het probleem.

Joden doen genoeg smerige praktijken en Christenen ook. Een goed gelovige is niet per se een goed mens.

Ik ben liever een goed mens, dan een goed gelovige.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 13:53
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 08-02-2004 @ 14:47:
Alle geloven zijn niet in de haak, het is maar hoe je er mee omgaat.

Er zijn Joden die hun geloof misbruiken, Christenen. Er zijn gewoon genoeg gevallen bekend.

Het draait altijd om mensen en hun interpretatie van het geloof en dit is nou precies het probleem.

Joden doen genoeg smerige praktijken en Christenen ook. Een goed gelovige is niet per se een goed mens.

Ik ben liever een goed mens, dan een goed gelovige.
daar gaat het niet om
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 14:32
Verwijderd
Voor wie geïnteresseerd is in deze materie en de manier waarop de Scientology Kerk probeert te voorkomen dat informatie naar buiten komt: http://www.xs4all.nl/nieuws/overzich..._cassatie.html en http://www.xs4all.nl/nieuws/overzicht/scientology3.html

Het is een stelletje gestoorde gekken, die zoals hier terecht opgemerkt even geniaal als gewetenloos zijn. Geldklopperij, bedreiging, mensen afsnijden van hun gezin, het verscheuren van families, daar zijn ze bijzonder goed in - en wie in Thetanen gelooft is natuurlijk sowieso krankzinnig.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 15:40
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 08-02-2004 @ 13:46:
Welke 'dingen' dan. In de kerk waar ik heenga (Christelijk-Gereformeerd) is het nog altijd zo dat er maar een de baas is en dat is God en die kun je niet aanwijzen.
Een leider in levende fysieke vorm; de pimp..pope
een dooie: jezus
een levensloze: de bijbel
of de abstracte: God (maar wat 'Hij' wil, wordt wel verwoord door bovenstaanden)
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 16:26
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 08-02-2004 @ 14:47:

Er zijn Joden die hun geloof misbruiken, Christenen. Er zijn gewoon genoeg gevallen bekend.

Het draait altijd om mensen en hun interpretatie van het geloof en dit is nou precies het probleem.
Het verschil met Scientology is dat dat hele geloof is ontworpen om mensen af te zetten, want niemand gaat mij wijsmaken dat die Hubbard zelf in zijn eigen religie gelooft.
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 16:29
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 08-02-2004 @ 14:53:
daar gaat het niet om
Daar gaat het wel om

Citaat:

Het verschil met Scientology is dat dat hele geloof is ontworpen om mensen af te zetten, want niemand gaat mij wijsmaken dat die Hubbard zelf in zijn eigen religie gelooft.
Bijna al het geloof is gemaakt om mensen te misbruiken. Geloof stopt mensen ervan om zelf na te denken over dingen en laat ze klakkeloos dingen over nemen.

Enige geloof waar ik nog respect voor heb is het Buddhisme omdat het gewoon niet zo agressief is als de andere geloven die eigenlijk allemaal zo een attitude hebben van ik heb gelijk met wat ik denk.

Laatst gewijzigd op 08-02-2004 om 16:32.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 16:30
Verwijderd
sektes
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 16:34
Skyrise
Avatar van Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 08-02-2004 @ 14:47:
Er zijn Joden die hun geloof misbruiken. Er zijn gewoon genoeg gevallen bekend.

Het draait altijd om mensen en hun interpretatie van het geloof en dit is nou precies het probleem.

Joden doen genoeg smerige praktijken en Christenen ook. Een goed gelovige is niet per se een goed mens.

Ik ben liever een goed mens, dan een goed gelovige.
Citaat:
SimShalom schreef op 08-02-2004 @ 14:53:
daar gaat het niet om
ZO ECHT WEL!!!!

Gooi al jou smerige praktijken alsjeblieft op dat je Joods bent, want als ik het niet kan toeschrijven aan je (extremistische) geloof dan ben je echt helemaal een radicaal extreem rechts terroristenkind
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-02-2004, 16:35
Skyrise
Avatar van Skyrise
Skyrise is offline
bovendien ben je zelf ook 17 jaar en zijn je denkbeelden niet kosher... dus et had net zogoed over jezelf kunnen gaan SS.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 16:39
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 08-02-2004 @ 17:29:
Bijna al het geloof is gemaakt om mensen te misbruiken. Geloof stopt mensen ervan om zelf na te denken over dingen en laat ze klakkeloos dingen over nemen.
Dat is niet waar. Het Christendom heeft veel van de grootste Europese denkers voortgebracht. Bovendien lijkt het me moeilijk om te stellen dat de oprichters van alle religies slechts uitwaren op persoonlijk gewin (alhoewel het tegendeel na die duizenden jaren natuurlijk moeilijk te bewijzen is).

Religie kan vaak gebruikt worden om mensen te manipuleren en te hersenspoelen; maar vaak heeft dat weinig meer te maken met de eigenlijke religie zoals hij 'bedoelt' is.
Citaat:
Enige geloof waar ik nog respect voor heb is het Buddhisme omdat het gewoon niet zo agressief is als de andere geloven die eigenlijk allemaal zo een attitude hebben van ik heb gelijk met wat ik denk.
Daar moet ik me eens in verdiepen, ik heb er al vaker positieve verhalen over gehoord maar weet er eigenlijk nauwelijks iets vanaf .
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 19:44
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Citaat:
Dat is niet waar. Het Christendom heeft veel van de grootste Europese denkers voortgebracht. Bovendien lijkt het me moeilijk om te stellen dat de oprichters van alle religies slechts uitwaren op persoonlijk gewin (alhoewel het tegendeel na die duizenden jaren natuurlijk moeilijk te bewijzen is).
Het Christendom brengt geen grootse Europese denkers voor, het zijn de mensen zelf die dit bereiken en hier hebben ze geen geloof voor nodig. Genoeg grootse denkers zijn juist TEGENGEWERKT door het Christendom. Galileo anyone?

Mensen zijn niet grootse denkers door hun geloof.

Het is inderdaad moeilijk te stellen, en waarschijnlijk zal het ook niet in alle gevallen zo zijn maar in het verleden is er vaak genoeg misbruik gemaakt van geloof om mensen dingen aan te praten.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 19:51
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
gewoon te triest echt...
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 20:28
Verwijderd
Citaat:
Happydeath schreef op 08-02-2004 @ 12:33:
Tiswah
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 20:31
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 08-02-2004 @ 12:37:
Sekte ? Bedrijf annex afpersbende zul je bedoelen.
Mijn idee.

Wat idioot. Kennen we hiervoor nou geen kinderrechters die jongeren die zijn doorgedraaid kunnen opsluiten in een jeudgevangenis?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 23:21
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Wel treurig dat mensen met enige wetenschappelijke kennis (tandartsen) in dit soort pseudo-wetenschappelijke bullshit geloven.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 06:20
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Het verbaast mij nog altijd dat grootste wetenschappers geloven. Laat toch de kracht van indoctrinatie zien.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 06:34
Verwijderd
Citaat:
Happydeath schreef op 08-02-2004 @ 12:33:
Tiswah
but not my problem
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 07:05
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 08-02-2004 @ 12:35:
Ik ben zelf absoluut tegen sektes, maar iedereen is vrij om zijn eigen keuze hierin te maken. Ik vind wel dat hij z'n diploma moet halen anders komt hij niet ver (als hij terugkomt uit de sekte).
en ik ben absoluut tegen het jodendom en dat moet onmiddelijk verboden worden
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 11:25
Verwijderd
Citaat:
DiGiTracker schreef op 09-02-2004 @ 07:20:
Het verbaast mij nog altijd dat grootste wetenschappers geloven. Laat toch de kracht van indoctrinatie zien.
Gek van genialiteit wellicht.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:45.