Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2007, 18:05
epidemic
epidemic is offline
Ik slike op advies van de doktor ijzer bij (moeheid) maar ik heb wat last met me stoelgang... die is tegewoordig wat harder, eig zijn het van die bolletjes die samengeplakt zijn precies... het doet geen pijn als ik naar toilet ga, ik heb er helemaal geen last van. maar k wil er toch graag vanaf. wat moet ik eten, of meer eten om trug 'normale' stoelgang te krijgen?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 18:16
Verwijderd
Koffie drinken, abrikozen eten
Helpt bij mij wel..
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 18:21
epidemic
epidemic is offline
koffie?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 18:23
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ontbijtkoek, sinaasappelsap, zwarte koffie, veel drinken, genoeg bewegen, genoeg vezels dat zijn dingen die ervoor zorgen dat je stoelgang wat beter kan worden.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 18:36
epidemic
epidemic is offline
ik at voordien ook best wel gezond... fruit enzo moet ik dan nu gwn meer eten
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 19:43
Verwijderd
Jup, meer fruit of groente, een glas lauw water kan 's ochtends ook wel wat helpen, of koffie (dat werkt een klein beetje laxerend), ontbijtkoek is inderdaad ook bevorderend.

Maar als je er geen last van hebt, zou ik me niet al te veel zorgen maken. Misschien alleen iets meer drinken.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 20:32
Verwijderd
Vitamine C helpt bij het opnemen van ijzer. Dus het is belangrijk om genoeg groente, fruit en dergelijke te eten. In vruchtendrank zoals sinasappelsap zit natuurlijk ook vitamine c.

Koffie zorgt juist dat ijzer minder goed wordt opgenomen...

Na verloop van tijd zal de stoelgang zowiezo vanzelf weer normaal worden.

Ik weet niet hoe erg je ijzer tekort is. Anders kan je aan je arts vragen of je een ijzerinfuus mag. Dit gaat sneller dan een tijd pillen slikken, en heeft dus als voordeel dat je stoelgang sneller weer normaal is.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 18:27
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Gewoon stoppen met slikken van die ijzertabletten he. Beetje vage actie om die zomaar voor te schrijven.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 18:45
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
DDM schreef op 18-01-2007 @ 19:27 :
Gewoon stoppen met slikken van die ijzertabletten he. Beetje vage actie om die zomaar voor te schrijven.
Beetje vaag advies he, als je haar huisarts niet bent.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 19:16
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Bloem schreef op 18-01-2007 @ 19:45 :
Beetje vaag advies he, als je haar huisarts niet bent.
Nee is geen vaag advies. IJzertabletten schrijf je voor bij bloedarmoede en niet bij moeheidsklachten. Ik hoor T.S. niets zeggen over bloedarmoede. En al zou je bloedarmoede hebben, dan moet je eerst goed uitzoeken wat de oorzaak is en niet zo maar ijzertabletten voorschrijven. IJzertabletten geven obstipatieklachten. Lijkt me erg causaal dan he. En ik blijf er bij dat het vaag is dat die huisarts dat zo maar geeft.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 19:31
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Dat weet ik allemaal ook wel, maar vertel dat er dan meteen bij en geef niet zo'n wazig advies zonder verdere uitleg.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 19:53
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
DDM schreef op 18-01-2007 @ 14:16 :
Nee is geen vaag advies. IJzertabletten schrijf je voor bij bloedarmoede en niet bij moeheidsklachten. Ik hoor T.S. niets zeggen over bloedarmoede. En al zou je bloedarmoede hebben, dan moet je eerst goed uitzoeken wat de oorzaak is en niet zo maar ijzertabletten voorschrijven. IJzertabletten geven obstipatieklachten. Lijkt me erg causaal dan he. En ik blijf er bij dat het vaag is dat die huisarts dat zo maar geeft.
Tsja, lekker makkelijk redeneren vanachter je PC...misschien heeft TS wel een bloedarmoede obv overmatig vloeien bij de menstruatie waarvoor je (evt. tijdelijk wat ijzertabl) kan geven... Zoals je weet kan je van bloedarmoede vermoeidheidsklachten krijgen..
__________________
Bwegh...
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 20:16
Verwijderd
Citaat:
kattenkop schreef op 16-01-2007 @ 21:32 :
Vitamine C helpt bij het opnemen van ijzer. Dus het is belangrijk om genoeg groente, fruit en dergelijke te eten. In vruchtendrank zoals sinasappelsap zit natuurlijk ook vitamine c.

Koffie zorgt juist dat ijzer minder goed wordt opgenomen...

Na verloop van tijd zal de stoelgang zowiezo vanzelf weer normaal worden.

Ik weet niet hoe erg je ijzer tekort is. Anders kan je aan je arts vragen of je een ijzerinfuus mag. Dit gaat sneller dan een tijd pillen slikken, en heeft dus als voordeel dat je stoelgang sneller weer normaal is.
Koffie laxeert wel..
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 20:20
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Markiex schreef op 18-01-2007 @ 20:53 :
Tsja, lekker makkelijk redeneren vanachter je PC...misschien heeft TS wel een bloedarmoede obv overmatig vloeien bij de menstruatie waarvoor je (evt. tijdelijk wat ijzertabl) kan geven... Zoals je weet kan je van bloedarmoede vermoeidheidsklachten krijgen..
Ehhh T.S. is een jongen hoor. En nee dat is niet makkelijk redeneren, maar gewoon de waarheid. En je laatste zin is geen argument. Aangezien dat niets af doet aan mijn verhaal en dat er daarnaast geen goede correlatie bestaat tussen het Hb gehalte en moeheid.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 23:32
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
DDM schreef op 18-01-2007 @ 15:20 :
Ehhh T.S. is een jongen hoor. En nee dat is niet makkelijk redeneren, maar gewoon de waarheid. En je laatste zin is geen argument. Aangezien dat niets af doet aan mijn verhaal en dat er daarnaast geen goede correlatie bestaat tussen het Hb gehalte en moeheid.
Ow ow ow..
Ok, beetje kort door de bocht wellicht maar dat is jou ook niet vreemd. Die huisarts zal heus niet zomaar wat ijzer geven. Of laat ik het anders zeggen; die heeft TS gezien en wellicht ook onderzocht. Iig iets meer gronden om tot een bepaald beleid te komen dan die paar zinnen die jij gelezen hebt. Het is goed om kritisch te zijn, maar oordeel ook niet te snel. Je hebt natuurlijk gelijk dat, mocht er bloedarmoede zijn, dat het raadzaam is om dat goed uit te zoeken. Misschien is dat wel gedaan? Dat TS dat niet vermeldt wil natuurlijk niet zeggen dat dat zo is. Enfin, eindeloze mogelijkheden natuurlijk, maar dat is natuurlijk behoorlijk off topic.
En om op de vraag van TS te antwoorden: Ijzertabl. kunnen inderdaad verstoppingsverschijnselen geven/ hardere ontlasting. Het omgekeerde, diarree is ook mogelijk. E.e.a. is dosisafhankelijk. Als het je dus echt stoort moet je gewoon even terug naar de huisarts en wellicht kan hij je verder helpen (evt. ander type pil?).
__________________
Bwegh...
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 09:26
Verwijderd
TS zegt niet: ik heb van de dokter ijzer gekregen omdat ik bloedarmoede heb en dat waarschijnlijk komt door een ijzergebrek. Hij zegt: ik heb van de dokter ijzer gekregen omdat ik moe was.
Het gebeurt regelmatig dat huisartsen tegen mensen die moe zijn gewoon zonder verder onderzoek zeggen dat ze maar ijzer moeten gaan slikken, het is dus ook niet vreemd om te veronderstellen dat dat bij TS ook is gebeurd.
Dus TS, als je een bloedonderzoek hebt gehad en daarna zei je huisarts dat je ijzer moest gaan slikken, blijf dan maar wel doen, maar zo niet, dan niet.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 09:56
Verwijderd
Ik zou eerder zeggen; maar zo niet, ga dan terug naar je huisarts en laat je fatsoenlijk onderzoeken.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 12:04
Verwijderd
hmja dat ook natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 16:37
Verwijderd
Koffie ontrekt juist vocht...

Verder:
1. Genoeg water drinken
2. Vezelrijke voeding eten
3. Andere laxerende voeding eten (ananas, pruimen, kokosmelk, diverse olieën, etc.)
4. Meer bewegen
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 17:52
wolvin_26
Avatar van wolvin_26
wolvin_26 is offline
Er zijn al heel veel tips gegeven maar een flinke lepel honing door de thee, 2 maal daags, kan ook wonderen doen!
__________________
Je kunt tegenwoordig zoveel worden dat ik maar blijf wie ik ben
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 19:51
Anika
Citaat:
alluman schreef op 19-01-2007 @ 17:37 :
Koffie ontrekt juist vocht
Dat wil toch niet zeggen dat het niet laxerend werkt..
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Anika schreef op 22-01-2007 @ 20:51 :
Dat wil toch niet zeggen dat het niet laxerend werkt..
En dat wou ik nou nét zeggen
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 15:07
wolvin_26
Avatar van wolvin_26
wolvin_26 is offline
Koffie kan in sommige gevallen zelfs voor verstopping zorgen.
__________________
Je kunt tegenwoordig zoveel worden dat ik maar blijf wie ik ben
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 01:22
Verwijderd
Citaat:
epidemic schreef op 16-01-2007 @ 19:05 :
Ik slike op advies van de doktor ijzer bij (moeheid) maar ik heb wat last met me stoelgang... die is tegewoordig wat harder, eig zijn het van die bolletjes die samengeplakt zijn precies... het doet geen pijn als ik naar toilet ga, ik heb er helemaal geen last van. maar k wil er toch graag vanaf. wat moet ik eten, of meer eten om trug 'normale' stoelgang te krijgen?
Bij de klacht "moeheid" kan de haematologische oorzaak zijn:
- ijzertekort
- vitamine b12 tekort
- foliumzuur tekort
(- een niet-solide maligne aandoening... sla deze maar even over)
deze dingen spelen allemaal een rol bij de bloedaanmaak, verder kan er nog sprake zijn van bloedverlies, of verhoogde bloedafbraak (hoewel dat over het algemeen wat onwaarschijnlijker is). je dokter kan achter de oorzaak komen m.b.v. een bloedonderzoek. zonder dat kan hij niet constateren wat de onderliggende oorzaak is van jouw vermoedde "bloedarmoede".... verder kun je ijzer ook gewoon binnen krijgen via je voeding, een rijke bron van ijzer zijn kikkererwten (rauw gedroogd, een nacht voor consumptie inweken en de dag daarop koken/bereiden hoe je wilt), heeft mij i.i.g. erg geholpen en m'n stoelgang leed er niet onder. als je ijzerpillen slikt is er volgens mij niets wat je kunt doen om weer een normale stoelgang te krijgen, behalve stoppen met ijzerpillen slikken...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Anika schreef op 22-01-2007 @ 20:51 :
Dat wil toch niet zeggen dat het niet laxerend werkt..
Constipatie betekent een tekort aan vocht in je ontlasting. Lijkt mij dat je dan geen vochtonttrekkende zaken moet innemen.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 12:03
Flushpuppie
Avatar van Flushpuppie
Flushpuppie is offline
slik op die biffidus essensis cultuur
__________________
Humans: self-absorbed animals in clothes.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 12:21
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 28-01-2007 @ 11:58 :
Constipatie betekent een tekort aan vocht in je ontlasting. Lijkt mij dat je dan geen vochtonttrekkende zaken moet innemen.
Bij mij helpt een halve kop koffie op nuchtere maag anders als een tierelier
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 12:22
Nolita
Avatar van Nolita
Nolita is offline
Bij helpt veel drinken en lijnzaad (3x per dag een eetlepel) door wat yoghurt/brood heel goed. Echt zorgen dan je genoeg vezels binnen krijgt, dus zo donker mogelijk brood, of iets van all bran ofzo.
Als je je er goed genoeg voor voelt bewegen, voornamelijk wandelen/hardlopen doet bij mij wonderen.
__________________
GET OUT! GET OUT! GET OUT!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 12:34
epidemic
epidemic is offline
ja , k ga proberen om wat meer vol koren te eten... is het advies dan dat ik moet stoppen met die pillen? er zit niet alleen ijzer in. het is zo een multi vitamine ding. van het merk "Newton". er zit 72% adv ijzer in ( aanbevolen dagelijkse hoeveelheid)
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 13:25
Verwijderd
Citaat:
epidemic schreef op 30-01-2007 @ 13:34 :
ja , k ga proberen om wat meer vol koren te eten... is het advies dan dat ik moet stoppen met die pillen? er zit niet alleen ijzer in. het is zo een multi vitamine ding. van het merk "Newton". er zit 72% adv ijzer in ( aanbevolen dagelijkse hoeveelheid)
Gewoon mee door gaan, zoals je hebt afgesproken met je arts. Als je opnieuw advies wil - bijvoorbeeld of je al kan stoppen met die pillen - bel dan gewoon even naar je huisarts
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 16:33
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Constipatie kan idd van ijzer komen, maar er zijn ijzerkuurtjes die evengoed werken en NIET de stoelgang verstoren. Ik en mijn mama (wij krijgen heel snel last van constipatie) gebruiken zelf altijd Solgar Gentle Iron. Bij mij staat er 25 mg op, ik zou als ik jou was wel even nachecken hoeveel mg je het beste per dag kan nemen.

+ Slow-Fe schijnt nog het allerbeste te werken qua ijzeropname, maar ik weet niet in hoeverre dat samengaat met stoelgang. Ik dacht heel goed.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:34.