Advertentie | |
|
19-06-2003, 18:48 | |
+ parafrase (hervertellen in eigen woorden)
+ symboliek (drie openbaringen [vgl. Beatrijs], bos etc.) + etymologie (woordherkomst, via Engels, Frans of Duits) + achtergronden (registrale kunst, vertellers, hofcultuur etc.)
23-06-2003, 01:05 | |
Verwijderd
|
Het is een voorhoofse Karelroman:
- duels: Karel-Elegast en Elegast-Eggeric - Eggeric die zijn vrouw slaat - centrale figuur = Karel - naïef godsvertrouwen : optreden van de engel gehoorzaamheid aan God godsoordeel - magie: toverkruid, toverspreuken, formule - trouw aan de koning van Elegast tegenover de ontrouw van de verraderlijke schoonbroer Eggeric. - auteur onbekend Hoofdpersonnages zijn zwart-wit figuren. nl. Karel en Elegast + - trouw - ridderlijke moed (duel met Eggeric) - rechtvaardigheid (Elegast meldt samenzwering ondanks straf) Eggeric - - ontrouw (samenzwering) - lafheid (achterbaks bij ontmaskering, houding tegen vrouw) - onrechtvaardigheid (opstand tegen de koning, hij wil de macht overnemen) Centrale idee: trouw en gehoorzaamheid (wordt beloont) Dus vooral weten dat het voorhoofs is (trouw, riddelijkheid en vrouw is onbelangrijk) en dat er sprookjeskenmerken inzitten (praten met dieren, goed einde, magische getallen (3-7), zit een les in...) Hopelijk ben je iets met deze korte samenvatting. Suc6 Grtz Phensic |
23-06-2003, 12:34 | |
Nu zal ik doden u beide,
Elegast u ende uw paard Ten zi dat gi ter vaart Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden 'Het es zo sterk ende zo groot Het ware schade sloeg ik 't dood; Tja, het beste lijkt me de dingen te bestuderen die Odicanis Naso indiceerde. Wat ook belangrijk is het verband van het verhaal met de Middeleeuwen.
Laatst gewijzigd op 23-06-2003 om 12:39. |
02-07-2003, 20:17 | |
Njah ik zal jou wel ff de diepere betekenis van dit boek vertellen.
Ookal is dit erg moeilijk, want boeken zijn meestal niet zo diep. Ze zijn wel erg gevuld met papier, en letters. Letters zijn soms wel erg interessant want daar bouw je woorden mee en ook zinnen. Maar dat hoeft niet want mijn oma die heeft geen hand meer en die kan ook niet schrijven. Ze kan als het nodig is wel een pen in haar neus steken en dan met haar neus over het papier bewegen. Dit lukt meestal niet zo goed want mijn oma heeft een misvormde neus want ze heeft teveel koffie gedronken ooit eens, en toen is ze met haar oor tegen een stoeptegel gelopen, en kreeg ze een stoelpoot in haar rechterneusgat. Dit deed haar erge pijn in haar teennagel, want die was doorgegroeid tot in haar neus, dat voelde niet fijn, daarom was ze ook zo vaak sjagrijnig en dan al helemaal als er een kruimel in haar soep zat, want ze hield veel van soep. Maar goed ik vind dat de verdere betekenis van dit boek is dat je altijd moet uitkijken met je oma, want je weet maar nooit wat er gebeurd. Je hebt er misschien maar 3, maar dat kruid dat is natuurlijk niet goed voor de longen. Tandpasta voorkomt meestal stevige aankoeking op je oog, zodat je dus niet scheel kijkt zodat je met je oor tegen een stoeptegel oploopt en een stoelpoot in je neus krijgt. |
02-07-2003, 20:20 | |
Dat was zo'n mooie roman
ik heb hem al een stuk of drie keer gelezen en ik zou het dan vooral hebben over de muis van de dochter van de vrouw van de slager van het dorp die erin voorkomt. Vertel de innerlijke schoonheid van de muis. Vertel hoe de muis zich in het boek ontwikkelt tot een ware gieter. Hoe hij het vilt van de afgebrokkelde konijnenvanger ontvilt. Daarna zou ik het ook vooral hebben over de coalitische samenleving die een kapitalistisch karakter heeft door de metonymia van het polyvinylchloride buisje. Onee, dat was dat ene boek met dat muisje dat zich ontwikkelt tot een ware gieter en het vilt van de afgebrokkelde konijnenvanger ontvilt en die coalitische samenleving die een kapitalistisch karakter heeft door de metonymia van het polyvinylchloride buisje. sorry. Ik zou het gewoon hebben over het belangrijkste uit het boek. De distantiatie van de ovenhandschoen. |
03-07-2003, 13:07 | |
ja ik heb m gehad
ik weet iig geval dat ze vroegen wie wilde karel vermoorden, waarom werd karel op pad gestuurd om te gaan stelen, hoe bewijst Elegast dat Eggerik, Karel wilde vermoorden
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
NL literatuur Middeleeuwen sten-vvv | 7 | 10-11-2006 00:32 | |
Verhalen & Gedichten |
Karel ende Elegast: wat is het verband met hoofsheid??? potverdorie | 15 | 05-03-2003 19:11 | |
Verhalen & Gedichten |
Karel en de elegast en lifter machina1985 | 4 | 12-12-2002 19:53 | |
ARTistiek |
Welke middeleeuwse boeken heb je gelezen? Verwijderd | 25 | 15-08-2002 20:29 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
gedichtenbespreking deel 3 Wouty | 6 | 19-10-2001 19:07 | |
ARTistiek |
gedichtenbespreking deel 3 Wouty | 5 | 18-10-2001 15:39 |