Oud 09-06-2009, 21:04
coco.
coco. is offline
Hallo iedereen ^^

Mijn vriendin en ik gaan volgend jaar studeren in Leiden en zoeken daarom een appartement. We kunnen pas na het begin van het schooljaar verhuizen en we moeten voor januari het huis verlaten waarin we nu zitten. Omdat dan de meeste appartementen al vergeven zijn aan studenten die er wel eerder bij zijn, lijkt het ons dat het zoeken alleen maar moeilijker wordt na het begin van het schooljaar. Om eerlijk te zijn vinden we het nu al heel moeilijk om wat te vinden.
We zijn namelijk al begonnen met zoeken en ons eisenpakket is niet eens heel groot:
- een normaal/leuk appartement voor 2 personen (liefst 3k maar mag ook 2k zijn)
- ong rond de 500 incl (is wat we samen kunnen uitgeven)
- in een normale buurt in Leiden (bij het centrum of een plaats bij Leiden met goed openbaar vervoer)

En toch lukt het ons niet om iets te vinden wat maar een beetje daarbij in de buurt komt.
Hebben jullie misschien tips?

En heeft er iemand ervaring met het wonen in een appartement en kan ons die vertellen wat ons te wachten staat (of waar we op moeten letten) als we eindelijk een appartement vinden?


(We willen om persoonlijke redenen per se zelfstandig wonen en dus op kamers wonen is geen optie)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2009, 09:06
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Ik begrijp dat jullie nu ook al samenwonen? Dan zal het wonen in een appartement niet heel veel anders zijn dan wat je nu hebt. Ik denk dat 500 euro wat krap is voor de particuliere markt, dus sta je ingeschreven bij voor de sociale woningbouw? Heb je daarnaast gekeken naar huursubsidie? Als je nog geen 23 bent dan kun je eigenlijk alleen huursubsidie krijgen op sociale huurwoningen (want dan is de bovengrens aan de kale huur zo'n 340 euro), is een van jullie ouder dan 23 dan kun je tot een goeie 600 euro nog huursubsidie krijgen.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2009, 16:23
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Leiden is heel lastig. De sociale woningbouw heeft een gemiddelde wachttijd van zeven jaar. Je kunt je wel alvast inschrijven via www.woonzicht.nl . Verder heb je bij de SLS de meeste kansen op het vinden van een kamer. Zij hebben ook appartementen; misschien kun je dat proberen? www.slswonen.nl
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2009, 14:03
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
500 incl is weinig voor een 2/3k appartement op de particuliere markt, vooral als je ook nog in een goede buurt of in het centrum wilt wonen. Woningbouw heeft een lange wachttijd, en appartementen van sls zijn alleen beschikbaar voor huurders van sls. Ik vrees dat veel geluk moet hebben om iets te vinden dat aan je eisen voldoet, en dat je meer kans hebt elk apart een kamer te vinden.

Zet een advertentie op marktplaats, daar willen nog wel eens bruikbare reacties op komen van verhuurders die geen zin hebben een makelaar in te schakelen (wat voor jullie ook weer kosten scheelt). Als je wat meer te besteden hebt kun je ook overwegen juist wel een makelaar/bemiddelingsbureau in te schakelen die voor jullie gaan zoeken.

Ten slotte is anti-kraak misschien een optie, goedkoop en veel ruimte, maar ook onzeker natuurlijk.
__________________
Dear enemy, may your head fall off at an akward moment.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2009, 09:19
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Dat zijn juist best hoge eisen. Twee of drie kamers voor €500,-? Voor Leiden is dat goed voor een studentenkamer.

Opties zijn al genoemd, verder wil ik zeggen: ga eens uitzoeken wat je bestedingscapaciteit wordt per maand. Denk dan ook aan toeslagen waar je recht op hebt, zoals huurtoeslag wanneer je een appartement vindt met eigen deur. Misschien zou je ook hoger kunnen gaan zitten in huurprijs door bijvoorbeeld bij te lenen bij IBG. Mijn voorkeur heeft het niet, maar als je anders op straat zal staan..

Blijven zoeken en alles aanpakken om een zoektocht te doen laten slagen. Ik zou al beginnen met niet eisen dat je bij het centrum wil wonen. Hoe dichterbij, hoe duurder natuurlijk. En daarnaast inderdaad: apart iets vinden is gemakkelijker. Of je moet het geluk hebben van twee studentenkamers vrij in hetzelfde huis.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 22:04
coco.
coco. is offline
Bedankt voor jullie reacties

We wisten al dat in onze prijsklasse eigenlijk alleen sociale woningbouw in aanmerking komt, maar omdat de wachtlijsten zo lang zijn wilde we het via particulieren proberen. Maar zoals ik hoor, moeten we dus eigenlijk heel erg veel geluk hebben.. (wat ik al vreesde)
oh en een plaats bij Leiden is ook prima zoals ik al zei:
Citaat:
- in een normale buurt in Leiden (bij het centrum of een plaats bij Leiden met goed openbaar vervoer)
En ik zei het nogal ongelukkig met "bij het centrum' maar ik bedoelde gewoon in Leiden en niet het centrum zelf.. sorry xD
Naja we gaan gewoon heel erg ons best doen ^^ en we zullen maar hopen dat we heel veel geluk hebben.

Ik heb wel nog een vraagje.. als het ons niet lukt om een appartement te vinden dan moeten we dus op kamers gaan. Maar dat zal dus pas rond de kerst zijn..weten jullie of het dan moeilijker is om een kamer te vinden?
Ik neem aan van wel omdat het studiejaar dan al begonnen is.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2009, 12:27
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Er is altijd wel circulatie rond kamers. Niet alle studenten beginnen in september, niet alle studenten maken hun opleiding af en niet alle studenten studeren af in juni/juli.
Je zou kunnen stellen dat studenten die niet de juiste opleiding hebben gevonden, er mee stoppen voor februari en mogelijk zelfs hun kamer opgeven. Heb je rond december weer meer kans. Maar dat is de theorie.

Maar goed, alles aanschrijven, hospiteren, blijven doorzetten. Blijf wel reëel; neem geen louche huisbaas en controleer of de woning/kamer leefbaar is. Een krot waar je bijv. €400,- moet neertellen voor 10m2, dat zou ik bij voorbaat al niet doen! (maar dat is een keuze. )

Je kunt ook kijken voor hospitahuur (bij iemand inwonen, wel checken of je je mag inschrijven bij de gemeente voor uitwonende stufi / zodat je niet in de illegale onderhuur zit). Of: zoek voor een tijdelijk beschikbare woning of kamer, dan kun je van daaruit weer verder zoeken.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2009, 18:30
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Dat zijn juist best hoge eisen. Twee of drie kamers voor €500,-? Voor Leiden is dat goed voor een studentenkamer.
Leiden is helemaal niet zo duur hoor, qua kamers.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht [Geisers toegestaan in appartement] Grote geiser niet meer toegestaan?
Verwijderd
15 26-04-2013 04:40
Psychologie Spoiler: zeer lang verhaal
Scarlet Spider
21 21-09-2012 11:27
De Kantine Waarom Nederland een strontland is.
Allocht00n
12 28-03-2010 01:03
Verhalen & Gedichten samenwonen
???
7 20-04-2005 22:00
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Ogen
Ieke
0 31-01-2004 15:01
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pim Fortuyn getaart muhhahaha
HoñeY
156 15-04-2002 16:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:12.