Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2015, 16:46
12bambi34
12bambi34 is offline
Hallo,

Ik wil in september met een hbo opleiding beginnen. Alleen ik weet niet zo goed hoe en wat.
Mijn twijfels gaan uit tussen een economische, sociale en een communicatie opleiding.

Ik houd van contact met mensen, dat wil ik sowieso ook in de toekomst behouden. Alleen ik wil mezelf kunnen zijn, en vind het niet fijn, om elke dag in een strak pak rond te huppelen. Daarom dat ik heel erg twijfel over een economische opleiding, omdat je dank vaak in een strak pak en dergelijke zit. Een 9-5 op een kantoortje tot m'n pensioen zie ik mezelf ook niet doen. Dus alles rondom een economische opleiding valt eigenlijk af..

Komen we terug op de communicatie, daarin heb je niet heel veel keus. Althans, als je naar de HU kijkt. Die bieden een vrij beperkte selectie aan. Wat ik uit communicatie wil halen, is dat je contact met mensen hebt. Of dat nou via een helpdesk is, via de mail of face to face. Het liefst wil ik dan de creatieve communicatie kant op. Ik ben vrij creatief en sociaal ingesteld, dus vandaar dat ik dus voor de creatieve communicatie kant wil kiezen.

Dan heb je nog de sociale opleidingen. Eerst wilde ik in februari bij InHolland de Maatschappelijk werker opleiding doen. Maar na de verhalen over InHolland gehoord te hebben, was ik daar al snel klaar mee. De HU biedt deze opleiding ook aan. Maar ik weet niet zeker, of ik tot m'n pensioen alle verhalen van mensen wil aanhoren.. Je kan er wel gewoon jezelf blijven, en je kan mensen helpen. Dat is wel hetgeen wat ik zoek. En je hebt veel contact.

De dingen waar ik goed in ben: marketing, economie, creativiteit, communiceren.

Rondom die dingen zoek ik eigenlijk een goede opleiding. Maar dat is wat lastiger dan ik dacht. Ik ga ook naar open dagen op korte termijn, om overal een beetje de sfeer te proeven.

Heeft iemand hier nog tips voor, of is er iemand die met het zelfde probleem kampt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2015, 20:21
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Hoi,

Zit je op dit moment op school? Binnen veel onderwijsinstellingen bieden ze namelijk hulp aan bij de keuze d.m.v. studiekeuzetesten enz. Je zou eens kunnen informeren naar de mogelijkheden.

Als je al open dagen hebt bezocht kun je daarna vaak nog een dagje meelopen op de opleiding. Veel hogescholen bieden deze mogelijkheid. Op de website van de desbetreffende school kun je hier vaak meer over vinden.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2015, 09:11
12bambi34
12bambi34 is offline
Nee, momenteel aan het werk. Maar mijn probleem is meer, dat ik niet zeker weet welke opleiding ik moet gaan doen.. In studie keuzes komt economie steeds naar voren, maar ik weet niet of ik daar op zit te wachten..
Met citaat reageren
Oud 14-11-2015, 09:23
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ga naar Open dagen om je te oriënteren op het aanbod. Vaak kan je daar ook met studenten praten over hun ervaringen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 14-11-2015, 12:30
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Ja het is lastig. Vraag jezelf eerst eens goed af wat voor type jij bent. Wat vind jij leuk? Waar word je gelukkig van? Heb je misschien al meerdere baantjes of ervaringen gehad, waardoor je zeker weet dat bepaalde dingen meer iets voor jou zijn dan andere dingen? Het kunnen hele simpele dingen zijn hoor. Bijvoorbeeld ik wil graag mensen helpen, of ik wil juist zo min mogelijk contact met mensen hebben in mijn werk, of ik vind het leuk om creactief bezig te zijn, of ik ben meer een doener dan een denker. Datsoort dingen. Dan heb je al een beetje een beeld waar de opleiding aan moet voldoen. Volgens mij heb je hier al een goed begin mee gemaakt.

Ga vervolgens op het internet kijken of je info kunt vinden over opleidingen die aangeboden worden en de beroepen die je daarmee zou kunnen uitoefenen. Maak dan een selectie van opleidingen die je wel wat lijken. Ga er nog redelijk open in, want soms zijn opleidingen en beroepen niet helemaal wat je er van tevoren van had verwacht. Als je dat gedaan hebt ga je nog meer informatie zoeken over die opleidingen en de bijbehorende beroepen. Uiteindelijk houd je een aantal opleidingen over. Daarvan ga je open dagen bezoeken, je gaat met mensen praten die deze opleidingen doen. Mogelijk kun je dan nog meer opleidingen wegstrepen. Van de opleidingen waartussen je twijfelt ga je dan kijken of je een dagje kunt meelopen en uiteindelijk maak je een keuze.

Er gaat wel tijd in zitten. Mocht je nog meer hulp nodig hebben, post dan gewoon weer even in dit topic Succes!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2015, 12:36
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Wat bedoel je eigenlijk met creatieve communicatie?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie problematiek en interesse
Verwijderd
22 03-09-2006 11:13
Algemene schoolzaken Naar welke school zullen jullie gaan??
kersje-15-v
11 14-04-2004 10:47
Algemene schoolzaken Welke creatieve vervolgopleidingen zijn er beschikbaar?
SEThorian
8 04-09-2003 20:21
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Welke vakken kiezen...?
*charlene*gout*
22 24-08-2003 21:13
Verhalen & Gedichten Kies een boek voor de nieuwe bespreking!
Ieke
21 09-05-2003 10:02
Algemene schoolzaken ik doe vmbo.. en dan wil ik de toerisme in maar welke sector!!
h@ppy
3 10-11-2001 18:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:36.