Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2008, 20:50
jet
Avatar van jet
jet is offline
Ik heb een vraagje aan de beetje juridisch onderbouwde mensen hier (en sowieso alle UvA studenten).

Ik volg colleges op roeterseiland. Hier is het verplicht om je fiets in het fietsenrek te zetten, er zijn echter veel te weinig rekken. De meeste studenten zetten hun fiets dus ook aan de brug (gedoogd) en aan rekken op het terrein. Er wordt enorm gesubsidieerd voor herintreders vermoed ik want er lopen allerlei 45+ers in gele jacks commentaar te geven op hoe je je fiets neerzet.

Nou had ik mijn fiets aan een lantaarnpaal gezet waar het niet echt de bedoeling was. Na twee uur vond ik mijn fiets terug met twee lekke banden. Lek gestoken bleek na het moedig oppompen. Ik dacht nog: rotjochies. Maar nu 5 UvA bezoek dagen later is het mij opgevallen dat alle fietsen die fout geparkeerd staan twee lekke banden hebben. Ik tel er per dag ongeveer 30.

Ik vermoed dus dat de gele jacks de banden leegsteken. 1) hoe kan ik dit bewijzen. 2) wat kan ik hier aan doen. 3) wie is dit ook overkomen?

Natuurlijk, ik moet mn fiets in een rek zetten. maar dit gaat wel erg ver toch?
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2008, 22:52
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
1)
-privédetective inhuren
-bnn contacteren
-zelf een dag in de bosjes liggen met nikon+zoomlens
Met citaat reageren
Oud 29-11-2008, 11:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ja, gewoon gaan posten met een camera, en zodra je die mislukte stadswachten zoiets ziet doen, ze op de foto zetten en de politie bellen.

Dat zou wel een lekkere rel worden zeg, als zou blijken dat een universiteit als beleid voert dat de banden van hun eigen studenten worden lek gestoken als ze door een door de universiteit veroorzaakt tekort moeten oplossen.


Hoewel... Misschien ook weer niet. De links-fundamentalistische coalitie in Utrecht voert het als beleid om door het enorme stallingstekort verkeerd gestalde fietsen te laten stelen door ambtenaren. Die ambtenaren zelf mogen natuurlijk overal hun troep neerpleuren, getuige de lange rij scooters van GVU bestuurders die met rust gelaten werden toen men bij het station fietsen kwam stelen.
Daarna mag je ergens ver weg op een gemeentewerf tegen dik geld je eigen rechtmatige bezit weer terugkopen, en als je de fietsendieven probeert tegen te houden wordt je zelf gearresteerd. Links bestuur ftw.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 04:09
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Citaat:
De links-fundamentalistische coalitie in Utrecht voert het als beleid om door het enorme stallingstekort verkeerd gestalde fietsen te laten stelen door ambtenaren. Die ambtenaren zelf mogen natuurlijk overal hun troep neerpleuren, getuige de lange rij scooters van GVU bestuurders die met rust gelaten werden toen men bij het station fietsen kwam stelen.
Daarna mag je ergens ver weg op een gemeentewerf tegen dik geld je eigen rechtmatige bezit weer terugkopen, en als je de fietsendieven probeert tegen te houden wordt je zelf gearresteerd. Links bestuur ftw.

Dat hebben ze in Amsterdam ook ik had mijn fiets aan de verkeerde kant van het rek gezet (ik wist niet eens dat dat kon) en dan moet je hem ergens in de middle of nowhere weer ophalen en vijftien kilometer naar huis fietsen + een nieuw slot kopen.

@TS: het is mij nog nooit opgevallen maar ik zal er eens op letten. Zelf zet ik mijn fiets altijd om de hoek, naast de boekwinkel. Daar is altijd ruimte en nooit lekke banden gehad.
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 13:37
Verwijderd
Citaat:
Ja, gewoon gaan posten met een camera, en zodra je die mislukte stadswachten zoiets ziet doen, ze op de foto zetten en de politie bellen.

Dat zou wel een lekkere rel worden zeg, als zou blijken dat een universiteit als beleid voert dat de banden van hun eigen studenten worden lek gestoken als ze door een door de universiteit veroorzaakt tekort moeten oplossen.


Hoewel... Misschien ook weer niet. De links-fundamentalistische coalitie in Utrecht voert het als beleid om door het enorme stallingstekort verkeerd gestalde fietsen te laten stelen door ambtenaren. Die ambtenaren zelf mogen natuurlijk overal hun troep neerpleuren, getuige de lange rij scooters van GVU bestuurders die met rust gelaten werden toen men bij het station fietsen kwam stelen.
Daarna mag je ergens ver weg op een gemeentewerf tegen dik geld je eigen rechtmatige bezit weer terugkopen, en als je de fietsendieven probeert tegen te houden wordt je zelf gearresteerd. Links bestuur ftw.
Je verwart een paar dingen.
De fietsenopruimacties van de Gemeente Utrecht zijn altijd van tevoren aangekondigd en enkel fietsen die 'getagged' zijn, worden opgeruimd. Daarbij is dat gewoon legaal, net als het wegslepen van een verkeerd geparkeerde auto (wat de meegenomen fietsen in principe ook zijn). Het is daarnaast ook gewoon te voorkomen, door je fiets er geen 2 weken te laten staan of door de tag te verwijderen.

Het leksteken van verkeerd geparkeerde fietsen mag echter niet. Dat valt onder het opzettelijk schade toebrengen aan andermans eigendom. Dat mag gewoon niet. Om die reden is het ook mogelijk om alle gemaakte kosten die je hebt moeten maken om je fiets weer te repareren (dus inclusief reis met bijv. OV) te verhalen op degene die de fietsbanden heeft lekgestoken.

Ik zou TS aanraden om gewoon eens te gaan kijken wie die banden leegsteekt, daar bewijs van te verzamelen en degene of de organisatie waarvoor diegene werkt, aansprakelijk te stellen voor alle geleden schade.
Alternatief zou je aangifte kunnen doen bij de politie vanwege vernieling van je eigendom c.q. vandalisme van je eigendom, maar of ze er iets mee doen is een tweede.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 14:59
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je verwart een paar dingen.
De fietsenopruimacties van de Gemeente Utrecht zijn altijd van tevoren aangekondigd en enkel fietsen die 'getagged' zijn, worden opgeruimd.
Ik heb tot tweemaal toe mogen zien hoe fietsen zonder tags meegenomen werden... Verder stonden ze sowieso in één geval (CS, onder de taxistandplaats, aan de railing die daar omhoog gaat) totaal niemand in de weg, en aan de andere kant van de oprit stonden de scooters en fietsen van ambtenaren geparkeerd, die met rust gelaten werden.

Of deze vorm van diefstal gelegaliseerd is maakt niet uit. Het is geen juridische discussie. Het is hoe stuitend het is dat het Utrechts bestuur eerst zelf een stallingstekort veroorzaakt, en daarna slachtoffers van dat wanbeleid voor honderden euro's dupeert, voor iets dat grotendeels puur cosmetisch is. Het is één van de meest erge voorbeelden van wanbestuur op basis van een foute bestuurlijke filosofie die ik ooit ben tegengekomen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 16:47
Verwijderd
Citaat:
Ik heb tot tweemaal toe mogen zien hoe fietsen zonder tags meegenomen werden... Verder stonden ze sowieso in één geval (CS, onder de taxistandplaats, aan de railing die daar omhoog gaat) totaal niemand in de weg, en aan de andere kant van de oprit stonden de scooters en fietsen van ambtenaren geparkeerd, die met rust gelaten werden.

Of deze vorm van diefstal gelegaliseerd is maakt niet uit. Het is geen juridische discussie. Het is hoe stuitend het is dat het Utrechts bestuur eerst zelf een stallingstekort veroorzaakt, en daarna slachtoffers van dat wanbeleid voor honderden euro's dupeert, voor iets dat grotendeels puur cosmetisch is. Het is één van de meest erge voorbeelden van wanbestuur op basis van een foute bestuurlijke filosofie die ik ooit ben tegengekomen.
Wat een enorme kolder. Twee weken is prima. In Zwolle gaat het er iets rigoreuzer aan toe. Directe verwijdering van fietsen die 'gevaarlijk' staan en de rest krijgt eerst netjes een labeltje. Misschien heb jij het labeltje wel gewoon niet gezien, of stond je er met je neus bovenop. En waarom heb je je burgerplicht niet gedaan door er toen iets van te zeggen dan?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Ik heb tot tweemaal toe mogen zien hoe fietsen zonder tags meegenomen werden... Verder stonden ze sowieso in één geval (CS, onder de taxistandplaats, aan de railing die daar omhoog gaat) totaal niemand in de weg, en aan de andere kant van de oprit stonden de scooters en fietsen van ambtenaren geparkeerd, die met rust gelaten werden.

Of deze vorm van diefstal gelegaliseerd is maakt niet uit. Het is geen juridische discussie. Het is hoe stuitend het is dat het Utrechts bestuur eerst zelf een stallingstekort veroorzaakt, en daarna slachtoffers van dat wanbeleid voor honderden euro's dupeert, voor iets dat grotendeels puur cosmetisch is. Het is één van de meest erge voorbeelden van wanbestuur op basis van een foute bestuurlijke filosofie die ik ooit ben tegengekomen.
Ts vraagt toch vrij uitdrukkelijk of dit juridisch is toegestaan, de ja, de nee. In haar situatie: Nee, dit is niet juridisch toegestaan.
De situatie in Utrecht: Ja, dit is wél juridisch toegestaan.
Mocht je je onvrede erover willen uiten, raad ik je aan eens naar een openbare raadsvergadering te gaan, een lokale politicus aan te schieten of een brief te schrijven.

Verder zou ik het waarderen wanneer we hierover op zouden houden en gewoon kijken naar de situatie van TS, die niks met die in Utrecht te maken heeft. Als je die wilt bespreken, open je maar een nieuw topic.

Laatst gewijzigd op 30-11-2008 om 18:43.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2008, 12:52
Verwijderd
Het lek steken niet. dat wordt beschouwd tot vernieling.
In het apv van utrecht met verwijderen, ja..mits er zelf eerdere voorzieningen zijn getroffen om een fiets te bergen.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2008, 11:45
Sultan_of_Swing
Avatar van Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Ik zou er wel een dagje voor in de bosjes gaan liggen met een camera, heb je een mooie scoop.
__________________
doe de fridge open, vol met pilsener mag ik hopen
Met citaat reageren
Oud 02-12-2008, 11:47
*amélie*
*amélie* is offline
De fietsen bij het REC in A'dam kun je altijd kwijt in rekken. Plaats genoeg, alleen niet precies naast de ingang. Dat ze banden lek steken, heb ik van studiegenootjes nog niet gehoord en ook niet gezien. Maar vanaf nu ga ik opletten. Zou echt te bizar zijn. Die 'fietsenrekkenwachten' zijn wel echt de meest chagrijnige mensen zeg.Nog nooit heb ik ze vriendelijk zien kijken. Laat staan dat ze iets zeggen.
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants

Laatst gewijzigd op 02-12-2008 om 12:44. Reden: Ik was wel duidelijk genoeg denk ik, Utrecht CS doet niet ter zake.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05.