Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2012 / Vwo
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2012, 19:09
xVeerle
Avatar van xVeerle
xVeerle is offline
Heeft iemand niet toevallig een praktisch schemaatje over wanneer je combinaties of breukjes of procenten met machten of vaasmodellen of binomiale kansen moet pakken...?

Ik haal helemaal alles door elkaar op het examen, ik weet niet wat ik moet gebruiken als ik een som zie

Iemand een ezelsbruggetje/schemaatje/tips?
Advertentie
Oud 21-05-2012, 19:28
JustSax.
JustSax. is offline
jaa ik ook graag!
Oud 21-05-2012, 19:34
the_ring
Jeetje onderhand zou je dit in 6VWO toch wel onder de knie moeten hebben. Hoe kan je anders steeds zijn overgegaan? Komt altijd terug... Het enige nieuwe dit jaar is hypothesen, maar dat is helemaal makkelijk.

Als je het hebt over wel of niet terug leggen, wel of niet volgorde, Binom, Normal etc. Op zich kan ik wel een schemaatje opzoeken voor je volgens mijn heb ik dat nog wel ergens liggen.
Oud 21-05-2012, 19:39
xVeerle
Avatar van xVeerle
xVeerle is offline
Op zich, het binom en normal lukt wel, dat is wel duidelijk. Het toetsen van hypothesen lukt ook.

Maar als je kijkt naar echt het begin:
- Combinaties
- Breuken
- Percentages met machten (als 40% op vakantie gaat blabla, met die grote steekproef is dat?)
- Grote steekproef zonder percentages --> binom, toch?

maar dan blijf ik haken bij: gebruik je breuken of combinaties bij bepaalde opgaves..!

Ik ga die door elkaar halen. Zeker weten
Ik haalde wel altijd goede cijfers voor wiskunde, maar tot aan het vorige schoolexamen waren dat steeds maar bepaalde hoofdstukken waar ze niet alles door elkaar gooiden haha. Dus ik wist wat ik kon verwachten
Oud 21-05-2012, 19:40
JustSax.
JustSax. is offline
Nou wiskunde bestaat niet alleen uit kansverdeling hoor...

Ik heb er altijd moeite mee gehad. Binom en Normal niet.
Maar wel: ncr, npr, breuken, ...tot de macht en ..!

Het gaat er vooral om dat ik niet weet welke te gebruiken als ik een vraag voor mn neus krijg.
Oud 21-05-2012, 19:41
JustSax.
JustSax. is offline
Citaat:
Op zich, het binom en normal lukt wel, dat is wel duidelijk. Het toetsen van hypothesen lukt ook.

Maar als je kijkt naar echt het begin:
- Combinaties
- Breuken
- Percentages met machten (als 40% op vakantie gaat blabla, met die grote steekproef is dat?)
- Grote steekproef zonder percentages --> binom, toch?

maar dan blijf ik haken bij: gebruik je breuken of combinaties bij bepaalde opgaves..!

Ik ga die door elkaar halen. Zeker weten
Ik haalde wel altijd goede cijfers voor wiskunde, maar tot aan het vorige schoolexamen waren dat steeds maar bepaalde hoofdstukken waar ze niet alles door elkaar gooiden haha. Dus ik wist wat ik kon verwachten
echt precies dit ja
Oud 21-05-2012, 19:41
xVeerle
Avatar van xVeerle
xVeerle is offline
Precies dat JustSax. En inderdaad, wiskunde is meer dan kansberekening
Differentieren en optimaliseren en formules etc kan ik wel allemaal goed, dus dat scheelt wel
Oud 21-05-2012, 21:07
the_ring
Het grote verschil is:

Terugleggen of niet? En combinatie of niet?

Daarbij moet je uitgaan van het vaasmodel (we pakken een aantal knikkers uit een vaas, hoe groot is de kans op een rode knikker, een gele en daarna een groene bijvoorbeeld?):

- pakken we in een keer een grote hand vol met knikkers? Dan is de volgorde niet belangrijk, en er wordt ook niet teruggelegd. Dit heet combinatie. Hierbij kunnen we bijvoorbeeld nCr gebruiken.
- pakken we omstebeurt een aantal knikkers, die we vervolgens niet terugleggen? Dan is de volgorde wél belangrijk. Dit heet permutatie. Hierbij kunnen we bijvoorbeld nPr gebruiken.
- pakken we omstebeurt een aantal knikkers, die we vervolgens wél terugleggen? Dan is de volgorde niet belangrijk. Dit gebruiken we bij de machtsboom.
Oud 22-05-2012, 09:46
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Ik ben in de examens bijna geen nPr of nCr of faculteit tegengekomen, bijna alles bestaat uit binompdf/-cdf en normalcdf. :-)
Oud 22-05-2012, 09:49
JustSax.
JustSax. is offline
Nee het komt ook maar bij 1 vraag voor ofzo per examen.
Oud 22-05-2012, 10:03
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Als je echt twijfelt, zou ik gewoon iets gaan problemen met binom.

En je weet wanneer je normalcdf moet gebruiken, want dan staat er in de opgave 'normaal verdeeld'. :-)
Oud 22-05-2012, 10:20
Verwijderd
Je weet ook wanneer je binomiaal verdeeld moet gebruiken, want dan blijkt uit de opgave dat er steeds maar 2 dezelfde keuzemogelijkheden zijn. Bv. Goed óf fout, Rood óf zwart.
Oud 22-05-2012, 10:24
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Nou ja, ik denk dat je in 99 van de 100 gevallen kunt denken: oh, het is niet met normalcdf, dus het zal met binom zijn.
Oud 22-05-2012, 10:41
xVeerle
Avatar van xVeerle
xVeerle is offline
Oh en we moeten denken aan die correctie als iets normaal BENADERD kan worden ofzo.
Oud 22-05-2012, 10:41
the_ring
Zucht... Jongens, dit is toch wel bekend allemaal? Als jullie dit nog niet eens weten zou ik m'n borst maar alvast natmaken
Oud 22-05-2012, 10:43
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Ach, ik zie 't wel! Nog even snel wat doornemen en dan moet 't te doen zijn. :-)
Oud 22-05-2012, 10:44
xVeerle
Avatar van xVeerle
xVeerle is offline
Hey, beetje motivatie mag ook wel

Het lukt denk ik wel, buiten het simpele kansrekenen om
Oud 22-05-2012, 10:45
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Oh nee, daar moet ik juist m'n punten van hebben.
Ik hoop op weinig differentiëren... :a
Ads door Google
Oud 22-05-2012, 10:46
Denise_kaas
Avatar van Denise_kaas
Denise_kaas is offline
Citaat:
Als je echt twijfelt, zou ik gewoon iets gaan problemen met binom.

En je weet wanneer je normalcdf moet gebruiken, want dan staat er in de opgave 'normaal verdeeld'. :-)
Binom gebruik je alleen bij een succes en mislukking (of is dat op het vwo anders dan op havo? )
__________________
Als je je doelen hebt bereikt, heb je de lat te laag gelegd.
Oud 22-05-2012, 11:00
xVeerle
Avatar van xVeerle
xVeerle is offline
Nee volgens mij is dat hetzelfde, en je kunt binom ook gebruiken bij grote steekproeven vgm..
Oud 22-05-2012, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Binom gebruik je alleen bij een succes en mislukking (of is dat op het vwo anders dan op havo? )
Nee. Wat ik al zei, alleen als er maar twee mogelijkheden zijn. Maar dan noem je één van die twee mogelijkheden succes en de ander mislukking;-)
Oud 22-05-2012, 11:32
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Succes allemaal!
Oud 22-05-2012, 16:34
Denise_kaas
Avatar van Denise_kaas
Denise_kaas is offline
Citaat:
Nee. Wat ik al zei, alleen als er maar twee mogelijkheden zijn. Maar dan noem je één van die twee mogelijkheden succes en de ander mislukking;-)
als er meer mogelijkheden zijn bijvoorbeeld rode knikker, groene en blauwe, en het gaat om de rode, dan is rood succes en mag je groen en blauw samen nemen, dus mislukking.

het is maar net hoe de vraag is. (als dit te ingewikkeld klinkt, gewoon vergeten wat ik zei!)
__________________
Als je je doelen hebt bereikt, heb je de lat te laag gelegd.
Oud 22-05-2012, 16:40
Verwijderd
Citaat:
als er meer mogelijkheden zijn bijvoorbeeld rode knikker, groene en blauwe, en het gaat om de rode, dan is rood succes en mag je groen en blauw samen nemen, dus mislukking.

het is maar net hoe de vraag is. (als dit te ingewikkeld klinkt, gewoon vergeten wat ik zei!)
Ja oké. Maar dan nog noem je iets succes en het ander mislukking, alleen als dat kan is het binomiaal. Zo bedoelde ik het, en dat is niet te ingewikkeld hoor haha;-)
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Wiskunde A of B kiezen?
charlottekaas
2 05-01-2016 07:23
Studeren profielkeuze en rechten
havo'er
4 09-04-2013 22:36
Studeren Van wiskunde A naar wiskunde B?
xSanne_S
8 31-01-2012 16:13
Huiswerkvragen: Exacte vakken kansberekenen black jack
koentji
1 22-04-2007 19:18
Huiswerkvragen: Exacte vakken Wat is het verschil tussen Wis. B & A
saartjeh
13 01-06-2003 19:11
Huiswerkvragen: Exacte vakken Wiskunde A - kansberekenen
Vinni
8 13-04-2001 16:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:46.