Oud 05-06-2004, 20:23
ABrules
Avatar van ABrules
ABrules is offline
Ja bedankt voor de waarschuwing, maar ik kan er niet anders dan blij om zijn dat het anders gaat dan op het HBO, zeker als je aan de fontys studeert.

Maar, het klopt ook wel dat er veel studenten het 1e jaar afvallen, dat hebben ze bij die meeloopdag ook gezegd... maar op zich ga ik daar niet te veel op letten. Het maakt het een beetje moeilijker als er al verwacht wordt dat je het niet gaat halen... Mijn doel is afstuderen in de rechten en IK haal het wel of niet en ik wil me niet te veel laten beïnvloeden en/of laten intimideren door cijfers over mensen die het 1e jaar uitvallen.
__________________
No love for myself... and no love for another... The heart, the soul, the life, the passion ...I don't need that shit...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2004, 10:11
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
NN schreef op 05-06-2004 @ 19:30 :
Alleen mensen die een juridisch getinte HBO (MER, SJD, etc.) helemaal voltooid hebben, kunnen in ongeveer twee jaar een studie Rechten afronden.
Een HBO-P'er begint gewoon in de propedeuse.
Maar hoe kan vier jaar HBO-MER, wat maar voor een gedeelte is gevuld met juridische vakken, nu gelijk staan aan twee jaar rechtenonderwijs op academisch niveau?
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 10:41
Louisa
Louisa is offline
Omdat ik ook twijfelde over deze vragen ben ik, toen ik in 5 HAVO zat, ook naar open dagen van universiteiten gegaan. Gewoon om te vragen hoe die er tegenaan kijken.

Met een jaar propedeuse heb je bij de meeste universitaire opleidingen toegang. De universiteiten zelf zijn hier echter niet heel erg blij mee...de uitval is echt een heel stuk groter.

Ze hebben zelf dus liever dat iemand via het VWO komt (de koninklijke weg genaamd). Ik geloof vorig jaar zelfs ergens gelezen te hebben dat de universiteiten bezig waren met een verbod. Gelukkig mocht dit niet van de regering...

Maar...ze mogen je dus niet weigeren. Dus als je het wilt proberen: doe het dan gewoon. Je kunt het beter proberen dan later zeggen: had ik dat toch maar gedaan...en er spijt van hebben. Of je doet inderdaad eerst nog VWO, kan ook.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 11:33
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef op 06-06-2004 @ 10:11 :
Maar hoe kan vier jaar HBO-MER, wat maar voor een gedeelte is gevuld met juridische vakken, nu gelijk staan aan twee jaar rechtenonderwijs op academisch niveau?
Simpel: niet.

Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 11:52
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-06-2004 @ 11:33 :
Simpel: niet.

Nee, precies

Zij hoeven bijvoorbeeld niet én geschiedenis publiekrecht én geschiedenis privaatrecht te doen, maar slecht een van de twee. Net alsof dat behandeld wordt bij HBO-MER.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 12:33
NN
NN is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 06-06-2004 @ 10:11 :
Maar hoe kan vier jaar HBO-MER, wat maar voor een gedeelte is gevuld met juridische vakken, nu gelijk staan aan twee jaar rechtenonderwijs op academisch niveau?
Dat moet je niet aan mij vragen, maar aan Annete Nijs.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 12:35
NN
NN is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 06-06-2004 @ 11:52 :
Nee, precies

Zij hoeven bijvoorbeeld niet én geschiedenis publiekrecht én geschiedenis privaatrecht te doen, maar slecht een van de twee. Net alsof dat behandeld wordt bij HBO-MER.
Maar voor zover ik weet, krijgt de HBO-doorstromer geen civiel effect vanwege het gebrek aan échte juridische vakken.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 16:14
SSER
Avatar van SSER
SSER is offline
Citaat:
ABrules schreef op 04-06-2004 @ 15:14 :

en HBO rechten is kut...
vertel
__________________
nee ik geen ss'er is.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 16:18
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 06-06-2004 @ 12:35 :
Maar voor zover ik weet, krijgt de HBO-doorstromer geen civiel effect vanwege het gebrek aan échte juridische vakken.
Civiel effect of niet, je krijgt zelfs met een afgeronde hbo-rechtenopleiding nog de 'titel' bachelor.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 16:18
Verwijderd
Citaat:
SSER schreef op 06-06-2004 @ 16:14 :
vertel
Gewoon. Slap aftreksel van de eigenlijke studie.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 16:39
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
NN schreef op 06-06-2004 @ 12:35 :
Maar voor zover ik weet, krijgt de HBO-doorstromer geen civiel effect vanwege het gebrek aan échte juridische vakken.
Volgens mij krijgen ze die juist wel, omdat ze wel alle hoofdvakken moeten doen. Hoe dan ook: bij het solliciteren hebben ze sowieso een achterstand denk ik.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 17:17
Verwijderd
Citaat:
*Kim EL* schreef op 23-05-2004 @ 20:55 :
Het kan inderdaad, en ik heb het ook dit jaar gedaan. Het is zeer zeker niet de meest ideale route, je kunt beter VWO doen, omdat de gehele denkwijze op het HBO anders is dan op de universiteit. Als je toch met je P over wil stappen, zou ik iig met jouw mentor én de studieadviseur aan de uni gaan praten over jouw talenten, inzet, motivatie en capaciteiten, en niet over één nacht ijs gaan. Je moet zeker weten dat je het niveau aankan, als jij hard moet werken om havo/HBO te halen denk ik persoonlijk niet dat je het redt.

En nog één ding: begin gewoon in september. Halverwege het jaar instromen is een crime, omdat je de basis mist (zoals het schrijven van essays)
Dat laatste ben ik het niet mee eens. Je leert bij AcVa II echt geen essays schrijven, je krijgt richtlijnen mee en je moet zelf maar uitvinden hoe het moet. Sterker nog, ik schrijf mijn essays het meest uit ervaring op de middelbare school van jaren geleden.
Maar met het eerste heb je wel gelijk, halverwege het jaar lijkt mij echt klote.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 17:42
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 06-06-2004 @ 11:52 :
niet én geschiedenis publiekrecht én geschiedenis privaatrecht te doen[/B]
In Tilburg heb ik noch geschiedenis publiekrecht noch geschiedenis privaatrecht gevolgd.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 17:43
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 06-06-2004 @ 16:39 :
Volgens mij krijgen ze die juist wel, omdat ze wel alle hoofdvakken moeten doen.
Als ik me niet vergis mist bij de schakelprogramma's bij ons tenminste een hoofdvak (of strafprocesrecht of strafrechtelijke aansprakelijkheid, weet het niet meer).
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 17:59
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 06-06-2004 @ 17:42 :
In Tilburg heb ik noch geschiedenis publiekrecht noch geschiedenis privaatrecht gevolgd.
Dat vind ik erg raar, je hebt helemaal geen rechtshistorisch vak gehad en dat komt ook niet?
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 18:00
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 06-06-2004 @ 17:43 :
Als ik me niet vergis mist bij de schakelprogramma's bij ons tenminste een hoofdvak (of strafprocesrecht of strafrechtelijke aansprakelijkheid, weet het niet meer).
Dan worden het dus geen volwaardige juristen.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 18:22
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 06-06-2004 @ 17:59 :
Dat vind ik erg raar, je hebt helemaal geen rechtshistorisch vak gehad en dat komt ook niet?
Oh jawel hoor, strafrechtsgeschiedenis. De inhoud van rechtsgeschiedenis B is bij ons een keuzevak. Algemene rechtsgeschiedenis (Romeins recht e.d.) hebben we natuurlijk ook.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 18:29
Braakdraak
Avatar van Braakdraak
Braakdraak is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-06-2004 @ 16:43 :
Bij rechten is alle uitval in het eerste jaar hoog.
Kun je misschien uitleggen waarom?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 18:55
Verwijderd
Citaat:
Braakdraak schreef op 11-06-2004 @ 18:29 :
Kun je misschien uitleggen waarom?
Ja, rechten staat bekend als een studie waar je geen voorkennis voor nodig hebt en geen bijzondere kwaliteiten. Verder heeft rechten de laagste studielast en kun je er op veel plekken mee terecht later. Daarom kiezen veel mensen die niet weten wat ze moeten studeren voor rechten.

Die komen echter bedrogen uit, want je kunt je niet door alle literatuur en jurisprudentie worstelen als je er niet enige interesse in hebt. Daarom beginnen jaarlijks landelijk zo'n 28.000 studenten aan de opleiding maar is daarvan na het eerste jaar al ruim de helft afgehaakt. Uiteindelijk studeren er jaarlijks zo'n 2.500 juristen af, terwijl er dus 28.000 aan de studie beginnen (bron: www.rechtenstudie.nl).

Het ligt 'm vooral aan de grote hoeveelheid mensen die 'dan maar rechten' kiezen, en aan mensen die zich gewoon verslikken in de hoeveelheid stof die ze moeten doorwerken.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 18:57
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-06-2004 @ 18:55 :
[B]Ja, rechten staat bekend als een studie waar je geen voorkennis voor nodig hebt en geen bijzondere kwaliteiten.
Je moet toch wel een gevoel voor taal hebben meen ik.

Citaat:
Daarom beginnen jaarlijks landelijk zo'n 28.000 studenten aan de opleiding maar is daarvan na het eerste jaar al ruim de helft afgehaakt.
Slappelingen!
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 14:18
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-06-2004 @ 16:18 :
Civiel effect of niet, je krijgt zelfs met een afgeronde hbo-rechtenopleiding nog de 'titel' bachelor.
Maar dat heb ik volgend jaar n.a.w. al na drie jaar uni.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 12:23
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
NN schreef op 12-06-2004 @ 14:18 :
Maar dat heb ik volgend jaar n.a.w. al na drie jaar uni.
Dus jij vindt 4 jaar HBO gelijk staan aan 3 jaar WO?
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 17:47
mill's mess
mill's mess is offline
De vriendin van mijn broer begon met mavo --> mbo --> hbo --> universiteit.
Het gaat haar nu toch heel wat beter dan mijn luie broer die van het vwo --> uni is gegaan.


Voor vele gemiddelde hbo'ers geloof ik best dat het moeilijker kan zijn op de uni dan voor een gemiddelde vwo'er, maar waar een wil is, is een weg.

Daarom:
Wanneer jij zeker weet dat je naar de uni wil en er hard voor zal gaan werken (dat houdt misschien in dat je vrienden op het terras een biertje drinken terwijl jij thuis met je neus in de boeken zit), kun je dat als propedeuse hbo'er best halen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HBO propedeuse naar uni
evelientje23
1 03-04-2016 20:19
Studeren HBO propedeuse
kilman123
4 08-02-2011 16:40
Studeren Studiekeuze na HBO propedeuse
milus89
1 12-10-2010 18:09
Studeren Met HBO propedeuse naar universiteit
Blueszeppelin
8 03-09-2008 14:51
Studeren MBO niveau 4 naar HBO propedeuse
RamonaXX
6 24-05-2007 08:23
Algemene schoolzaken Via HBO-propedeuse naar de uni
Mr. Tumnus
25 21-11-2003 17:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55.