Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2002, 17:51
DarkCat
DarkCat is offline
Weer eens een topic van mijn kant over iets wat ik erg interessant vind: het contact tussen lichaam en geest.

Sommige mensen geloven dat 'de geest' dwz, je gedachten, je psyche, een onderdeel van je lichaam is, en dus net als alle andere lichaamsfuncties, uitvalt als je doodgaat. Anderen zien de ziel als een apart iets, dat na de dood bijv. reincarneert of naar de hemel gaat. Wat nu precies 'je geest' is, wil ik in deze topic even in het midden laten.

Heel veel mensen klagen over hun lichaam. 'Mijn benen zijn te dik'. 'Mijn haar is lelijk'. 'Ik haat mijn longen, ik heb astma'.
Ik merk dat sommige mensen amper contact maken met hun lichaam. Opstaan, doesjen, kleren er overheen, hoppa, achter de computer en bezig gaan met je brein.
Zo vroeg ik laatst mijn moeder of ze wist of ze moedervlekken op haar benen had. Ze zei dat ze dit niet wist, ze keek immers nooit naar haar benen..?
Vele vrouwen ontdekken pas veel te laat dat ze borstkanker hebben, omdat ze hun borsten nooit aanraken, niet op hun lichaam letten, en pas wat merken als het echt pijn begint te doen.

Hoe kan het dat zoveel mensen zoveel afstand nemen van hun lichaam? Ze verzorgen het goed, kleden zich goed, maar besteden verder absoluut geen aandacht aan hun lichaam. Het gaat immers allemaal om wat je brein kan? Natuurlijk word er veel aandacht besteed aan uiterlijk, maar dan vooral om een goede indruk te maken op anderen. Bepaalde lichaamsdelen blijven altijd bedekt en krijgen daarom soms ook helemaal geen aandacht ('niemand ziet mn rug toch, waarom zou ik het dan insmeren?'). Het is vooral de make up, de shampoo en de kleding die 't m doen, volgens sommige vrouwen.

Snappen jullie een beetje waar ik heen wil, waar mijn topic over gaat?

Nog iets: is het jullie weleens opgevallen hoe lichamelijk kinderen zijn? Alles wat aan hun groeit krijgt hun aandacht. Kinderen kennen hun lichaam vaak goed, vooral omdat ze nog niet helemaal geleerd hebben dat ze zich moeten schamen ervoor. Want dat is wat veel volwassenen (en jongeren) doen: zich schamen. Kinderen stoeien ook graag met elkaar, spelen spelletjes, raken anderen aan, kleine jongetjes staan soms heimelijk in een hoekje elkaars piemeltjes te vergelijken. Kinderlijke interesse is dat. Door de maatschappij zorgvuldig afgeleerd in de loop der jaren.

Ik heb graag reakties op het bovenstaande, en ik heb ook nog een paar vraagjes:

1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?
2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?

Ik wil hier graag over door zagen, maar eerst wil ik reakties

Cat
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2002, 18:10
Tenischa
Tenischa is offline
om eerlijk te zijn vind ik het wel een interresant topic!

1) besteed nie zo veel aandacht aan mezelf

2)meestal aan beide aan mn uiterlijk dus soms beetje mooi maken ensow maar ook wel me gezondheid, ik hou niet zo van al die badrituelen, benk nie echt t type voor maar goed

3)raak mezelf onbewust aan

4)ik ken me lichaam wel heb om me buik, rug en onder me arm moedervlekken
litteken in me gezicht en me elleboog en polsen

5) ik hou niet van me lichaam
me ogen vind ik wel mooi maar zoals me buik of me borsten vind ik echt super lelijk ze hebben me nix misdaan ofsow hoor dat niet maar vind ze gewoon niet mooi
ik hou niet van me lichaam ik accepteer me wel zoals ik ben maar hou dr nie van (snap je t nog?)
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 18:15
BlackMystery
Avatar van BlackMystery
BlackMystery is offline
mmz ik ken men eigen lichaam wel
daar niet van
maar ik heb er niet echt aandacht voor, ik bedoel van er knap uit zien enzo
daar doe ik niet echt de moeite om
ik ben wie ik ben
maar probeer men lichaam wel beetje gezond te houden
al rook ik enzo
majah
vind gewoon het uiterlijk maakt niets uit
het uiterlijk is voor mij verbonden met het innerlijk
en als het innerlijk mooit is het uiterlijk ook
dus wat maakt het uit
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 18:18
Tenischa
Tenischa is offline
Citaat:
BlackMystery schreef:
mmz ik ken men eigen lichaam wel
daar niet van
maar ik heb er niet echt aandacht voor, ik bedoel van er knap uit zien enzo
daar doe ik niet echt de moeite om
ik ben wie ik ben
maar probeer men lichaam wel beetje gezond te houden
al rook ik enzo
majah
vind gewoon het uiterlijk maakt niets uit
het uiterlijk is voor mij verbonden met het innerlijk
en als het innerlijk mooit is het uiterlijk ook
dus wat maakt het uit

ben ik het wel mee eens ja als iemand een mooi innerlijk heeft boeit me het uiterlijk nie meer boeit sowieso nie
en ja mensen moeten je accepteren wie bent kanp of lelijk ja okeej wel verzorgd of course!
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 18:34
Ilovelex4-ever
Avatar van Ilovelex4-ever
Ilovelex4-ever is offline
1] het gaat wel soms meer dan anders.

2] ik meer aan mijn gezondheid dan aan mijn uiterlijk ik denk atijd maar van als je lelijk bent kun je niet veel meer aan je zelf veranderen (ja tuurlijk wel met kunst dingen en zo maar dat vind ik vies vooral als ze je lippen wat dikkeren voller maken blee)

3] tuurlijk raak ik mezelf aan ik moet me toch wassen en insmeren ect. ect.

4] ja ik heb op mijn arme en benen en op mijn rug moedervekjes en in mijn gezicht zomersproetjes litekens genoeg op armen benen ect.ect.

5]soms hou ik veel van mijn lichaam en soms ook niet.
een plek waar ik iets aan zou veranderen is mijn buik en mijn boven benen en mijn stik voeten(is niet heel erg trouwens)
en iets waar ik niets aan wil veranderen zijn mijn vingers en nagels!
__________________
cool
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 18:38
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
NickName23 schreef:
5) ik hou niet van me lichaam
me ogen vind ik wel mooi maar zoals me buik of me borsten vind ik echt super lelijk ze hebben me nix misdaan ofsow hoor dat niet maar vind ze gewoon niet mooi
ik hou niet van me lichaam ik accepteer me wel zoals ik ben maar hou dr nie van (snap je t nog?)
Moet iets mooi zijn om ervan te kunnen houden?
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 18:40
Tenischa
Tenischa is offline
Citaat:
DarkCat schreef:
Moet iets mooi zijn om ervan te kunnen houden?

neeeeeeeeeeeeee tuurlijk niet joh zeg hallo!
maar ik hou gewoon niet van mijn lichaam en dat komt niet doordat ik bepaalde delen niet mooi vind snap je?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 18:47
Proud
Avatar van Proud
Proud is offline
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?
Ja

2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?
Uiterlijk, als in: te dik zijn, er anders uit zien dan anderen, niet mooi zijn. (en op sporadische tijden het tegenovergestelde)

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?
Raak het niet vaak aan. Kijk er ook niet graag naar.

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?
Jep, dat dan weer wel.

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?
Mwah.. niet echt. Ik hou niet van mijn benen, omdat ze lelijk zijn (met allemaal vlekken) en te dik. Ik hou ook niet van mijn buik en bovenarmen... die zijn ook te dik. Ik hou wel van mijn polsen, die zijn mooi en dun. En ik hou niet van mijn wang, want daar zit een vage moedervlek. En ik hou van nog veel meer niet..
__________________
"Wie kommts, daß du so traurig bist, da alles froh erscheint? Man sieht dirs an den Augen an, gewiß, du hast geweint."
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 19:09
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?
Ja, redelijk.
2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?
Allebei eigenlijk wel. M'n gezondheid vind ik heel erg belangrijk, eet eigenlijk ook best wel gezond enzo . Maar ik vind het ook fijn om er mooi uit te zien. Dan niet d.m.v. allerlei make-upjes, want daar ben ik niet zo'n fan van. Maar ik hou mijn figuur in de gaten en zorg dat ik er gewoon schoon en verzorgd uitzie

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?
Ja, ik ben echt niet bang om mijn lichaam aan te raken, ook de wat 'intiemere' delen niet. Ik vind het ook niet erg om er naar te kijken, want ik ben er best wel trots op eigenlijk

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc? Ja. misschien niet van lichaamsdelen die je moeilijk te zien krijgt ( rug enzo ), maar op benen enzo wel. Niet dat ik er voortdurent op let ofzo hoor

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?
Ik hou absoluut van m'n lichaam ( dat is wel eens anders geweest trouwens ). Het klink misschien een beetje arrogant, maar zo bedoel ik het niet. Ik ben er gewoon trots op, het is gewoon een geweldig iets, ookal is het lang niet perfect ( en daar heb ik verder ook helemaal niet zo'n behoefte aan. ) Het werkt allemaal goed enzo

Dus ja, ik ben er trots op, wat niet wil zeggen dat ik er mee te koop loop ofzo :/
__________________
Ik ben verliefd op het leven
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 19:17
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
*Fallen_Tear* schreef:
Dus ja, ik ben er trots op, wat niet wil zeggen dat ik er mee te koop loop ofzo :/
Tis net alsof mensen dat dan al snel denken.. dat als je tevreden bent met je lichaam, leeft met je lichaam, etc, dat dat slecht is..

Soms hoor ik meisjes opbieden over wie het meest ontevreden is met haar lichaam. 'Ja maar Els, mijn kont is echt dikker hoor.' 'Ja, maar heb je mijn bovenbenen weleens gezien?'
En als je ooit zegt tevreden te zijn, dan schijnt dat vaak niet te kunnen.
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 19:42
Verwijderd

1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?

Aan uiterlijke verzorging wel.
Aan goed voor m'n lichaam zorgen, qua rust en gezond eten etc niet.
2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?

Ow Wat ik net zei dus, vooral mooi zijn. (wat me toch nooit lukt hoor, daar niet van ).
3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?

Hmm iets ertussenin denk ik.
Ik ben op zich best vertrouwd met m'n eigen lichaam.
4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?

Ja, precies. Ik hou mijn lichaam echt obsessief in de gaten.
5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?

Ja, ik hou wel van m'n lichaam.
Ik moest er even overna denken, ik wou eerst nee zeggen. Omdat ik sowieso alles aan m'n lichaam lelijk vind. Maar ik denk niet dat ik me in een ander lichaam op m'n gemak zou voelen. Dit lichaam hóórt gewoon bij mij, alle minpunten included.
Ik ben er op de 1 of andere manier heel vertrouwd mee.
(okee,dit klinkt raar maarjah )
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 20:03
The one who I am
Avatar van The one who I am
The one who I am is offline
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?
Niet bijzonder super veel ofzo, maar genoeg dat wel...

2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?
Ik ben de laatste tijd gezonder gaan eten en ik moet wel weer iets aan sport gaan doen. Niet zo zeer voor mijn uiterlijk, maar vooral om me iets gezonder te voelen. Ik moest voor het modellen werk ook afvallen, maar dat weerhoud me juist om te gaan lijnen. Voor iemand anders doe ik het niet.


3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?
Ik raak mijn lichaam niet abnormaal veel aan ofzo. Niet meer dan nodig. Bij het wassen wel en bij het krabben (van muggenbulten) en insmeren en aankleden, maar niet meer dan nodig dus.

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?
Van buiten zo ongeveer en van binnen absoluut niet. Ik moet ergens een ontsteking hebben, maar niemand heeft een idee waar het zit. Ik voel me ook niet erg gezond, maar zou niet weten waar het aan ligt. Van buiten weet ik het wel een beetje. Een paar litekens weet ik te zitten, ik weet van een paar moedervlekken uit mijn hoofd waar ze zitten en lelijke dingen waar ik me aan erger weet ik ook precies.



5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?
Mijn voeten vind ik erg lelijk, Benen gaan wel, heb alleen gras/zon irritatie bultjes (miniscuul niemand ziet het behalve ik zelf) Billen vind ik niet perfect. Mijn buik verschilt per dag. Niet zo bijzonder verder. Mijn borsten mogen er best zijn (af en toe) en mijn hoofd... mijn hoofd zie ik liever niet.. Dat komt omdat mijn karakter zo duidelijk te zien is als je mijn hoofd ziet..
__________________
take me for who I am, not for what I seem to be † Mamma mag het licht weer aan want alleen zijn in het donker is zo enorm eenzaam†
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 20:07
Rhinus
Rhinus is offline
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?
Nope.

2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?
Haren kammen, scheren en douchen.

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?
Ik raak mezelf niet echt veel aan ofzo. Mijn hoofd wel. Maar dat is meer om te leunen .

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?
Ja.

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?
Ik heb heel scheve vingers. Kleine voeten ( ) en ik ben smal. Maar dat doet me niet echt veel. Ik spot er alleen een beetje mee. Maar niet dat ik me er echt aan stoor. Mijn hoofd is best leuk vind ik zelf. Daar gaat 't mij om .
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 21:58
me-myself&anne
me-myself&anne is offline
Citaat:
DarkCat schreef:

1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?
Ja teveel, maar dat komt misschien ook doordat ik vaak niet echt meer voel wat ik 'hoor' te voelen en dan net zo lang probeer te 'voelen' tot ik het wel 'voel' (snap je m nog )
2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid? Allebei
3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?
Mm soms, niet altijd, soms kan k r n afkeer v hebben en wil k r t liefst nix mee te maken hebben.
4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?
Voor zover ik kan voelen/zien wel ja.

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?
Mm kan errug verschillen. Soms ben ik er wel eens een beetje blij mij, soms haat ik het. Mn vet haat ik, mn romp vind ik veeeel te breed, mn neus haat k en mn voeten vind ik nie echt, maar die zitten toch altijd in mn schoenen ...
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 09:44
Verwijderd
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?

Ja.

2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?

Meer mijn gezondheid. Ben altijd bang dat er iets met mijn maag is, hou ook steeds allerlei abnormale zaken in de gaten .. zoals een dikke moedervlek of een knobbeltje. Denk altijd gelijk dat het iets ergs is

Uiterlijk, als in mooi zijn, let ik weinig op. Heb al grijze haren, maar ben te lui ze te verven bijvoorbeeld. Mijn tanden staan een beetje scheef, maar laat er ook niks aan doen. Etc, etc..

Let ook niet zo goed op mijn kleding..

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?

Ja. Mijn lichaam aanraken doe ik graag maar zo weinig mogelijk in gezelschap (mensen die veel aan zich zitten, bijv. krabben of aan dingen friemelen, maken doorgaans een slechte en nerveuse indruk .. dat probeer ik te vermijden)

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?

Ja, dondersgoed.

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?

Ik haat mijn lichaam

Het speelt nooit echt mee .. voornamelijk wanneer ik mijzelf geestelijk aan het uitlasten ben, dan begeeft mijn lichaam het.

Dat is best moeilijk .. ik kan geestelijk veel meer stress en druk aan dan lichamelijk bijvoorbeeld. Gevolg is dat ik me misselijk ga voelen, niet meer eten kan, gewicht verlies .. allerlei van die dingen; terwijl ik me geestelijk steeds verder wil pushen.

Zo word ik in mijn hoofd nauwelijks moe, terwijl ik me lichamelijk soms haast niet meer bewegen kan. Lig je dan om 4 uur 's nachts in je bed theorieen mentaal te concretiseren, terwijl je lichaam al half slaapt
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 11:57
Frida
Avatar van Frida
Frida is offline
Weer eens een topic van mijn kant over iets wat ik erg interessant vind: het contact tussen lichaam en geest.
Ik moet toegeven dat ik het topic ook wel interessant vind Maar dat ik wel een tijdje heb zitten twijfelen of ik zou antwoorden en wat ik dan zou antwoorden. Het is geen simpel onderwerp vind ik persoonlijk...


Heel veel mensen klagen over hun lichaam. 'Mijn benen zijn te dik'. 'Mijn haar is lelijk'. 'Ik haat mijn longen, ik heb astma'.
Ik merk dat sommige mensen amper contact maken met hun lichaam. Opstaan, doesjen, kleren er overheen, hoppa, achter de computer en bezig gaan met je brein.
Zo vroeg ik laatst mijn moeder of ze wist of ze moedervlekken op haar benen had. Ze zei dat ze dit niet wist, ze keek immers nooit naar haar benen..?
Vele vrouwen ontdekken pas veel te laat dat ze borstkanker hebben, omdat ze hun borsten nooit aanraken, niet op hun lichaam letten, en pas wat merken als het echt pijn begint te doen.

Hmz weet niet zozeer wat ik hierop moet zeggen,... Ik geloof zeker dat er veel mensen zijn die te weinig met hun eigen lichaam bezig zijn. Maar dat contact met je lichaam wordt denk ik bepaald door meerdere factoren...
  • Bv de vorming die deze mensen hebben genoten.
    Stel: je komt uit een gezin waar ze het contact met het lichaam zeer belangrijk vinden, de controle van de voeding en sport (in het juiste evenwicht) goed onderjouden wordt. Men niet terugdeinst voor het aanraken van elkaars lichaam en je eigen lichaam. Of je komt uit een gezin waar het net allemaal anders is. Dan ontwikkelen zich twee verschillende beelden om het contact met het lichaam. Bij de ene werd het ondersteund/aangemoedigd en aangeleerd, bij het andere gezin werd het 'gedrag' afgewezen/ bestraft/afgeleerd... Dat speelt dus ook mede in hoe mensen omgaan met hun eigen lichaam.
  • Ik geloof wél dat eigen keuzen en vrije wil er een rol in delen. Als je vrije keuze aangeeft dat je het contact met je lichaam sterker wil onderhouden als de normen in het gezin, dan zal dit ook moeilijker zijn om te onderdrukken.
  • Ook het gevoel van eigenwaarde speelt hiermede een rol denk ik. ( Eigenwaarde opzichzelf heeft dan ook weer verschillende factoren..) Als iemand zich niet goed voelt over zijn/haar lichaam kan dit leiden tot het verwaarlozen of het net extra aandacht aan besteden.
  • Onze maatschappij zet ook maar een beperkt aantal gebieden van ons lichaam in de belangstelling. Waardoor de andere op de achtergrond komen. Ik denk dat dit ook een rede is waarom sommige mensenminder aandacht besteden aan bepaalde lichaamsdelen. Bv zoals je zegt de rug. In onze maatschappij worden ook alsmaar meer voorbeelden gesteld (bv in reclame, en men ziet al stereotypen verschijnen in reclames voor wasprodukten, telefoonmaatschappijen, meubelwinkels..) Die 'modellen' die gesteld worden gaat men doorgaans nastreven en men verliest de aandacht over andere aspecten van het lichaam. Als deze niet gezien worden als mogelijkheden, en dus niet worden nagestreefd ontstaat er veelal ook een tegenovergesteld beeld. Wat dan meer de negatieve kanten van de gezondheid gaat raken. (Bv teveel eten; teweinig eten, geen/weinig sport, ...)

Er zou vanuit onze maatschappij een nieuwe houding moeten komen, die niet enkel het zichtbare als belangrijk acht. Maar ook door zelf te begrijpen dat niet enkel het "zichtbare" aandacht nodig heeft, kunnen we ons lichaam meer aandacht geven.


Nog iets: is het jullie weleens opgevallen hoe lichamelijk kinderen zijn? Alles wat aan hun groeit krijgt hun aandacht. Kinderen kennen hun lichaam vaak goed, vooral omdat ze nog niet helemaal geleerd hebben dat ze zich moeten schamen ervoor. Want dat is wat veel volwassenen (en jongeren) doen: zich schamen. Kinderen stoeien ook graag met elkaar, spelen spelletjes, raken anderen aan, kleine jongetjes staan soms heimelijk in een hoekje elkaars piemeltjes te vergelijken. Kinderlijke interesse is dat. Door de maatschappij zorgvuldig afgeleerd in de loop der jaren.

Ik heb stage gelopen bij 2.5 / 3 jarige en het is me idd erg opgevallen dat hun kinderlijke interesse ervoor zorgt dat het contact en nieuwsgierigheid over eigen lichaam maar ook het lichaam van andere zeer sterk is. En door de normen die heersen in onze maatschappij wordt deze nieuwsgierigheid vaak ook onderdrukt door de opvoeders.
__________________
Tenminste houdbaar tot: zie bovenkant
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 12:18
Frida
Avatar van Frida
Frida is offline
Ik vind het moeilijk om deze vragen te beantwoorden omdat het vrijwel vaak verschilt. Ik sta ook vaak op verschillende plaatsen op de schaal van zelfwaardering. Met momenten dat deze zelfwaardering zeer laag is kan ik me enerzijds enorm gaan inspannen voor eigen lichaam maar soms lijkt het ook weer tevergeefs. Ik ga deze vragen dan ook beantwoorden maar ze kunnen met een korrel zout genomen worden Kdenk dat het namelijk vrijwel vaak beïnvloed wordt door enkele factoren bv de gemoedstoestand...

1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?

Over het algemeen besteed ik genoeg aandacht aan mijn lichaam. Met momenten al een wat meer dan andere tijden maar ik denk niet dat ik mijn lichaam soms een tekort aan aandacht geef.

2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?
Ik heb op verschillende gebieden aandacht voor mijn lichaam.
Ik ben niet altijd bewust bezig met mijn gezondheid maar ik heb bewuste keuzes gemaakt die mede inspelen op mijn gezondheid. Roken of druggebruik zijn niet aan mij besteed, vroeger dronk ik veelal alleen frisdrank (als in limonade etc.) Maar ik ben toen bewust water en fruitsappen gaan drinken en nu drink ik meestal enkel deze twee. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. IK probeer ook niet teveel te eten, en te snoepen. Maar echt lijnen doe ik niet. Mijn lichaam zegt me vaak ook wat over mijn gezondheid. Soms geeft mijn lichaam aan erg moe te zijn, dan maakt het me ook niet uit of het nog maar 20.00 is dan ga ik gewoon slapen.

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?
Ja, ik blijf graag op de hoogte van mijn eigen lichaam. (En dan bedoel ik niet elke dag op de weegschaal staan...) Maar als ik me 's ochtens aankleed of als ik een bad neem oid dan is het niet zo dat ik me zoweinig mogelijk aanraak.

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc? Ik weet welke dingen haalbaar zijn en in welke dingen ik (tijdelijk) beperkt ben. Ik weet ook waar ik moedervlekken heb, littekens, en als er iets verandert aan mijn lichaam merk ik het meestal snel op.


5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?
Houden van mijn lichaam... hmz Ik zou neen zeggen als ik niet beter wist... Mijn lichaam heeft me niets misdaan. Ik ben niet het evenbeeld van de heersende stereotypes en ik vraag me soms wel af of ik meer zou houden van zo'n lichaam. Ik twijfel daarom ook erg vaak over mijn lichaam.. Ik ben er meestal erg onzeker over. Wanneer ik een compliment krijg heb ik het vaak ook even moeilijk om dat te aanvaarden maar dat doet me eerlijk gezegd vaak wel goed. Alsnog vraag ik me dan af of het een eerlijk compliment zou zijn.Ik ben met sommige lichaamsdelen wel wat minder blij/gelukkig dan andere maar al bij al blijft het mijn lichaam. Het beeld dat ik van mn lichaam heb verschilt ook vaak maar meestal blijf ik me wel vergelijken met andere...
__________________
Tenminste houdbaar tot: zie bovenkant
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 14:25
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
ik denk dat ik wel heel bewust men lichaam en geest totaal in de war houd

1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam? mja
2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid? uiterlijk en gezondheid.

3) Raak je jezelf graag aan? ja

4) Ken jij je lichaam? ja ik weet elk vlekje/streepje liggen.

5) Hou je van je lichaam? bwoa
Welke delen wel? mn handen, mn figuur in het algemeen, euh
Welke delen niet? al mn gewrichten/rug; puistjes (duh) Waarom niet? ze doen pijn Hebben ze je iets misdaan? ja dus
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-07-2002, 16:38
peperenzout
peperenzout is offline
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?
* dat is een hele moeilijke vraag: kwa insmeren,scrubben etc. wel maar als ik dan denk met snoepen dan kan ik daar half in zijn soms heb ik een afslank bui en soms een vreetbui. Helaas rook ik ook (erg he)

2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?
*Ik verzorg me heel goed. maar ik ga het niet overdrijven!

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?
*Jahoor prima ik ben tevreden met wat ik heb en dat zou iedereen is moeten doen ik krijg er vaak complimentjes over ik word er absoluut niet arrogant van. Misschien moeten mensen is proberen de tevredenheid van je lichaam uitstralen dat zou beter werken I think.


4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?
Yepz als ik het niet weet allemaal dan weet me ma het wel

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?
ik ben overal wel tevreden mee! als je in je kleding loopt is het allemaal prima maar zodra ik mezelf in een bikini zie dan moet ik bijna overgeven.
__________________
Doe wat je kan! Niet wat je niet kan
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 16:42
Desp
Desp is offline
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?

- Ja

2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?

- Niet alleen mooi zijn, maar ook gezondheid ja... Ik smeer me altijd grondig in met lotion, zo ga ik toch mijn hele lichaam af. Daarnaast sport ik vrij veel en let ik op de veranderingen die dat sporten teweeg brengt.

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?

- Ik raak mezelf zeker aan, niet alleen bij het insmeren van de lotion, maar ook gewoon om veranderingen te ontdekken.

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?

- Ja, ik weet eigenlijk alles van mijn lichaam... (rug misschien iets minder, maar goed).

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?

- Hmm... ik denk wel dat ik van mijn lichaam hou, ja
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 16:43
CodeName Egg
Avatar van CodeName Egg
CodeName Egg is offline
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteedt aan je lichaam?
Nee, ik besteed er eigenlijk niet veel tijd aan.. maar dat is meer omdat ik er geen tijd voor heb, ik ben altijd wel ergens mee bezig..


2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?
Ik ben meer op mijn gezondheid gericht dan op echt mooi zijn, ik bedoel ik ben toch niet mooi, dus echt "opmaken" etc. doe ik niet aan..



3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?
Ik hou niet van mijn lichaam, dus echt aanraken uit nieuwsgierigheid of wat dan ook, doe ik niet. Wel veel nagelbijten
en naja.. valt automutilatie hier ook onder of juist niet

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?
Jep, dat weet ik dan weer wel..



5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?
Nee ik hou niet van mijn lichaam, het is te dik en heeft geen mooie vorm. (goh dat hangt niet samen ) Het enige mooie is mijn haar, dat kan ik verven zo vaak als ik wil en het gaat maar niet dood
__________________
"ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun"
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 18:16
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
CodeName Egg schreef:
valt automutilatie hier ook onder of juist niet
Daar noem je wat.. want als je automutileert, ben je wel bezig met je lichaam, maar op een negatieve manier. Automutileren is eigenlijk een 'prachtig' voorbeeld van het contact tussen lichaam en geest. Ik heb mezelf ook gesneden vroeger en heel soms gaat het weer even fout. Ik weet dus waar ik het over heb. In ieder geval, ik kon mijn geestelijke problemen kwijt op mijn lichaam als ze te erg werden. Als mijn kinderverdriet te groot werd voor mijn kleine hoofdje, dan kon ik stoppen met huilen door mezelf pijn te doen. Vervolgens was ik naar gelang mijn stemming, lief of boos tegen mijn wonden. Soms smeerde ik ze in met zalf e.d. en deed ik er pleisters op, een andere keer goot ik nagellak remover over mijn open wonden. M.a.w. ik uitte mijn geestelijke pijn letterlijk op mijn lichaam.

Euh, ik spreek wel over ongeveer 10 jaar geleden, hierboven.

Cat
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 18:26
Verwijderd
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?
Ja, maar ik denk niet op een positieve manier.. Nou ja ik besteed in ieder geval heel veel aandacht aan mn lichaam, ik let er heel erg op..

2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?
Als in mooi zijn ja.. Het is nooit mooi genoeg, het is nooit dun genoeg, het moet altijd beter. Mjah, en dat gaat ook wel soms ten koste van mn gezondheid weer :/...

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?
Nee ik raak mezelf niet graag aan, ik blijf idd liever 'uit de buurt' van mn lichaam ja.. Jammer dat dat niet echt kan, weg van je lichaam.

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?
Ja ik denk het wel.

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?
Nee ik hou helemaal niet van mn lichaam.. Ik ben ook erg bang voor ziektes op de één of andere manier, of andere dingen.. Ik heb ook vaak het idee dat mijn lichaam mij 'verraadt' of zo. Ik voel me niet een geheel er mee.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 20:43
Snow White
Avatar van Snow White
Snow White is offline
1) Vind jij dat je veel aandacht besteedt aan je lichaam? :

Ik besteed nog steeds een beetje teveel aandacht aan mijn lichaam. Maar dan bedoel ik niet in de zin dat ik het te grondig verzorg of dat soort dingen. Ik ben geen make-up trien die elke seconde van de dag in de spiegel zit te kijken (Ok , beetje overdreven ) Maar ik was mezelf wel twee keer per dag onder de douche. Ik let nog altijd teveel of ik niet te dik ben, mijn buik niet wat strakker mag, mijn haar niet te sloom, mijn tanden niet te geel (oei oei) Dat klinkt alsof ik echt zo'n mode meisje ben, NOT. maarja, maybe snap je wat ik bedoel


2)
Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid? :
Ik let ook veel op mijn uiterlijk. Ik vind bij voorbeeld dat ik er op foto's nooit fatsoenlijk uitzie, het kan altijd beter. Ik let ook goed op mijn gezondheid. Ik ga voor kwaaltjes naar de dokter toe, en als er iets aan de hand is, laat ik me goed adviseren of uitzieken of uitrusten or whatever. Ik neem mijn medicijnen altijd op tijd in, en ik ben altijd schoon. Ik eet ook niet teveel vette dingen en ik sport (alleen nu niet want ik heb een verstuikte enkel. grrr )

3) raak jij jezelf graag aan? :

Ik raak mezelf absoluut niet graag aan. Ik vind het niet fijn om mijn lichaam in te zepen zonder een spons ofzo, of om het in te smeren met body lotion. Nee, ik houd er absoluut niet van.

4)Ken jij je lichaam? :

Ik ken mijn lichaam wel redelijk goed.Ik heb veel littekens, en ik weet wel waar ze zitten ja. Ik kan de pijngrens wel meten, en ik luister er ook wel naar. Is wel eens anders geweest. Soms luister ik nog slecht naar mijn lichaam. En ga ik er lomp mee om. Ik voel wel wanneer ik ziek ga worden of wanneer het wel meevalt

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?


Ik houd absoluut niet van mijn lichaam. Heel soms kan ik in de spiegel kijken en dan denk ik: ja, het is goed zo. Maar dat heb ik ZELDEN. Alleen mijn ogen zijn nog wel mooi en ik ben wel tevreden met mijn handen, die zijn klein en mensen vinden die lievig. De rest vind ik vreselijk. Mijn kont is te dik en mijn borsten vind ik te groot (ik heb een b cup) Laat ik verder maar mijn mond houden want dan ben ik nog wel even bezig.
__________________
BE the *miracle* !
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 16:22
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
DarkCat schreef:
'Ik haat mijn longen, ik heb astma'.

eerst hier even een reactie op... vroeg me af, heb jij zelf astma?? vind dit namelijk een beetje een rare opmerking... jij noemt het klagen, maar heb je enige idee hoe machteloos en wanhopig je je kunt voelen als je het gevoel hebt dat je dood gaat? omdat je het zo gigantisch benauwd hebt dat je gedachten maar op een ding gericht zijn > ademhalen? het gevoel weer ergens niet aan mee te kunnen doen omdat je benauwd bent? constant prednison moeten slikken en daardoor andere lichamelijke klachten krijgen omdat je anders in levensgevaar zou kunnen raken? want dat is astma. of tenminste dat kan astma zijn. zelf heb ik astma, gelukkig al heel lang niet meer zo erg als hierboven is beschreven. sommige dingen heb ik persoonlijk ook niet meegemaakt, maar ik heb 5 maanden in het astmacentrum in davos (ch) gezeten en daar zijn mensen die 24 uur per dag met een zuurstof karretje lopen...

als iemand met astma zegt dat ie zn longen haat is dat geen klagen... tenminste, niet bij mensen die het echt menen... aanstellers heb je natuurlijk overal, maar er zijn mensen die echt letterlijk doodziek (kunnen) zijn vanwege hun astma. bij hen is het geen kwestie van klagen, maar het gevoel van machteloosheid omdat hun astma en daarmee hun longen hen altijd in de weg zitten...

dat wilde ik even kwijt tis overigens geen persoonlijke aanval op jou ofzo.. wilde het gewoon even gezegd hebben


dan nu je vragen:

1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam? soms meer soms minder...

2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid? mmm kwa mooi zijn ben ik met mn uiterlijk bezig in een constante onzekerheid maar denk dat meer mensen daar last van hebben...
kwa gezondheid ben ik de laatste tijd steeds bang dat ik iets engs heb... begin wel meer op te letten of ik geen enge dingen heb.. ga langzamerhand ook meer sporten enzo, en probeer mn eet patroon aan te passen, enzo... want nu heb je er geen last van, maar heb geen zin om als ik 50 ben dicht te slibben in mn aderen
verder heb ik astma en een soort van migraine en allergieen waar ik op moet letten... donc,

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?
heb het helemaal niet zo op aanraken...

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?
ja.. ken al mn littekens en moedervlekken, weet waar mn zwakke plekken zitten enzo > zwakke enkels en knieen bv.

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?
nee. ben ik veels te onzeker voor. vind alleen mn ogen wel enigzins mooi... maar ik heb de tijd wel achter me gelaten dat mezelf 24u per dag afstotelijk vind, dus het gaat de goeie kant op psychologen zijn best wel ergens goed voor...

verde hou ik niet van mn lichaam omdat ik (vind ik zelf) teveel gebreken heb; heb astma en das dus kut, kan niet goed met zenuwen en spanningen omgaan en dat uit zich in migraine en pijn in mn schouders en rug, neus ademhaling is nogal slecht, ben te breed en te groot vind ik zelf... en dan niet alleen te lang, maar gewoon tja... beetje moeilijk uit te leggen... ik ben niet extreem lang, 1m72 ofzo maar voel me gewoon (te) groot. okee, ik snap het zelf ook niet meer

zo goed?

Laatst gewijzigd op 22-07-2002 om 16:34.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-07-2002, 19:16
feline
feline is offline
Citaat:
DarkCat schreef:


1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?

Ja, smeer me dagelijks in met baby-olie, onthaar m'n benen, oksels, bikinilijn, zorg voor mn nagels, haar etc.

2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?

Ik denk dat het vooral een combinatie is van verzorgd zijn en uiterlijk.

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?

Tsja uit de buurt blijven van mn eigen lichaam lijkt me lastig. Bij baby-olie smeren is aanraken best handig. En ja ik raak mezelf dan wel graag ( ) aan.

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?

Ik heb boven op mn rechterbeen in een vliegervorm 4 moedervlekken, plekje op mn elleboog, bepaalde moedervlekjes in mn oor etc. Ik ken redelijk goed mn lichaam ja.

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?

Ik houd van mn lichaam ja. Tuurlijk heb ik weleens iets te klagen (Dunne beentjes en armpjes dunne enkels in verhouding met kuiten) maar over het algemeen ben ik tevreden en ben ik zuinig op mn lichaam. Ik weet dat ik er wel mag zijn.
__________________
I'm a good girl, I am...

Laatst gewijzigd op 22-07-2002 om 19:26.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 19:25
dystopia
dystopia is offline
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam? bij vlagen veel
2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid? mooi. Gezondheid wat minder

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam? aan

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc? ja

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan? ik hou van mezelf zoals ik ben. Ik ben zeker de knapste niet en daar waar ik niet knap ben (IMHO) heb ik 100% aan mijn eigen te wijten. Littekens/moedervlekken heeft iedereen wel en bij mij valt het mee. Ik bendus wel tevreden met mezelf zoals ik benqua uiterlijk. Bovendien vind ik innerlijk belangrijker
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 11:06
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
aan wat ligt dat, of iemand zichzelf graag aanraakt?
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 11:24
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
damaetas schreef:
aan wat ligt dat, of iemand zichzelf graag aanraakt?
Ik denk dat dat vooral ligt aan de manier waarop je ouders daar tegen aan kijken. Als zij zijn opgevoed met het idee dat het niet goed is om jezelf aan te raken (denk aan religieuze verboden, en dan met name wat sexualiteit betreft) zullen ze hun eigen kinderen ook niet stimuleren om zo met hun eigen lichaam vertrouwd te raken. Als je ouders daarentegen wel via hun opvoeding mee hebben gekregen dat er niets verkeerds aan is om jezelf aan te raken zullen ze dat ook gemakkelijker aan hun eigen kinderen doorgeven.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 11:35
lady_x
Avatar van lady_x
lady_x is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Ik denk dat dat vooral ligt aan de manier waarop je ouders daar tegen aan kijken. Als zij zijn opgevoed met het idee dat het niet goed is om jezelf aan te raken (denk aan religieuze verboden, en dan met name wat sexualiteit betreft) zullen ze hun eigen kinderen ook niet stimuleren om zo met hun eigen lichaam vertrouwd te raken. Als je ouders daarentegen wel via hun opvoeding mee hebben gekregen dat er niets verkeerds aan is om jezelf aan te raken zullen ze dat ook gemakkelijker aan hun eigen kinderen doorgeven.
Ik denk niet dat dit helemaal juist is..
Ik denk eerder dat het ligt bij jezelf. Als je houdt van jezelf en van je lichaam dan raak je jezelf zoals vanzelfsprekend graag aan.
Maar ik zie toch zelden iemand die over zichzelf zit te wrijven, dat doet eenbeetje raar vind ik, alsof hij met verleidingstrukjes bezig is of aan het stripteasen is of zin heeft in..
__________________
www.devizu.com
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 13:03
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Ik ben zeker de knapste niet
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 13:07
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Ik denk dat dat vooral ligt aan de manier waarop je ouders daar tegen aan kijken. Als zij zijn opgevoed met het idee dat het niet goed is om jezelf aan te raken (denk aan religieuze verboden, en dan met name wat sexualiteit betreft) zullen ze hun eigen kinderen ook niet stimuleren om zo met hun eigen lichaam vertrouwd te raken. Als je ouders daarentegen wel via hun opvoeding mee hebben gekregen dat er niets verkeerds aan is om jezelf aan te raken zullen ze dat ook gemakkelijker aan hun eigen kinderen doorgeven.
Nouh, je hebt ergens wel gelijk vind ik, maar niet helemaal. In de eerste plaats moet je bij de persoon zelf zijn. Ik kom bijvoorbeeld uit een gezin waar weinig plaats was voor aanraking, zowel naar jezelf als naar anderen toe (een uitzondering hier is automutilatie, waar mijn familie aandelen in lijkt te hebben). Toch ben ik iemand die graag mensen knuffelt en ook niet bang is zichzelf aan te raken en te leren kennen.

Het hoeft dus niet.

Een vriendin van mij komt uit het type 'warm nest' gezin, maar heeft zich daar al redelijk jong van afgezet (as far as I know) en wil als afscheid hoogstens een hand.
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 14:08
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
DarkCat schreef:
:?
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 16:24
lady_x
Avatar van lady_x
lady_x is offline
Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?
Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?

Eigenlijk niet.
Mijn huid is nogal droog en ik zou verzachtende crème daarvoor kunnen gebruiken maar doe het niet.
Ik zou aan sport kunnen doen om mijn lichaam fit te houden maar buiten tennissen en soms eens gaan lopen doe ik niet zo veel eraan.
Ik gebruik wel wat mascara om mijn ogen beter te laten uitkomen maar verder niets.
Verder eet ik soms wel wat ongezond maar ik verdik niet veel dus dit is al een voordeel
Gezond zijn en mooi zijn vind ik allebei dus even belangrijk.

Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?
Ik zie het nut er niet van in om mezelf aan te raken maar heb er geen problemen mee.

Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?
Ja dat wel, ik teken soms modellen, en een slank vrouwenlichaam is kunst op zich!

Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?
Ja ik hou wel van mijn lichaam, hoewel ik iets kleiner had willen zijn, nu meet ik 1m78. Ik hou van het slanke vrouwenlichaam, als je het lichtspel erop bekijkt, dan zie je de schoonheid ervan.
__________________
www.devizu.com
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 00:56
Eva*
Avatar van Eva*
Eva* is offline
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?
Ja, wel redelijk.

2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?
Beide.

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?
Ja, ik raak mezelf graag aan. Ik bekijk mezelf ook graag, eerlijk gezegd.

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?
Ja, ik ken mijn lichaam vrij goed.

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?
Ik hou wel van mijn lichaam.
Voor een zogenaamd ideaalbeeld zouden er enkele dingen moeten veranderen, maar ik hou niet van totale perfectie, waardoor ik dus niet eens wíl dat dat verandert.

Citaat:
DarkCat schreef:
*tekst* Kinderlijke interesse is dat. Door de maatschappij zorgvuldig afgeleerd in de loop der jaren.
Hiermee wordt vrijwel duidelijk dat waarschijnlijk zoveel mensen inderdaad zoveel afstand van hun lichaam nemen omdat dat door de maatschappij is aangeleerd. Want jonge kinderen zijn puur; ze zijn zoals hun persoonlijkheid werkelijk is, doordat ze bijna nog niet zijn beïnvloedt door hun omgeving. Jammer dat mensen dat niet kunnen voortzetten, maar dat is weer een ander onderwerp.

Ook veel mensen met een (groot) minderwaardigheidsgevoel raken hun lichaam niet graag aan. Want "waarom zou je aandacht aan je lichaam besteden als het niet de moeite waard is dat het er is?"

Maar ik val in herhaling, geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 15:30
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
dystopia schreef:
:?
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-07-2002, 10:39
Andora
Avatar van Andora
Andora is offline
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?

hmm, af en toe heb ik zo'n 'ik ga mun lichaam totaal verzorgen'-bui. Maar ik besteed er verder niej echt veel aandacht aan.

2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?

beide wel

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?

soms wel, soms niej, ligt eraan hoe ik me voel en over mezelf denk op dat moment.

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?

yeps, dat weet ik wel

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen
niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?

ligt eraan welk gedeelte, mun gezicht tot mun boven lichaam vin ik wel okay, is niej echt lelijk en ik ben er wel tevreden mee.
Maar de rest ben ik niej zow blij mee, ook omdat ik daar eerst opmerkingen over kreeg enzow, daardoor ben ik ut vanzelf lelijk gaan vinden

Blackdolfin
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 18:10
Roozie
Avatar van Roozie
Roozie is offline
[

Dus ja, ik ben er trots op, wat niet wil zeggen dat ik er mee te koop loop ofzo :/ [/B][/QUOTE]

Hee Fallen Tear.. geweldig om dit te lezen! Op die foto's straal je dat ook echt uit, dat je jezelf prima vindt! Ik vind mijn lichaam eigenlijk ook best mooi en dat is gewoon wel iets om trots op te zijn, ik denk dat teveel meiden zichzelf niet mooi vinden (onterecht!!!) en dat is erg zonde.

Als jij naar andere vrouwen kijkt, waar let je dan op? Op haar bouw of op haar uitstraling, ik merk aan een meisjes die onzeker zijn over haar lichaam naar andere vrouwen kijken op een manier van "haar benen zijn te dik" "zij heeft geen borsten" enz.
Door hier op te letten maken meiden/vrouwen elkaar alleen nog maar meer onzeker.

Ik let absoluut niet op de vorm van een vrouwenlichaam.. tuurlijk vallen dingen me weleens op maar de uitstraling zegt voor mij alles.

Dus ga zo door en keep up that uitstraling
__________________
Green eyes, you're the sparklight
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 18:17
Roozie
Avatar van Roozie
Roozie is offline
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?

Ja met het idee dat ik er graag mooi wil uitzien, want dan voel ik me goed. Dan smeer ik mezelf helemaal in met bodylotion na het douchen enz. scrubben. Maar ik ga hier absoluut niet te ver in. Ik vind het wel gezonde aandacht.

2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?

Mooi zijn. Maar gezondheid is eigenlijk erg belangrijk. Mijn moeder zorgt daar nog iets beter voor dan ik.. ze heeft me gewoon geleerd gezond te eten enz.
Soms ben ik qua gezondheid iets teveel bezig met mijn lichaam, niet dat ik er teveel op let maar meer in de trant van dat ik denk ik weer een of ander kwaaltje heb ofzo (haha en ik ben nog niet eens bejaard!!)

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?

Ja, als ik mezelf mooi vind.

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?

Yep, wel voor een groot deel.

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?

Ik vind mijn lichaam wel mooi en ik houd er van maar soms niet, ik heb namelijk scoliose.. zo'n rare s-vorm in mijn rug en dan heb ik daar nog weleens last van

Cat [/B][/QUOTE]
__________________
Green eyes, you're the sparklight
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 19:26
Verwijderd
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?
-Hmz.. ik vind het best een moeilijke vraag.. ik besteed er op zich niet heel erg veel aandacht aan maar zie er wel graag verzorgd uit en zoek wel ook contact met mn lichaam

2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?
-Allebei.. Ik besteed aandacht aan mn uiterlijk, maar niet speciaal om mooi te zijn, maar meer om verzorgd te zijn, er goed uit te zien, maar ook aan mn gezondheid.. ms zou ik daar nog iets meer acht op moeten slaan in de zin van mn lichaam meer de tijd geven ziek te zijn en meer op tijd naar bed gaan, oftewel luisteren naar wat mn lichaam me verteld.

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?
- Ik raak mezelf wel graag aan, doe ik ook gewoon.. Ik kroel altijd met mn voetjes tegen elkaar en dat soort dingen.. neej, ik ben niet vies van mezelf ofzo

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?
-Ja.. ik weet van alle littekens ook nog de verhalen en alles.. maar ja, ik ken mn lichaam wel heel erg goed eigenlijk

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?
Ik hou wel van mn lichaam.. ik ben niet tevreden, ik vind lang niet alles mooi.. maar ik hou van mezelf, en dus ook van mn lichaam.. met een ander lichaam was ik ws ook een ander persoon geweest en dat wil ik niet..

Verder wil ik nog zeggen dat ik meer in contact met mn lichaam aan het komen ben.. Ik moet nog wat beter leren naar mn lichaamssignalen te luisteren en alles maar ik leer steeds meer dingen.. Kheb in een dansworkshop weer geleerd dat om goed te kunnen dansen en alles je moet weten hoe je lichaam in elkaar zit en we zijn bezig geweest met heupen, schouders en ruggegraat.. Aangezien ik heel veel van dansen hou, en hier meer mee bezig wil gaan zijn, probeer ik dus mn lichaam in die zin te leren kennen.. Hoe zit het in elkaar, wat kan ik er precies allemaal mee, wat zijn mn uitersten enz.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 19:58
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?

Niet heel veel, ik zorg ervoor dat ik er verzorgd uitzie (hoewel het ook wel eens wil gebeuren dat ik een dag of 3,4 mezelf niet scheer...) maar om nou te zeggen dat ik echt heel veel druk maak om mijn lichaam...nee

2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?

Uiterlijk meer. Niet dat ik snel het idee heb van: ik zie er niet uit, maar ik let maar vrij weinig op mijn gezondheid. Toch eet ik wel vrij goed maar ik let er niet op. Tis een gewoonte, goed eten

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?

Mwah..tis niet dat het dagelijks gebeurt, anders dan strikt noodzakelijk

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?

[B]Ik heb vrij snel last van mijn schouders, er zit eczeem op de bovenkant van mijn voet en ik heb een pukkel op mijn wang. Mijn wenkbrauwen twijfelen of ze wel of niet doorlopen . Ik ken mijn lichaam dus redelijk goed.

5) Hou spelling...moet zijn "houd" je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?

Ik ben redelijk tevreden met mijn lichaam, ik ben niet superknap, maar wel acceptabel. Heb niet echt problemen ofzo..
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 22:58
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?

Wat is veel, ik douch dagelijks, probeer mijn haar leuk te laten zitten, probeer er zo voordelig mogelijk uit te zien, draag lenzen...


2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?
Ik probeer haar leuk te doen, leuke kleren te dragen. Ik sporte redelijk veel, ga ik ook wel weer doen. Ouders zorgen wel dat ik goed eet, gezond. Ik let nu toch wel steeds meer dat ik niet te veel en te vet eet, wil niet dik worden.


3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?

Lastige vraag. Niet echt. Ik ga wel soms langs mijn lichaam, maar bijna niet eigenlijk, geeft me al gauw een negatief gevoel.


4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?

Ik weet wel mijn littekens en hoop moedervlekken weet ik wel. Ik denk dat ik mijn lichaam wel redelijk ken.


5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?

Ik heb mijn lichaam bijna geaccepteerd denk ik, en dat is de 1e stap. Ik vind mijn bovenarmen mooi, m'n ogen ook wel.
M'n buik vind ik te dik, m'n benen gaan wel, ik heb alleen niet zo'n mooi figuur vind ik, ik ben beetje lang, en bijna geen borsten...
Mijn gezicht, tja neus is niet mooi, ogen + wenkbrauwen wel. Ik ben niet echt knap, maar zijn wel momenten dat ik wel terug kan lachen in de spiegel, zijn er niet veel, maar ze zijn er tenminste...de delen hebben denk ik niets misdaan, tja weinig zelfvertrouwen...

Het zijn vaak dingen uit verleden die zo'n negatieve gedachte stimuleren. Dingen als pesten, verkrachting/aanranding enz. Zoiets zal het bij mij ook wel zijn.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 00:06
ScarletWithin
Avatar van ScarletWithin
ScarletWithin is offline
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?
neuh, eigenlijk niet. ik smeer me niet in (behalve in de zon), ik denk altijd zo: mensen konden het vroeger ook zonder. het maakt me ook niet zoveel uit.

2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?
ja m'n gezondheid...let ik niet echt erg op. kijk ik weet wel als ik wat heb, maar voor de rest

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?
[i]ja ik vind het wel lekker om mezelf aan te raken. ik heb dan wel een hele rare, ruwe huid, maar ik zit altijd aan m'n handen, m'n gezicht, wrijf wel eens over m'n armen

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?
ja, ik kan het bijna uittekenen op m'n schouders zitten 100en moedervlekjes, op m'n armen, benen ook allemaal. op m'n rechterheup 1. ben volledig op de hoogte van elke blauwe plek, litteken

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?
houden van is een groot woord...ik begin te beseffen dat ik mijn lichaam wel best vind. natuurlijk kan er best iets aan veranderd worden, maar ik vind het niet onoverkomelijk of noodzakelijk
__________________
Try Scaring The Cat, Not Me
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 06:19
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?

Niet zo gek veel, maar imo genoeg


2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?

Allebei wel, probeer me gewoon goed te voelen, en daar heb je beiden bij nodig, zowel gezond zijn als je mooi voelen


3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?

Jah, en schaam me er niet voor


4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?

Ong. wel.. ik weet niet helemaal alles, maar wel een groot deel van dat soort dingen.


5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?

Nee, ik hou er niet van, wat ze me misdaan hebben : t ziet dr gewoon niet uit, o.a. ook rare combinaties, ik vind dat ik spillepoten en te grote voeten heb, etc.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 10:22
Verwijderd
1) Vind jij dat jij veel aandacht besteed aan je lichaam?
Mh, redelijk denk ik. Ik vind het fijn om te weten dat het werkt en om te kijken of het werkt, maar ik ben te lui om echt te sporten of zo. Ik hou mezelf goed in de gaten.

2) Op wat voor een manier? Je uiterlijk, als in: mooi zijn, of meer je gezondheid?
Beide denk ik. Ik zie er graag een beetje leuk uit (mooie kleren, beetje make-up, mooi haar, etc), maar ik kijk ook naar of er iets mis is of zo.

3) Raak je jezelf graag aan? (En dan bedoel ik niet meteen geslachtsdelen ofzo, maar gewoon je lichaam in het algemeen.) Of blijf je liever uit de buurt van je eigen lichaam?
Nou je het zegt, ja. Ik mag dan niet tevreden zijn met alles, ik ben er toch blij mee. Zeg maar.

4) Ken jij je lichaam? Weet je waar je gevoelige plekken liggen, waar je moedervlekken hebt, waar je littekens hebt, etc?
Jup

5) Hou je van je lichaam? Welke delen wel? Welke delen niet? Waarom niet? Hebben ze je iets misdaan?
Ik hou van mijn lichaam in het algemeen. Als ik naar bepaalde delen kijk denk ik altijd 'dat is fout' en 'dat is fout' en 'dat is fout', maar het geheel... Het werkt en het doet wat ik zeg. En het is alles wat ik heb, dus ik kan er maar beter van houden Ik heb geen lichaamsdeel waarvan ik zeg 'nou dat vind ik nou en mooi lichaamsdeel', maar het totaal... tja, ik ben tevreden. Meestal.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 10:28
Snow White
Avatar van Snow White
Snow White is offline
Citaat:
CodeName Egg schreef:
Het enige mooie is mijn haar, dat kan ik verven zo vaak als ik wil en het gaat maar niet dood
haar is al dood
__________________
BE the *miracle* !
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 10:29
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
[B]
Ik moest er even overna denken, ik wou eerst nee zeggen. Omdat ik sowieso alles aan m'n lichaam lelijk vind. Maar ik denk niet dat ik me in een ander lichaam op m'n gemak zou voelen. Dit lichaam hóórt gewoon bij mij, alle minpunten included.
Ik ben er op de 1 of andere manier heel vertrouwd mee.
(okee,dit klinkt raar maarjah )
Dat is precies wat ik heb Ik heb er wel eens over gedacht, maar als ik opeens een ander uiterlijk zou kunnen krijgen dan zou ik het denk ik niet eens willen. Ik zou wel opeens aantrekkelijker gevonden willen worden, maar dat ik opeens een ander gezicht had of zo... nee. Dit ben ik, deels hierdoor ben ik geworden wie ik ben, dat moet je toch niet veranderen?
En ja, ik voel me er vertrouwd mee
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Weerwolfspel #56 deel 2
MartinV
256 25-02-2009 18:54
De Kantine Knip en plak maar weer!
hasseltboy
500 23-03-2006 18:31
Psychologie Ik weet niet goed wat te doen
tinkebel
19 09-03-2006 19:56
Liefde & Relatie 19 jaar single. Wat doe ik fout?
herby
345 18-11-2004 13:30
Lichaam & Gezondheid Lichaam na seksueel misbruik?
Steleto
22 06-03-2003 12:57
Liefde & Relatie de ' ware'
Optima
99 24-10-2002 09:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:48.