Oud 19-07-2004, 10:13
A Narrator
Avatar van A Narrator
A Narrator is offline
Zou je de mensen zelfs nog in deze tijd grootschalig voor de gek kunnen houden?!
Zoals bijvoorbeeld in 1938 met het door Orson Welles gerigiseerde Hoorspel. Daarbij hebben zelfs mensen zelfmoord gepleegd! En hebben mensen zich aangemeld bij het leger om tegen de dreiging ten strijde te trekken.
De Amerikaanse bevolking werd wijsgemaakt dat er Marsbewoners waren geland op Grovers Mill. Bijna helemaal gebasseerd op het verhaal van de Schrijver H.G.Wells (die toendertijd nog leefde) geloofde bijna heel Amerika dat de dood nabij was. Wells (Schrijver!) vond het zelf heel ontzettend dat iemand zijn verhaal kon geloven laat staan er van panische angst door bevangen worden.


Maar zal zoiets in deze tijd nog kunnen gebeuren? De effecten ervoor zijn er, je kan tegenwoordig bijna alles visualiseren. Maar is de mens nog zo makkelijk te manipuleren. Want eigenlijk was het gewoon manipulatie.
Ze hebben ergens in de jaren negentig nog eens zo'n soort film gemaakt. Maar ik ben de titel vergeten!
Daarin werd door een nieuwslezer melding gedaan van kometen die alle belangrijke steden van de Wereld bedreigen. Na een poosje word de melding gedaan dat de Kometen misschien bestuurd worden door Buitenaardse Wezens.
Ik weet niet of hier ook zo'n drama is ontstaan als op de Halloweenavond van 1938, maar ik vond het heel realistisch.

Dus mijn vraag: Kan zoiets nog eens gebeuren, zijn wij zo afhankelijk van onze informatie bronnen dat wij alles wat ze zeggen geloven?!
__________________
Man is the Unnatural Animal, the Rebel Child of Nature, and more and more does He turn himself against the Harsh and Fitful Hand that reared Him.

Laatst gewijzigd op 19-07-2004 om 10:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-07-2004, 11:18
Verwijderd
De meeste mensen geloven toch ook dat de VS niet vooraf wist van 9/11?
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 11:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
ooit een keer een programme gezien waarin een team van mensen een crisissituatie op moesten lossen (rampen, gijzelingen, etc).

daarbij werden nieuwsberichten nagemaakt, beelden getoont, etc... het is dat ze bij de nieuwsberichten opzettelijk in beel zetten dat het nep was, maar zonder het programma, en die dingen, zou je iedereen zo kunnen laten geloven dat het echt is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 18:58
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-07-2004 @ 12:18 :
De meeste mensen geloven toch ook dat de VS niet vooraf wist van 9/11?
verklaar je nader, overtuig me, ik sta er voor open.

geloof er nu nog geen klote van namelijk...
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 22:49
Verwijderd
Citaat:
tinjooo schreef op 19-07-2004 @ 19:58 :
verklaar je nader, overtuig me, ik sta er voor open.

geloof er nu nog geen klote van namelijk...
http://www.cooperativeresearch.org/e...ytriedtowarnus
http://www.fromthewilderness.com/fre...e_intervw.html
http://www.fromthewilderness.com/fre..._krongard.html
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 23:20
Daevrem
Daevrem is offline
De kans is zeker aanwezig dat men het van tevoren wist. Hard bewijs heb ik daarvoor nog niet gezien.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 23:26
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 20-07-2004 @ 00:20 :
De kans is zeker aanwezig dat men het van tevoren wist. Hard bewijs heb ik daarvoor nog niet gezien.
Een vergroting van de handel in putopties met 1000 tot 10000 procent is geen bewijs?

De kans dat dit toeval is is verwaarloosbaar.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 09:17
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
En hoeveel mensen zijn panisch voor aanslagen in Nederland ? Is ze ook mooi aangepraat.

Maar ik denk, dat als de media zoiets bedenken, iedereen er bijna intrapt.
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 09:27
Daevrem
Daevrem is offline
Tuurlijk praten politici angst in, zie je ook weer met die brief, alhoewel ik betwijfel of Balkenende dat zelf heeft bedacht. Zonder angst hebben politici geen macht meer.

Ik bedoel dat kans dat Bush het wist. Dat handelen is toch van arabieren? Ik heb die links trouwens niet gelezen maar ik heb wel eerder mensen links proberen te trekken.

Het sterkste waren de links met Bush en een pakistaanse ex-geheim agent terwijl die ex geheim agent weer iets met Bin Laden te maken had. Hmm, volgens mij weet ik niet meer precies hoe het zat...
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 13:20
A Narrator
Avatar van A Narrator
A Narrator is offline
Uhm...Volgens mij raken jullie een beetje afgedwaald van het onderwerp. Als er waarschuwingen waren voor de aanslagen van 9/11 dan is het niet meteen een hoax.

Het hier over hoaxes, nationaal tot internationale hoaxes.
Ik weet niet meer maar volgens mij gelooft een aanzienlijk deel van de Engelse bevolking niet dat Hitler ooit bestaan heeft. We hebben het wel over één van de grootste dictators ooit!
__________________
Man is the Unnatural Animal, the Rebel Child of Nature, and more and more does He turn himself against the Harsh and Fitful Hand that reared Him.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 14:05
Daevrem
Daevrem is offline
Oke, uuh, de maanlanding... Mogelijk een van de grootste hoaxes ooit.

Hmm, ik meen me nog te herinneren dat ik ooit in een discussie zei: "Als dat waar is dan is dat de grootste hoax ooit." Ik weet alleen niet meer waar ik het over had.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 16:06
A Narrator
Avatar van A Narrator
A Narrator is offline
Tot nu toe is het Hoorspel van 1938 de grootste Hoax ooit.

Maar als de maanlanding nep zou zijn is dat de grootste ooit.
__________________
Man is the Unnatural Animal, the Rebel Child of Nature, and more and more does He turn himself against the Harsh and Fitful Hand that reared Him.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 16:11
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 20-07-2004 @ 15:05 :
Oke, uuh, de maanlanding... Mogelijk een van de grootste hoaxes ooit.

Hmm, ik meen me nog te herinneren dat ik ooit in een discussie zei: "Als dat waar is dan is dat de grootste hoax ooit." Ik weet alleen niet meer waar ik het over had.
Wat die maanlanding betreft, ik zag vorige week een programma (RTL5 ofzo) waarin argumenten tegen de maanlanding één voor één ontkracht werden, dus dat zal niet direct een hoax zijn...
Maar valt het zogenaamde bestaan van massavernietigingswapens in Irak ook onder het kopje hoax?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 17:14
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef op 20-07-2004 @ 17:11 :
Wat die maanlanding betreft, ik zag vorige week een programma (RTL5 ofzo) waarin argumenten tegen de maanlanding één voor één ontkracht werden, dus dat zal niet direct een hoax zijn...
Idd,
Het allersterkste bewijs was: Er zijn spiegeltjes (oid) op de maan geplaatst en daarop wordt met lasers op de maan geschoten om allemaal onderzoek te verrichten.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 17:57
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 20-07-2004 @ 18:14 :
Het allersterkste bewijs was: Er zijn spiegeltjes (oid) op de maan geplaatst en daarop wordt met lasers op de maan geschoten om allemaal onderzoek te verrichten.
Dat is een complot van de laser fabrikanten !
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 18:02
Verwijderd
Citaat:
DEChengst schreef op 20-07-2004 @ 18:57 :
Dat is een complot van de laser fabrikanten !
hmmm, en daarom worden die stralen ook daadwerkelijk waargenomen

En wat ook belangrijk is: Die heel hoax zou dan wschlk meer hebben gekost dan als je het daadwerkelijk had uitgevoerd.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 18:19
Daevrem
Daevrem is offline
Ik denk niet dat dat toen veel uitgemaakt had.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 19:13
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 20-07-2004 @ 19:02 :
hmmm, en daarom worden die stralen ook daadwerkelijk waargenomen
Dat is een complot van de sensor fabrikanten !
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-07-2004, 16:10
Mr T
Avatar van Mr T
Mr T is offline
ik citeer uit Media en publiek van de Boer en Brennecke naar aanleiding op de invloed van het hoorspel War of the Worlds:

'In 1949 is het hoorspel, aangepast aan de lokale situatie, uitgezonden in Ecuador. In de hoofdstad Quito renden ook vele mensen in paniek de straat op. De programmamakers, geattendeerd op de paniekreactie van deze mensen, onderbraken het programma om de zaak uit te leggen.

Toen deze mensen uiteindelijk overtuigd waren van het feit dat de uitzending op fictie berustte, sloeg de stemming om in woede jegens het radiostation dat de uitzending had verzorgd. Het gebouw van het radiostation werd vernield en in brand gestoken. De politie was niet snel genoeg ter plaatse om de uitbarstingen in toom te houden. Zij waren onderweg naar Cotocallao, de plek waar volgens de radio-uitzending de invasie der Marsmannen had plaatsgevonden. Het resultaat van deze uitzending: naast grote schade aan gebouwen vonden vijftien personen de dood en werdern vijftien mensen gewond.'

Dit nogal bizarre verhaal stond in een van mijn lesboeken. Vrij onbekend maar zeker niet onbelangrijk in de zin wat mensen wel niet kunnen doen als ze in het spreekwoordelijke ootje worden genomen.
__________________
you're as usefull as a cockflavoured lolly
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 16:23
Daevrem
Daevrem is offline
Aah, ik weet het weer. Die babies in een Kuweits ziekenhuis die zogenaamd door Iraakse uit de incubator op de koude vloer waren gegooit.

"How the public relations industry sold the Gulf War to the US, the mother of all clients."

http://www.geocities.com/CapitolHill...-iraq-lie.html
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 21-07-2004 @ 17:23 :
Aah, ik weet het weer. Die babies in een Kuweits ziekenhuis die zogenaamd door Iraakse uit de incubator op de koude vloer waren gegooit.

"How the public relations industry sold the Gulf War to the US, the mother of all clients."

http://www.geocities.com/CapitolHill...-iraq-lie.html
Dat verhaal kende ik, ja.

Achja, je moet altijd liegen om een oorlog te verkopen aan het volk.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 18:20
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Je moet voor de grap eens zeggen dat de Jodenvervolging in WO2 een grote hoax is...is nog strafbaar ook

edit: dat broodje aap verhaal over "de eeuwige glimlach" waarbij een vrouwtje kon kiezen tussen een verkrachting of dat haar bakkes werd open gesneden... Nooit aangifte van zoiets gedaan in heel Nederland.

Laatst gewijzigd op 21-07-2004 om 18:22.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 19:07
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 21-07-2004 @ 19:20 :
Je moet voor de grap eens zeggen dat de Jodenvervolging in WO2 een grote hoax is...is nog strafbaar ook

edit: dat broodje aap verhaal over "de eeuwige glimlach" waarbij een vrouwtje kon kiezen tussen een verkrachting of dat haar bakkes werd open gesneden... Nooit aangifte van zoiets gedaan in heel Nederland.
Dr werd toch ook zout in gestrooid oid?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 19:07
Daevrem
Daevrem is offline
Ja maar een urban legend is geen hoax.

Trouwens een beetje triest dat je niet mag zeggen dat de holocaust een leugen was, hoe belangelijk het ook is om te zeggen.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 21:45
Verwijderd
Citaat:
DEChengst schreef op 20-07-2004 @ 20:13 :
Dat is een complot van de sensor fabrikanten !
Misschien heeft Bush nog een baantje voor je bij de speciale terroristen-eenheid...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-07-2004, 07:36
Mr T
Avatar van Mr T
Mr T is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 21-07-2004 @ 17:23 :
Aah, ik weet het weer. Die babies in een Kuweits ziekenhuis die zogenaamd door Iraakse uit de incubator op de koude vloer waren gegooit.

"How the public relations industry sold the Gulf War to the US, the mother of all clients."

http://www.geocities.com/CapitolHill...-iraq-lie.html
Volgens mij had de Amerikaanse overheid een communicatiebureau oid dergelijks ingeschakeld om deze propaganda de wereld in te helpen. Volgens mij nog goed gelukt ook
__________________
you're as usefull as a cockflavoured lolly
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 09:29
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 21-07-2004 @ 20:07 :
Ja maar een urban legend is geen hoax.
Tuurlijk wel Waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 23:13
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 20-07-2004 @ 18:14 :
Idd,
Het allersterkste bewijs was: Er zijn spiegeltjes (oid) op de maan geplaatst en daarop wordt met lasers op de maan geschoten om allemaal onderzoek te verrichten.
Dat bewijst dat men ooit op de maan is geweest... Misschien met een mens, misschien met een robot (er liggen ook genoeg menselijke resten op Mars). Wat is echter de link met een maanlanding in 1969?
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 09:59
A Narrator
Avatar van A Narrator
A Narrator is offline
Beetje raar spiegeltjes op de maan om onderzoek te verrichten. Wat voor een onderzoek zou je daarmee dan moeten doen?
__________________
Man is the Unnatural Animal, the Rebel Child of Nature, and more and more does He turn himself against the Harsh and Fitful Hand that reared Him.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 17:03
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Gremlin schreef op 29-07-2004 @ 10:59 :
Beetje raar spiegeltjes op de maan om onderzoek te verrichten. Wat voor een onderzoek zou je daarmee dan moeten doen?
Laserpulsen sturen en meten hoe lang het duurt totdat de puls terug is. Hierdoor kan je de afstand tot de maan op een paar centimeter nauwkeurig berekenen.

http://sunearth.gsfc.nasa.gov/eclips...olloLaser.html
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 23:46
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Tampert schreef op 29-07-2004 @ 00:13 :
er liggen ook genoeg menselijke resten op Mars

goh, nooit geweten dat er doden zijn gevallen tijdens die expeditie....
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Creationisme is onzin
Kaneelstok
120 17-01-2005 18:18
Films, TV & Radio Belspelletje..
Verwijderd
28 22-05-2002 20:08
Software & Hardware Hoaxen zijn weer op ronde
Frida
9 19-05-2002 20:55
Software & Hardware belangrijk prog gewist?
sjoemie
7 17-05-2002 10:03
Software & Hardware forwards voor een goed doel
lunaatje
9 04-04-2002 21:50
Software & Hardware sulfnbk.exe
JJzD
3 18-02-2002 16:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:17.