Oud 17-05-2008, 13:24
denkel
denkel is offline
Hallo,

Ik ben op het moment een werkstuk aan het maken over het Boeddhisme. Het lukt allemaal wel redelijk. Maar met 1 deelvraag heb ik nogal wat problemen. Ik ben hier al een hele tijd mee bezig maar kom niet tot echte antwoorden.
Ik zou zeker wat hulp kunnen gebruiken van jullie kant. De deelvraag luid:
In welke alternatieve geneeswijzen speelt het boeddhisme een rol?

Alvast Bedankt

Gr Dennis
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2008, 14:19
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Wat is 't Boeddhisme opeens een hot topic zeg.. is elke school daar mee bezig?
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 22:09
denkel
denkel is offline
Blijkbaar wel , Is een eindwerkstuk in de 3de Klas Havo. In mijn geval dan.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 22:23
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Ahh, op die fiets... mwah, ik heb niks te doen.. ik google wel ff mee.
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 22:40
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
http://en.wikipedia.org/wiki/Reiki
Citaat:
A Japanese Tendai Buddhist, Mikao Usui, is credited with creating Reiki in 1922 after a twenty-one day retreat on Mount Kurama, involving meditation, fasting, and prayer. Usui claimed that by mystical revelation he had gained the knowledge and spiritual power to apply and attune others to what is called Reiki.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bhaisajyaguru
Citaat:
Bhaiṣajyaguru (藥師佛 Ch. Yàoshīfó, 薬師 Jp. Yakushi), more formally Bhaiṣajyaguruvaidūryaprabha (Jp. 薬師瑠璃光如来 Yakushirurikō nyorai) and also known as the Master of Healing or Medicine Buddha, is the Buddha of healing. His full name means "Medicine Master Lapis Lazuli Light". In Mahayana Buddhism, Bhaiṣajyaguru represents the healing aspect of the historical Buddha Sakyamuni. The use of the analogy of a Buddha being depicted as a doctor who cures the illness of suffering using the medicine of his teachings appears widely in Buddhist scriptures.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vipassana
Citaat:
Vipassanā (Pāli) or vipaśyanā (विपश्यना) in (Sanskrit) means "insight" into the impermanent nature or anicca of mind and body. Vipassana is one of India's most ancient techniques of meditation, discovered by Gautama Buddha 2500 years ago. It is a way of self-transformation through self-observation and introspection. It focuses on the deep interconnection between mind and body, which can be experienced directly by disciplined attention to the physical sensations that form the life of the body, and that continuously interconnect and condition the life of the mind.
http://en.wikipedia.org/wiki/Traditi...betan_medicine
Citaat:
he Tibetan medical system is based upon a synthesis of the Indian (Ayurveda), Persian (Unani), Greek, indigenous Tibetan, and Chinese medical systems, and it continues to be practiced in Tibet, India, Nepal, Bhutan, Ladakh, Siberia, China and Mongolia, as well as more recently in parts of Europe and North America. It embraces the traditional Buddhist belief that all illness ultimately results from the "three poisons" of the mind: ignorance, attachment and aversion.
Mwah, 't is een begin
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 12:00
Gunkan
Gunkan is offline
Of is Denkel misschien een nieuw account van *Stephanie?

In elk geval: goed bezig Akumabito... Aan jou hebben we wat!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 20:22
*stephanie
*stephanie is offline
Ja, en eahm nee het is niet een nieuw account van stephanie! en ik weet al volgens mij van wie die account is..
We moesten van zo'n lb leraar lid wordenavn een forum en dt je daar paar vragen kon stelle..mar als we iets vragen word er alleen mar dom gereageerd..
Jy niet hoor akumabito. maar anderen...
maar akumabito weet je misgin antw. op de vraag van: Welke overeenkomsten kent het boeddhisme in thailand met het animisme?

k ga weer..
Laterz
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 00:39
Gunkan
Gunkan is offline
*zucht*

Buddhism (of in het Nederlands)

Animism (of in het Nederlands en ook deze)

Zoek de verschillen. Zoek de overeenkomsten. Kijk dan vooral naar de punten:
* Oorsprong.
* Kijk op het leven.
* Kijk op de dood.
* De bijbehorende mythologie


Heb je in de afgelopen twee dagen uberhaupt al -geprobeerd- iets te zoeken? Wat heb je tot nu toe gevonden? Kom zelf eens met een voorzetje Steph...
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 03:11
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Buddhism (of in het Nederlands)

Animism (of in het Nederlands en ook deze)
Verder ook nog:

Buddhism in Thailand
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 12:00
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
mar als we iets vragen word er alleen mar dom gereageerd..
Domme vragen, domme antwoorden. Karma, maar dan anders.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 16:46
denkel
denkel is offline
Hallo,

Bedankt voor de hulp Akumabito, Volgens mij ben jij veruit de enigste die enigzins het fatsoen kan opbrengen om iemand te helpen. Stephanie. Als je een vraag hebt, Maak dan een ander topic aan alstublieft. Dan word het niet zo rommelig.

Gr Dennis

Edit: Nee, Dit moest niet van de leraar, Ik nam zelf het initiatief om andere mensen hierover te vragen.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 22:04
Gunkan
Gunkan is offline
@ Denkel:

Ik weet niet of het wat met fatsoen te maken heeft. Veel van de wat oudere leden hier (de grijsbaarden, of de ouwe-lullen-brigade, hoe je ze ook wilt noemen) ergeren zich vaak aan zeer nieuwe leden die vlug een vraag dumpen op het forum zonder daarbij blijk te geven van eigen initiatief. Als er alleen een zeer open vraag wordt gedumpt, zonder ook maar enige informatie van wat je zelf al hebt gevonden, dan komt dat over als een "doe mijn huiswerk voor mij!" topic. Ik hoop dat je in kan zien dat we daar veelal niet op zitten te wachten.

We willen je best helpen met je huiswerk! Maar toon dan eerst zelf wat initiatief en geef aan waar de pijnpunten zitten.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 12:42
denkel
denkel is offline
Hallo,

Sorry dat ik overkwam dat ik zelf nog niks gedaan heb, Maar ik heb zelf al wel wat gedaan.
Ik heb de alternative geneeskunde 'acupunctuur' al behandeld. Mijn 'pijnpunten' zitten bij het beschrijven wat het boeddhisme met een alternative geneeskunde te maken heeft, informatie over de geneeskundes zelf zijn genoeg te vinden. Maar de beschrijving wat het boeddhisme met bijvoorbeeld: Yoga, Reiki, etc te maken heeft. Hierbij zou ik graag wat hulp kunnen gebruiken.

Ik hoop dus dat jullie me willen helpen.

Gr Dennis
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 14:02
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Je zou kunnen beginnen met bekijken welke alternatieve geneeswijzen hun oorsprong vinden in overwegend Boeddhistische landen. Als je je daar op richt kun je verder kijken naar de oorsprong van de geneeswijze. Je zult zien dat er nogal wat zijn die begonnen zijn of beinvloed zijn door monniken bijvoorbeeld. Je kan ook kijken bij welke geneeswijzen spiritualiteit een rol speelt en dan verder kijken naar het soort spiritualiteit en dan parallellen zoeken in het Boeddhisme. Het concept van karma bijvoorbeeld is een redelijk vaak terugkerend idee; ziektes of ongeluk worden veroorzaakt door een slechte daad of anderszijds foute handeling en kan worden genezen door de fout terug te draaien.

Wellicht nog beter (en makkelijker) is het om het om te draaien en vanuit het Boeddhisme beginnen. Welke waarden en welke grondbeginselen kun je identificeren in het Boeddhisme (denk aan de Vier Edele Waarheden of het Achtvoudige Pad), en hoe vind je deze beginselen terug in de geneeswijzen die je onder de loep neemt?
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 21:44
*stephanie
*stephanie is offline
je moet bij alternatieve geneeswijzen ook met die reiki enzo der in zetten!
en eahm shiatsu.

maar wat is de overeenkomst tussen het animisme en het boedhisme in thailand.
Ik weet wel dat animisme een godsdienst is met geesten etc. maar niet echt wat ze met elkaar te maken hebben?
weet iemand dat of kan iemand het vinden ergesn?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 22:04
*stephanie
*stephanie is offline
maar eahm ik ben heel slecht in engels en ik snap er geen ene fuck wat er sta! kan je vertalen please?
Maar echt heel erg bedankt dat je me heb geholpen
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 22:15
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Mwah, de korte versie is dat verschillende vormen van animisme zo'n beeje de voorganger van het Boeddhisme was in Thailand. Na de introductie van het boeddhisme zijn de verschillende ideeen door elkaar geraakt en met elkaar verstrengeld geraakt waardoor een hoop bijgeloof uit het animisme is doorgesijpeld naar het Boeddhisme.
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-05-2008, 12:17
denkel
denkel is offline
Hallo,

Bedankt voor alle hulp, Ik ben er nu bijna helemaal aan uitgekomen, het enigste wat ik niet precies kan vinden is wat reiki nou Precies met het boeddhisme te maken heeft. Ik weet het wel ongeveer maar snap het nou nog niet echt. Zou iemand dit kunnen uitleggen?

Edit: Ik heb het al kunnen vinden , Reiki is dus eigenlijk niet boeddhistisch maar oorsprong, Maar hebben wel overeenkomsten met hun levensfilosofie.

Alvast Bedankt

Gr Dennis

Laatst gewijzigd op 27-05-2008 om 12:46.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 12:45
*stephanie
*stephanie is offline
typ gwn in google reiki in...gwn een stukje kopieren , en daarna moet je shiatsu intyhpen en daarna kopieren, en daarna tai chi chuan intype bij google en klaar is je vraag!
Doeg
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 14:04
Gunkan
Gunkan is offline
Citaat:
gwn een stukje kopieren
/me heeft vertrouwen in een onvoldoende voor je verslag...

Docenten verwachten ook eigen inbreng van de leerling. Naast het feit dat je duidelijk moet kunnen maken dat je iets hebt geleerd, moet je ook jouw eigen mening kunnen geven over een onderwerp. En daarnaast, dacht je nou echt dat docenten dom genoeg zijn om niet op plagiaat te controleren?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 15:09
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Roflcakejes.

"gwn een stukje kopieren" had leuk geweest als de docenten geinteresseerd waren in het antwoord. Ik neem aan dat ze een antwoordmodel hebben? Ze weten dus al wat er gaat komen.

Het gaat er natuurlijk om dat je kunt aantonen zelfstanding informatie te kunnen inwinnen en verwerken. Verwoord het dus gewoon eventjes in je eigen woorden, en neem gelijk even de moeite om een fatsoenlijke bronvermelding te plaatsen, ook als daar niet expliciet om gevraagd wordt.
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 15:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En daarnaast, dacht je nou echt dat docenten dom genoeg zijn om niet op plagiaat te controleren?
Sommigen doen er niet aan. Anderzijds hilarische taferelen gezien wanneer iemand een boekverslag terugkreeg met alleen een dikke rode streep en een internet url erop.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 21:43
Gunkan
Gunkan is offline
@ T_ID:

Bwaha, ja die leerling moet wel beteuterd hebben gekeken ja. Maar die verdiende het ook gewoon IMNSHO. En inderdaad, lang niet elke docent controleert even streng op plagiaat, maar de meesten hebben het toch wel gauw door hoor, als de tekst duidelijk niet door de leerling is geschreven.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 21:51
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Mwah, als je 100+ leerlingen hebt en je komt een keer of 10 exact hetzelfde antwoord (inc. typefouten) tegen, dan zul je het op een gegeven moment toch wel door hebben..
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2008, 23:22
Verwijderd
Tja, in feite kun je stellen dat 'het boeddhisme' in vrij weinig alternatieve geneeswijzen een rol speelt.

De boeddhistische geneeswijze - en dan neem ik aan dat ze de Tibetaanse stroming bedoelen - lijkt erg op de Indiase Ayurveda. Uitgangspunt betreft de geest, want de Boeddha zei immers: ' de geest gaat aan alle dingen vooraf'. Dus ook aan ziekte.

Het lichaam zien boeddhisten als een constant veranderende stroom energie. Zijn er problemen met de geest, dan zijn er problemen met het lichaam. Dat neemt natuurlijk niet weg dat lichamelijke problemen ook een fysieke oorzaak kunnen hebben. Ook daarvoor is plaats in deze zienswijze.

Het is wel zo dat Westerse alternatieve genezers vaak leentjebuur spelen bij het boeddhisme. Zo van, boeddhaatje op de schouw, wierookje erbij, et voila: oogt dát even intelligent!

Anders gezegd: omdat Westerse alternatieve genezers geen wetenschappelijk mandaat hebben, zoals de reguliere geneeskunst dat wel heeft, beroepen ze zich op tradities die hen een zeker vorm van legitimiteit geeft. Dat heet gebruik maken van de reputatie van een ander.

Dus wat mensen vaak aanzien voor boeddhistische invloeden zijn in werkelijkheid meestal plukjes inzichten uit het boeddhisme, gemengd met nieuwe Westerse ideeën. Zo kun je dus niet meer spreken van een werkelijk rol die boeddhisme speelt. Hooguit een bijrol.

De enige geneeswijze die oprecht en volledig gebruik maakt van boeddhisme, is de psychologie. Op dit moment is boeddhistische psychologie erg in zwang. Sommige psychologen behalen goede resultaten met boeddhistische inzichten. Je kunt je alleen afvragen of het hier om alternatieve geneeswijzen gaat. Ik denk van niet.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2008, 10:21
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Je lult uit je nek, maar ik heb nu geen zin om er verder op in te gaan, dus whatever..
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2008, 13:03
Gunkan
Gunkan is offline
Mwah, die eerste paar paragrafen kan ik me wel in vinden; vooral mbt het leengedrag van mensen die zichzelf credibiliteit willen geven. Alleen die laatste twee/drie zou ik niet zomaar aannemen.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2008, 13:54
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Nuhh, ik ben het er niet mee eens omdat zijn betoog in feite een Westerse kijk is op een geneeswijze die naar Westerse standaard geen geneeswijze genoemd mag worden. Dat deze alternatieve geneeswijzen in heel veel gevallen medische en wetenschappelijk onzinnig zijn, neemt niet weg dat ze in veel gevallen gebaseerd zijn op Boeddhistisch gedachtengoed.
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2008, 14:47
Verwijderd
Citaat:
Nuhh, ik ben het er niet mee eens omdat zijn betoog in feite een Westerse kijk is op een geneeswijze die naar Westerse standaard geen geneeswijze genoemd mag worden. Dat deze alternatieve geneeswijzen in heel veel gevallen medische en wetenschappelijk onzinnig zijn, neemt niet weg dat ze in veel gevallen gebaseerd zijn op Boeddhistisch gedachtengoed.
Ik zie dat je me verkeerd begrijpt.

Het is niet zo dat ik alternatieve geneeswijzen onderuit wil halen. Ik probeer alleen boeddhisme en Westers nieuwetijdsdenken uit elkaar te houden. En analoog daaraan de Tibetaanse geneeskunst en Westerse alternatieve geneeswijzen.

Ik ben overigens erg benieuwd naar jouw betoog, namelijk dat veel alternatieve geneeswijzen op boeddhistisch gedachtengoed zijn gebaseerd. Ik zie daar namelijk een flinke incongruentie, al is het maar vanwege het verschillende mensbeeld dat beide hanteren: waar in alternatief genezers vaak uitgaan van het energetisch bestaan van de mens, ontkennen boeddhisten het zelf en het onafhankelijk bestaan van de mens.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2008, 18:04
denkel
denkel is offline
haha, een hele discussie , Maar ik heb mijn deelvraag al af kunnen maken. , Met behulp van verschillende sites die onder andere ook in dit topic zijn gegeven. Bedankt hiervoor , En nee stephanie, Ik doe niet aan copy paste -.-',

Gr Dennis
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Boeddhisme werkstuk, alleen nog maar 3 vragen!
*stephanie
3 06-06-2008 12:45
Levensbeschouwing & Filosofie Wat is de beste religie?
Verwijderd
323 08-12-2004 12:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.