Oud 18-03-2005, 13:14
crazylegs
Avatar van crazylegs
crazylegs is offline
Wie kan mij helpen? ik moet een verslag maken over het nut van de kamer van koophandel en waarom je je er moet inschrijven ed. maar kan nergens wat vinden.. jullie??
__________________
mess with the best die like the rest
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2005, 13:35
Verwijderd
De Kamers van Koophandel en Fabrieken zoals ze officieel heten onderhouden zogenaamde openbare registers in de zin van het Burgerlijk Wetboek. Wat betreft de Kamer van Koophandel gaat het om een register genaamd Handelsregister. Daar worden de oprichtingsaktes, statuten, vertegenwoordigingsaktes en dergelijke van rechtspersonen die ondernemingen instandhouden ingeschreven.

De functie van de Kamer van Koophandel en het handelsregister is voornamelijk het toezicht houden op het ondernemingsbestand in Nederland. Alle ondernemingen die deelnemen aan het handelsverkeer dienen daarin ingeschreven te staan. Dat geeft rechtszekerheid en transparantie aan het handelsverkeer. Ondernemingen die van plan zijn met een onderneming te handelen kunnen in het handelsregister vinden wie bevoegd is de onderneming te vertegenwoordigen en tot welk bedrag, welke vertegenwoordigingsbeperkingen er zijn, et cetera.

Een andere belangrijke functie van het handelsregister is het toezicht op de statuten van kapitaalvennootschappen door het openbaar ministerie (het zgn. preventief technisch toezicht). Wilde een onderneming statuten deponeren of wijzigen dan was daarvoor toestemming van het OM nodig. Tegenwoordig is die functie vrijwel vervallen omdat het inhoudelijk toezicht op statuten is vervallen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 13:42
crazylegs
Avatar van crazylegs
crazylegs is offline
dankje.. dat is al een aardig stukkie alleen is er een leraar bij ons op school die 2 a4tje verwacht iig erg beankt hier kan ik wel wat mee
__________________
mess with the best die like the rest
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 14:17
Verwijderd
Ik heb het nu ook wel heel beknopt neergezet, als je echt wat uitgebreider wilt vertellen over de registratie- en beschermingsfuncties van de KvK dan kom je makkelijk aan twee A4'tjes, zeker als je ook nog wat algemene bespiegelingen wijdt aan toezicht op bepaalde markten en gebieden in het algemeen en bijv. een vergelijking trekt tussen de Kamers van Koophandel en Fabrieken en pak 'm beet de PVK (Pensioen- en Verzekeringskamer).
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 14:30
crazylegs
Avatar van crazylegs
crazylegs is offline
hmm klinkt ingewikkeld allemaal aangezien het voor een mbo-opleiding is maar dat stuk wat je neergezet heb kan ik wel een beetje herschrijven..
__________________
mess with the best die like the rest
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:21.