Oud 17-02-2011, 18:52
synbitz
synbitz is offline
Ik drink ongeveer een liter melk per dag... Nu zocht ik even op google "melk" en kwam al snel uit bij : "Melk is ongezond", "Melk veroorzaakt botontkalking" en van al die dingen..

Ik dacht net dat melk gezond was??


BIG QUESTION MARKS?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2011, 00:20
Sneeuwwitje
Avatar van Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Melk is zeker ongezond, van http://www.energiseforlife.com/tony_...utrition_2.php :

The Myths Surrounding Why We Should Drink Milk

We Need the Calcium Provided by Dairy for Strong Bones

Dairy UK advocates the promotion of three portions of dairy products per day. They claim that research results show that dairy is ‘even more favourable (in terms of blood pressure, cholesterol, weight control, certain cancers, bones and teeth) than fruit and vegetables’.

This has been the golden ticket of the dairy industry for many, many years – regardless of the fact that it simply is not true. Literally hundreds of highly respected research studies conducted over many years and with a huge cross section of participants have shown that increased dairy intake does not correlate with improved bone strength (Cumming and Klineberg, 1994; Huang and Himes, 1996; Cummings, Nevitt and Browner et al, 1995; Nordin, 1997). In several studies, dairy calcium has been shown to actually increase the risk of osteoporosis and decrease the strength of bones!

How the dairy industry is still allowed to promote their products on the basis of the benefits of dairy calcium is beyond comprehension. Research has proven beyond doubt that bone strength is not related to calcium intake.

Bone strength is increased through exercise (Lloyd, Petit et al, 2004), increased intake of vegetables and fruit (Tucker, Hannan et al, 1999) and a reduction of animal protein and sodium (Finn, 1998).

Zo blijkt dat vegetariërs overigens de sterkste botten hebben
__________________
The revolution will not be televised.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 07:56
Verwijderd
Liters per dag is niet goed, volgens mij is het goed om ongeveer 2 glazen melk per dag te hebben.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 11:50
TheEditor
TheEditor is offline
Er is niks mis met melk. Zorgt ervoor dat je een gebalanceerde suikerspiegel hebt (als je daar last van hebt dan), eiwitten (geven verzadiging, meeste mensen hebben hier een tekort aan in hun dagelijks leven) en uiteraard calcium.

Voor zover ik weet was er niks mis met teveel melk drinken, maar schijnbaar geeft Sneeuwzwart's stukje en advies anders weer dat het wel zo is.

Ik zou wat minder melk drinken als ik jou was, dus, maar een glas of 2 - 3 per dag is echt goed voor je.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 13:36
Verwijderd
Omdat je veganisten en anti-melk lobbyisten vaak hoort zeggen dat je van melk juist botontkalking krijgt, heb ik daar laatst artikelen over opgezocht. Dan vind je er honderden, maar ik heb de zes artikelen gelezen met de grootste onderzoeksgroep en die gepubliceerd waren in de meest kritische tijdschriften.
Eén artikel vond dat zuivelconsumptie en botontkalking niet met elkaar in verband stonden. De andere vijf vonden dat een gemiddelde zuivelconsumptie, dus 300-600 ml per dag, een lagere kans op botontkalking gaf dan een lage zuivelconsumptie (dus minder dan 300 ml per dag). Een hoge zuivelconsumptie, meer dan 600 ml per dag, voegde dan weer niets toe boven een gemiddelde consumptie. Wel hadden drie van de zes artikelen ook gekeken naar overgewicht. Het bleek dat het voor de kans op overgewicht niets uitmaakt of je een lage of gemiddelde zuivelconsumptie hebt, maar dat een hoge zuivelconsumptie wel de kans op overgewicht vergroot, daar waren alle drie de artikelen het over eens.

Dus mijn conclusie daaruit: niks mis met melk maar overdrijf het niet.

De onderzoeken waren wel allemaal gedaan onder 50plussers, omdat botontkalking bij mensen onder de 50 alleen voorkomt als er een andere oorzaak voor is, zoals prednisongebruik of ondervoeding.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 14:30
Sneeuwwitje
Avatar van Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Volgens dat stukje dat ik hierboven heb gepost blijkt echter dat vooral de zuivelindustrie dit mensen laat geloven, en waarom ook niet, als ze daar geld mee verdienen? Het klopt niet naar ontelbare onderzoeken, het zorgt alleen voor geld in het laatje.
__________________
The revolution will not be televised.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 14:58
Verwijderd
Citaat:
Volgens dat stukje dat ik hierboven heb gepost blijkt echter dat vooral de zuivelindustrie dit mensen laat geloven, en waarom ook niet, als ze daar geld mee verdienen? Het klopt niet naar ontelbare onderzoeken, het zorgt alleen voor geld in het laatje.
Ik neem aan dat Sarah het ook over onafhankelijk onderzoek heeft (anders worden die artikelen niet in de meest kritische journals gepubliceerd), dus die zijn er niet bij gebaat zuivel beter te doen laten overkomen dan dat het is.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 15:16
Verwijderd
Citaat:
Volgens dat stukje dat ik hierboven heb gepost blijkt echter dat vooral de zuivelindustrie dit mensen laat geloven, en waarom ook niet, als ze daar geld mee verdienen? Het klopt niet naar ontelbare onderzoeken, het zorgt alleen voor geld in het laatje.
Mjaahhh... ik geloof toch liever zes uitgebreide wetenschappelijke studies dan een citaat van een website die voedingssupplementen verkoopt. Maar ieder zijn meug, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 19:16
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
dit past beter op eten en drinken.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 12:13
Koekiemonster.
Avatar van Koekiemonster.
Koekiemonster. is offline
Trilplaat nemen.
Dat gaat botontkalking tegen.
__________________
Nee, sorry.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 14:35
Verwijderd
Zoals mijn wijze oma altijd zegt: alles waar 'te' voor staat is slecht voor je. Een liter melk per dag is niet nodig.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2011, 13:17
Verwijderd
Ik heb altijd hoofdpijn en ga daarvoor naar een osteopaat.
Toen ik zei dat ik een liter melk per dag dronk, zei hij: GOH! DAT IS HARTSTIKKE SLECHT!
En dat ik daar onmiddelijk mee moest stoppen en in plaats van melk water gaan drinken.

In melk zitten moleculen die je lichaam niet kan afbreken. Die moleculen worden omgezet in een soort gif.
Het enige wat positief aan melk is is dat het goed is voor je botten.
Maar die calcium kun je ook binnenkrijgen via sesamzaadjes en dergelijke.


Dus melk is helemaal niet gezond.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2011, 14:24
Verwijderd
Melk is gezond voor een kalf, om die te laten groeien
Niet voor een mensen lijf.

http://www.freewebs.com/whitepoison/ingredienten.html
Met citaat reageren
Oud 03-03-2011, 17:35
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Dit is wel interessant:

http://www.godairyfree.org/Health-In...-and-Milk.html

Hoewel de site duidelijk een agenda heeft, is het onderzoek dat ze gebruiken voor zover ik kan zien betrouwbaar.

Hoe dan ook, ongezond of niet, je hebt er weinig aan. Buiten de smaak zijn er niet echt redenen om melk te drinken.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2011, 15:57
Sannee987
Sannee987 is offline
2 a 3 glazen zijn goed, maar je moet niet te veel melk gaan drinken.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2011, 11:27
JustADreamer
JustADreamer is offline
Koeien produceren melk om hun kalfjes te voeden, kalfjes hebben vier magen, wij niet. Er zijn echt gigantisch veel mensen met lactose-intolerantie, een deel daarvan wéét niet eens dat ze het hebben omdat ze er niet superveel last van hebben. Feit blijft dat wij mensen melk maar moeilijk kunnen verteren, en dat melk bij het eten de vitamines in het eten juist afbreekt. Ik eet als ontbijt een bak yoghurt met cruesli, af en toe eet ik kaas of gebruik ik boter, en uiteraard als ik een cappuccino drink zit daar melk in, maar verder drink ik niet nog eens apart melk ofzo. Die benodigde calcium krijg ik echt op andere manieren wel binnen.
__________________
I'm just a dreamer, dreaming of better days...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Ork ork ork, soep eet je met een saai! #1621
Verwijderd
500 24-02-2012 15:34
De Kantine Saaipagne en bitterballen # 790
Verwijderd
500 01-01-2010 23:47
Lichaam & Gezondheid Melk is ongezond!
Hydrogen
55 08-05-2005 20:59
Eten & Drinken De mythes rond melk
770
10 08-05-2005 13:40
Lichaam & Gezondheid Melk
mimima
57 15-09-2004 22:12
Lichaam & Gezondheid Melk is gif
romy17
76 31-10-2002 16:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:57.