Oud 19-04-2010, 16:24
joept
Avatar van joept
joept is offline
Hoi,

Ik heb laatst een oud examen gedaan.
De volgende vraag stond er:
'Als service voor haar buitenlandse gasten wisselt camping De Boom vreemde valuta om in euro's. Camping De Boom hanteert hierbij onderstaande koers:
USD
Aankoop
Verkoop:
1,29840
1,30340

Een buitenlandse gast van de camping wisselt USD 950,00 om in euro's. Welk bedrag in euro's ontvangt deze buitenlandse gast?

Ik heb altijd de formule geleerd: vreemdgeld * verkoopkoers (biedkoers) = eurobedrag
Helaas dit klopt niet volgens het antwoord moet je namelijk vreemdgeld / 1,30340 = €728,86

Klopt, mijn formule zoals ik het heb geleerd nou gewoon niet..... Of doe ik hier gewoon iets fout?


Alvast bedankt voor het antwoord, Joep
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-04-2010, 16:54
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Je formule klopt precies, maar in deze opgave wordt de koers uitgedrukt in dollars terwijl die in jouw formule moet worden uitgedrukt in euro's. Das 't enige verschil .

Bijvoorbeeld:
1 euro = 1,29840 dollar
1 dollar = (1/1,29840 =) 0,77018 euro (<- als je dit getal gebruikt in jouw formule, kom je op dezelfde uitkomst uit )
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2010, 19:01
joept
Avatar van joept
joept is offline
Oké die snap ik
Maar hoe herken ik het nou? Want er staat nergens op mijn koerslijst of de koers in dollars staat of euro's.

Joep
Met citaat reageren
Oud 19-04-2010, 20:59
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
't Moet sowieso in de opgave staan in welke valuta de koersen zijn uitgedrukt. Staan ze uitgedrukt in de valuta waarin je ze wilt hebben, dan vermenigvuldig je. Staan ze uitgedrukt in de valuta waarin 't om te rekenen bedrag is gegeven, dan deel je .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2010, 18:26
CyberRage
CyberRage is offline
Als geldt


Dan zie je dat



Een simpel voorbeeld:



oftewel



Met citaat reageren
Oud 21-04-2010, 20:54
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Een simpel voorbeeld:

Je wil niet weten hoeveel mensen bij mij op de havo er verschrikkelijke moeite mee hadden om die logica toe te passen op andere bedragen...
Met citaat reageren
Oud 24-04-2010, 14:55
Verwijderd
Piramide!

Je moet een piramide tekenen, het getal boven de deelstreep bovenin zetten, een streep eronder en daaronder uitkomst en het getal onder de deelstreep. Getal onder x getals onder = getal boven; getal boven : willekeurig getal onder = ander getal onder.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:09.